Administrare şi practici lipsite de integritate în şcoală

Publicat în Dilema Veche nr. 118 din 27 Apr 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Problema identificată de participanţi este includerea mediei anilor de studiu drept criteriu în calcularea notei finale la capacitate sau a mediei la admiterea în facultate. Scopul acestei măsuri este, în opinia profesorilor, stimularea elevilor să înveţe la toate materiile, nu doar la cele la care dau examen ("înţeleg că s-a dorit ca elevul să înveţe la toate disciplinele, nu doar la matematică şi română"). Elevii şi părinţii s-au declarat într-o primă fază contrariaţi de schimbările petrecute (elev: "eu acum trebuie să învăţ şi la materii care nu îmi trebuie mai departe, doar ca să am media mare"; părinte: "la facultate acum nu se dă examen, la capacitate 50% a fost media claselor, nu înţeleg unde vor să ajungă cu sistemul acesta"). Efectul negativ perceput de elevi, profesori şi părinţi este că nota devine mai importantă decît învăţarea, ceea ce conduce la influenţarea evaluării (profesor: "dacă le pun o notă mai mică încep să se roage de mine, ascultaţi-mă şi mîine, nu îmi puneţi azi notă"; părinte: "am ajuns să merg la profesor să îi schimbe nota la muzică şi la desen"; elev: "dacă mă ascultă şi nu ştiu o rog să nu îmi treacă nota şi învăţ la ora următoare să iau notă mare, că îmi trebuie pentru admitere"). Goana după note poate să atingă şi forme dramatice, după cum a explicat un părinte: "la gimnaziu fetiţa făcea meditaţii la şapte materii, pentru a avea note mari şi a ajunge la un liceu bun". Profesorii au indicat faptul că au transmis nemulţumirile lor către inspectorate, dar nu au primit răspunsuri şi nu s-au organizat dezbateri despre rezultatele practice ale noului sistem de examinare. * Dezinteresul părinţilor este deplîns de profesori, de elevi şi chiar de părinţii participanţi la discuţii (profesor: "Marea majoritate a părinţilor sînt interesaţi numai de rezultatele şcolare ale copilului"; profesor: "Sînt mulţi [părinţi] care vin la şcoală doar dacă aud de o problemă"; părinte: "Şi la şedinţa cu părinţii, din 30 dacă vin 10 e bine"; elev: "Dacă îi cheamă dirigintele mai vin [la şcoală], altfel nu"). În toate grupurile de părinţi s-a înregistrat un nivel de informare foarte scăzut privind problemele reale ale şcolii, dar şi vehicularea unor stereotipuri curente privind sistemul de învăţămînt ("Înainte de 1989 se făcea şcoală adevărată, acum nu mai e ca atunci"; "În şcoala românească se învaţă bine, uitaţi-vă la rezultatele olimpiadelor"; "Un elev dintr-a şasea de la noi a mers în Germania şi acolo putea să intre direct într-a opta, aşa de bine era pregătit"). * Exemplu de intervenţie administrativă care influenţează evaluarea: "Era o fată despre care ştiam că rămăsese repetentă şi a venit la ore. Am întrebat-o: tu ce cauţi aici, că ai rămas repetentă? Şi mi-a spus că nu e adevărat, că a trecut. Am verificat din nou şi într-adevăr, trecuse. Pentru că a venit cu o intervenţie, şi a trecut." Întrebare: aţi discutat cazul în Consiliul Profesoral sau în alt organism? "Ce să discute în Consiliul Profesoral, că un inspector general sau un inspector oarecare a avut o intervenţie şi a făcut chestia asta? Ce să-i fac eu ăluia, vă daţi seama că inspectorul general află şi mă dă afară de nu mă văd". Participanţii au mai menţionat şi faptul că astfel de intervenţii sînt relativ puţine, dar au un efect devastator pentru întregul sistem, subminînd exact valorile pe care acesta ar trebui să se clădească: "e suficient că elevii cunosc situaţia; eu pot să le vorbesc oricît despre corectitudine, cinste, învăţătură şi aşa mai departe, ei ştiu că au un coleg lăsat de profesor şi trecut de bani". * Elevii şi părinţii percep încărcarea programelor prin prisma volumului de efort pe care trebuie să îl facă şi a rezultatelor acestuia. Elevii spun, şi părinţii confirmă, că au foarte mult de învăţat la toate materiile (elev: "avem şase-şapte ore pe zi, teme la toate materiile, mai stau cîteva ore bune acasă să le fac pe toate"; părinte: "mă uit la copil, nu mai are timp de nimic, cînd îmi arată cîte teme are mă sperii eu, ca părinte, dar el?"). Pentru fiecare materie în parte elevii consideră că nivelul de detaliere este prea mare şi că multe noţiuni nu au valoare practică ("nu înţeleg de ce învăţăm atîtea formule, teoreme, la ce ne folosesc"; "sînt prea multe detalii, cifre, ani, denumiri, pe care trebuie să le înveţi"), şi de aceea de cele mai multe ori învăţarea se reduce la memorare ("învăţăm pe dinafară ca să luăm notă, a doua zi am uitat"). Din acest punct de vedere, pentru elevi, un caz acut este limba română, la care "totul se reduce la învăţat pe dinafară comentarii", cu consecinţe practice din cele mai neplăcute pentru obiectivul educaţional: "sînt mulţi [elevi] care nici măcar nu mai citesc opera, doar comentariul şi îl învaţă pe dinafară, inclusiv cu citate". Chiar dacă profesorii consideră că numărul de ore este mic pentru materia ce trebuie predată, tot ei atrag atenţia asupra faptului că numărul total de ore este prea mare: "Ei [elevii] au şase-şapte ore în fiecare zi, mi se pare enorm. Deja ştiu că la ultimele ore e munca în zadar, nu mai poţi să le ceri să se concentreze la clasă". (Fragmente din raportul "Administrare şi practici lipsite de integritate în şcoală" - Centrul Educaţia 2000+, aprilie 2006)

