A fi sau a nu fi adaptabil?

Laurențiu STAICU
Publicat în Dilema Veche nr. 1007 din 27 iulie – 2 august 2023
image

„It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is most adaptable to change.

Charles Darwin 

Una dintre obsesiile omului din toate timpurile a fost găsirea rețetei perfecte pentru a reuși în viață. Formulată așa direct și fără retorica cosmetizantă care o însoțeste de obicei, această căutare încrîncenată a secretului unei vieții de succes sună ca un proiect teribil de naiv, de-a dreptul copilăresc. Ca să aibă sens căutarea, trebuie să presupui mai întîi că o viață reușită înseamnă un singur lucru, că e ceva asemănător unei formule infailibile pe care o poți recunoaște ca fiind the oneatunci cînd te întîlnești cu ea. Dacă o viață reușită ar putea fi de mai multe feluri, nu prea ar mai avea rost să ne frămîntăm atît de mult în căutarea ei, am încerca o variantă sau alta și cu asta basta, nu ne-am mai bate capul. Dar, pentru a presupune că succesul în viață înseamnă un singur lucru, că este asemeni unei formule perfecte, mai trebuie să presupui ceva, și anume că toți oamenii sînt la fel. Iar acest lucru nu prea mai are sens, trebuie să recunoaștem. De pildă, are rost să te întrebi care este cel mai performant computer care există pe piață. Pentru că ai la îndemînă cîțiva parametri preciși cu privire la performanța acestor mașinării (viteză de calcul, putere de procesare etc.) pe care poți să-i aplici în testarea diferitelor modele existente și cu siguranță vei obține valori diferite. Iar modelul care va obține valorile cele mai mari va fi computerul cel mai bun. Sigur, anul viitor clasamentul se va schimba, fără îndoială, dar asta e cu totul altă discuție. Important e faptul că poți să măsori performanța și să ajungi la un rezultat. Dar oamenii nu sînt asemeni computerelor. Am putea spune că oamenii sînt toți la fel și, deci, măsurabili sau comparabili în privința însușirilor pe care le au, doar din punct de vedere anatomic. În această privință am reușit să nu mai avem nici o nedumerire sau îndoială. De pildă, știm ce înseamnă o funcționare optimă a ficatului sau a inimii sau chiar ce înseamnă a avea o condiție fizică bună. Dar o viață reușită nu depinde doar de buna funcționare a stomacului sau a altui organ al corpului, oricît de important ar fi acesta. O viață reușită depinde mai ales de idealurile, ambițiile, valorile și visurile noastre, iar acestea nu sînt niciodată la fel pentru toți oamenii. Din acest motiv, o viață reușită pentru mine poate să fie, în același timp, una îngrozitor de plictisitoare sau de săracă pentru cel de lîngă mine. 

Și totuși, în pofida aparentei sale lipse de sens, această căutare febrilă a rețetei succesului continuă să ne macine și să ne bîntuie imaginația, iar propunerile și recomandările sînt mai abundente astăzi ca niciodată. În trecut, bătrînii sau înțelepții comunității erau singurii care aveau dreptul să emită recomandări în această privință. Astăzi, în lumea democrației perfecte de pe rețelele de socializare, oricine poate să lanseze o rețetă a succesului, iar veridicitatea ei crește odată cu numărul de like-uri sau cu numărul de urmăritori ai celui sau celei care a lansat-o. Un tînăr de 20 de ani poate vinde o rețetă a succesului la fel de bine ca un filosof de 90 de ani. Ba chiar mai bine, de cele mai multe ori. În lista acestor rețete ale reușitei s-au înscris, de-a lungul timpului, o grămadă de variante, unele mai cunoscute, altele mai puțin, dar toate scurte și ușor de reținut: fii curajos, fii bun, fii înțelept (asta e grea), fii credincios, fii tolerant etc. Una dintre ultimele venite în această listă a rețetelor succesului, inspirată, fără îndoială, din biologia evoluționistă, spune așa: fii adaptabil! Cum spuneam, scurt, ușor de reținut, fără complicații și, aparent, ușor de înțeles. Din nefericire, însă, pentru cei care vor să urmeze această „regulă de aur” a succesului, nu e chiar atît de ușor să te lămurești ce înseamnă a fi adaptabil. De vreme ce vine din biologie, are sens să pornim de acolo și să căutăm înțelesul termenului direct la sursă, cum ar veni. Așadar, ce înseamnă adaptare în lumea organică? 

