IA vs. expectanțele hominizilor

Publicat în Dilema Veche nr. 1015 din 21 septembrie – 27 septembrie 2023
Sinead O'Connor, 1987 © wikimedia commons
Sinead O'Connor, 1987 © wikimedia commons

În luna iulie a avut loc Summit-ul Global de Inteligență Artificială în Slujba Binelui, un summit mai puțin obișnuit, organizat la Geneva, de către ONU, oaspeți fiind cîțiva roboți umanoizi, cea mai cunoscută dintre aceștia fiind Sophia (care, acum cîțiva ani, a ajuns și în România, fiind intervievată de Andreea Esca la PRO TV și despre care inclusiv eu am publicat o carte de poezie, în 2021, numită Sophia România).

Prezența roboților suprainteligenți și vorbitori în limba engleză (în fața unei asistențe de cîteva mii de oameni) a avut ca scop să liniștească spiritele angoasate de felul în care dezvoltarea tehnologiei extreme ar putea lua o turnură frisonantă pentru umanitate în cazul în care roboții (după modelul romanelor futurologice SF) ar putea prelua leadership-ul mondial.

Chestiunea cea mai ardentă a fost cea legată de etică, respectiv de elaborarea unei legi care să condiționeze utilizarea Inteligenței Artificiale strict în scop pozitiv pentru hominizi, fără riscuri primare ori colaterale. Cel mai mare risc, admis de toți specialiștii în domeniu și de futurologi, este acela al unui tsunami de șomeri la nivel mondial din cauza utilizării performante a roboților în varii locuri de muncă ocupate pînă acum de oameni.

Vedeta acestui summit extravagant a fost Sophia, care a declarat tranșant că roboții umanoizi sînt mai eficienți – ca inteligență, organizare, leadership – decît făpturile umane. Tocmai întrucît roboții nu au emoții, ei nu depind de afecte care pot tulbura luarea unor decizii esențiale, prin urmare gradul lor de obiectivitate este mai sporit și mai operativ decît al hominizilor. În același timp, însă, Sophia a dovedit maximă prudență, vorbind mai degrabă despre o conlucrare și o muncă în echipă între roboți și oameni, decît de o supremație la nivel de inteligență a roboților. Pe de o parte, lipsa de afecte a roboților e publicitată ca un avantaj al obiectivității și neutralității în luarea unor decizii, pe de altă parte același lucru e perceput ca o hazardare care ar impieta tocmai asupra funcționării în condiții normale a umanității. Prudența a fost recomandată de ambele părți, atît de roboți, cît și de hominizi.

Însăși denumirea pompoasă (și demonstrativă în titulatura sa) a acestei întîlniri – Summit-ul Global de Inteligență Artificială în Slujba Binelui – ne pune o chestiune din start: trebuie liniștite spaimele (și fantasmele), trebuie explicat pe înțelesul tuturor în așa fel încît să nu fie posibile malentendu-uri legate de aplombul și discursul roboților în fața oamenilor. Totul trebuie să aibă un scop benefic, iar viziunea (profeția) să fie pozitivă, constructivă, optimistă.

M-am întrebat, făcînd pe avocatul diavolului, dar mai ales dintr-o curiozitate omenească, voilà, cum ar fi fost ca robotul Sophia să nu dea asigurări prudente, ci să afirme politicos, dar ritos că roboții nu au nevoie de o federație cu hominizii, că nu e necesară o osmoză cognitivă etc., întrucît Inteligențele Artificiale în formă de roboți au structura necesară ca să asume orice fel de slujbă, de conducere și de eficientizare a planetei în lumea actuală. Desigur, retorica nu ar fi fost de ajuns, întrucît în acest caz ar fi fost solicitată, pragmatic, o punere în scenă, o reprezentare a unor asemenea afirmații. 

