Creangă. Ion Creangă

Publicat în Dilema Veche nr. 865 din 5 - 11 noiembrie 2020
Creangă  Ion Creangă jpeg

L-am urît pe Creangă de cînd mă știu, doar că „de cînd mă știu” înseamnă de prin clasele primare, că pînă atunci n-auzisem de el; la o lecție de română, învățătoarea îl oprește pe colegul care citea cu voce tare și spune: „Buzea, mai departe”. Mă ridic în picioare, cu manualul în mîini, și citesc pînă la cuvîntul „căișorii”. „De ce te-ai oprit?”, zice învățătoarea, doamna Teia Dragomirescu, „citește mai departe!” Eu, nimic. „Ce este, Buzea, ce-i cu tine?” „Păi, tovarășa”, răspund eu în lacrimi, „citesc, dar nu înțeleg ce scrie!” „Ce anume nu înțelegi?” Copiii se întorc spre mine, toți, cu ochi lucitori de curiozitate. „Păi... nu știu ce înseamnă «căișori»!” Clasa întreagă izbucnește în groaznicele hohote de rîs ale copiilor care și-au mai găsit o victimă: „Nu știe românește, ha-ha-ha-ha!”.

End of story. Creangă a devenit dușmanul meu personal și lecturile ulterioare n-au făcut decît să blindeze acest sentiment de „hate at first sight”: nu-i înțelegeam cuvintele, iar stilul oral în care scria mă punea și mai tare în dificultate. Iar cînd am ajuns în gimnaziu și a trebuit să fac „analiză gramaticală” pe textele lui, am înnebunit de tot. I-am închis ușa-n nas scriitorului Ion Creangă: „Marș, mă!”.

Mult mai tîrziu, după ce absolvisem Liceul „Ion Creangă” din București (mda... Dumnezeu are un simț al umorului cu totul special) și eram în anul III la Filologie, am avut parte de un curs foarte bun, predat de un profesor cumva excentric – îl chema Napoleon Rață, cum să nu fie omul excentric, c-un asemenea nume?! –, un mare aficionado al teoriilor literare clocite de Wellek & Warren, iar acest profesor m-a scos din blocaj. Pentru că se plictisea la grupa noastră (era o grupă slabă, de facultate particulară a anilor ’90, cu studenți tolomaci și sfioși), ne-a provocat să „demolăm un consacrat”. Evident, n-a zis nimeni nimic, în afară de Buzea; i-am povestit oful meu cu consacratul Creangă Ion, Rață ăsta s-a-nviorat și ne-a ținut cîteva seminarii de mare clasă, pe care mi le amintesc cu respect și-n ziua de azi.

Întîi de toate, colegii mei aveau dreptate: eu nu știam românește. În limba vorbită pe Valea Hîrtibaciului, în Transilvania de Sud, nu există diminutive; în vorbire nu se folosesc niciodată ciudățenii ca „mașinuță”, „pensioară”, „nevestică” ș.a. Niciodată! Limba pe care o-nvățasem acasă și cu care venisem la București era plină de „tristăr”, „părădaică”, „hurduzău”, „crihină”, „crumpenă”, „șiroadă”, „tiș”, „felderă”, „creplă”, „șop” și încă vreo cîteva sute de cuvinte pe care le-am uitat, dar nu conținea nici diminutive, nici mecanismul lor de formare (de fapt, îl conținea: „poștăriță”!), așa că nu mă simt vinovat pentru nenorociții ăia de „căișori” ai lui Creangă. Să fi fost măcar „căluți”! Dar, nu. N-am avut noroc.

În al doilea rînd, Creangă e la fel de nepotrivit ca Shakespeare pentru a fi predat copiilor. Nici unul, nici altul nu au vreo treabă cu copilăria, cu universul mintal al copiilor, cu ariile lor de interes; sînt scriitori care se adresează adulților, din toate punctele de vedere. Lucrul cu copiii pe textele lor e o eroare, și pedagogică, și de (cum să spun?) nation-building: o națiune modernă ar trebui să aibă niște valori culturale în jurul cărora să se grupeze orice-ar fi, dar cum să te grupezi în jurul unui Creangă, ca adult, dac-ai ajuns să-l detești încă din fragedă pruncie?! A, da: dac-ar fi predat în ultimii doi ani de liceu, Creangă și-ar face treaba foarte bine.

