Amicul Dexter & amicul Sinister

Publicat în Dilema Veche nr. 954 din 21 – 27 iulie 2022
image

Cine sînt cei doi eroi din titlul articolului meu se va vedea mai încolo. Deocamdată, țin să spun că, vreau, nu vreau, aparțin prin meserie unei tradiții care, în cultura noastră, a reușit o performanță deloc neglijabilă: și-a ținut oamenii de vocație departe de angajamentele ideologice extreme. Ancilară cum se spune că e, critica literară a impus practicanților ei o anumită moderație (nu i-aș zice liberalism, ca să n-o colorez inutil) de care alte forme de exercițiu intelectual n-au avut întotdeauna parte. Nu știu ca, în anii în care Eliade, Cioran, Noica și ceilalți s-au lăsat seduși de o pulsiune criminală, vreunul dintre criticii adevărați (îi și enumăr: Lovinescu, Pompiliu Constantinescu, Perpessicius, Cioculescu, Streinu, Vianu, Călinescu...) să fi alunecat în această direcție păguboasă. L-am lăsat la urmă pe autorul Principiilor de estetică pentru că, mă gîndesc, numele lui mi-ar putea fi retorcat cu ușurință: găsim, în Istoria... din 1941, derapaje susceptibile de anumite accepțiuni ale rasismului. Nu e locul, aici, să-i răspund pe larg lui Andrei Terian, cel care, în monografia lui, a pus în circulație ideea. De-ajuns să contrag: legionar, Călinescu n-a fost. Cum nici comunist pur și dur nu s-a arătat a fi: ce naiv îl arată dosarul de urmărire publicat de I. Oprișan, ce mare naiv! Se lăuda a fi, în fața angajaților săi de la Institut (culmea: doi dintre ei delatori direcți, cu angajamente și remunerații), „un leu cu cinci picioare” capabil să-i ducă de nas pe Dej & Co. printr-un abil joc de măști. Nu bănuia, bietul, că, dacă bravadele lui despre iluzorii manuscrise antiregim n-ar fi fost doar niște blufuri, risca fără ocolișuri (informația e oficială) închisoarea și execuția.

Discernămînt, spirit critic, simț al diversității, scepticism. Oricum i-am spune, e clar că, de la Maiorescu încoace, chiar și nemaiorescienii îl au în sînge. Aceasta fiind premisa, să explic ce e cu bizarul cuplu sub semnul căruia am decis să-mi așez reacția: sînt personajele conjuncturale ale unui poem aparținîndu-i lui Romulus Bucur, cel de-al doisprezecelea din excepționalul ciclu Arta războiului. Pe scurt: avem aici o transcriere a cotidianului lumii romane (în cea mai tipică manieră Franck O’Hara) ca etimon al cotidianului nostru. Printre versurile care-i deplîng pe soldații care vor muri neștiuți pe vreun cîmp din Bithinia sau Galia Cisalpină pentru gloria cutărui tribun, se pot citi fără un prea costisitor efort de imaginație periodicele scrutine cărora idealismul fiecăruia dintre noi le cade pradă o dată la cîte-un interval electoral. Cînd se ipostaziază într-un veteranus care nu știe cum să-și administreze, dintr-odată, la patruzeci și ceva de ani, prea multul timp liber (ați priceput alegoria...), Bucur vorbește despre umilințele pe care le aduce cu sine instituția pensiei. Poemul la care mă refer și ale cărui versuri mi-au sunat în minte de îndată ce m-am decis să contribui la prezentul Dosar se încheie așa: „senatorii își / văd de politica lor neguțătorii de negoț iar plebea de distracții cu dignitas totuși / se zice că barbarii de dincolo de Rhenus / sau undeva în Africa ar pregăti ceva / pe drumuri briganzi nu mai sînt pretorienii / își văd și ei de treaba lor / amicul Dexter și amicul Sinister / se ceartă despre toate astea cu o cupă de vin / pe masă între ei apoi o iau pe Mentula / de mînă și dispar tustrei”. Că Dexter și Sinister sînt dreapta și stînga nu-i nevoie de mai mult decît de minime cunoștințe de limbi romanice pentru a afla. Ce va să zică Mentula, scrie-n Creangă, în povestea pudic numită de editori a poveștilor, acolo unde un cîmp întreg se umple de astfel de dihănii, dotate, ni se zice în altă parte, cu nu mai puțin de „trei spinări” încăpătoare.

