Ada MILEA: "Cred în întîmplările neîntîmplătoare" - interviu

Publicat în Dilema Veche nr. 474 din 14-20 martie 2013
Ada MILEA: "Cred în întîmplările neîntîmplătoare"   interviu jpeg

Întîi a fost Rodica, jertfită pe altarul opiniei publice („s-o jupuim şi s-o facem drapel“). Apoi a fost Tina, toleranta care-a rămas în Uganda. Un timp, a umblat cu graniţa-n raniţă şi cu Apolodor căruia îi era dor, lui Don Quijote i-a vînturat iluziile şi lui Sancho Panza i-a dat o insulă – alta decît cea a lui Robinson – plină de animale vorbitoare, amintiri neîntîmplate şi alte jucării. A alergat după nasul lui Kovaliov şi s-a bucurat de Crăciun („bradul a murit, a fost tăiat şi împodobit“). Apoi a venit Ioan Mureşan şi a bîntuit-o cu îngeraşii lui de pahar. Cu o chitară şi un hanorac pe care scrie „Tăşuleasa social“, Ada Milea a fost mereu altfel. Şi exact cînd asta devenise regulă, Ada şi-a pus rochie cu decolteu şi pantofi cu toc şi a cîntat din muzicile compuse pentru spectacolele lui Radu Afrim. „Oaia mică vrea să sară gardu’ pîn’ la primăvară.“ (O. S.

Imaginea dumneavoastră este cea a unei artiste dezinhibate, deschisă oricînd la provocări scenice. E imaginea corectă?

Nu ştiu. Nu mă văd. Mi-e frică să mă uit la mine.

Ştiu că există o poveste cu poetul Ion Mureşan, pe care l-aţi întîlnit acum 20 de ani, iar de curînd aţi lansat un album pe versurile lui. Cum a fost întîmplarea asta? 

Eram o biată elevă, m-am dus la o biată lansare de carte, şi eram printre cei care au stat la rînd pentru un autograf. Poetul a întrebat pentru cine e autograful, iar eu am zis „pentru bunica lu’ Ada“ (iertare pentru exprimare...). Dînsul a scris cum am zis, apoi a mai scris ceva. După exact 20 de ani (spun „exact“, pentru că sub dedicaţie scrie „iarna ’93“), am găsit cartea printre actele bunicilor, „pusă bine, sub cheie“, printre documente importante, şi... am rămas cu gura căscată, citind dedicaţia: „Pentru bunica lu’ Ada, acest dar de la Ion Mureşan, dar pe care Dumnezeu îl va întoarce poetului prin Ada.“ Cartea se numeşte

Discul

(după textele domnului Mureşan) deja apăruse cînd am descoperit dedicaţia, deja făcusem tot posibilul ca el să fie lansat de Sfîntu’ Ion, la Cluj, „ca un dar“ pe care să-l facem poetului.

Există o legătură între lucruri sau întîmplări? De exemplu, între dvs. şi doamna Lygia Naum – altă poveste despre întîmplare sau coincidenţă... 

Întîlnirea cu „teritoriul“ Naum e... ah, nu găsesc cuvinte să exprime ce vreau să zic! Mai bine povestesc ceva legat de asta. Eram vecină de bloc cu doamna Naum (avea vreo 84 de ani, iar Gellu Naum murise de cîţiva ani), deja devenisem dependentă de vizitele la ea (ca mulţi alţii) şi..., la un moment dat, am îndrăznit să-i spun: „Eu nu prea înţeleg poemele lui Gellu Naum...“ Ea a rîs de mine şi a zis: „Vaaai, dar nu trebuie să le înţelegi. Lasă-le să se întîmple!“ Şi de-atunci, citesc cu o enooormă plăcere Gellu Naum.

Cum aţi ajuns să scrieţi poezie? Mă gîndesc la prima parte a carierei dvs., în care aţi compus pe versuri proprii. 

Dl Naum spunea că „poezia e o stare de spirit“, şi îl cred. Poţi să fii poet în ceea ce faci, orice meserie ai avea. Exemplele lui erau: Miles Davis – poet în muzică, Gaudí – poet în arhitectură... Eu cred că încerc poezia jocului aparent muzical cu gîndurile textelor. Cîteodată cu gîndurile textelor mele, cîteodată cu gîndurile textelor altora... Cu textele altora fac „traduceri“ aparent muzicale, pentru a putea prezenta publicului nişte autori care îmi plac teribil. 

Ce mai face Rodica? S-a făcut drapel? 

Da. Oricînd am deschide televizorul, ea e acolo şi ne umple de sfaturi şi de înţelepciuni.

Improvizez şi eu acum: de la drapelul Rodicăi am ajuns cu gîndul la faptul că aveţi gene române şi maghiare. Cum v-a influenţat acest lucru? (Mă gîndesc că, poate, preferinţa pentru absurd vine de la români, iar umorul sumbru – de la maghiari.) 

Nu ştiu ce de unde vine, dar s-a declanşat cu marile bătălii absurde din Tîrgu-Mureş. Atunci am simţit nevoia de a transmite un mesaj pacifist româno-maghiar, dar a trebuit să-l „condimentez“ cu violenţă (altfel nu m-ar fi ascultat nimeni). Reacţiile au venit rapid: unii români ziceau că fac piese antiromâneşti, unii unguri ziceau că fac piese antimaghiare... Umorul era esenţial, ca să pot supravieţui şi fizic, şi psihic... Sumbru era pentru că situaţia nu era tocmai roză... 