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

wedding 4764625 1280 jpg
Doi tineri căsătoriți au mers la vot, direct de la nuntă: „Corectitudine, loialitate şi sinceritate, o viaţă mai bună, un trai mai bun”
Alegerile din acest an au adus un val de participare civică remarcabil, într-o atmosferă dominată de hotărâre și speranță. Dincolo de votul politicienilor, cetățenii români și-au făcut simțită prezența la urne, conștienți că decizia le aparține.
George Simion si Nicusor Dan  Congres BNS Foto Inquam Photos  Madalina Norocea (8) jpg
Rezultate EXIT-POLL, turul 2 al alegerilor prezidențiale 2025. Primele estimări ale votului de pe 18 mai, pe adevărul.ro
Primele rezultate EXIT-POLL vor fi publicate pe adevărul.ro, duminică, la ora 21.00, ora închiderii secțiilor de votare în țară și în străinătate.
GettyImages 1912230257 jpg
Radu Umbreș, antropolog: „La sat, lumea simte că votul are prea puțină putere“
În alegerile prezidențiale din 2025, România rurală nu a mai răspuns comenzilor politice, transmise prin influența primarului sau a rețelei politice locale. Ceva s-a schimbat. Votul nu a mai fost, în multe cazuri, „dirijat“, ci a venit din convingere, frustrare sau neîncredere.
rachetă balistică intercontinentală Yars
Rusia va testa o rachetă intercontinentală în noaptea de duminică spre luni, avertizează Ucraina
Rusia intenționează să lanseze un test cu o rachetă balistică intercontinentală în noaptea de duminică spre luni, potrivit informațiilor furnizate de serviciul de informații militare al Ucrainei (GUR).
sepsi bodo fb jpg
S-au stabilit retrogradatele din Superliga de fotbal: un ucrainean a trimis-o pe Sepsi în liga secundă
În Superliga de fotbal se cunosc formațiile care s-au salvat după ultima etapă a play-out-ului.
Dennis Man (EPA) jpg
Probleme pentru Chivu: accidentare de ultim moment a lui Dennis Man
Fotbalistul român a acuzat dureri, în ultimul moment.
horoscop sâmbătă 30 noiembrie jpeg
Horoscop luni, 19 mai. Racii primesc vești foarte bune, iar Berbecii au o zi productivă pe toate planurile
Horoscop luni, 19 mai. Racii primesc vești bune, iar Berbecii au o zi productivă.
Fondatorul Telegram Pavel Durov FOTO GETTY IMAGES  teve Jennings / Stringer
Rețeaua rusă „Telegram” acuză că se încearcă „reducerea la tăcere” a vocilor conservatoare din România
Pavel Durov, fondatorul și CEO-ul Telegram, acuză că a fost contactat de un guvern „vest-european” care a cerut „reducerea la tăcere” a vocilor conservatoare din România.
dimineata pexels jpg
Ce să eviți dimineața dacă nu vrei să te îngrași. Obiceiul care îți sabotează silueta și îți pune în pericol sănătatea
Dacă vrei să eviți acumularea de kilograme în plus, este esențial să acorzi atenție obiceiurilor alimentare de zi cu zi. Unele dintre ele ar trebui eliminate complet. De exemplu, anumite alimente consumate dimineața pot influența negativ greutatea corporală. În plus, lipsa mișcării încă din primele