A naviga și a pedepsi

Cristina VOINEA
Publicat în Dilema Veche nr. 858 din 17 - 23 septembrie 2020
A naviga și a pedepsi jpeg

Există un izomorfism structural între Internet și rețeaua de ape de pe planeta noastră. Poate că de aceea nu contenim să importăm termeni nautici pentru a descrie ceea ce facem pe net: navigăm – sîntem cu toții mici kybernetes, timonieri –, descărcăm torenți, căutăm „porturi sigure” și devenim pirați. Asta ne arată că Internetul poate fi la fel de imprevizibil și periculos precum apele învolburate ale mărilor și oceanelor.

În lumea digitală. pericolele nu se află însă numai în acele colțuri ale Internetului (din deep și dark Web) unde poți ajunge doar cu nava numită Tor. În fiecare zi, pe rețelele sociale ne confruntăm cu un tip special de valuri, care, odată cucerite, ne garantează, în aparență, eticheta de oameni virtuoși. Este vorba de „valurile indignării morale” care apar atunci cînd mulțimi de oameni îi taxează sau chiar hărțuiesc prin diverse mijloace (comentarii, postări etc.) și sub diverse forme (texte moralizatoare, injurii, glume sau amenințări) pe cei care fac sau spun ceva considerat nepermis din punct de vedere moral. De exemplu, la noi, un astfel de „val al indignării morale” a fost provocat acum cîteva săptămîni de regizorul Cristi Puiu, care a susținut, în cadrul unui festival unde era proiectat și ultimul său film, că este inuman ca spectatorii să poarte mască în timpul vizionării. În ciuda absurdității declarației, în următoarele săptămîni toată lumea vorbea despre ea, fiecare avea o opinie, ca și cum Puiu ar fi fost o autoritate în sănătate publică. În fiecare zi sîntem însă ultragiați sau în vădit dezacord cu o grămadă de comportamente sau moduri de a face lucrurile. Cum se face că pe Internet „taxăm”, de cele mai multe ori, lucrurile semnalate și condamnate deja de mii sau sute de mii de oameni?

Aristotel ar fi știut ce să răspundă la această întrebare, iar cercetătorii din psihologie și sociologie tind să fie de acord cu el. Sîntem animale sociale, ne place să fim alături de ceilalți și, mai ales, ne încîntă aprobarea lor. În plus, studiile arată că ne credem mai inteligenți, competenți, ambițioși și morali decît restul – fenomen pe care psihologii îl numesc autoameliorare. Felul în care ne percepem pe noi înșine este central vieților noastre, povestea pe care ne-o spunem despre noi devine lentila prin care ne vor privi ceilalți. Astfel, e important să le arătăm și să îi convingem că sîntem într-adevăr serioși, competenți sau virtuoși, e important să îi facem să ne creadă povestea. Iar asta ne determină, de multe ori, să facem pe moraliștii, adică să ne etalăm așa-zisele calități morale, doar cu scopul de a impresiona sau de a ne semnala apartenența la un anumit grup. Acest fenomen psihologic nu a apărut odată cu Internetul, este vechi de cînd lumea. Dar tehnologiile comunicării își lasă amprenta asupra discursurilor pe care le fac posibile. Astăzi este mai ușor ca oricînd să ne găsim o audiență prin intermediul platformelor sociale. Există milioane de conversații zilnice pe net, ceea ce înseamnă că fiecare dintre noi se confruntă cu o competiție acerbă pentru atenția celorlalți. Iar pentru a ieși în evidență, uneori trebuie să facem ceva deosebit, cum ar fi să fim vehemenți și radicali în ceea ce includem sau nu în sfera intereselor noastre morale.

Într-un anumit sens, este bine să purtăm cît mai multe conversații morale; atunci cînd sînt dezinteresate, ele sînt un instrument care ne ajută să devenim mai buni, ne arată cum să îi respectăm pe ceilalți. Dar ca orice alt instrument, conversațiile de natură morală pot fi folosite pentru a face bine sau rău. De cele mai multe ori, cînd ne angajăm în astfel de discuții moralizatoare pe net, nu facem decît să încercăm să le arătăm celorlalți „competența” noastră morală, fără a avea un alt scop în afară de cel de a cîștiga un anumit statut. De aceea, rareori acestea schimbă lucruri sau „îndreaptă” oameni ori atitudini. Fără să vrem, prin „valurile de indignare morală” pe care le creăm, contribuim la polarizarea noastră în  grupuri cu credințe, valori și principii diferite, între care există tot mai puține punți comune. Această fragmentare are numeroase costuri sociale, dintre care cel mai important este că ne face să devenim hiper-încrezători în viziunile noastre asupra lumii, ceea ce presupune că sîntem mai puțin susceptibili să ne corectăm în cazul în care greșim, dar și mai puțin disponibili față de dezbaterile cu cei care se situează pe poziții diferite.

