Bienala, un loc al fugii continue – interviu cu Cosmin COSTINAȘ

Publicat în Dilema Veche nr. 941 din 21 – 27 aprilie 2022
Bienala, un loc al fugii continue – interviu cu Cosmin COSTINAȘ jpeg

Tu ești un alt eu – O catedrală a corpului este titlul expoziției ce reprezintă România la cea de-a 59-a ediție a Bienalei de artă de la Veneția, deschisă între 23 aprilie și 27 noiembrie. Un proiect semnat de Adina Pintilie, o nouă etapă a procesului de cercetare și explorare a intimității în mai multe limbaje artistice, inițiat de artistă și regizoare cu lungmetrajul Touch Me Not, cîștigătorul Ursului de Aur la Berlinale în 2018. O instalație video care regîndește pavilionul din Giardini, dar și un proiect de realitate virtuală în Noua Galerie a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică din Veneția. Explorări ale intimității dincolo de propriul sine, o expoziție care se va prelungi în numeroase dezbateri publice, atît la Veneția, cît și la București și Berlin. Am stat de vorbă cu unul dintre curatorii Pavilionului național, Cosmin Costinaș, director executiv la Para Site, în Hong Kong, și curator al mai multor bienale de artă, cea mai recentă fiind Kathmandu Triennale, al cărei director artistic a fost în 2020.

Cum considerați că s-a transformat în ultimele decenii Bienala de artă de la Veneția, care continuă să mizeze pe reprezentare națională?

După cele două-trei decenii în care sistemul artei contemporane s-a extins la scală globală, ne aflăm acum într-un moment de criză politică profundă și probabil într-un moment în care epoca globală a acestor decenii se încheie în mare măsură, iar arta contemporană ca expresie privilegiată a acestei epoci, ca poate cea mai precisă oglindă a acestei perioade, va fi afectată și ea cu siguranță. Desigur că pavilioanele naționale sînt învechite, sînt relicve dintr-o cu totul altă epocă. Dar nu cred că pînă la urmă asta e principala problemă a Bienalei. Iar pe de altă parte există suficient de multe ocazii atît la Bienala de la Veneția, cît și în alte bienale și platforme internaționale pentru ca dialoguri transnaționale să se înfiripe și să se lege într-un mod care evită limitările granițelor și citirea în cheie națională a artiștilor, încît aceste relicve să fie pînă la urmă niște curiozități care prezintă anumite posibilități ele însele.

E fascinant să te plimbi prin Giardini, e o șansă unică: acest parcurs prin pavilioane istorice, diferite arhitectural și a căror apariție în timp e oglinda anumitor contexte politice.

Ele reflectă într-adevăr ierarhii și dinamici globale din anumite momente înghețate în timp; arhitectura puterii în arta contemporană așa cum fusese ea constituită pe linii eurocentrice rămîne imposibil de depășit în Giardini. Locul acesta ne spune că țările cele mai puternice din Europa și din America de Nord au avut acces la acele spații ori că țări din Europa de Est, printre care și România, au pavilioane mai mici și la marginea Giardini-ului, dar totuși în acest parc în care locurile s-au terminat înainte ca țările devenite independente în era postcolonială și noile puteri mondiale să mai aibă acces acolo. Sau, mai în amănunt ne spune, de exemplu, că Venezuela a fost la un moment dat una dintre cele mai bogate țări datorită resurselor sale de petrol și că astfel și-a permis să aibă un pavilion (modernist) într-un loc foarte vizibil din Giardini.

Să ne plasăm în interiorul Pavilionului României. Cum l-ați privit de-a lungul anilor, în termeni de deschidere culturală, originalitate?