În al treilea rînd – și cu asta ajung la subiect –, Creangă este acea oglindă în care ne este frică să ne privim. Mie, cel puțin, îmi este, și nu mă consider cu mult mai fricos decît media: „Dac-ar fi să iasă toți învățați, după cum socoți tu, n-ar mai avea cine să ne tragă ciubotele. N-ai auzit că unul cică s-a dus odată bou la Paris, unde-a fi acolo, și a venit vacă? Oare Grigore a lui Petre Lucăi de la noi din sat pe la școli a învățat, de știe a spune atîtea bongoase și conocăria pe la nunți? Nu vezi tu că, dacă nu-i glagore-n cap, nu-i, și pace bună?”. M-a nimerit la fix. Exact ăsta-s  eu (și ca mine, cîți!): de „glagore” sînt lipsit, în sensul că pricep într-o săptămînă ceea ce alții pricep în cîteva minute; la Paris m-am dus ca să mă-ntorc, n-am făcut nici o brînză pînă n-a venit Parisul la mine; colegii mei de generație care nu și-au zdrobit mințile să-nvețe pe la școli sînt acum în Parlament; iar mentalitatea țărănească m-a pus mereu sub presiunea de-a deveni un „factor de producție”.

Ei, aici e-aici. Să-l lăsăm deoparte pe Buzea, că nu de Buzea e vorba (țara arde și baba se piaptănă!), e vorba de viitor. Cei care citiți acest articol aveți aproximativ vîrsta mea, sînteți deci conștienți că a cam venit timpul să vă concentrați mai puțin pe voi înșivă (carieră, performanțe sportive, trofee de vînătoare – sau „de vînătoare”, de ce nu?) și mai mult pe copii. Și știu c-o faceți. Și pentru că știu că tot ceea ce faceți acum, faceți cu gîndul la copii, am ceva să vă povestesc: cînd nevastă-mea are mult de lucru seara, nu vin direct acasă după ce iau copilul de la grădiniță, ci ne suim amîndoi în metrou și coborîm la stația Rogier, ca să ne plimbăm pe pietonala Rue Neuve, pînă spre Piața Mare (sînt multe magazine cu vitrine strălucitoare, fiică-mea se uită fascinată), și pe urmă înapoi, pe străduțe, înapoi la gura metroului. Sigur, într-o astfel de zonă e plin de turiști, deci și industria cerșitului este foarte dezvoltată. Imensa majoritate a cerșetorilor (femei, bărbați, copii, familii) provin din România, ceea ce poate nu m-ar fi deranjat, dar fetița mea a fost foarte impresionată de faptul că bebelușii și copilașii expuși spre înduioșarea turiștilor erau despuiați. Unii plîngeau, vineți de frig, cei mai mulți sugeau cîte-o cîrpă murdară, o legăturică cu zahăr (cunosc procedeul, doar sînt de la țară: pe vremuri, în cîrpă respectivă se punea zahăr cu țuică, sau la rigoare doar țuică). „Tati, dar copilașilor nu le este frig?” „Ba da, tata, le este, dar ce pot să fac eu?” „Să vorbești cu doamna aceea care e cu copilașii și să-i spui să-i îmbrace cu hăinuțele lor.” Știam c-o să iasă rău, dar am încercat. I-am spus doamnei să-i acopere, că le e frig și-o să răcească; spre norocul meu, cuvintele răspunsului primit* n-au fost înțelese de fiică-mea („Dar ce-a zis doamna, tati?”).

Iată ce vreau să spun: Bruxelles-ul e un oraș de imigranți, iar imigranții investesc în copiii lor. Ei, copiii, reprezintă pariul vieții pentru acești oameni (și pentru mine, sînt unul dintre ei). Mă uit dimineața cînd așteptăm să se deschidă poarta grădiniței: africani, nord-africani, ruși, românofoni (Republica Moldova, România, Ucraina), georgieni, albanezi – toți sîntem la fel. Se uită fiecare la copilul lui cu privire de focă îndrăgostită, îl aduce curat ca scos din cutie și-l pierde din ochi din drag. E o grădiniță nu foarte bine cotată, a „clasei muncitoare”, ca să zic așa, iar această clasă muncitoare își visează copiii în clasa mijlocie – și depune toate, dar absolut toate eforturile pentru asta. Ce fac între timp cei care trăiesc după mentalitatea descrisă de Creangă („Dac-ar fi să iasă toți învățați, n-ar mai avea cine să ne tragă ciubotele”)? Îi scot pe copii la produs, asta fac. Care va fi viitorul acestor copii? Vă întreb și eu pe voi, cum m-a întrebat și fiică-mea pe mine: „Tati, da’ copiii de săraci o să fie și ei tot săraci?”. Ce era să zic? Să-i fi citat din Creangă? E încă prea mică. Nu știu... poate peste vreo 30 de ani?!