Mi se pare o descriere cît se poate de exactă a situației. N-are rost să căutăm nuanțe. Unii s-au dus berbecește spre fascisme locale, alții și-au pus scrupulele în rezervă pentru o putere de tip stalinist. Între un Eliade rămas fidel Mișcării (ortografia aceasta majusculată am deprins-o de la Cătălin Cioabă...) pînă tîrziu, în Noaptea de Sînziene, și un Petru Dumitriu convins la bătrînețe că, rugîndu-se pentru iertare unei divinități doar de el știute, poate preamări Canalul, carevasăzică Drumul fără pulbere, eu, unul, nu simt nevoia să aleg. Că le citesc cărțile, pe unele dintre ele cu interes, e una. Că aș risipi măcar un dram de imaginație demonstrativă pentru a le inventa circumstanțe atenuante, e cu totul altceva: anume, ceva de neînchipuit. Și unul, și celălalt știau că la mijloc e vorba de moarte. Profesată sistemic. Punct. Omenește, e descalificant.

Chestiunea, așadar, nu e decît în mod tangențial politică. Fibra interioară n-are ideologie. Articolele antisemite ale lui Eminescu mi se par tot atît de reprobabile pe cît de consternantă găsesc că e alegerea lui de a tranșa disputele gazetărești cu C.A. Rosetti dînd în vileag un episod erotic extraconjugal al fiicei acestuia (în Timpul, martie 1882) și disculpîndu-se apoi sub pretextul louche că „acest zvon a îmblat prin București”. Oricît aș căuta contextul, oricît aș estompa ineleganța gestului, oricît l-aș racorda unei estetici a pamfletului, nu văd în el altceva decît strămoșul unei practici pe care a desăvîrșit-o, mai adineauri, un Vadim Tudor. În definitiv, nu altfel „citesc” saltul lui Sadoveanu în vîrful Marii Adunări Naționale. Sigur, ce nu știu detractorii lui recenți e că omul a vibrat autentic, de la bun început, spre stînga și că, suplimentar, odată cu momentul 1933, s-a aflat sub teroare. Inclusiv titlul de Doctor Honoris Causa i-a fost conferit, la Iași, printr-o stratagemă menită să abată atenția legionarilor, care promiseseră că-l vor asasina (că se cam țineau de cuvînt avea s-o afle Iorga un an mai tîrziu). Sînt detalii care, în ultimă instanță, pot explica un tropism, dar nu-i pot justifica morfologia. Nu-l obliga nimeni să-și dorească șefia, putea face, vorba unei bune prietene, compromisuri mai mici.

Că se putea și altfel, o arată plenar exemplul lui Ion D. Sîrbu, pe care l-am invocat și-o să-l invoc pînă la epuizare: a mea și-a cititorilor Dilemei vechi. Fiu, nepot, strănepot de mineri, acesta păstra, ca să zic așa, în genă oroarea față de tot ce însemna inechitate capitalistă. De la cea cuantificabilă (tatăl lui fiind un bătăios și eficace lider de sindicat) pînă la aceea, difuză și simbolică, a revărsărilor de dispreț pe care s-a văzut nevoit să le încaseze. Ce l-a făcut, totuși, să devină ilegalist a fost violența animalică a colegilor gardiști sibieni. Va avea de tras pentru asta: deși student, e trimis pe front, la Stalingrad, de unde se va întoarce, desculț, să-și dea examenele. Nici venirea la putere a comuniștilor lui nu-i va îmbînzi destinul. Va fi dat afară din partid pentru devieri mic-burgheze (tocmai el...) de nepoata, repede convertită, a unui important lider țărănist. Restul se cam știe. Închisoare politică, tortură, declasare. Meniu complet, la cote înalte. Importante, pentru discuția noastră, sînt două amănunte: în primul rînd, că Sîrbu a rămas pînă în ultima clipă fidel convingerilor sale de stînga, ca să zic așa, chtoniană; în al doilea, că, nici în detenție (unde, într-un rînd, a zăcut trei săptămîni inconștient în urma bătăilor), nici după eliberare, el nu și-a îndoit spatele. Superlativă, între toate, e reacția din 1977, după grevele din Valea Jiului, cînd, chemat la sediul Securității din Craiova pentru a fi prelucrat și convins, bate doi ofițeri în propriul lor birou și iese demn pe ușă, fără să se sinchisească de eventualele consecințe. Avea aproape șaizeci de ani...