În natură, totul este într-o perpetuă schimbare și transformare, nimic nu stă pe loc și nu rămîne neschimbat. Dacă ceva ne pare stabil și fix, înseamnă doar că nu am observat acel lucru suficient de mult timp. Această trăsătură a lumii naturale, observată încă de antici (panta rhei – totul curge, spunea Heraclit) este una din trăsăturile sale fundamentale, poate cea mai importantă dintre toate. Și totuși, în pofida acestei neobosite curgeri și a schimbărilor care străbat lumea naturii de la un capăt la altul, ea pare să fie mereu ordonată și să se mențină într-o stare de armonie demnă de invidia unor creaturi măcinate de grija zilei de mîine și de incertitudinile viitorului cum sîntem noi, oamenii. Ce face ca natura să-și păstreze ordinea în pofida schimbării continue prin care trece? Aceasta este o întrebare care i-a bîntuit pe filosofi și savanți dintotdeauna, una la care abia începînd cu epoca modernă am început să putem răspunde. Fizicienii și apoi chimiștii moderni au ajuns să descopere acele legi care guvernează schimbările naturale și coordonează această ordine maiestuoasă a naturii. Mișcarea astrelor pe bolta cerească este guvernată de legi precise și imuabile, legi ale căror efecte le resimțim și noi în cele mai mărunte episoade ale vieții, de la ciclul anotimpurilor și mișcarea valurilor mării pînă la adierea vîntului și căderea frunzelor în prag de toamnă. 

Apoi, pe urmele fizicienilor și chimiștilor, biologii și naturaliștii au început să se întrebe și ei ce poate explica ordinea și armonia din lumea organică, din lumea vietăților. Pentru că aici, spre deosebire de lumea studiată de fizică și chimie, atît ordinea, cît și schimbarea par să fie mult mai pronunțate și mai impetuoase. Un munte se poate transforma într-o vale pe parcursul a milioane de ani, în vreme ce o populație de organisme poate să dispară pe parcursul a doar cîteva generații. Și totuși, în pofida acestor schimbări spectaculoase, viața continuă să prospere chiar dacă sub mereu alte forme și înfățișări. În 1831, un tînăr naturalist britanic pe nume Charles Darwin a pornit într-o călătorie pe mare cu scopul de a studia natura de pe coastele Americii de Sud și de pe insulele învecinate. În cei cinci ani cît a durat călătoria sa cu vasul Beagle, Darwin a adunat o mulțime impresionantă de însemnări cu privire la diversitatea speciilor de plante și animale pe care le-a întîlnit și a strîns o mulțime de specimene pe care le-a trimis acasă pentru studiu. A fost o călătorie de-a dreptul inițiatică pentru tînărul Darwin, așa cum mărturisea el însuși mai tîrziu, spunînd că a fost „cel mai important eveniment din viața mea”, un eveniment care „a stabilit cursul întregii mele cariere”. Și a avut dreptate. Pe baza observațiilor strînse pe parcursul celor cinci ani cît a călătorit cu Beagle, Darwin a formulat ulterior teoria cu privire la evoluția speciilor prin intermediul selecției naturale, teoria care va pune piatra de temelie a biologiei moderne și care va înscrie numele lui Darwin în panteonul celor mai mari savanți ai umanității. 

Dar ce spune această teorie faimoasă publicată de naturalistul britanic în la fel de faimoasa sa carte Originea speciilor, în 1859? Pe scurt, spune că toate speciile de organisme din natură evoluează și se schimbă de-a lungul timpului ca rezultat al unui proces numit selecție naturală. Prin intermediul acestui proces, sînt păstrate și date mai departe acele trăsături care sînt cele mai favorabile supraviețuirii într-un anumit habitat natural și sînt eliminate cele care sînt dăunătoare. Așa cum crescătorii de animale selectează cu grijă și multă răbdare specimenele care au trăsăturile cele mai potrivite pentru nevoile și scopurile lor și reușesc cu timpul să creeze rase noi, la fel procedează și natura. Doar că, în cazul naturii, principiul de selecție nu mai este dat de nevoile și scopurile conștiente ale unui agent, ci de un mediu natural aflat în permanentă schimbare și transformare. Schimbările care au loc într-un anumit areal natural exercită presiuni adaptative asupra organismelor și speciilor care trăiesc în acel areal. Cu alte cuvinte, organismele respective vor supraviețui în funcție de cît de adaptate sînt trăsăturile pe care le posedă la mediul în care trăiesc. Cele care posedă trăsăturile cele mai potrivite pentru acel mediu vor supraviețui cel mai bine și, în consecință, vor fi cele care vor avea cele mai mari șanse să se înmulțească și astfel să dea mai departe acele trăsături favorabile. Cele care posedă trăsăturile cele mai puțin potrivite vor avea șanse proporțional mai mici de supraviețuire și de înmulțire și, cu timpul, vor dispărea. 