Trebuie să recunoaștem că, cel puțin din 1999 încoace, Pavilionul României de la Veneția a fost în general unul dintre cele mai diverse, interesante, curajoase și eterogene pavilioane naționale. Pe de o parte a reprezentat foarte bine, prin pavilioane mai bune sau mai puțin reușite, conversațiile care au loc pe scena artei contemporane din România în această perioadă, deci această funcție importantă a fost îndeplinită. Pe de altă parte a fost și unul dintre pavilioanele în care în mai multe ediții s-au propus lucruri neașteptate, de foarte bună calitate. Cred că Pavilionul României are astfel o istorie remarcabilă în ultimele două decenii și jumătate. În ciuda tuturor circumstanțelor legate de buget, care este și a fost extrem de mic, în ciuda faptului și mai uluitor că este unul dintre pavilioanele al cărui cîștigător este anunțat absurd de tîrziu, în luna ianuarie a anului în care are loc bienala. Majoritatea pavilioanelor au cel puțin un an la dispoziție pentru pregătire. Această problemă structurală e o rețetă pentru eșec. Dar în ciuda acestei puternice premise nefavorabile, multe echipe au reușit să propună pavilioane extrem de interesante. Sîntem foarte conștienți de asta și onorați să fim parte din această istorie.

Cum vă simțiți în postura de curator al Pavilionului național? Resimțiți o anumită apăsare, responsabilitate în actul curatorial?

Un curator trebuie să aibă întotdeauna, indiferent de scala proiectului, un simț al răspunderii solid față de artiștii cu care lucrează și de publicul căruia i se adresează. Nu cred că ceea ce se întîmplă în pavilion trebuie privit ca o reprezentare a României ca națiune – deci această povară e mai ușoară. Nu cred că acesta este rolul artei în general și nici că ne putem aștepta de la un artist să ducă această muncă diplomatică sau de reprezentare lipsită de critică a națiunii. Pe de altă parte, desigur că e un forum în care lucruri care se petrec în contextul românesc sînt aduse într-o conversație mult mai largă. Deci există acest nivel de responsabilitate suplimentară.

Care este istoria întîlnirii dvs. cu Adina Pintilie? Cum s-a născut gîndul unei expoziții împreună la Bienală?

Adina este cea care ne-a propus, lui Viktor Neumann și mie, să lucrăm împreună la aplicația pentru competiția națională a pavilionului. Aceasta s-a întîmplat la sfîrșitul verii trecute. E important de spus că încă de la începutul muncii ei de cercetare și implicare în comunitatea de protagoniști care a dus la apariția filmului Touch Me Not, Adina a știut că această călătorie nu se va materializa doar într-un film, ci și în alte limbaje artistice, unul dintre ele fiind cel expozițional, al artelor vizuale. În discuțiile curatoriale am reușit împreună să îi dăm o formă în limbajul expozițional și să lucrăm cu instrumentele pe care le avem la dispoziție în acest domeniu.

E o cercetare de lungă durată care sparge granițele unui singur mediu, un demers cu atît mai important cînd vorbim de o temă legată de corp și intimitate.

Cred că tipul de confesiune și de relații care sînt prezente atît în film, cît și în instalația video, precum și nivelul de intensitate al ambelor lucrări nu ar putea fi posibile fără aceste legături puternice, profunde și intime de încredere pe care Adina a reușit să le stabilească cu protagoniștii proiectului. Ceea ce se va vedea în pavilion e astfel capturarea unui moment dintr-o traiectorie mult mai lungă. Și încercăm să arătăm lucrul acesta și să extindem relevanța și conversația și în afara Bienalei.

După aflarea cîștigătorului, au apărut unele comentarii pe scena de artă din România, care nu s-a simțit reprezentată la Bienală, fiind vorba de un proiect care vine din partea unei regizoare. Cum percepeți asemenea critici care separă disciplinele și artele?