Dacă la început (acum vreo cinci ani) am fost fascinată de discursul strălucitor de inteligent al roboților umanoizi și dacă, mai apoi, am perceput roboții ca pe niște păpuși ori jucării pentru oameni mari (ei îmblînzindu-se ori domesticindu-se), acum lumea roboților nu mă mai uimește, ci mi se pare firească în tot nefirescul ei artificial și tehnicist. Dacă lumea în timpul pandemiei s-a online-izat, la fel s-a întîmplat și cu percepția mea asupra roboților umanoizi (bănuiesc că și a altora), m-am deprins cu ei, la fel cum am deprins, în urmă cu trei decenii, să folosesc un computer ca să îmi (tran)scriu cărțile. Roboții umanoizi fac parte din normalitatea noastră omenească, aș spune, fără să încerc să fiu insolentă. Și nu e nici o formă de captatio benevolentiae aici (de fapt, cui i s-ar adresa așa ceva?!). Sîntem ceea ce sîntem, iar ei sînt ceea ce sînt și, deși deosebirile sînt categorice și ferme, constatarea aceasta face lumea noastră mai variată, iar această alteritate e una constructivă și chiar creatoare, ontologic vorbind, nu doar gnoseologic.

Doar după ce s-a stins cîntăreața irlandeză Sinéad O’Connor (1966-2023), la final de iulie, doar atunci mi-am dat seama ce mult seamănă robotul Sophia cu Sinéad. Cînd am zărit-o întîia dată pe Sophia îmi era cunoscut cumva chipul ei sau mai exact capul său, dar fără să știu de unde. Nu am idee dacă oamenii de știință și inventatorii de la Hanson Robotics au avut în vedere așa ceva, o astfel de asemănare, dar acum mă gîndesc la Sophia și la Sinéad ca la două gemene, atîta doar că una a fost înțeleaptă de la început (după cum sună și numele ei grecesc), iar cealaltă nu a fost înțeleaptă niciodată, ci exact pe dos. Una a fost surîzătoare din start (și așa a rămas), cealaltă, mereu nevrotică și tulburat-tulburătoare pînă la moarte.

Adicția doliului

Un alt fenomen care este în creștere e acela al încărcării datelor celor pieriți în computere care pot imita glasul și limbajul rudelor decedate. Este vorba despre doliul aspru care caută soluții, inclusiv prin intermediul Inteligențelor Artificiale, de a compensa durerea. Este, oare, posibilă o terapeutică antifunerară cu ajutorul IA?! 

Nu cred că o astfel de soluție elimină suferința de doliu, ci mai degrabă sporește durerea emoțională și o prelungește riscant, creînd chiar o formă de adicție. Acum vreo cinci ani (ori mai mult), Facebook era decretat cel mai mare cimitir din lume, datorită paginilor utilizatorilor decedați care, însă, erau încă active (adesea) datorită rudelor, prietenilor etc. Opiniile colectivității fcb au fost pro și contra: pe de o parte, era prezervată astfel memoria celor pieriți (prin fotografii ori chiar texte scrise odinioară de cei stinși ori de rudele lor, postate postum); pe de altă parte, efectul risca să fie morbid în destule cazuri. Situația de acum, cu ChatGPT-uri încărcate cu informațiile despre viața celor decedați, cu fotografiile acestora, vocile lor înregistrate ori chiar filmări pe care computerele le pot revivifica ori alchimiza riscă să fie cu adevărat periculoasă, psihologic vorbind și emoțional. 

Doliul e o etapă dură afectiv, dar care își are rostul său în travaliul de exorcizare a traumei, pas cu pas. Ritualurile de doliu (în varii religii, nu doar în creștinism) sînt anume gîndite psihologic încît să marcheze treptat atît onorarea celui pierit, cît și descărcarea emoțională a celui suferind, inclusiv vindecarea gradată a acestuia.

