16 mm de cer - o revizitare a filmului „Ten Skies”

Călin BOTO
Publicat în Dilema Veche nr. 726 din 18-24 ianuarie 2018
16 mm de cer   o revizitare a filmului „Ten Skies” jpeg

În cinema, precum și în celelalte arte și cultura pop (în special cea post-priveşte cerul / regarde le ciel), există o reprezentare romanțată a cerului, o abordare care denotă curiozitate naivă și rareori o utilizare strict pragmatică precum reperul temporal.

Urmînd ideea de a prezenta ceva adesea văzut, însă rareori observat, funcționează și lungmetrajul cineastului american James Benning, un observațional experimental format din zece cadre a cîte zece minute, filmat cu peliculă de 16 mm și care provoacă marele public la o oră și patruzeci de minute de cinema detensionat lipsit de narațiune. Subiectul filmului, cum se face înțeles încă din titlu, este cerul, mai exact cerul filmat în zece ipostaze.

Pentru o artă trecută de o sută de ani și care a cunoscut o evoluție atît de rapidă și complexă cum este cinematografia, propunerea estetică a regizorului american poate părea primitivă, complet în contracurent cu cinema-ul de ficțiune și atipică chiar și pentru cinema-ul documentar. Însă, în interiorul filmografiei lui James Benning, Ten Skies nu reprezintă ceva șocant sau provocator, întreaga operă a regizorului bazîndu-se pe conceptul ce a fost numit plăcerea de a privi vopseaua uscîndu-se. Mai mult, vizionarea acestui film ar fi ideală în format double-feature, alături de 13 Lakes, filmul „pereche“ pe care James Benning l-a realizat în același an.

Activînd în avangardă și experimental, faptul că filmele lui Andy Warhol l-au influențat pe James Benning nu vine ca o surpriză. Însă cinema-ul observațional al lui Warhol se bazează pe cu totul altceva, antifilmele sale observînd subiecte iconice pentru mediul artistic pe care acesta l-a creat prin The Silver Factory și mini-star system-ul Warhol’s Superstars. În Blowjob, Kiss sau Sleep, camera lui Warhol îi observă superstarurile arthouse, iubiții din acea vreme, filmele realizate avînd scopul de a serba celebritatea underground, de a iconiza mai mult artiștii pe care Warhol îi reprezintă și care, la rîndul lor, îl reprezintă pe el. Printr-o simplificare și banalizare a subiectului, se poate spune că cinema-ul observațional al lui Warhol are ca subiect ordinarul care se dorea extraordinar, iar cinema-ul observațional al lui James Benning are ca subiect ordinarul.

Miza lui James Benning este mai puțin glamour. Pe lîngă o provocare pentru marele public care și-a setat standardul de cinema la filme ficționale cu o intrigă și o tensiune cît mai complexe, acesta declară, într-un interviu luat de Danni Zuvela pentru revista Senses of Cinema (Talking About Seeing: A Conversation with James Benning, nr. 33, octombrie 2004), că filmele sale cu peisaje au și un scop activist împotriva războiului. „Mi-a luat 50 de ani ca să mă pot uita la cer în felul ăsta! Eu le numesc tablouri găsite (în engleză, found paintings, o referință la documentarele found footage, în care cineaștii refolosesc material de arhivă descoperit – n.n.). Acum mă gîndesc la filmele mele cu peisaje ca la o artă antirăzboi – sînt despre antiteza războiului, genul de frumusețe pe care o distrugem.“

Astfel, Ten Skies devine un film activist pe două fronturi. În primul rînd, prin structura de antifilm care, chiar și neasumat, se opune formelor și principiilor cinema-ului consumat și agreat de marile mase, asumîndu-și statutul de provocare audiovizuală prin respingerea unor elemente care simplifică vizionarea (personaje, narațiune, cauzalitate etc.). În al doilea rînd, James Benning adaugă miza unui film antirăzboi, subiectul pe care l-a observat el în film fiind deja afectat de această distrugere despre care vorbește cineastul (vezi cadrul în care un nor negru de fum se contopește cu bucata de cer pe care Benning o filmează, creînd aproape o tensiune – împotriva acestei distrugeri, deja parte din cotidian, își poziționează el filmul). 

Călin Boto este student la UNATC, secția Scenaristică și Filmologie.  Este unul dintre coordonatorii revistei Film Menu și scrie pentru publicații online precum SUB25 și Dissolved Magazine.

