O pădure, trei călăreți, o fată frumoasă. Și „Persona” lui Andryi Zholdak la FITS

30 iulie 2022
image

Despre teatru ca altar. Despre teatru ca picătură de sînge. Despre teatru ca elan mistic. Sibiu e orașul care l-a descoperit românilor pe regizorul ucrainean Andryi Zholdak încă din 2007, cînd Viața cu un idiot de Viktor Erofeev vrăjea și dezbina deopotrivă. Cîteva note fugare pe marginea spectacolului Femeia mării, prezentat pe scena Festivalului de Teatru de la Sibiu de trupa Teatrului Național Marin Sorescu.

Dacă Dumnezeu a creat femeia, Andryi Zholdak a recreat femeia. La fel de actuală azi ca acum un secol, cînd răzvrătita Ellida, personajul căzut pradă propriilor demoni, dar și propriului înger căzut, făcea din piesa lui Ibsen un mit contemporan. Femeia mării nu e atît despre alienare și acea taină perpetuă care e femeia, cît mai ales despre fascinația față de feminitate („aș lua o femeie și aș transforma-o în navă spațială”, a spus Zholdak la Sibiu).

În teatrul antic, pentru greci măștile erau obiecte sacre. În teatrul contemporan, măștile sînt la vedere. Cu atît mai prețioase cu cît sînt mai vizibile. În rolul Ellidei, actrița-fenomen Costinela Ungureanu este pe rînd sau simultan femeia magică care știe bine poțiunile iubirii, femeia-sirenă, femeia-amazoană sau femeia-copil cu forța de a crede în binele întotdeauna deghizat, femeia-zînă ascunsă în propriul basm, femeia-mistică plină de revelații, femeia-martir contorsionată într-un strigăt prelung și fără speranță în fața prejudecăților și stereotipiilor (perene, deși cu altă formă decît acum un secol).

c sebastian marcovici 2 jpg

„Asociez teatrul cu sîngele”, a declarat la conferința de presă de la Sibiu controversatul regizor ucrainean, al cărui talent e umbrit constant de scandaluri (acum cîțiva ani, a fost protagonistul unui episod de violență față de o actriță din Cluj, dar par detalii dacă ții cont că sala Thalia a Filarmonicii sibiene era arhiplină la conferința artistului, care apare, de altfel, foarte rar în fața presei).  

„Această Ellidă se află într-o stare de schimbare titanică, de la cea «ea însăși» de astăzi la cea «nu ea însăși» de mîine. Așa cum se întîmplă cu reflecția unei figuri în apă, cînd vîntul spulberă apa, reflecția tremură și își schimbă proporțiile, nu mai e aceeași cu originalul. Pshicul și mentalitatea Ellidei mele, zdrobite. Lumea armonioasă, puritatea și claritatea ei sînt reținute și ascunse acestei Ellide contemporane (…)  O oglindă mare cade, rama poate să rămînă întreagă, dar cioburile se împrăștie” – Andryi Zholdak din caietul-program.

Fizicalitatea actorilor. Expresivitatea totală. Zbaterea Ellidei, contorsionarea ei veșnic imprevizibilă. Zborul ei frînt de pescăruș e precum cuiul care zvîcnește singur în palma însîngerată, în preambulul din Persona lui Ingmar Bergman. Adevărata suferință e viscerală, cauzele reale sînt mereu invizibile. „E important cum stă actorul în fața mea. Are nasul lung sau are o anume privire. Sînt ca un pictor, completez apoi tabloul”, spunea Zholdak, discipolul lui Anatoli Vasiliev, la conferința de presă de la Sibiu. Un mare șlefuitor de actori, dar mai ales de actrițe.

„Mă simt ca o pasăre, doresc să zbor ca acea pasăre”, a mai spus regizorul ucrainean în amintita conferință. Ellida sa ia spațiul minimalist în posesie, orice colț poate fi un altar improvizat, orice unghi, o spovedanie. Zborul, aspirația spre înalt sau plutirea către străfundurile mării, toate sînt dansate pe sîrmă de Ellida, care se naște și renaște egal între fiecare elan divin și fiecare plonjare spre abisul ființei. „Oglinda e zdrobită, dar ce reflectă cioburile?” (Ingmar Bergman în cartea de memorii Imagini)

Cine e mai real? Visul, visătorul? Marea, teritoriul privilegiat al oniricului. Fluiditatea, curgerea. Zborul spre niciunde. Persona lui Bergman vorbea despre imposibilitatea de evadare. Scăldată în transparențe mereu egale, clare ca nevoia de adevăr, marea era un alt nume pentru femeie, ca și noaptea. Femeia mării vorbește despre singura șansă de evadare, cea interioară.

Străinul, chemarea, aspirația. Ellida nu există decît în contrapunct față de o iubire poate imposibilă, dar necesară. Poate singura reală din viața ei de om al mării, supusă mereu fluxului și refluxului. Valurilor, himerelor, respirației. Nevoii de preaplin. Nostalgiei începuturilor, intuiției înălțării.

c sebastian marcovici jpg

Costinela Ungureanu joacă mereu, timp de aproape patru ore, ca și cum Ellida sa ar fi mult mai reală decît cea care îi dă voce, trup și suflet. Ca și cum iluzia vieții e mai consistentă, mai inteligibilă decît viața. „Întrebările sînt nişte peisaje, şi a răspunde la ele e ca un popas în mijlocul acelor peisaje”, spunea un alt îndrăgostit de mare, Alessandro Baricco. În acest spectacol, întrebarea e răspunsul. Căutarea Ellidei pînă în adîncurile ființei sale e acel voiaj al lui Ulise care nu-și mai găsește niciodată drumul înapoi, care pe parcurs devine similar cu drumul său. Să privești tot cu veșnică mirare, să dai o reflexie unică lumii în jumătatea de față luminată din Persona.