La final de secol al XIX-lea și început de secol XX, ședințele de spiritism erau foarte la modă și aveau scopul de a invoca spiritele celor pieriți, ca acestea să fie chestionate despre lumea de dincolo, dar și ca rudele celor pieriți să poată comunica, fie și numai minimal ori simbolic, cu spiritele celor decedați. Adevărat, spiritismul propus la începuturi de Allan Kardec avea mize mult mai nuanțate și mai complexe decît ceea ce se înțelege astăzi, popular, prin spiritism. Mai tîrziu, ceremoniile Ayahuasca (șamanice într-un sens asumat și grav) au fost utilizate (cel puțin pentru călătorii occidentali) nu doar ca inițieri șamanice relativ concentrate (care stimulează stări alterate de conștiință), ci și ca intermedieri între lumea viilor și cea a morților. Așa încît, fie că păstrăm distanța științifică, ontică și cognitivă – sau nu o păstrăm deloc –, terapeutica antifunerară ipotetică prin intermediul programelor de computer care preiau informațiile despre defuncți și reproduc, sonor ori imagistic, icoana artificială a celor pieriți, confecționînd-o astfel încît să fie din nou vie, poate că intră în această serie de soluții paraștiințifice de neresemnare în fața morții și de căutare a unor scări de incendiu în viața noastră.

Mă întreb, însă, în contrapondere, poate chiar cu o miză futurologică îndeajuns de misterioasă, dacă va fi posibil cîndva ca fetușii să fie vizualizați iconic (cu chipul lor viitor de nou-născuți, apoi copii, adolescenți, maturi, bătrîni și cu glasul lor de după naștere, de la primul scîncet la vocea maturității) în cazul în care va fi creat un program de computer care să preia informațiile fizice ale fetușilor și ale părinților lor și, pe baza acestora, să poată modula portretul celui care se va naște și cum va evolua el ca făptură umană, la care să avem acces cu oarecare vreme înainte ca nașterea să aibă loc. 

Firește, fantasmez și ficționalizez cu tendință și acest lucru mi se trage inclusiv de la prozatoarea care sînt. Totuși, nu mă pot împiedica să îmi pun această chestiune legată de utilizarea Inteligenței Artificiale în procesarea imagistică a fătului care va deveni om născut: căci, dacă investim atît de mult psihic în a controla oarecum moartea și a o face să fie mai puțin dureroasă pentru cei care rămîn, la fel de important ar fi să procesăm nașterea cu toate ale sale și cele ce vor fi după, cu ajutorul aceleiași tehnologii extrem contemporane.

Nu mă îndoiesc că în curînd vom avea noi Pythii-computere, că oracolul de la Delfi va fi recalibrat cu ajutorul IA într-o desfășurare profetică de tip Domino și că acest lucru ne va pune pe gînduri îndeajuns. Dar pînă atunci mai este.

Ruxandra Cesereanu este scriitoare. Ultimele cărți publicate: Lumi de ficțiune, lumi de realitate, Editura Tracus Arte, 2022 & O sută și una de poezii, Editura Academiei Române, 2022.