HOR 0545 jpg
Bogați îngrijorați de propria sărăcie...
Acest Dosar vă prezintă fragmente din conferințele susținute în serile zilelor de 14, 15 și 16 septembrie, în Sala „Jean Monnet“ a Facultății de Studii Europene a UBB.
B  Glavan jpg
Drumul către sărăcie
Pe scurt: tot ceea ce subminează economisirea, investiţia înţeleaptă şi stimulentul muncii previne acumularea de capital şi ne duce pe drumul sărăciei.
A  Zahiu jpg
Venitul minim garantat: de la utopie la realitate
Tot ce avem în momentul de faţă ca schemă de asistență socială este ineficient, a generat un adevărat infern birocratic, de multe ori aceste programe sînt paravane pentru corupţie.
B  Voicu jpg
Sîntem încă săraci? România după 32 de ani
Concluzia a fost că, de fapt, nu te poţi raporta la „standardele societăţii”.
HOR 1291 jpg
Sărăcie, bogăție și judecată morală
Și iar întreb: ce ne facem cu tensiunea dintre teoria morală înaltă, care ne spune că valoarea morală nu depinde de condițiile materiale de viață, şi judecăţile morale implicite pe care le-am descris?
HOR 1452 jpg
„Care bogat se va mîntui?“ Libertatea ca sărăcie voluntară în Noul Testament
Creştinul trebuie să fie harnic, să-şi cîştige existenţa printr-o muncă onestă, să fie darnic şi solidar, dar să nu-şi facă griji pentru ziua de mîine. Aici apare încă un element definitoriu al relaţiei dintre paradigma creştină şi avuţia terestră.
p 21 foto C  Hord jpg
Globalizarea libertății
În fine, vreau să vă atrag atenția asupra acelor antiglobalişti care înţeleg globalizarea altfel, ca pe o globalizare politică. Ei vă vor vinde izolarea ca soluţie la problemă. Nu-i ascultaţi decît cu atenţie şi îngrijorare.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
„Nu ne mai facem bine”
Și eu am propria mea curiozitate, așa că încerc să aflu ce s-a schimbat aici, din perspectiva lor, este una dintre principalele teme de discuție.
p 10 jpg
România era țara mea bună, dar vitregă
Astăzi consider că România e țara în care mă pot întoarce cînd doresc, e „cartierul vecin”.
Palatul Culturii Iasi   Aerial jpg
Iași, mon amour contrarié
Iașiul îmi pare un cameleon. Apar întruna terase noi și e tonifiant. Vara asta am mîncat într-un gastrobar cu specific andaluz, cu o veselă aleasă cu gust, cu prețuri rezonabile și porții mărișoare.
640px Parliament 704254 jpg
Stai, cum adică avem o imagine bunicică la Bruxelles?!
Dar cum adică „nu creăm probleme” la Bruxelles, dacă în România sînt atîtea probleme? E simplu, grijile Bruxelles-ului sînt altele decît ale noastre.
p 12 WC jpg
Cum văd eu România? După 15 ani și de la 3.500 de kilometri distanță?
În cele cîteva limbi de circulație pe care le înțeleg, nu găsesc un sinonim în valoare absolută al cuvîntului „omenie”. Poate în el rezidă, totuși, logica speranței.
Bjc cv cs foto 089 jpg
Secretul stă la primărie
În România, m-am ocupat, vrînd-nevrînd, cu colecționarea de faze și impresii, să le spun ilustrate.
p 13 sus jpg
Cînd trăiești între aici și acolo
Am început, timid, să ies în afara granițelor, întrebîndu-mă deseori cum ar fi viața mea în altă parte, în momentul în care nimic nu mă mai reținea în România.
Page 428 Captured Romanians transported away (12239755986) jpg
Trei neîntoarceri
România are acum un chip ponosit, în tușe de gri și negru. Dar e OK pentru că e o Românie exterioară, din afara ta, e un context din care ai scăpat. High five.
Romania Parliament at night jpg
Sedarea românilor
n reacție, nu puțini români refuză calmarea și emigrează, seduși de melodia sirenelor potrivit cărora „în România, asta e!”, totul a „rămas la fel”.
Scriitorii, rudele mele maghiare jpeg
Tribunalul Poporului
Vedem asta în fiecare zi: nimic din ceea ce se postează nu rămîne necorectat, necontestat, nejudecat, nesancționat. Mai devreme sau mai tîrziu – ca să fac o parafrază – fiecare are parte de cincisprezece minute de judecată publică.
p 10 jpg
Critica publică în online: virtuți și vicii
Am observat, de asemenea, și cum platometre digitale au fost utilizate pentru a instiga la ură, dispreț și sexism, pentru a delegitima această mișcare și a decredibiliza victimele violenței de gen.
p 11 Ostrakon WC jpg
Ostracizarea online ca dilemă liberală
Cu toate acestea, nu trebuie să uităm de pericolul pe care apelul la ostracizarea online îl deschide, ținînd cont de stimulentele pe care viața în mediul online ni le oferă în conjuncție cu impactul pe care emoțiile morale îl au la adresa modului în care interacționăm cu ceilalți
640px The Two Gossips (Les Deux Commères) MET DP808826 jpg
Gura satului global
Gura satului global nu este diferită de gura satului tradițional decît prin instrumentele sale.
640px Cyber bullying 122156 960 720 jpg
Cel fără de păcat – o sursă idiopatică?
Realitatea socială poate fi remarcabilă datorită ansamblului de creiere umane adunate pentru a influența evoluția societății în bine, și aici avem nevoie de etică – în lipsa acesteia, realitatea se poate transforma în factori și actori sociali maligni.
John George Brown The Bully of the Neighborhood jpg
Și cu copiii ce facem? Intruziune, expunere, violență, anulare
Spațiul virtual a căpătat dimensiuni tot mai mari în viața copiilor, marea lor majoritate preferînd o interacțiune mediată de un dispozitiv uneia reale.
p 14 sus jpg
J’accuse! Indignarea morală și ostracizarea digitală
Nu e mare lucru să ne gîndim mai mult înainte de a (re)acționa, cum nu e nici prea mare efortul de a încerca să vedem lucrurile dintr-o perspectivă mai largă, dincolo de interesele noastre imediate.
p 21 jpg
Linșajul contemporan
Strămoșii noștri nu aveau lideri, judecători sau poliție, dar aveau mijloace pentru a răspunde celor care încălcau normele sociale de a respecta autonomia celorlalți sau de a contribui în mod echitabil la bunăstarea socială

