"A le fotografia a fost mai uşor decît a le trăi"

Publicat în Dilema Veche nr. 448 din 13-19 septembrie 2012
"A le fotografia a fost mai uşor decît a le trăi" jpeg

- interviu cu fotograful Vlad COLUMBEANU -

Aţi surprins pe film evenimentele şi stările de pe străzile Bucureştiului, începînd cu data de 21 decembrie 1989 şi pînă în octombrie 1990. Pentru toţi cei care le-au trăit, acele momente sînt greu de descris. Cum a fost pentru dumneavoastră, nu doar să le trăiţi, dar să le şi fotografiaţi?

A le fotografia a fost mult mai uşor decît a le trăi. Cu excepţia zilelor „Revoluţiei“ din decembrie ’89 şi a Mineriadei din 13 iunie, cînd trebuia să-ţi asumi nişte riscuri reale pentru a face fotografii pe străzile Bucureştiului. A fost o epocă plină de emoţii, simţeam că facem istorie şi foarte multă lume se simţea implicată în evenimentele politice şi sociale care au urmat „Revoluţiei“. Discuţiile, dezbaterile între oameni de opinii diferite, sau în presă, erau foarte pasionale, poate prea pasionale. Dar exista o excitaţie generală, publică, care cu timpul a devenit şi obositoare prin sterilitatea ei. Cel puţin eu aşa am resimţit-o. Dezgustat şi cu iluziile pierdute, după mineriada din iunie am plecat din ţară pentru mulţi ani.

În ce fel vă raportaţi astăzi la acea epocă (anii ’90)? Cel care vede lumea şi prin obiectiv o înţelege mai bine?

Pînă în noiembrie 1990 am trecut printr-o perioadă de elan, de naivitate, speranţă şi dezgust (imediat după 13 iunie). Nu vreau deloc s-o idealizez, în comparaţie cu cea de astăzi care pare, însă, mult mai meschină, cinică şi individualistă. Nu poţi să nu resimţi cei aproape 23 de ani scurşi ca fiind în mare parte pierduţi de societatea română. Cred că marea problemă este clasa managerilor, fie ei politici sau din alte domenii de activitate (oricum, nimeni nu este apolitic). Dezinteresul lor faţă de binele public – o noţiune de altfel foarte puţin vehiculată în spaţiul public şi mediatic. Sînt mult prea oportunişti, îşi urmăresc propriile beneficii, şi nu pe cele ale instituţiilor pentru care lucrează. Pe de altă parte, regula jocului este foarte uşor ignorată, indiferent de domeniu, circumstanţă şi indiferent de nivelul de responsabilitate. Cred că aici se află cauza marilor noastre pierderi şi a ocaziilor ratate din istoria noastră recentă. Puterea deţinută permite prea des depăşirea propriului teritoriu de competenţă, de responsabilităţi. Iar cei care nu au nici o putere şi-o iau singuri – vedeţi ce se întîmplă cu cei care se ocupă de parcatul maşinilor în oraş, care pun stăpînire pe un spaţiu public şi, culmea, sînt toleraţi.

Nu sînt convins că cel care fotografiază ajunge automat, prin simpla exercitare a acestei îndeletniciri, să înţeleagă mai bine lumea. Sînt foarte multe feluri de a face fotografie, iar de cînd cu imaginea digitală, încă şi mai multe. O anumită abordare a fotografiei poate duce la o mai bună înţelegere, dar cred că şi aici ne confruntăm cu ceea ce este de interes larg, public sau, foarte restrîns, de „nişă“. Dar şi acestea sînt relevante pentru lumea în care trăim, constituind o parte, fie ea chiar şi foarte mică, a acesteia.

Care e momentul în care v-aţi dat seama că gestul dvs. nu e doar un act artistic, ci şi unul de consemnare istorică?

Superexcitat de, în sfîrşit, posibilitatea de a participa la o mişcare populară, publică, de răzvrătire împotriva celui şi a celor care ne umiliseră ani de zile, de a intra astfel în rîndul „lumii“ – vezi vecinii noştri din lagărul comunist care mişcaseră deja –, nici nu m-am gîndit vreo clipă la „fotogenia“ imaginilor pe care le-aş fi putut capta ieşind cu aparatul în stradă, imediat după ultimul miting al lui Ceauşescu.

