Adolescenţa, ca "factor de risc” - 5 întrebări pentru Mircea KIVU -

Publicat în Dilema Veche nr. 294 din 2 Oct 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Uneori emoţiile, şi implicit limbajul asociat lor, devin fenomene sociale. Asta se întîmplă cînd ele, emoţiile, sînt la rîndul lor rezultatul unor fenomene sociale (sau, depinde de paradigmă, cînd capătă semnificaţii sociale). Atunci, ele nu se rezumă la acte individuale, ci caracterizează întregi grupuri sociale. De exemplu, repulsia faţă de un grup minoritar. Apoi, ca să mă apropii de tema discuţiei, fenomenul hippie a fost, în urmă cu patruzeci de ani, o reacţie de respingere a unui exces de condiţionare pe care-l exercita establishment-ul asupra individului, obiect al numeroase studii sociologice. Spre deosebire de o serie de hippies avant la lettre care adoptaseră comportamente similare cu mult timp înainte (George Sand, Maya Deren), dar nu au intrat (ca fenomen) în atenţia ştiinţelor sociale. Subculturile (sau contra-culturile) punk sau emo au început prin a fi stiluri de viaţă, iar prin amploare au devenit fenomene sociale, sînt prezente în Encyclopedia of Contemporary Youth Culture şi fac obiectul unor cercetări sociologice (un exemplu: http:// wickedanomie.blogspot.com/ 2007/09/sociology-of-emo. html). Un subiect interesant pentru cercetarea sociologică ar putea fi şi reacţia panicardă a grupurilor dominante ale diferitelor societăţi faţă de emo. În România aşa-zişii emo-kids (în majoritate adolescenţi) sînt mai degrabă apariţii pitoreşti pe stradă, decît un fenomen ca în America Latină sau în Occident. Credeţi că, în acest moment, există riscul ca acest trend să fie împrumutat? Cultura dominantă are capacitatea de a "recupera" caracteristicile exterioare ale unor contra-culturi. De exemplu, jeanşii roşi şi rupţi, expresie a refuzului vestimentaţiei convenţional-opulente, au devenit produse de serie ale marilor caselor de modă, vîndute la preţuri piperate. Ca mai toate tendinţele ultimelor decenii, fenomenul emo a apărut la noi mai întîi ca o modă, înainte de a deveni (sau nu) un fenomen social. (Singurul "trend neaoş" pe care-l pot identifica în ultima vreme este cel al manelizării.) Deocamdată, în România emo e doar o modă " un stil vestimentar, un gen de muzică. Nu am informaţii clare despre comunităţi care trăiesc emo. Cazurile izolate de suicid (reuşit sau nu) nu au incidenţă mai mare în rîndul tinerilor purtînd însemnele exterioare caracteristice, decît la ceilalţi tineri. Deci, ca să răspund întrebării, este (deocamdată) un împrumut, dar există şi caracteristicile unui mediu social care să favorizeze împămîntenirea " nu de alta, dar societatea românească seamănă " mai ales în zona de activitate a adolescenţilor despre care vorbim " din ce în ce mai mult cu cea occidentală. Aveţi cunoştinţă de statistici sociologice privind comunitatea emo în România? Există aşa ceva? Nu ştiu să existe în România studii sociologice pe această temă (ceea nu înseamnă că sigur nu există); statistici, cu atît mai puţin. Preocupările din spaţiul public tratează sub-cultura emo mai degrabă panicard, cam aşa cum era tratată răspîndirea SIDA în urmă cu două decenii. Adică, cu intoleranţă. Or, tocmai intoleranţa, lipsa canalelor de comunicare cu "majoritarii" pare să fie una dintre cauzele proliferării (na, am scăpat şi eu boii în terminologia patologică) stilului de viaţă emo. Se poate face vreo apropiere între acest curent al "disperării şi nefericirii" care vorbeşte mult despre moarte şi sinuciderile în rîndurile puberilor şi adolescenţilor? Tentaţia (şi capcana) este să faci această legătură. Există o evidentă dominantă depresivă în versurile rockului emo, în vestimentaţia dominată de negru etc. Poate prea evidentă. Pînă una-alta, nu s-a stabilit cu certitudine statistică o probabilitate mai mare de apariţie a suicidului în rîndul adolescenţilor emo, decît la ceilalţi adolescenţi (adolescenţa fiind ea însăşi un "factor de risc" pentru asemenea evenimente). Am putea mai degrabă identifica o criză de integrare a unei generaţii într-o societate dominată de individualism, prea grăbită ca să-i înţeleagă problemele. Criză care să genereze, simultan, contra-cultura numită emo, dar şi o serie de tragedii individuale. Credeţi că, cel puţin la noi, este justificată alerta părinţilor şi a profesorilor în legătură cu această modă, mai degrabă muzicală şi vestimentară? Dacă e doar modă, nu văd de ce ne-ar îngrijora. Decît dacă, dintr-o proastă înţelegere, s-ar încerca reprimarea ei brutală. Abia atunci s-ar acutiza un conflict latent. Adolescentul e prin definiţie o fiinţă agresată de confruntarea abruptă dintre maturizarea biologică şi cea psiho-socială. La această vîrstă, relaţia cu părinţii şi educatorii îşi schimbă brusc natura, pentru că puberul îşi caută modele (idolii) în altă parte. Dacă în această situaţie sînt agresaţi de intoleranţa celor din jur (care au şi posibilitatea de a recurge la constrîngeri), atunci lucrurile pot deveni cu adevărat grave. Deci, există motive să ne îngrijorăm, dacă avem în vedere reacţia inadecvată a adulţilor.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

iranieni teheran jpg
Iranul își ascunde oamenii de știință nucleari: peste 30 au fost eliminați, iar ceilalți trăiesc sub protecție strictă
După o serie de asasinate atribuite Israelului, autoritățile iraniene au decis să retragă din viața publică o parte din specialiștii implicați în programul nuclear.