Adevarul.ro

Kanye West si Lizzo
Kanye West compară criticile din mediul online cu un «genocid rasial»
Kanye West și-a exprimat revolta față de cei care o critică pe cântăreața de culoare Lizzo, care și-a atras critici după ce a pierdut câteva kilograme.
310974247 633934184785108 5009292773644160680 n jpg
Pasajul Domneşti, tot mai aproape de finalizare. Când ar putea fi deschis circulației
Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Irinel Scrioșteanu, publicat noi imagini de pe şantierul pasajului Domneşti, următorul care va fi deschis pe Centura Capitalei.
Lidia Buble Foto Captura video jpg
Lidia Buble a părăsit în lacrimi „Sunt celebru, scoate-mă de aici!“: „Ai ținut la tăvăleală cum nu ne-am așteptat“
După patru săptămâni în care s-a luptat cu foamea, fobiile și cu tensiunile iscate în junglă, provocarea s-a terminat pentru Lidia Buble.

HIstoria.ro

image
Au purtat voievozii români coroane?
De la Nicolae Alexandru și Alexandru cel Bun până la Mihai Viteazul și Constantin Brâncoveanu, coroana a fost mereu prezentă în portretele votive ale domnitorilor din Țara Românească și Moldova. Cu toate acestea, misterul care înconjoară coroanele medievale românești nu a fost (încă) elucidat...
image
Polonia cere Germaniei despăgubiri de război de 1,3 trilioane de dolari. Ce speră Polonia să obțină?
Ministrul de Externe al Poloniei, Zbigniew Rau, a trimis o notă diplomatică la Berlin prin care Varșovia cere Germaniei despăgubiri de război în valoare de 1,3 trilioane de dolari. Germania consideră în mod oficial că această chestiune este închisă.
image
La sfatul lui Bismark, Carol I se apropie de Rusia și enervează Franța
Opțiunea românilor pentru un domnitor dintr-o dinastie străină la 1866, avea în vedere salvarea existenței statului, afirmarea lui în rândul țărilor europene și, în perspectivă, obținerea independenței. Aceste obiective au fost mereu în atenția diplomației românești și a principelui Carol.