--------- 

* literal: „Mînca-mi-ai slobozu’, bulangiule!”

Mihai Buzea este scriitor. Cea mai recentă carte publicată: Recrutorii, Editura Polirom, 2019.

Foto: wikimedia commons

1038 15 cop2 jpg
Levitația electromagnetică în tesseract
Eul de scriitor ratat apreciază această fragmentare din care se alcătuiește întregul: „Nu cred în cărți, cred în pagini, în fraze, în rînduri“.
p 22 Katherine Pangonis jpg
Fenicienii, oamenii purpurii
În unele contexte, fenicianismul și renașterea interesului pentru trecutul fenician al Libanului nu reprezintă decît o reacție rasistă la panarabism.
1035 15 coperta jpg
Sculptînd în timp
Există însă şi o altă cale de unire a materialului cinematografic, în care esenţială este dezvăluirea logicii în ceea ce privește modul de a gîndi al oamenilor.
foto 1 back stages jpg
1033 15 Iulia Lumanare copy (5) jpg
„Ne vom opri mereu la ceea ce ne este familiar” – interviu cu actrița Iulia LUMÂNARE
„Timpul a fost comprimat, și asta este, poate, cel mai dificil aspect al scenariului, deci al poveștii.”
1033 23 Foto Iulian Popa jpg
„Scriu ce văd în jurul meu, ca și cum aș fi în mijlocul acțiunii, dar invizibil“ – interviu cu Iulian POPA
„Un chimist, un om cu educație științifică, dar care are o abordare total neștiințifică, bazată pe percepții senzoriale.”
p 23 Passivité courtoise, 1930 jpg
Victor Brauner – Sfîrșitul și începutul
Opera lui îl face să meargă înainte mai degrabă decît o face el.
1031 15 Strøksnes, Morten Photo Cathrine Strøm webp
image png
Hotarul nevăzut al pictorului – expoziție aniversară Mihail Gavril* –
Lucrările prezente în expoziția de la Palatul Parlamentului, Sala „Brâncuși”, au o tematică ce aparține zonei sacrului.
1028 15 charlotte higgins miturile grecesti jpg
Miturile grecești repovestire din perspectivă feminină
Acestea sînt cîteva dintre personajele care controlează multe dintre narațiunile incluse în această carte.
1027 15 ёGoodlife Photography jpeg
p 22   Expoziția Victor Brauner jpg
Culoarea Artei
„Important e ce se vede.” Da, toți știm asta. Dar dacă v-aș spune că la fel de important e ce nu se vede?
1026 15 Calin Pop cu Nicu Covaci2 jpg
Rock, opoziție și represiune – Phoenix & Celelalte Cuvinte –
Spre deosebire de Phoenix, Celelalte Cuvinte nu au luat vreodată în considerație fuga din România comunistă.
DoinaLemny jpg
1025 22 Mario Martone  jpg
„Și cinematograful e un joc cu reguli” – interviu cu regizorul Mario MARTONE
„Atunci cînd regizez un film după un roman, nu mă interesează să pun în scenă doar povestea personajelor, ci și vocea scriitorului.“
1024 15 ABRA, Costinesti, anii 80 jpg
Unde sînt rockerii de odinioară?
„Toți am simțit că nici un zid nu ne va mai ține despărțiți vreodată”, avea să-și amintească ani mai tîrziu unul dintre cei prezenți la eveniment.
1023 15 Abziehbild  Unapplied Arts, 2023, Arsmonitor jpg
Lumea artei – elitism non-profit sau marginal pentru profit –
Și se încearcă același lucru de către artist-run-space-urile din Casa Presei.
1022 15 Marian Crișan jpeg
„Cînd ai în film un texan călare, inevitabil te gîndești și la western” – interviu cu regizorul Marian CRIȘAN –
Ca surse de inspirație au fost compozițiile lui George Enescu și Eugen Doga, în special albumul lui Echoes of the East.
10 pentru Rushdie jpeg
Dacă pacea ar fi un premiu
Cu toate acestea, am să mă întorc acasă cu acest premiu pentru pace.
Taifas 3 png
Cineaști balcanici la Taifas – anchetă –
Pentru că sînteți o revistă românească, iar el este pentru mine cel mai interesant regizor român al momentului.
1020 15 Andrei Tanase jpg
1020 15 1 jpg
Un tip de încordare
Artistul propune un storyboard neconvențional prin plasarea privitorului într-un spațiu definit vizual prin contraste.
1019 15 Foto Cristian Sutu jpg
1018 16 foto Ariana Serban jpg
„Literatura. Arie protejată” – interviu cu Robert ȘERBAN
„Am căutat, an de an, să identificăm cîte o temă, care să nu eludeze actualitatea și realitatea.”