Am vrut, ascunzîndu-mi aparatul sub paltonul pe care îl purtam, să înregistrez imagini care să mărturisească despre ce s-a petrecut, repet – în sfîrşit –, şi la Bucureşti. Eram şi manifestant-revoluţionar şi făceam şi pe fotoreporterul cu cele cîteva pelicule ruseşti amărîte pe care le păstram pentru ocazii mari. Pe piaţă filmele se găseau la fel de des ca, să zicem, brînza. Oamenii din jurul meu erau suspicioşi văzîndu-mă cînd scoteam aparatul la vedere – oare eram securist? Eu mă aşteptam să fiu interpelat de „oricine“, în orice moment. Am luat-o de la Piaţa Universităţii spre Romană pe Magheru. Începînd de la ora 13,30. Voiam să înregistrez astfel ceea ce eram convins că se va sfîrşi repede, fără să sper că a doua zi vom fi în stare să ne pupăm toţi pe stradă.

Încercam să fotografiez, să developez şi să găsesc un străin aflat în Bucureşti care să poată scoate peliculele din ţară pentru a fi, eventual, cunoscute, publicate afară.

Nu credeam că se poate schimba ceva în România, în două zile. Lăsam acasă pe masă un bilet unde scriam la ce oră şi unde mă duc pentru a putea, eventual, să fiu căutat în cazul în care nu mai apăream. Nu aveam telefon fix, singurul mijloc de comunicare la vremea aceea.

Dacă unele dintre imagini sînt apreciate şi pentru alte virtuţi decît cele documentare, atunci cu atît mai bine. 

a consemnat Ana Maria SANDU 

Foto: L. Muntean

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

WhatsApp Image 2025 12 17 at 17 34 52 jpeg
Fermierii din UE, inclusiv din România, protestează împotriva acordului Mercosur
Fermierii au venit miercuri, 17 decembrie, cu utilaje agricole și tractoare în fața Parlamentului European din Strasbourg. În timp ce manifestațiile continuă și joi, în toată Franța, blocând mai multe autostrăzi, fermierii din întreaga Europă, inclusiv din România, protestează și în Belgia.
Frederic Péchier FOTO Ludovic Laude via Le Parisien
Medic anestezist, condamnat pe viață pentru otrăvirea a 30 de pacienți. „Cel mai mare criminal din istoria franceză”
O instanță franceză l-a condamnat joi pe un medic la închisoare pe viață pentru că a otrăvit 30 de pacienți, copii și adulți, dintre care 12 au murit, într-o presupusă tentativă de a-și discredita colegii.
gripa poza mare jpg
Epidemie de gripă în Franţa. Spitalele se așteaptă la un asalt al pacienților în perioada sărbătorilor de Crăciun
De la începutul lunii decembrie, epidemia de gripă s-a instalat în toate regiunile metropolitane franceze, care se află acum la un nivel maxim de alertă, vârful fiind aşteptat în perioada sărbătorilor, relatează AFP.
image png
Horoscop pentru Crăciun 2025. Ce zodie așteaptă cele mai magice sărbători și pentru cine aceste zile vor fi un test de răbdare
Poate că Crăciunul 2025 nu va fi doar o sărbătoare, ci un moment de limpezire rară, în care lucrurile devin, în sfârșit, mai simple. Nu neapărat mai ușoare, ci mai clare.
banner banner ornela pasare jpg
Keira Knightley  foto   profimedia 0969598416 jpg
Cum se sărută actorii în filme? Keira Knightley ne explică regulile intime de la Hollywood
Celebra actriță britanică spune lumii întregi că există o „etichetă a sărutului” pe platourile de filmare. Cel puțin ea are una și ne-o explică cu lux de amânunte.
945c4020 2138 4bff b8ba 1c91f6160dad jpg
Luna Nouă în Săgetător rupe tiparele: ce lași în urmă în decembrie 2025 și ce începi cu adevărat
Luna Nouă în Săgetător din 19 decembrie 2025 marchează un nou început puternic. Află cum te influențează, ce decizii te ajută și ce oportunități se deschid pentru fiecare zodie.
Radu Cristian captura video jpg
Primarul din Mangalia a fost trimis în judecată pentru luare de mită. Radu Cristian se află în arest preventiv
Primarul din Mangalia, Radu Cristian, a fost trimis în judecată în stare de arest preventiv pentru luare de mită și spălare de bani, a anunțat joi DNA.
Aripioare de pui FOTO Shutterstock
Rețeta simplă și delicioasă care va fi gata în mai puțin de o oră. Aripioare de pui cu iaurt, o idee genială pentru prânz sau cină
Această mâncare delicioasă nu are nevoie decât de câteva ingrediente simple, iar în mai puțin de o oră ar trebui să fie gata. Aripioarele de pui cu iaurt grecesc au un gust divin, de care vă veți îndrăgosti încă de la prima înghițitură.