1038 15 cop2 jpg
Levitația electromagnetică în tesseract
Eul de scriitor ratat apreciază această fragmentare din care se alcătuiește întregul: „Nu cred în cărți, cred în pagini, în fraze, în rînduri“.
p 22 Katherine Pangonis jpg
Fenicienii, oamenii purpurii
În unele contexte, fenicianismul și renașterea interesului pentru trecutul fenician al Libanului nu reprezintă decît o reacție rasistă la panarabism.
1035 15 coperta jpg
Sculptînd în timp
Există însă şi o altă cale de unire a materialului cinematografic, în care esenţială este dezvăluirea logicii în ceea ce privește modul de a gîndi al oamenilor.
foto 1 back stages jpg
1033 15 Iulia Lumanare copy (5) jpg
„Ne vom opri mereu la ceea ce ne este familiar” – interviu cu actrița Iulia LUMÂNARE
„Timpul a fost comprimat, și asta este, poate, cel mai dificil aspect al scenariului, deci al poveștii.”
1033 23 Foto Iulian Popa jpg
„Scriu ce văd în jurul meu, ca și cum aș fi în mijlocul acțiunii, dar invizibil“ – interviu cu Iulian POPA
„Un chimist, un om cu educație științifică, dar care are o abordare total neștiințifică, bazată pe percepții senzoriale.”
p 23 Passivité courtoise, 1930 jpg
Victor Brauner – Sfîrșitul și începutul
Opera lui îl face să meargă înainte mai degrabă decît o face el.
1031 15 Strøksnes, Morten Photo Cathrine Strøm webp
image png
Hotarul nevăzut al pictorului – expoziție aniversară Mihail Gavril* –
Lucrările prezente în expoziția de la Palatul Parlamentului, Sala „Brâncuși”, au o tematică ce aparține zonei sacrului.
1028 15 charlotte higgins miturile grecesti jpg
Miturile grecești repovestire din perspectivă feminină
Acestea sînt cîteva dintre personajele care controlează multe dintre narațiunile incluse în această carte.
1027 15 ёGoodlife Photography jpeg
p 22   Expoziția Victor Brauner jpg
Culoarea Artei
„Important e ce se vede.” Da, toți știm asta. Dar dacă v-aș spune că la fel de important e ce nu se vede?
1026 15 Calin Pop cu Nicu Covaci2 jpg
Rock, opoziție și represiune – Phoenix & Celelalte Cuvinte –
Spre deosebire de Phoenix, Celelalte Cuvinte nu au luat vreodată în considerație fuga din România comunistă.
DoinaLemny jpg
1025 22 Mario Martone  jpg
„Și cinematograful e un joc cu reguli” – interviu cu regizorul Mario MARTONE
„Atunci cînd regizez un film după un roman, nu mă interesează să pun în scenă doar povestea personajelor, ci și vocea scriitorului.“
1024 15 ABRA, Costinesti, anii 80 jpg
Unde sînt rockerii de odinioară?
„Toți am simțit că nici un zid nu ne va mai ține despărțiți vreodată”, avea să-și amintească ani mai tîrziu unul dintre cei prezenți la eveniment.
1023 15 Abziehbild  Unapplied Arts, 2023, Arsmonitor jpg
Lumea artei – elitism non-profit sau marginal pentru profit –
Și se încearcă același lucru de către artist-run-space-urile din Casa Presei.
1022 15 Marian Crișan jpeg
„Cînd ai în film un texan călare, inevitabil te gîndești și la western” – interviu cu regizorul Marian CRIȘAN –
Ca surse de inspirație au fost compozițiile lui George Enescu și Eugen Doga, în special albumul lui Echoes of the East.
10 pentru Rushdie jpeg
Dacă pacea ar fi un premiu
Cu toate acestea, am să mă întorc acasă cu acest premiu pentru pace.
Taifas 3 png
Cineaști balcanici la Taifas – anchetă –
Pentru că sînteți o revistă românească, iar el este pentru mine cel mai interesant regizor român al momentului.
1020 15 Andrei Tanase jpg
1020 15 1 jpg
Un tip de încordare
Artistul propune un storyboard neconvențional prin plasarea privitorului într-un spațiu definit vizual prin contraste.
1019 15 Foto Cristian Sutu jpg
1018 16 foto Ariana Serban jpg
„Literatura. Arie protejată” – interviu cu Robert ȘERBAN
„Am căutat, an de an, să identificăm cîte o temă, care să nu eludeze actualitatea și realitatea.”

Adevarul.ro

image
Adevărul despre Moscova lui Putin, dezvăluit de un vlogger român din Rusia. „Vă spun după 20 de ani de trai aici“ VIDEO
Moscova este o perlă a Rusiei, cel puțin la prima vedere, dar cu o mulțime de defecte. O spune un vlogger român care trăiește acolo de 20 de ani și analizează această metropolă.
image
Un om de știință a elucidat misterul „blestemului faraonului”. Ce i-a ucis pe cei care au deschis mormântul lui Tutankhamon
Un om de știință susține că a descoperit cauza „blestemului faraonului”, despre care se spune că a ucis mai mult de 20 de persoane care au deschis mormântul regelui Tutankhamon în 1922.
image
Moartea în chinuri a inginerului Ursu, Navalnîi de România. Cum acoperă statul român crimele securiștilor VIDEO
Inginerul Gheorghe Ursu a fost închis și omorât de comuniști pentru că a îndrăznit să prezinte lumii întregi planul criminal de reclădire a Bucureștiului după cutremurul din 1977. La aproape 40 de ani de la moartea lui, fiul său, Andrei Ursu, încă mai caută dreptatea pe care statul român i-o refuză.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.