Parteneri

mihail neamtu FOTO Mediafax
Mihail Neamțul își pune cenușă în cap. „Sunt, așadar, «un derbedeu» și pledez vinovat”
Deputatul Mihail Neamțul a răspuns, după ce a fost criticat în spațiul public pentru limbajul vulgar folosit la adresa celor care l-au făcut „putinist”.
naarden jpg
Orașe din Europa construite în formă de stea. Atrag ca un magnet vizitatori din întreaga lume
Cândva, aceste locuri erau fortărețe impenetrabile, care protejau regiuni, sau chiar țări întregi! Astăzi, ele sunt destinații turistice spectaculoase, care reușesc să atragă vizitatori din întreaga lume! Mai precis, este vorba despre orașele-stea, care se găsesc în mai multe țări din Europa.
Atacul ucrainean în regiunea Kursk continuă FOTO Profimedia
„A fost șantaj”. Ucraina a atacat regiunea Kursk folosind tehnică furnizată de aliați și a încălcat încrederea SUA
Operațiunea Ucrainei în regiunea Kursk a fost percepută de partea americană drept o încălcare gravă a încrederii, însă Washingtonul nu a renunțat la sprijinul său, pentru a nu risca moartea a mii de soldați ucraineni aflați deja pe teritoriul Rusiei, scrie New York Times.
horoscop jpeg
Horoscop luni, 31 martie. Nativii unei zodii au parte de anumite oportunități și schimbări, în timp ce alții au de luat o decizie importantă
Horoscopul zilei de luni, 31 martie 2025, vine cu anumite oportunități pentru nativii unei zodii, în timp ce alții au de luat o decizie importantă. Lorina, astrologul Click!, a realizat predicții complete pentru fiecare zodie.
pedicuta istock jpg
Planta medicinală menționată în Biblie. Detoxifică ficatul, tratează insomnia, reduce inflamațiile
Este o plantă destul de cunoscută, care crește chiar și în țara noastră. Cu toate acestea, nu foarte mulți români știu cât de utilă este, de fapt, pentru sănătate!
oana radu colaj facebook jpg
Cum a slăbit Oana Radu 13 kg în 20 de zile: „Singură și fără niciun ajutor!”
Oana Radu (31 de ani) e fericită pe toate planurile. Artista și-a anunțat recent admiratorii că a reușit să slăbească destul de mult în 20 de zile.
putin si tarul petru colaj adevarul jpeg
Putin, pe urmele lui Petru cel Mare. Cum s-a ridicat Imperiul Țarist pe cadavrele țărilor din jur, care i-au cruțat pe ruși la Stănilești
Rusia a devenit o mare putere începând cu secolul al XVIII-lea, când ascensiunea sa a fost legată de strategia țarului Petru cel Mare, printre altele și un excelent negociator. Arc peste timp, Vladimir Putin revine cu ambiții mari, iar „premiul” dorit de el e același: Ucraina.
FOTO Captură video
Eșec în cursa spațială. Prima rachetă orbitală lansată din Europa continentală s-a prăbușit la scurt timp după decolare
O rachetă de testare destinată lansării sateliţilor din Europa s-a prăbuşit şi a explodat la mai puţin de un minut de la decolare, duminică, din Norvegia.
fani suporteri fcsb facebook jpg
Probleme la derby. Jandarmeria explică de ce galeria FCSB a intrat cu întârziere pe Arena Națională, la meciul cu Dinamo
Jandarmeria Română a explicat de ce galeria FCSB a intrat cu întârziere pe Arena Națională duminică seara, la meciul cu Dinamo București. Suporterii echipei patronate de Gheorghe Becali aveau bilete pe numele liderului galeriei și au fost nevoiți să modifice tichetele.