Invitat de teatrologul George Banu să creioneze o imagine preferată care îi vine spontan în minte, artistul ucrainean a amintit o pădure, un bătrîn care culege lemne, fiii săi călăreți și o fiică frumoasă, dar bolnavă. Peisaj care lui George Banu i-a evocat prologul unei posibile montări pe care i-ar propune-o lui Zholdak, Procesul de Kafka.

Andreea Vlad este jurnalist și critic de film.

Credit foto: Sebastian Marcovici

1038 15 cop2 jpg
Levitația electromagnetică în tesseract
Eul de scriitor ratat apreciază această fragmentare din care se alcătuiește întregul: „Nu cred în cărți, cred în pagini, în fraze, în rînduri“.
p 22 Katherine Pangonis jpg
Fenicienii, oamenii purpurii
În unele contexte, fenicianismul și renașterea interesului pentru trecutul fenician al Libanului nu reprezintă decît o reacție rasistă la panarabism.
1035 15 coperta jpg
Sculptînd în timp
Există însă şi o altă cale de unire a materialului cinematografic, în care esenţială este dezvăluirea logicii în ceea ce privește modul de a gîndi al oamenilor.
foto 1 back stages jpg
1033 15 Iulia Lumanare copy (5) jpg
„Ne vom opri mereu la ceea ce ne este familiar” – interviu cu actrița Iulia LUMÂNARE
„Timpul a fost comprimat, și asta este, poate, cel mai dificil aspect al scenariului, deci al poveștii.”
1033 23 Foto Iulian Popa jpg
„Scriu ce văd în jurul meu, ca și cum aș fi în mijlocul acțiunii, dar invizibil“ – interviu cu Iulian POPA
„Un chimist, un om cu educație științifică, dar care are o abordare total neștiințifică, bazată pe percepții senzoriale.”
p 23 Passivité courtoise, 1930 jpg
Victor Brauner – Sfîrșitul și începutul
Opera lui îl face să meargă înainte mai degrabă decît o face el.
1031 15 Strøksnes, Morten Photo Cathrine Strøm webp
image png
Hotarul nevăzut al pictorului – expoziție aniversară Mihail Gavril* –
Lucrările prezente în expoziția de la Palatul Parlamentului, Sala „Brâncuși”, au o tematică ce aparține zonei sacrului.
1028 15 charlotte higgins miturile grecesti jpg
Miturile grecești repovestire din perspectivă feminină
Acestea sînt cîteva dintre personajele care controlează multe dintre narațiunile incluse în această carte.
1027 15 ёGoodlife Photography jpeg
p 22   Expoziția Victor Brauner jpg
Culoarea Artei
„Important e ce se vede.” Da, toți știm asta. Dar dacă v-aș spune că la fel de important e ce nu se vede?
1026 15 Calin Pop cu Nicu Covaci2 jpg
Rock, opoziție și represiune – Phoenix & Celelalte Cuvinte –
Spre deosebire de Phoenix, Celelalte Cuvinte nu au luat vreodată în considerație fuga din România comunistă.
DoinaLemny jpg
1025 22 Mario Martone  jpg
„Și cinematograful e un joc cu reguli” – interviu cu regizorul Mario MARTONE
„Atunci cînd regizez un film după un roman, nu mă interesează să pun în scenă doar povestea personajelor, ci și vocea scriitorului.“
1024 15 ABRA, Costinesti, anii 80 jpg
Unde sînt rockerii de odinioară?
„Toți am simțit că nici un zid nu ne va mai ține despărțiți vreodată”, avea să-și amintească ani mai tîrziu unul dintre cei prezenți la eveniment.
1023 15 Abziehbild  Unapplied Arts, 2023, Arsmonitor jpg
Lumea artei – elitism non-profit sau marginal pentru profit –
Și se încearcă același lucru de către artist-run-space-urile din Casa Presei.
1022 15 Marian Crișan jpeg
„Cînd ai în film un texan călare, inevitabil te gîndești și la western” – interviu cu regizorul Marian CRIȘAN –
Ca surse de inspirație au fost compozițiile lui George Enescu și Eugen Doga, în special albumul lui Echoes of the East.
10 pentru Rushdie jpeg
Dacă pacea ar fi un premiu
Cu toate acestea, am să mă întorc acasă cu acest premiu pentru pace.
Taifas 3 png
Cineaști balcanici la Taifas – anchetă –
Pentru că sînteți o revistă românească, iar el este pentru mine cel mai interesant regizor român al momentului.
1020 15 Andrei Tanase jpg
1020 15 1 jpg
Un tip de încordare
Artistul propune un storyboard neconvențional prin plasarea privitorului într-un spațiu definit vizual prin contraste.
1019 15 Foto Cristian Sutu jpg
1018 16 foto Ariana Serban jpg
„Literatura. Arie protejată” – interviu cu Robert ȘERBAN
„Am căutat, an de an, să identificăm cîte o temă, care să nu eludeze actualitatea și realitatea.”

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.