Administrare şi practici lipsite de integritate în şcoală

Publicat în Dilema Veche nr. 118 din 27 Apr 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Problema identificată de participanţi este includerea mediei anilor de studiu drept criteriu în calcularea notei finale la capacitate sau a mediei la admiterea în facultate. Scopul acestei măsuri este, în opinia profesorilor, stimularea elevilor să înveţe la toate materiile, nu doar la cele la care dau examen ("înţeleg că s-a dorit ca elevul să înveţe la toate disciplinele, nu doar la matematică şi română"). Elevii şi părinţii s-au declarat într-o primă fază contrariaţi de schimbările petrecute (elev: "eu acum trebuie să învăţ şi la materii care nu îmi trebuie mai departe, doar ca să am media mare"; părinte: "la facultate acum nu se dă examen, la capacitate 50% a fost media claselor, nu înţeleg unde vor să ajungă cu sistemul acesta"). Efectul negativ perceput de elevi, profesori şi părinţi este că nota devine mai importantă decît învăţarea, ceea ce conduce la influenţarea evaluării (profesor: "dacă le pun o notă mai mică încep să se roage de mine, ascultaţi-mă şi mîine, nu îmi puneţi azi notă"; părinte: "am ajuns să merg la profesor să îi schimbe nota la muzică şi la desen"; elev: "dacă mă ascultă şi nu ştiu o rog să nu îmi treacă nota şi învăţ la ora următoare să iau notă mare, că îmi trebuie pentru admitere"). Goana după note poate să atingă şi forme dramatice, după cum a explicat un părinte: "la gimnaziu fetiţa făcea meditaţii la şapte materii, pentru a avea note mari şi a ajunge la un liceu bun". Profesorii au indicat faptul că au transmis nemulţumirile lor către inspectorate, dar nu au primit răspunsuri şi nu s-au organizat dezbateri despre rezultatele practice ale noului sistem de examinare. * Dezinteresul părinţilor este deplîns de profesori, de elevi şi chiar de părinţii participanţi la discuţii (profesor: "Marea majoritate a părinţilor sînt interesaţi numai de rezultatele şcolare ale copilului"; profesor: "Sînt mulţi [părinţi] care vin la şcoală doar dacă aud de o problemă"; părinte: "Şi la şedinţa cu părinţii, din 30 dacă vin 10 e bine"; elev: "Dacă îi cheamă dirigintele mai vin [la şcoală], altfel nu"). În toate grupurile de părinţi s-a înregistrat un nivel de informare foarte scăzut privind problemele reale ale şcolii, dar şi vehicularea unor stereotipuri curente privind sistemul de învăţămînt ("Înainte de 1989 se făcea şcoală adevărată, acum nu mai e ca atunci"; "În şcoala românească se învaţă bine, uitaţi-vă la rezultatele olimpiadelor"; "Un elev dintr-a şasea de la noi a mers în Germania şi acolo putea să intre direct într-a opta, aşa de bine era pregătit"). * Exemplu de intervenţie administrativă care influenţează evaluarea: "Era o fată despre care ştiam că rămăsese repetentă şi a venit la ore. Am întrebat-o: tu ce cauţi aici, că ai rămas repetentă? Şi mi-a spus că nu e adevărat, că a trecut. Am verificat din nou şi într-adevăr, trecuse. Pentru că a venit cu o intervenţie, şi a trecut." Întrebare: aţi discutat cazul în Consiliul Profesoral sau în alt organism? "Ce să discute în Consiliul Profesoral, că un inspector general sau un inspector oarecare a avut o intervenţie şi a făcut chestia asta? Ce să-i fac eu ăluia, vă daţi seama că inspectorul general află şi mă dă afară de nu mă văd". Participanţii au mai menţionat şi faptul că astfel de intervenţii sînt relativ puţine, dar au un efect devastator pentru întregul sistem, subminînd exact valorile pe care acesta ar trebui să se clădească: "e suficient că elevii cunosc situaţia; eu pot să le vorbesc oricît despre corectitudine, cinste, învăţătură şi aşa mai departe, ei ştiu că au un coleg lăsat de profesor şi trecut de bani". * Elevii şi părinţii percep încărcarea programelor prin prisma volumului de efort pe care trebuie să îl facă şi a rezultatelor acestuia. Elevii spun, şi părinţii confirmă, că au foarte mult de învăţat la toate materiile (elev: "avem şase-şapte ore pe zi, teme la toate materiile, mai stau cîteva ore bune acasă să le fac pe toate"; părinte: "mă uit la copil, nu mai are timp de nimic, cînd îmi arată cîte teme are mă sperii eu, ca părinte, dar el?"). Pentru fiecare materie în parte elevii consideră că nivelul de detaliere este prea mare şi că multe noţiuni nu au valoare practică ("nu înţeleg de ce învăţăm atîtea formule, teoreme, la ce ne folosesc"; "sînt prea multe detalii, cifre, ani, denumiri, pe care trebuie să le înveţi"), şi de aceea de cele mai multe ori învăţarea se reduce la memorare ("învăţăm pe dinafară ca să luăm notă, a doua zi am uitat"). Din acest punct de vedere, pentru elevi, un caz acut este limba română, la care "totul se reduce la învăţat pe dinafară comentarii", cu consecinţe practice din cele mai neplăcute pentru obiectivul educaţional: "sînt mulţi [elevi] care nici măcar nu mai citesc opera, doar comentariul şi îl învaţă pe dinafară, inclusiv cu citate". Chiar dacă profesorii consideră că numărul de ore este mic pentru materia ce trebuie predată, tot ei atrag atenţia asupra faptului că numărul total de ore este prea mare: "Ei [elevii] au şase-şapte ore în fiecare zi, mi se pare enorm. Deja ştiu că la ultimele ore e munca în zadar, nu mai poţi să le ceri să se concentreze la clasă". (Fragmente din raportul "Administrare şi practici lipsite de integritate în şcoală" - Centrul Educaţia 2000+, aprilie 2006)

