Algocrația aprecierii

Radu USZKAI
Publicat în Dilema Veche nr. 1022 din 9 noiembrie – 15 noiembrie 2023
image

„Prietenii tăi și pozele lor, comentariile, status-urile și altele de genul acesta sînt secretele care fac din Facebook ceva minunat. Cînd crezi că prietenii tăi împărtășesc ceva grozav, spune-le asta apăsînd pe butonul de like.” Aceasta este nota optimistă în care își încheia o postare din februarie 2009 Leah Pearlman, inventatoarea butonului cu pricina, anunțînd noua inovație a Facebook. 

La nici un deceniu distanță, într-un interviu pentru publicația Vice, Pearlman părea să aibă ceva din Oppenheimer spunînd – cu alte cuvinte, ce-i drept: „Acum am devenit Moartea, distrugătorul Lumii (sociale online)”. Întrebată despre povestea din spatele introducerii butonului de like, Pearlman spunea că motivul principal a fost unul de factură estetică: în lipsa unor forme de reacție rapidă, comentariile apreciative ale oamenilor deveneau redundante. Să luăm următorul exemplu: dacă în lumea pre-like ai fi postat o poza cu pisica ta, te-ai fi putut trezi cu nenumărate comentarii repetitive („Vai, ce frumoasă e!”) din partea prietenilor tăi. Cum procesul de identificare a comentariilor cu adevărat relevante ar fi fost unul costisitor în termeni de timp, butonul de like ar funcționa, astfel, ca un mecanism de filtrare care permite utilizatorilor din rețeaua ta să-și dozeze cantitatea de apreciere de la un simplu like la o analiză estetică a motivelor pentru care pisica ta chiar este frumoasă. 

Butonul de like ar fi pornit, așadar, de la o nemulțumire estetică a cărei soluție a presupus o îmbunătățire a mecanismelor de filtrare de conținut disponibile pentru utilizatori. Ca urmare a modului în care utilizatorii interacționează cu platforma, adică a modului în care interacționează cu un set complex de tehnologii sociale și algoritmice, like-ul și celelalte tipuri de reacții introduse în anul 2016 au permis și o meta-filtrare a conținutului în propriile lor fluxuri: cu cît reacționează mai mult la conținutul prietenilor lor, cu atît acel conținut va fi mai vizibil acolo. 

Butonul de like a schimbat însă regulile jocului interacțiunii online: nu doar că distribuția conținutului în propriile noastre fluxuri s-a schimbat ca urmare a modului în care noi interacționăm cu platforma, dar și modul în care producem conținut (scris, foto sau video) ar fi devenit, spune  Pearlman, filtrat la rîndul său de dorința noastră de a cîștiga validare socială. Coroziunea platformelor sociale ar fi legată astfel, definitiv și irevocabil, de momentul februarie 2009. 

Hermeneutica like-ului: elemente de exegeză digitală

Ce spun oamenii atunci cînd „îți dau un like” și ce urmărești tu atunci cînd postezi sînt două teme de cercetare ce presupun o aplecare atît către partea empirică (explorată cu precădere de sociologia și antropologia digitală), cît și către cea conceptuală (hermeneutica sau filosofia limbajului).  

O serie de cercetări recente indică faptul că Pearlman nu se înșela în totalitate cînd părea a se simți ca un soi de Oppenheimer al erei digitale. Sigur, butonul de like este apăsat și pentru că utilizatorii apreciază respectivul conținut într-un mod cvasi-obiectiv și genuin. Cu alte cuvinte, atunci cînd apreciem ceva o facem, uneori, pentru importantul motiv că avem temeiuri estetice, etice sau epistemice pentru a o face în relație cu conținutul produs de ceilalți, iar aprecierea pe care receptorul o simte are de-a face, în unele situații, tocmai cu această evaluare care are, măcar tehnic, pretenții de obiectivitate. 

Cu toate acestea, normele sociale care guvernează like-ul sînt semnificativ mai variate, iar hermeneutica acestei acțiuni și încercarea de decodificare (mai ales în cazul receptorilor mesajului) nu este atît unidirecțională. Spre exemplu, motivele pentru care apreciem conținutul celorlalți pot fi plasate, pe un spectru, de la unele autointeresate (apreciem conținutul altora pentru că vrem să semnalizăm că avem un interes romantic cu privire la acele persoane) la unele altruiste sau pro-sociale. Dăm like pentru că vrem să ne arătăm sprijinul și susținerea pentru prietenii și prietenele noastre, pentru a menține relația cu aceștia (atît în spațiul virtual, cît și în afara acestuia) arătîndu-le, printre altele, că le-am văzut conținutul, dar și pentru că există niște norme sociale ale reciprocității ce prescriu acest tip de comportament. În acest context, argumenta filosoafa Lucy McDonald, funcția like-ului are de multe ori o dimensiune mai degrabă fatică decît informativă. 