Cîntecului pentru reconciliere etnică,

Cred că e complicat doar cînd vrei

altora, în loc

ceva. Îmi place teribil ideea „actorului invizibil“ despre care vorbeşte Yoshi Oïda. Pot să-l citez? Aproximez, pentru că memoria mea nu mai e ca pe vremea cîntecelor amintite în întrebare: „În teatrul Kabuki există gestul arătatului lunii. Un actor talentat uimeşte publicul prin măiestria gestului şi prin graţia cu care îţi arată luna, dar eu prefer actorul care te face să vezi doar luna. Actorul invizibil.“ 

Aţi ajuns să faceţi teatru din întîmplare, a fost o serie de evenimente neprevăzute şi neintenţionate. Toate vi se întîmplă aşa în viaţă, din întîmplare? 

Cred în întîmplările neîntîmplătoare. Cred că există Domnul Invizibil Ochilor, iar noi, în nerozia noastră, ne încredem în ochi. Bine zicea alt domn (muuult mai mic), într-o cărticică: „Ochii nu pot pătrunde în miezul lucrurilor.“ 

No Mom’s Land

De ce fierbe copilul în mămăligă.

Nu m-am lăsat de teatru. Lucrez mult cu teatrele. Ca actriţă, nu eram tocmai bună. Adică... e mai bine pentru toată lumea că nu mai chinui roluri prin teatre, dar reacţia publicului la... cum le-am zis, oare? Reacţia la... „poezia jocului aparent muzical cu gîndurile textelor“ (despre care vorbeam adineaori) e extraordinară. De ce aş insista să fac lucruri care nu aduc bucurie nimănui?! 

V-aţi gîndit vreodată să puneţi pe muzică romanul Aglajei Veterany? Are multă poezie. 

Da, da, m-am gîndit, dar am nostalgia spectacolului lui Afrim de la Odeon... 

Spectacol în care aţi jucat-o pe sora cea mare şi pentru care aţi compus coloana sonoră, care conţinea o piesă „obraznică“, aceea despre coliva ortodoxă. Nu sînteţi un artist comod. Vi s-au reproşat şi alte „obrăznicii“, de-a lungul vremii? 

Da. Prima „obrăznicie“ reproşată a fost cea faţă de „Mioriţa“, deşi... nu ştiu ce-am obrăznicit acolo. „Obrăzniciile“ mele sînt pline de drag şi gingăşie. Nu înţeleg cum pot unii să nu vadă asta: „Trei ciobani coboară / Toţi trei vor să moară / Că nici unu’ nu mai are / Nici o oaie / Că nici unu’ nu mai are / Ce să taie / Nu mai are nici o oaie / N-are ce să taie.“ 

Vă place să improvizaţi pe scenă? Dar în viaţă? 

Mereu improvizăm, vrem-nu vrem, fie că ne împinge spre improvizaţie un coleg de scenă, fie că ne împinge spre improvizaţie un coleg de viaţă sau de asfalt. 

Aveţi un playlist pentru concerte, sau mergeţi la inspiraţie, în funcţie de public, de parteneri etc.? 

Pentru unele am, pentru altele n-am. În concertele din spaţii cu puţine locuri, unde publicul e aproape, îmi place să nu am playlist. Mi se pare mult mai împrietenitor.

Cum este să nu fii „pregătit“ pe scenă, să nu ai „textul învăţat“, să nu ai plasa de siguranţă a spectacolului repetat? 

Îmi place să nu ştiu cum e fără „plasă“, chiar dacă sar pe lîngă „ea“, în timpul spectacolului. Mi se pare frumos să avem ceva de arătat, ceva pregătit pentru ei. Altfel, e ca şi cum i-am invita pe oameni la masă şi le-am arunca în farfurii ce găsim prin frigider. Pe de altă parte, admir mulţi artişti care improvizează extraordinar – dar ei au o pregătire şi un talent special pentru asta. Cu ei e altfel: e ca şi cum te-ar invita la un restaurant. 

V-am văzut la Green Hours într-un concert în care aţi integrat, dintr-o întîmplare, un personaj (Peca). La un alt concert, i-aţi spus o poveste unei fetiţe. Vi se întîmplă des să-i introduceţi în spectacol pe spectatorii care vă „stau“ în cale? 

La spectacolele din spaţii mici, comunicarea e alta. Totul e atît de aproape încît... cred că nu putem să nu reacţionăm, ca nişte fiinţe vii ce sîntem. E ca şi cum mi s-ar aşeza o muscă pe nas în timpul concertului şi toţi ar vedea că ea e acolo, doar eu aş ignora prezenţa ei. Ah, nu e un exemplu bun! Mi-ar plăcea să se întîmple asta. Hm... Exemplul bun ar fi... tot cel cu musca, dar... cu o divă în locul meu, o divă cîntînd ceva extrem de serios.

Sînteţi o anti-divă, pe o piaţă muzicală invadată de silicon şi fuste scurte. Este asta o reţetă a succesului – să mergi împotriva curentului?

Nuuu, e doar o reţetă a antisuccesului, marcată din cînd în cînd de mesaje dure venite pe Internet. Limbajul şi ortografia lor „de topor“ mă fac să-mi spun: „dar e foarte bine că nu sînt pe gustul acestor indivizi“, însă nu ascund faptul că mă întristează. Oamenii ăştia se obosesc să scrie măgării, în timp ce eu insist să cred că „e loc sub soare pentru toată lumea“. 

Aveţi vreodată sentimentele de frică, lehamite, rău de lume? Şi dacă da, cînd? 

Da, cînd văd că hoţia şi ticăloşia, în ochii multora, sînt virtuţi; cînd practicanţii cei mai abili sînt admiraţi şi ei înşişi sînt foarte mîndri de faptele lor; cînd văd că „a fi cinstit“ înseamnă (pentru mulţi) „a fi prost“...

The Island

Insula

Alcool,

cartea Alcool

a consemnat

Foto: Richard BALINT, Lavinia POLLAK

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.