Mîntuirea biogeografică jpeg
Aurul pur, urina sinceră
Amprenta creatorului va dispărea, opera de artă va arăta impecabil, dar autenticitatea ei va fi o iluzie.
p 10 WC jpg
Eul adevărat, eul autentic, eul perfect, eul dizolvat
David Le Breton evoca tentația „evadării din sine” ca „soluție la epuizarea resimțită în urma faptului de a trebui să fii în mod constant tu însuți”.
p 11 WC jpg
Autenticitate „Made in China”
Aceste grifonări rapide pe marginea conceperii autenticității în China sînt menite să arate că aceasta depășește antiteza paradigmatică dintre original și fals.
p 12 1 jpg
Autenticitatea românească între războaie: (dez)iluzii
Ce rămîne din subcultura românească interbelică a autenticității?
p 13 jpg
Biografiile culturale ale unui tricou
Un tricou alb de bumbac este la fel de banal, la o adică, și dacă are, și dacă nu are marca Kenvelo inscripționată pe față.
Bran Castle View of Countryside (28536914551) jpg
Pledoarie pentru metisaj
Scuze, dar nimeni sau nimic nu s-a născut dintr-unul…
640px Copyright (Simple English) Wikibook header png
Lista de supraveghere a raportului 301
Grație eforturilor noastre conjugate, România a reușit, după 25 de ani, să nu mai apară pe această „listă a rușinii”.
p 13 sus M  Chivu jpg
Două mesaje de la Greenpeace România
Oare cîți dintre noi nu s-au entuziasmat în fața unei oferte de 9 euro pentru un bilet de avion?
index jpeg 5 webp
„Turiști funerari”
Oare să rămînem acasă este cel mai cuminte lucru pe care l-am putea face spre binele planetei, adică al nostru?
p 10 M  Chivu jpg
Spovedania unui globe-trotter
Dar toate aceasta înseamnă că turismul de masă nu mai poate continua ca pînă acum, ci trebuie reinventat cu inteligență și sensibilitate.
997 t foto AN Stermin jpg
p 12 adevarul ro jpg
„Turiști mai puțini, impact economic mai mare” interviu cu Andrei BLUMER
Să caute destinații mai puțin populare și cu o ofertă bogată de experiențe în natură.
997 t foto Cosman jpeg
„One dollar” și o sticlă de apă
„One dollar”, atît este prețul unei sticle de apă de 0,5 litri în Cambodgia.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
p 10 jpg
Surpriza Bizanțului vesel
Nu s-a vorbit niciodată despre sexul îngerilor, în timpul asediului de la 1453 chiar nu avea nimeni timp de așa ceva.
p 13 jpg
„Cred că Cehov e mulțumit de spectacolul nostru“
Cehov este generos, are multe fațete și poți să-i montezi spectacolele în modalităţi stilistice foarte diferite.
p 14 jpg
E cool să postești jpeg
Să-ți asculți sau nu instinctul?
Totuși, urmînd ispita de a gîndi rapid, nu cădem oare în păcatul gîndirii pripite, în fapt un antonim pentru gîndire?
p 10 jpg
Gîndirea artificială pripită: cu ChatGPT la taclale
Gîndirea pripită este un termen folosit pentru a descrie procesul de luare a deciziilor sau de trage concluzii în modul rapid și fără o analiză sau o examinare adecvată.
p 11 Petre Gheorghiu in rolul lui Zaharia Trahanache jpg
Pentru o istorie a „puținticăi (ne)răbdări”
Carol al II-lea: mare pripit, dacă ne luăm după renunțările la renunțările la Tron.
p 12 jpg
Altul mai bun nu avem
Observ că ne trăim viețile de cîtva timp ca într-un proces penal.
p 13 jpg
Judecata pripită, gîndirea automată
Permanent ni se cere acţiune rapidă, reacţie promptă. Şi cînd ne mai gîndim?
p 14 sus jpg
Antidotul judecății pripite
Judecata pripită, aș mai remarca, e nu doar extrem-subiectivă, ci și rareori inocentă, dar ăsta e un subiect pe care o să-l eludez de data asta.
640px Three Democratic bosses of Maryland seated and drinking from mugs   L  to R   George(?) N  Lewis, John S  Kelly, John J  Mahon LCCN2006683418 jpg
O lume a incluziunii e ca un sat mai mare
O lume inclusivă e poate ca un sat mai mare, care se construiește împreună, nu prin demonizare și nu pe Internet.