Pare simplu, nu-i așa? Ei bine, în realitate e ceva mai complicat, dar aspectul crucial e acela că, în lumea vietăților, adaptarea este motorul supraviețuirii, un soi de agent orb și fără intenții care împinge evoluția speciilor în cele mai ciudate direcții și totul pentru a asigura supraviețuirea într-un mediu în permanentă schimbare și transformare. Darwin nu avea la îndemînă o explicație pentru felul în care se transmit aceste trăsături favorabile supraviețuirii, deși era convins că așa se petrec lucrurile. O astfel de explicație începea să se dezvolte în chilia izolată a unui călugăr augustinian, Gregor Mendel, chiar în timp ce Darwin însuși își punea în ordine ideile cu privire la selecția naturală și evoluția speciilor. Dar au mai trecut cîteva decenii bune pînă la o formulare adecvată a mecanismelor ereditare prin intermediul cărora trăsăturile genetice sînt date mai departe de la o generație la alta. Abia în anii ’30 ai secolului trecut biologii au reușit să formuleze o teorie adecvată cu privire la mecanismele ereditare și să pună bazele așa-numitei teorii sintetice a evoluției. La vremea respectivă, majoritatea biologilor credeau că genele se transmit precis și identic de la o generație la alta, iar aceasta însemna că apariția variațiilor favorabile supraviețuirii printre trăsăturile unui organism era încă un mister. Dar aceasta era mai degrabă perspectiva savanților „de laborator”. Naturaliștii „de teren” știau de multă vreme că variația trăsăturilor este atotprezentă și a fost rîndul unui biolog de origine rusă, emigrat în 1928 în Statele Unite, Theodosius Dobzhansky, să facă pasul crucial în această privință și să ofere o explicație adecvată pentru apariția variațiilor la nivelul genelor. Mutațiile la nivelul genelor apar în mod natural în cadrul oricărei populații de organisme, a observat Dobzhansky, iar aceste mutații se acumulează în timp dînd naștere variațiilor în bazinul genetic al unei specii. Unele dintre aceste variații sînt neutre, altele sînt dăunătoare, iar încă altele sînt favorabile pentru supraviețuirea într-un anumit habitat natural. Organismele care posedă variații favorabile vor supraviețui mai bine, statistic, decît cele care nu le posedă. Iar cele care posedă variații dăunătoare vor avea tendința de a dispărea, tot statistic, din mediul respectiv. Et voilà, cercul se închide, avem o explicație adecvată pentru apariția trăsăturilor adaptative, una care i-ar fi produs, fără îndoială, o mare bucurie lui Darwin. 

Din această foarte scurtă și nerușinat de incompletă istorie a biologiei ultimelor două secole reiese că în natură a fi adaptat înseamnă a avea trăsăturile cele mai favorabile pentru a supraviețui într-un anumit mediu, un mediu aflat, la rîndul său, în continuă schimbare. Supraviețuirea depinde de acest echilibru fin între trăsăturile adaptative ale organismelor și un mediu uluitor de dinamic și capricios. Adaptarea nu poartă cu sine emblema vreunei virtuți și nici stigmatul vreunui viciu, ci este pur și simplu o potrivire (temporară) între variațiile genetice și un mediu natural oarecare. 