Cum putem îmbunătăți discursurile publice, fie ele online sau offline? Din păcate, nu există o rețetă simplă. Ce putem însă face este să nu mai reacționăm imediat, sub impulsul momentului, să ne luăm timp pentru a ne gîndi nu doar la ceea ce vrem să spunem, ci și la ceea ce vrem să obținem prin ceea ce urmează să spunem. Cu alte cuvinte, trebuie să devenim eticieni ai propriilor discursuri și forme de comunicare.

Cristina Voinea este doctor în filozofie al Universității București, asistentă universitară la ASE și cercetătoare la Centrul de Cercetare în Etică Aplicată.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Nicuşor Dan, întâlnire cu ambasadorii UE la București FOTO FB nicusor dan jpg
Nicuşor Dan, discuţii cu ambasadorii UE: „România va continua să se implice activ şi constructiv în toate dezbaterile europene”
Preşedintele Nicuşor Dan a discutat miercuri, la Bucureşti, cu ambasadorii statelor membre ale Uniunii Europene despre priorităţile României.
image png
Convorbirea telefonică dintre Xijinping și Donald Trump: Taiwanul domină discuțiile dintre președinții Chinei și SUA. China la zi
În materialul de astăzi „China la zi”, vă prezentăm traducerea din limba chineză a unui articol din presa chineză cu privire la discuția telefonică dintre președintele Chinei, Xijinping și omologul său american, președintele Donald Trump.
Rusia a anunțat că a cucerit orașul Pokrovsk foto epa efe jpg
Cine trasează granițele frontului din Ucraina. Situația de pe teren, dincolo de războiul informațional
Dincolo de încercările de a prezenta succesul în locul eșecului, de a emana control pe fundalul haosului, există o realitate dură care nu poate fi mascată decât temporar: deplasarea liniei frontului.
robot a2 record jpg
Chinezii au inventat robotul umanoid care merge pe jos fără oprire timp de 3 zile!
Un robot umanoid chinez a stabilit recent un nou record Guinness pentru cea mai mare distanță parcursă continuu: 106,28 kilometri în decurs de trei zile.
Donald Trump și Putin in Alaska FOTO AFP
Trump susţine că Putin e pregătit de pace: „Vrea să pună capăt războiului” din Ucraina
Donald Trump a declarat miercuri că Vladimir Putin ar dori „să pună capăt războiului” din Ucraina.
Donald Trump FOTO EPA EFE jpg
Numele lui Donald Trump, pe faţada Institutului American pentru Pace: „Un omagiu celui mai bun negociator”
Numele preşedintelui american Donald Trump a fost inscripţionat miercuri pe faţada Institutului American pentru Pace din Washington.
telefon adolescenti   foto pixabay   sweetlouise jpg
Un an fără telefoane la ore. Cum funcționează regula în școli și ce spun profesorii și elevii
Țările nordice vor introduce o nouă reglementare, potrivit căreia elevii vor fi obligați să predea telefoanele la începutul cursurilor și să le ia la final. România a introdus o astfel de măsură încă de anul școlar precedent. Directorii de școli și elevii spun că funcționează.
Autostrada Foto Daniel Guță ADEVĂRUL JPG
Sunt românii pregătiți pentru noile autostrăzi? Reacții după deschiderea București - Focșani: „Goneau toți cu 150 km/h”
Viteza excesivă în condiții neprielnice și condusul agresiv au fost cele mai reclamate probleme întâmpinate de șoferi pe Autostrada București - Focșani, deschisă complet traficului odată cu finalizarea ultimului ei segment. Mulți români se plâng de experiența din trafic.
image png
Trucul care va găti cartofii de două ori mai repede. Majoritatea gospodinelor nu-l știu
Gătitul cartofilor poate părea o sarcină banală, însă mulți oameni se confruntă cu probleme comune: cartofii se gătesc prea mult, se destramă sau necesită prea mult timp pentru a ajunge la consistența ideală.