Potențialul uriaș și relevanța pe care arta contemporană le are vin tocmai din faptul că s-a dezvoltat ca un spațiu capabil să negocieze, să introducă limbaje, formate și idei foarte diverse venind din zone și din perspective diferite, cu vocabulare distincte, dar fiind în același timp capabile să comunice unele cu altele. Aceasta e pînă la urmă puterea profundă a actului curatorial și a spațiului expozițional: de a crea aceste platforme în care schimburi care nu s-ar putea petrece în aceeași măsură sau chiar deloc în alte contexte să poată avea loc aici. Acestea fiind spuse, cred că lucrarea pe care o vom vedea cu toții în pavilion e pînă la urmă destul de clar înscrisă în istoria artelor vizuale. Există pavilioane ale României care au împins formatele chiar mai mult, și unele foarte de succes. Mă gîndesc la cel al lui Manuel Pelmuș și al Alexandrei Pirici în 2013. de pildă, care a reimaginat ceea ce poate să facă o expoziție de arte vizuale prin instrumente venind din zona dansului contemporan. A fost unul dintre cele mai impresionante pavilioane din ultimele decenii. Desigur că noi sperăm că proiectul Adinei va avea un impact la fel de puternic și că va fi la fel de radical și de deschizător de noi orizonturi. Dar cred că va face toate acestea prin alte metode și aspecte ale sale decît prin destabilizarea granițelor artei vizuale, rămînînd în mare măsură în cadrul formatelor deja stabilite ale artelor video.

Cum se va modifica Pavilionul României?

Veți fi martorii unei transformări arhitecturale a pavilionului și a experienței, a tipului de navigare pe care publicul o va avea în pavilion: spațiul e împărțit în două încăperi cu luminozități diferite, cu efecte diferite și cu o prezentare diferită a materialului video. Într-o asemenea măsură încît credem că și relațiile dintre vizitatori și obiectul artistic vor fi diferite. Publicul va fi expus unor momente de intimitate ale protagoniștilor, pe care Adina întotdeauna le consideră ocazii pentru vizitatori ca aceștia să declanșeze propriile procese de autoreflecție și de examinare a intimității. Deci credem că va exista această tensiune care va fi trăită atît individual, cît și în relațiile de grup, inevitabile între vizitatori.

Aș încheia vorbind despre titlul proiectului, Tu ești un alt eu – O catedrală a corpului. Pavilionul devine o catedrală a corpului. Catedrala e monumentală, te domină, îți pierzi sinele, dar în același timp te regăsești și îți cîștigi intimitatea…

Titlul are mai multe surse. Vine din relația puternică și complicată pe care Adina o are cu religia, interesul ei față de preceptele de bază ale creștinismului timpuriu, și din înțelegerea pe care ea o are asupra unei anumite prezențe a corpului în primele comunități ale creștinătății. De asemenea, e vorba și de felul în care într-o oarecare măsură religia poate fi o sursă de conservatorism și de negare a corpului, de negare a intimității. În același timp, există și o întreagă tradiție devoțională manifestată prin corporalitate, prin simțul dorinței, la misticii spanioli, de exemplu, Teresa de Ávila sau Juan de la Cruz. Spațiul catedralei, un spațiu desemnat pentru venerare, un spațiu care pune în scenă anumite relații cu un obiect al venerării, a influențat-o pe Adina să adopte acest titlu: corpul și intimitatea, ca obiecte ale venerării și ale atenției celor care pășesc în acest nou spațiu arhitectural și spiritual în același timp.

Care credeți că va fi reacția publicului? Ai nevoie de timp pentru o asemenea experiență. Or Bienala este și un loc al fugii continue…

Instalația video durează 45 de minute. Dar e gîndită în așa fel încît să permită un oarecare nivel de experiență și de înțelegere și pentru cei care vor petrece mai puțin timp. Chiar dacă e o experiență incompletă, noi ne propunem ca receptarea să fie intensă, mai mult decît o apreciere distantă a unui obiect estetic. Și sperăm ca un anumit tip de relație să se stabilească între obiectul artistic, între personajele de pe ecran și conversațiile interioare pe care fiecare dintre noi le avem. Acesta este unul dintre lucrurile pe care arta trebuie să le facă. Trebuie să ne creeze întrebări și chiar situații de disconfort uneori, care să ne ajute în cele din urmă să ne înțelegem mai bine pe noi și lumea în care trăim.

