A jeep thing

Cătălin NEAGOE
Publicat în Dilema Veche nr. 187 din 10 Sep 2007
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

În condiţiile în care cei mai mulţi dintre noi sîntem ancoraţi prea adînc în asfalt, trafic intens, intersecţii sau treceri de pietoni, o aventură prin off-road lasă amintiri extraordinare, într-o minte avidă după libertate. E adevărat că drumurile noastre sînt din ce în ce mai pline de maşini foarte mari, SUV-uri sau false vehicule cu tracţiune integrală. Din nefericire însă, cei mai mulţi dintre proprietarii acestora nu au nici cea mai mică legătură cu fenomenul off-road. Problema cu aceste maşini este că cei care le cumpără în România o fac doar pentru senzaţia de grandoare pe care ei cred că le-o oferă. Un "jeep" (să-l numim astfel, total atehnic şi neprofesionist) nu trebuie să fie o afirmaţie despre propria persoană, făcută cel mai adesea de indivizi care, de altfel, au la dispoziţie puţine (sau chiar deloc) mijloace de afirmare. Venită de la americani, moda acestor maşini de teren a trecut printr-un proces de europenizare şi astfel au fost create SUV-uri compacte, urbane, care fac tot felul de lucruri inutile. Fenomenul off-road (căci începe să devină un fenomen şi la noi) este prost înţeles. Adevăraţii practicanţi de off-road nu sînt nicidecum cei care au o maşină 4x4 şi merg cu ea la serviciu sau la cumpărături. Off-road-ul este un sport, ca orice altul, care necesită anumite abilităţi şi foarte multă pasiune şi nebunie. Este periculos, solicitant şi plin de adrenalină. În România există cluburi specializate, foarte bine structurate, care organizează concursuri, campionate pe probe speciale şi fac chiar şi acţiuni umanitare. Pentru aceşti oameni nu există drum inaccesibil. Indiferent de anotimp, dealurile, munţii sau pădurile sînt străbătute de ei. Drumurile închise circulaţiei auto sînt preferatele lor. Să modifici o maşină pentru a o adapta la condiţii extreme de rulare nu este neapărat exagerat de costisitor. Cel mai important este spiritul de echipă, care atinge cote maxime cînd realizezi că te afli în plină iarnă pe un munte şi trebuie să fii cît mai precis în orientare. Una din regulile de bază ale practicanţilor de off-road este că niciodată nu pleacă singuri pe un traseu. Echipa în regim de concurs este formată din două persoane (pilot şi navigator) şi de multe ori spiritul de competiţie păleşte în faţa dificultăţii traseelor. Oamenii ăştia merg în off-road pentru că sînt puţin nebuni, iubesc nespus natura şi aventura. Îl practică în maşină, pe motocicletă sau cu ATV-ul. Fiecare spune că vehiculul ales de el oferă cele mai tari senzaţii. Sînt oameni normali, doar cu o pasiune extremă. Off-road-ul nu este pentru oricine. Proprietarul unei astfel de maşini nu trebuie să o considere medicamentul ideal pentru nevroze, anxietate, depresii, respect scăzut de sine sau alte frustrări. Este doar o cură de libertate.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cum este terorizată de vecini o familie din Timișoara: „Coșmarul durează durează de 20 de ani, defilează cu topoare și cu un pistol prin curte” VIDEO
Imagini șocante surprinse de o cameră de supraveghere, în ele se observă cum mai mulţi cetăţeni de etnie romă terorizează o familie din Timişoara. Primarul Dominic Fritz a publicat imaginile și a făcut apel la instituţiile statului pentru a stopa acest fenomen.
image
Medicamentele care vor fi retrase din farmaciile din România, de săptămâna viitoare
Șapte medicamente de pe piață vor fi retrase pentru că nu respectă standardele de conformitate.
image
Perla Coroanei industriei auto din România. Cum a ajuns Uzina Aro în vizorul negustorilor de automobile din întreaga lume
Automobilul Românesc Original, ARO, supranumită „Florea de colţ” a munţilor, a cunoscut gloria în anii ’70 şi ’80. În Italia, în 1972, presa vremii vorbea elogios despre un câştigător al unui mare raliu automobilistic internaţional, cel de la Prato.

HIstoria.ro

image
Cine au fost „indezirabilii”?
Fondul „Bruxelles” al Arhivei Ministerului Afacerilor Externe păstrează în dosarele secțiunii consulare a Legației României la Bruxelles câteva istorii ale unor personaje de rang secund, aventurieri, delincvenți, propagandiști – așa-numiții „indezirabili”.
image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.
image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.