Vasăzică, se putea și așa. Oftez scriind-o, pentru că generația mea a fost victima unui discurs de inocentare dintre cele mai insidioase: „n-ai trăit epoca”, ni s-a spus, „n-ai fost în locul lui” (iar după „lui” urma o listă de nume de varii calibre, poeți, prozatori și critici în genere importanți). Cum să replici unei atari puneri la punct de vreme ce-ți lipsește darul întoarcerii-n timp? De-aceea văd în Ion D. Sîrbu un fel de „ambasador” necesar acelora dintre noi care au obosit să tot empatizeze cu colaboratorii Securității. Mi-ar plăcea, măcar, să nu ni se mai spună că lucrul ține de natură și că aici nu putem interveni; unii se nasc puternici, alții, majoritatea, slabi de înger. O fi: dar la Sîrbu a fost vorba, nu mă îndoiesc, și de educație. Copil fiind, a văzut cum îi sancționa comunitatea minerească petrileană pe așa-numiții șpițli, pe cei care, cu onoarea făcută ghem, raportau pe ascuns patronatului discuțiile colegilor: dur, inclement, fără recurs. Din nou: aspectul nu e decît tangențial politic. Mi-e indiferent că e vorba de Securitate. Putea fi la fel de bine o instituție populată de sfinți: turnătoria e turnătorie și nu există nimic mai laș, mai dizgrațios, mai meschin, mai murdar decît turnătoria. Nu mă aștept ca punctul meu de vedere să fie împărtășit de prea mulți. Nu vă așteptați, vă rog, să mi-l schimb, sub presiunea majorității. Că a fost vorba de tortură, de șantaj, de tentații, de promisiuni, de recompense: contează prea puțin. Faptele sînt fapte.

M-am lecuit de ceva vreme să mai iau în serios argumentele dinăuntru: colecții de sofisme, cînd nu de-a dreptul de minciuni. Între cele povestite de Al. Paleologu (întîmplător, un eseist la care țin mult) în Sfidarea memoriei și adevărul documentar scos la iveală nu demult de Gabriel Andreescu, distanța e insurmontabilă. În, din păcate, crianta defavoare a autorului Treptelor lumii... Am trăit eu însumi un episod cît se poate de decepționant, cu unul dintre marii noștri comparatiști. Mi-a jurat, cu o candoare absolut tușantă, că nu are nici o legătură cu numele de cod care începuse deja să i se atribuie în spațiul public. L-am crezut. Și n-am făcut bine crezîndu-l. Nu peste mult, aveam să citesc cu ochii mei odioasele dări de seamă ale sursei „Someșan” și să mă conving că, atunci cînd s-au frînt o dată, oasele coloanei morale nu se mai sudează.

Să-i fie, fiecăruia, mort sau viu, bine acolo unde e. Dar, dacă tot mi se spune că n-am fost în pielea lor, aș avea, la paritate, dorința de a nu mi se cere să fiu chiar atît de îngăduitor încît să le fac loc în pielea mea. Nu-i cazul.

Cosmin Ciotloş este critic literar și lector la Facultatea de Litere din București. Cea mai recentă carte publicată: Cenaclul de Luni. Viața și opera, Pandora M., 2021.

Foto: Ion D. Sîrbu (wikimedia commons)

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Adevărul despre Moscova lui Putin, dezvăluit de un vlogger român din Rusia. „Vă spun după 20 de ani de trai aici“ VIDEO
Moscova este o perlă a Rusiei, cel puțin la prima vedere, dar cu o mulțime de defecte. O spune un vlogger român care trăiește acolo de 20 de ani și analizează această metropolă.
image
Un om de știință a elucidat misterul „blestemului faraonului”. Ce i-a ucis pe cei care au deschis mormântul lui Tutankhamon
Un om de știință susține că a descoperit cauza „blestemului faraonului”, despre care se spune că a ucis mai mult de 20 de persoane care au deschis mormântul regelui Tutankhamon în 1922.
image
Moartea în chinuri a inginerului Ursu, Navalnîi de România. Cum acoperă statul român crimele securiștilor VIDEO
Inginerul Gheorghe Ursu a fost închis și omorât de comuniști pentru că a îndrăznit să prezinte lumii întregi planul criminal de reclădire a Bucureștiului după cutremurul din 1977. La aproape 40 de ani de la moartea lui, fiul său, Andrei Ursu, încă mai caută dreptatea pe care statul român i-o refuză.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.