Adevarul.ro

image
Preotul care a jignit iubitorii de animale primește replica unui călugăr: „Ele nu l-au izgonit pe Iisus“
Mesajele publicate de preotul Matei Vulcănescu despre iubitorii de animale au stârnit controverse. Un călugăr de la Schitul Straja din Hunedoara arată de ce animalele trebuie iubite și nu disprețuite.
image
Fetiță lăsată de părinți în apă fierbinte, moartă în chinuri. Soții criminali au contestat arestarea
Doi soți din Călărași au fost trimiși în judecată pentru omor calificat, pentru că și-au lăsat fiica de 2 ani și 10 luni să moară în chinuri. În rechizitoriul procurorilor se menționează că fetița s-a aflat în agonie timp de mai multe ore.
image
Cum sunt relațiile în care femeia e mai în vârstă decât bărbatul
Într-o lume încărcată de prejudecăţi, rolul bărbatului într-o relație de cuplu este văzut ca fiind acela de a oferi protecție și stabilitate familiei și partenerei.

HIstoria.ro

image
De ce se urau de moarte Ştefan cel Mare şi Vlad Ţepeş. Duşmănia lor apare într-un document de la Vatican!
Vlad Ţepeş, domn al Munteniei în trei rânduri, şi Ştefan cel Mare, voievodul care a condus Moldova timp de aproape jumătate de secol, au avut relaţii sinuoase, în funcţie de conjunctura politică a vremii şi de interesele administrative.
image
Château La Coste, în Provence: ce descoperire!
Ce e, până la urmă, Château La Coste? Un spaţiu magic, construit în jurul unei îndeletniciri cu tradiţie: facerea vinului.
image
Crucificarea lui Hristos i-a apărut în vis lui Salvador Dalí
Dalí a precizat că a avut un vis în care i-a fost dezvăluită importanța înfățișării lui Hristos astfel.