Algocrația aprecierii

Radu USZKAI
Publicat în Dilema Veche nr. 1022 din 9 noiembrie – 15 noiembrie 2023
image

„Prietenii tăi și pozele lor, comentariile, status-urile și altele de genul acesta sînt secretele care fac din Facebook ceva minunat. Cînd crezi că prietenii tăi împărtășesc ceva grozav, spune-le asta apăsînd pe butonul de like.” Aceasta este nota optimistă în care își încheia o postare din februarie 2009 Leah Pearlman, inventatoarea butonului cu pricina, anunțînd noua inovație a Facebook. 

La nici un deceniu distanță, într-un interviu pentru publicația Vice, Pearlman părea să aibă ceva din Oppenheimer spunînd – cu alte cuvinte, ce-i drept: „Acum am devenit Moartea, distrugătorul Lumii (sociale online)”. Întrebată despre povestea din spatele introducerii butonului de like, Pearlman spunea că motivul principal a fost unul de factură estetică: în lipsa unor forme de reacție rapidă, comentariile apreciative ale oamenilor deveneau redundante. Să luăm următorul exemplu: dacă în lumea pre-like ai fi postat o poza cu pisica ta, te-ai fi putut trezi cu nenumărate comentarii repetitive („Vai, ce frumoasă e!”) din partea prietenilor tăi. Cum procesul de identificare a comentariilor cu adevărat relevante ar fi fost unul costisitor în termeni de timp, butonul de like ar funcționa, astfel, ca un mecanism de filtrare care permite utilizatorilor din rețeaua ta să-și dozeze cantitatea de apreciere de la un simplu like la o analiză estetică a motivelor pentru care pisica ta chiar este frumoasă. 

Butonul de like ar fi pornit, așadar, de la o nemulțumire estetică a cărei soluție a presupus o îmbunătățire a mecanismelor de filtrare de conținut disponibile pentru utilizatori. Ca urmare a modului în care utilizatorii interacționează cu platforma, adică a modului în care interacționează cu un set complex de tehnologii sociale și algoritmice, like-ul și celelalte tipuri de reacții introduse în anul 2016 au permis și o meta-filtrare a conținutului în propriile lor fluxuri: cu cît reacționează mai mult la conținutul prietenilor lor, cu atît acel conținut va fi mai vizibil acolo. 

Butonul de like a schimbat însă regulile jocului interacțiunii online: nu doar că distribuția conținutului în propriile noastre fluxuri s-a schimbat ca urmare a modului în care noi interacționăm cu platforma, dar și modul în care producem conținut (scris, foto sau video) ar fi devenit, spune  Pearlman, filtrat la rîndul său de dorința noastră de a cîștiga validare socială. Coroziunea platformelor sociale ar fi legată astfel, definitiv și irevocabil, de momentul februarie 2009. 

Hermeneutica like-ului: elemente de exegeză digitală

Ce spun oamenii atunci cînd „îți dau un like” și ce urmărești tu atunci cînd postezi sînt două teme de cercetare ce presupun o aplecare atît către partea empirică (explorată cu precădere de sociologia și antropologia digitală), cît și către cea conceptuală (hermeneutica sau filosofia limbajului).  

O serie de cercetări recente indică faptul că Pearlman nu se înșela în totalitate cînd părea a se simți ca un soi de Oppenheimer al erei digitale. Sigur, butonul de like este apăsat și pentru că utilizatorii apreciază respectivul conținut într-un mod cvasi-obiectiv și genuin. Cu alte cuvinte, atunci cînd apreciem ceva o facem, uneori, pentru importantul motiv că avem temeiuri estetice, etice sau epistemice pentru a o face în relație cu conținutul produs de ceilalți, iar aprecierea pe care receptorul o simte are de-a face, în unele situații, tocmai cu această evaluare care are, măcar tehnic, pretenții de obiectivitate. 

Cu toate acestea, normele sociale care guvernează like-ul sînt semnificativ mai variate, iar hermeneutica acestei acțiuni și încercarea de decodificare (mai ales în cazul receptorilor mesajului) nu este atît unidirecțională. Spre exemplu, motivele pentru care apreciem conținutul celorlalți pot fi plasate, pe un spectru, de la unele autointeresate (apreciem conținutul altora pentru că vrem să semnalizăm că avem un interes romantic cu privire la acele persoane) la unele altruiste sau pro-sociale. Dăm like pentru că vrem să ne arătăm sprijinul și susținerea pentru prietenii și prietenele noastre, pentru a menține relația cu aceștia (atît în spațiul virtual, cît și în afara acestuia) arătîndu-le, printre altele, că le-am văzut conținutul, dar și pentru că există niște norme sociale ale reciprocității ce prescriu acest tip de comportament. În acest context, argumenta filosoafa Lucy McDonald, funcția like-ului are de multe ori o dimensiune mai degrabă fatică decît informativă. 