Pretențiile inițiale ale rețelelor sociale de a fi foruri ale evaluării democratice nestingherite trebuie să fie ponderate însă cu elementele pe care le-am adus în discuție anterior. Tipul de validare pe care o căutăm de cele mai multe ori atunci cînd postăm are mai puțin de-a face cu niște criterii obiective din punct de vedere epistemic, estetic sau moral și mai mult de-a face cu validarea simbolică a acumulării de like-uri care stau, de fapt, pentru capitalul nostru simbolic în interiorul rețelei noastre sociale. Suprapusă peste natura noastră tribalistă (care nu este însă una inerent problematică), democrația aprecierii se transformă, în mediul online, într-o veritabilă algocrație. 

Butonul de like a jucat un rol important în transformarea rețelelor sociale într-un mare concurs de frumusețe, ne-a schimbat motivația din spatele interacțiunilor noastre online și a condus, într-o măsură relevantă, la uniformizarea opiniilor noastre. Marea noastră greșeală este însă aceea de a trata un concurs de frumusețe ca fiind o veritabilă competiție de idei și de a uita, așa cum poate ar fi spus Kundera, că realitatea e în altă parte. 

Radu Uszkai este asistent universitar în cadrul Departamentului de Filosofie și Științe Socioumane, ASE București și membru al Centrului de Cercetare în Etică Aplicată, Universitatea din București.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

tartar de orez rosu jpg
„Tartar“ de orez roșu cu dovlecel
Un „tartar“ de orez roșu cu dovlecel este un preparat inovator și sănătos, care combină texturile și aromele delicate ale orezului roșu cu prospețimea dovlecelului. Această rețetă este ușor de preparat și poate fi o opțiune excelentă pentru prânz sau cină.
supa kuzu jpg
Supă turcească Kuzu
Supă turcească Kuzu este o rețetă tradițională din Turcia, în care carnea de miel este combinată cu legume și condimente pentru a obține o supă bogată și plină de arome.
Biroul Electoral Central FOTO Mediafax Alexandra Pandrea
Candidatul la președinție care este obligat să șteargă toate materialele de promovare online. „Le este frică de noi. Am reușit ceva incredibil”
Un candidat independent este obligat de Biroul Electoral Central să șteargă de pe internet toate materialele de promovare electorală. Este o decizie fără precedent a BEC.
avion f 35 jpg
România devine cel de-al 20-lea membru al Alianței Globale F-35
Guvernul României a confirmat astăzi intenția sa de a achiziționa 32 de aeronave Lockheed Martin F-35 Lightning II de generația a cincea, prin semnarea unei scrisori de ofertă și acceptare (LOA).
ninsori trafic jpg
Haos în trafic din cauza ninsorilor abundente: drumuri blocate, trenuri oprite, zboruri întârziate. Mii de case, fără curent
Ninsorile abundente și viscolul din centrul, nordul și estul țării au provocat numeroase probleme de trafic rutier, feroviar și aerian. În ciuda intervențiilor masive ale autorităților
Neymar facebook jpeg
Neymar a plătit 50 de milioane de euro și va fi vecin în Dubai cu români
Moda achiziționării de apartamente în Dubai, care face furori printre români, l-a prins și pe superstarul brazilian Neymar.
banner pensii png
Nu mai sunt bani pentru plata tuturor pensiilor în decembrie. Guvernul apelează la Fondul de Rezervă
Ministerul Muncii nu mai are suficienţi bani pentru a plăti toate pensiile în luna decembrie, aşa că joi urmează să fie aprobată scoaterea a 1,6 miliarde de lei din Fondul de Rezervă pentru ca oamenii să-şi primească banii.
arestati talharie
Tâlhărit de zeci de mii de euro de o damă de companie și concubinul acesteia. Cum au acționat
Un bărbat a fost ademenit la o locuință de o femeie, cu care avea o relație. Acolo a fost ținut cu forța de concubinul ei și alți trei bărbați. Aceștia l-au bătut și nu i-au dat drumul până când acesta nu le-a dat 40.700 de lei. Polițiștii au efectuat percheziții la domiciliile suspecților.
image png
Istoria impresionantă a căii ferate din Munții Hunedoarei: Ce a rămas din vechiul „drum al fierului“
Calea ferată industrială din Munţii Hunedoarei, cunoscută drept „drumul fierului”, este o pagină fascinantă din istoria industrială a României. Începând cu anul 1900, această linie ferată îngustă a legat Uzinele de Fier ale Hunedoarei cu minele din Ghelari