Reprezentanți ai partidului AUR și simpatizanți ai acestora și ai candidatului independent Călin Georgescu participă la o acțiune de protest cu titlul „Miting pentru democrație“ în București. FOTO Inquam Photos / George Călin
Legătură dintre creșterea extremismului și eșecurile statului. „Oamenii cred că dosarele nesoluționate au fost blocate ca să nu plătească nimeni”
Ultimele zile au atras atenția asupra marilor dosare nerezolvate de instanțele din România. Începând cu Dosarul Revoluției și cel al Mineriadei și până la Dosarele Colectiv sau 10 august, toate acestea rămân un puternic generator de neîncredere al populației în actuala clasă politică.
Razboi - tanc - iarna FOTO Shutterstock
Războiul invizibil. Cum ar putea fi folosită vremea pe post de armă în conflictele viitorului
Într-un context internațional marcat de tensiuni geopolitice și avansuri tehnologice greu de reglementat, ideea manipulării vremii în scopuri militare revine în actualitate.
Cartofi prăjiți Foto The Bossy Kitchen dms
Cartofii prăjiți, sub lupă: consumul frecvent crește riscul de diabet de tip 2. Cele mai sănătoase alternative pentru farfuria ta
Consumul frecvent de cartofi prăjiți crește riscul de diabet de tip 2 cu 20%. Cartofii copți sau fierți nu cresc riscul. Află cum să previi diabetul prin dietă.
sua china rusia ucraina fOTO Shutterstock
Cum își împart marile puteri globul și ce rol mai joacă Europa
Într-o întâlnire așteptată cu febrilitate de analiști și diplomați deopotrivă, vineri, în Alaska, va avea loc confruntarea directă dintre Donald Trump și Vladimir Putin. O scenă simbolică, dar și geopolitică, unde mizele sunt uriașe, iar absențele — la fel de grăitoare.
analiza-economica-proiectie-financiara-economist-calcule-grafice-evaluare-companii
Investitorii români, între oportunitate și vigilență: Măsurile de austeritate sunt o armă cu două tăișuri
A doua jumătate a anului 2025 prezintă un peisaj economic și geopolitic complex, marcat de tensiuni geopolitice și comerciale și de incertitudine monetară. În ciuda acestei situații, piețele au atins niveluri record.
adrian hadean foto inquam photos
Adi Hădean, către susținătorii reformei Pilonului II: „Stimați tovarăși, nu suntem toți chiar atât de proști”
Cunoscutul antreprenor și chef Adi Hădean îi critică pe românii care susțin reforma Pilonului II de pensii pe motiv că „oricum nu am ști ce să facem cu banii”. „Știu că suspinați pentru că nu aveți un tătuc pe care să-l întrebați dacă aveți voie să vă cumpărați înghețată”, adaugă el.
tancuri Abrams foto Pixabay jpg
Pericolul ignorat ce poate veni chiar din Ucraina. General: „Ar fi un scenariu devastator și pentru România”
Generalul (r) Virgil Bălăceanu, ofițer care a reprezentat România la Comandamentul NATO de la Bruxelles, explică, într-un interviu pentru „Adevărul”, un scenariu plauzibil, dar despre care nu se vorbește. O înfrângere totală a Ucrainei ar avea un dublu impact asupra Europei și a României
Eva Longoria, foto Shutterstock jpg
Eva Longoria, secretul siluetei fără cusur: „Mi-au schimbat viața”. Ce o menține în formă pe frumoasa actriță la 50 de ani
Eva Longoria, cunoscută pentru rolul său emblematic din serialul de succes „Neveste disperate”, are o metodă foarte eficientă care o ajută să se mențină în formă la 50 de ani. Așa își păstrează actrița își energia, silueta demnă de invidiat și pielea radiantă!