Pretențiile inițiale ale rețelelor sociale de a fi foruri ale evaluării democratice nestingherite trebuie să fie ponderate însă cu elementele pe care le-am adus în discuție anterior. Tipul de validare pe care o căutăm de cele mai multe ori atunci cînd postăm are mai puțin de-a face cu niște criterii obiective din punct de vedere epistemic, estetic sau moral și mai mult de-a face cu validarea simbolică a acumulării de like-uri care stau, de fapt, pentru capitalul nostru simbolic în interiorul rețelei noastre sociale. Suprapusă peste natura noastră tribalistă (care nu este însă una inerent problematică), democrația aprecierii se transformă, în mediul online, într-o veritabilă algocrație. 

Butonul de like a jucat un rol important în transformarea rețelelor sociale într-un mare concurs de frumusețe, ne-a schimbat motivația din spatele interacțiunilor noastre online și a condus, într-o măsură relevantă, la uniformizarea opiniilor noastre. Marea noastră greșeală este însă aceea de a trata un concurs de frumusețe ca fiind o veritabilă competiție de idei și de a uita, așa cum poate ar fi spus Kundera, că realitatea e în altă parte. 

Radu Uszkai este asistent universitar în cadrul Departamentului de Filosofie și Științe Socioumane, ASE București și membru al Centrului de Cercetare în Etică Aplicată, Universitatea din București.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Imparateasa Irina jpg
Împărăteasa care a condus un imperiu! A urcat pe tron în urma câștigării unui concurs de frumusețe
Împărăteasa Irina rămâne model de curaj și tărie. Într-o lume condusă de bărbați, a avut curajul să repună în Biserici icoanele. De aceea, peste veacuri, a rămas drept „Sfânta Irina – Împărăteasa icoanelor”. A fost conducătoarea Imperiului Bizantin între anii 797 și 802.
Ilie bolojan PNL jpg
Ilie Bolojan anunță noi restructurări în Senat: „De la 796 de posturi în total vom avea aproximativ 618 posturi"
Președintele Senatului, Ilie Bolojan, a prezentat marți, într-o conferință de presă, un plan de reorganizare a instituției, care va implica o reducere semnificativă a personalului și economii substanțiale la bugetul Senatului.
vlad oprea sinaia  jpg
Percheziții la vila cu stradă proprie a primarului din Sinaia. Ancheta are legătură și cu un castel pe care l-ar deține Vlad Oprea în Franța
Procurorii DNA fac percheziţii la locuințele primarului din Sinaia Vlad Oprea. Edilul urmează să fie adus la Bucureşti pentru audieri, fiind suspectat de fapte de corupţie.
Gogosi pufoase la cuptor jpeg
Cum se fac gogoșile fără făină. Doar 2 ingrediente îți sunt necesare
Cine nu iubește gogoșile? Cu siguranță, micuții nu pot rezista unei gogoși calde, pufoase și aromate, mai ales atunci când sunt umplute cu ciocolată sau acoperite cu topping-uri delicioase.
Joaquin Phoenix şi Lady Gaga sunt selectaţi la categoriile pentru cele mai slabe interpretări Foto IMDB jpg
„Joker: Delir în doi” a fost nominalizat la şapte premii Zmeura de Aur. Lista celor mai proaste filme de la Hollywood
„Joker: Delir în doi” a fost nominalizat, marţi, la şapte premii Zmeura de Aur. De asemenea, Joaquin Phoenix şi Lady Gaga, cei doi actori care joacă rolurile principale în film, sunt selectaţi la categoriile pentru cele mai slabe interpretări.
Femeie care iese pe usa casei FOTO Shutterstock
Lucrul pe care trebuie să-l pui la intrarea în casă pentru ca în locuință să domnească fericirea, norocul și iubirea
Intrarea într-o casă este, în multe culturi, considerată un loc sacru, o barieră între exterior și interior, care influențează energia care pătrunde în locuință.
Cătălin Avramescu, foto Facebook jpg
Profesorul Cătălin Avramescu și-a retras candidatura de la alegerile prezidențiale. „E o chestiune de familie. Am mintea în altă parte acum”
Profesorul universitar Cătălin Avramescu, cel care recent și-a anunțat cadidatura la alegerile prezidențiale, a anunțat că se retrage din cursă. Anunțul a fost făcut public pe pagina sa de socializare.
mere_shutterstock 503835511 jpg
Ce se întâmplă cu colesterolul tău dacă mănânci mere zilnic?
Colesterolul ridicat este o problemă majoră pentru mulți adulți, afectând aproximativ unul din zece oameni cu vârsta de peste 20 de ani, în țările dezvoltate.
Masini de politie jpg
Poliția Română, licitație pentru RCA-ul mașinilor din dotare. Ce condiție a impus
Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) a lansat o licitație pentru asigurarea RCA/Carte verde a peste 900 de autovehicule din dotare, contract estimat la peste un milion de lei (fără TVA).