Dar o astfel de descriere pare complet în dezacord cu ceea ce vrem noi să transmitem atunci cînd proclamăm cu aplomb sloganul „Fii adaptabil!”. Dacă am vrea să fim consecvenți cu înțelesul biologic al termenului „adaptare”, ar trebui să nu ținem seama de nici o regulă și de nici un principiu decît în măsura în care acestea sînt utile supraviețuirii și bunăstării noastre, ar trebui să fim, pe scurt, egoiști în cel mai tare sens al cuvîntului. Și totuși, nu sîntem sau nu întotdeauna, și nu în mod programatic. De fapt, cei mai buni dintre noi sînt tocmai pe dos, generoși și altruiști, dispuși să-și sacrifice bunăstarea și uneori chiar propria viață pentru cei din jurul lor. Și asta pentru că oamenii nu vor doar să supraviețuiască, ei vor mai degrabă să trăiască împăcați cu ei înșiși și cu propriile alegeri și decizii. Inteligența superioară și conștiința de sine constituie, fără îndoială, avantaje fantastice pentru supraviețuirea speciei noastre pe termen lung. De fapt, am putea spune că prin aceste atribute sîntem specia înzestrată cu cele mai performante trăsături adaptative de pe planetă. Dar aceste trăsături vin cu un preț, iar prețul este că nu putem trăi cu noi înșine dacă nu sîntem mulțumiți de ceea ce facem și de felul în care ne comportăm. A fi lipsit de orice scrupule și a trăi ghidat doar de obiectivul de a izbîndi cu orice preț în viață este greu dacă nu chiar imposibil de îndurat pentru un om cu un profil psihologic normal. Pentru că oamenii nu au doar conștiință de sine, ci și ceea ce filosofii numesc conștiință morală. Iar aceasta ne constrînge să nu fim atît de adaptabili pe cît am putea să fim. Poate că ar fi mai înțelept să înlocuim sloganul „Fii adaptabil!” cu „Fii flexibil!”, ar fi mai aproape de ceea ce putem fi fără să ne punem de-a curmezișul propriei naturi. Fii flexibil, adică nu fi căpos și rigid, ascultă-i și pe ceilalți și învață mereu ceva nou, ține pasul cu lumea. Căci lumea noastră, lumea omului, este la fel de dinamică și schimbătoare ca și natura. Ba chiar mai schimbătoare, am putea spune, decît aceasta. Schimbările din natură sînt guvernate de legile naturii, iar acestea nu se schimbă niciodată decît odată cu refacerea lumii din temelii. În vreme ce schimbările din lumea noastră sînt guvernate, mai presus de toate, de propria noastră imaginație. Iar aceasta este cu adevărat o resursă inepuizabilă. 

Laurențiu Staicu este consilier filosofic și profesor la Universitatea din București, Facultatea de Filosofie, și directorul Centrului de Cercetări în Logica, Filosofia și Istoria Științei din cadrul aceleiași universități.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cum testezi autenticitatea mierii. Sfaturi de la un medic pasionat de apicultură VIDEO
Există miere contrafăcută pe piață, prin mai multe metode: diluarea mierii pure cu siropuri de zahăr sau alți îndulcitori, amestecarea mierii cu alte substanțe sau chiar falsificarea etichetelor pentru a induce ideea că mierea este pură și naturală.
image
Șeful suprem al armatei britanice, avertisment fără precedent: Tensiunile globale „ajung la punctul de fierbere”
Șeful forțelor armate britanice, amiralul Sir Tony Radakin, a avertizat că tensiunile din întreaga lume „ajung la punctul de fierbere”, potrivit London Business News.
image
Gâlceavă pentru cireșe. Un producător este certat că le dă prea ieftin. „Le-ați tratat cu praf de aur și diamante?!”
Cireșele, care an de an aduc profit frumos comercianților, au ajuns acum la prețuri acesibile. Un producător care a anunțat că le vinde la un preț bun și pentru cumpărătorul final a fost aspru criticat de alți comercianți pe motiv că strică piața.

HIstoria.ro

image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a
image
Au reușit sovieticii să decripteze mesajele Enigma înainte de Bătălia de la Stalingrad?
Dacă despre succesele occidentalilor pe frontul invizibil se cunosc destul de multe aspecte, nu același lucru se poate spune despre reușitele sovieticilor. Au reușit sovieticii să decripteze comunicațiile Enigma?
image
Răscoala de la 1907 - Ieșirea de pe scena politică a Nababului
De-abia se stinseseră ecourile laudative ale Serbărilor din 1906, prilejuite de aniversarea a 40 de ani de domnie ai Regelui Carol I, privite ca o manifestare națională a românilor de pretutindeni, că România se va vedea confruntată cu o mișcare extrem de violentă, proprie Evului Mediu.