interviu realizat de Daria GHIU

1038 15 cop2 jpg
Levitația electromagnetică în tesseract
Eul de scriitor ratat apreciază această fragmentare din care se alcătuiește întregul: „Nu cred în cărți, cred în pagini, în fraze, în rînduri“.
p 22 Katherine Pangonis jpg
Fenicienii, oamenii purpurii
În unele contexte, fenicianismul și renașterea interesului pentru trecutul fenician al Libanului nu reprezintă decît o reacție rasistă la panarabism.
1035 15 coperta jpg
Sculptînd în timp
Există însă şi o altă cale de unire a materialului cinematografic, în care esenţială este dezvăluirea logicii în ceea ce privește modul de a gîndi al oamenilor.
foto 1 back stages jpg
1033 15 Iulia Lumanare copy (5) jpg
„Ne vom opri mereu la ceea ce ne este familiar” – interviu cu actrița Iulia LUMÂNARE
„Timpul a fost comprimat, și asta este, poate, cel mai dificil aspect al scenariului, deci al poveștii.”
1033 23 Foto Iulian Popa jpg
„Scriu ce văd în jurul meu, ca și cum aș fi în mijlocul acțiunii, dar invizibil“ – interviu cu Iulian POPA
„Un chimist, un om cu educație științifică, dar care are o abordare total neștiințifică, bazată pe percepții senzoriale.”
p 23 Passivité courtoise, 1930 jpg
Victor Brauner – Sfîrșitul și începutul
Opera lui îl face să meargă înainte mai degrabă decît o face el.
1031 15 Strøksnes, Morten Photo Cathrine Strøm webp
image png
Hotarul nevăzut al pictorului – expoziție aniversară Mihail Gavril* –
Lucrările prezente în expoziția de la Palatul Parlamentului, Sala „Brâncuși”, au o tematică ce aparține zonei sacrului.
1028 15 charlotte higgins miturile grecesti jpg
Miturile grecești repovestire din perspectivă feminină
Acestea sînt cîteva dintre personajele care controlează multe dintre narațiunile incluse în această carte.
1027 15 ёGoodlife Photography jpeg
p 22   Expoziția Victor Brauner jpg
Culoarea Artei
„Important e ce se vede.” Da, toți știm asta. Dar dacă v-aș spune că la fel de important e ce nu se vede?
1026 15 Calin Pop cu Nicu Covaci2 jpg
Rock, opoziție și represiune – Phoenix & Celelalte Cuvinte –
Spre deosebire de Phoenix, Celelalte Cuvinte nu au luat vreodată în considerație fuga din România comunistă.
DoinaLemny jpg
1025 22 Mario Martone  jpg
„Și cinematograful e un joc cu reguli” – interviu cu regizorul Mario MARTONE
„Atunci cînd regizez un film după un roman, nu mă interesează să pun în scenă doar povestea personajelor, ci și vocea scriitorului.“
1024 15 ABRA, Costinesti, anii 80 jpg
Unde sînt rockerii de odinioară?
„Toți am simțit că nici un zid nu ne va mai ține despărțiți vreodată”, avea să-și amintească ani mai tîrziu unul dintre cei prezenți la eveniment.
1023 15 Abziehbild  Unapplied Arts, 2023, Arsmonitor jpg
Lumea artei – elitism non-profit sau marginal pentru profit –
Și se încearcă același lucru de către artist-run-space-urile din Casa Presei.
1022 15 Marian Crișan jpeg
„Cînd ai în film un texan călare, inevitabil te gîndești și la western” – interviu cu regizorul Marian CRIȘAN –
Ca surse de inspirație au fost compozițiile lui George Enescu și Eugen Doga, în special albumul lui Echoes of the East.
10 pentru Rushdie jpeg
Dacă pacea ar fi un premiu
Cu toate acestea, am să mă întorc acasă cu acest premiu pentru pace.
Taifas 3 png
Cineaști balcanici la Taifas – anchetă –
Pentru că sînteți o revistă românească, iar el este pentru mine cel mai interesant regizor român al momentului.
1020 15 Andrei Tanase jpg
1020 15 1 jpg
Un tip de încordare
Artistul propune un storyboard neconvențional prin plasarea privitorului într-un spațiu definit vizual prin contraste.
1019 15 Foto Cristian Sutu jpg
1018 16 foto Ariana Serban jpg
„Literatura. Arie protejată” – interviu cu Robert ȘERBAN
„Am căutat, an de an, să identificăm cîte o temă, care să nu eludeze actualitatea și realitatea.”

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.