⬆
DILEMA VECHE VĂ RECOMANDĂ
Pagina 7
„Femeia în rochie albastră“, maratonul de filme horror de pe TNT, Journey to the shore
● Noul film (al 24-lea) cu James Bond, Spectre. Pe 6 noiembrie are premiera în Marea Britanie. Peste o săptămînă, ajunge şi la noi. (Mircea Vasilescu)
● De curînd s-a lansat pressone.ro, o nouă platformă de jurnalism quality, proiectată în laboratoarele minţilor luminate de la Cluj. Salvaţi adresa în bookmarks şi citiţi „Femeia în rochie albastră“, portretul femeii înconjurate de mineri într-o fotografie-simbol de la Mineriadă. Apoi daţi adresa mai departe. (Luiza Vasiliu)
Refracţie, Les Films de Cannes à Bucarest, Festivalul Naţional de Teatru
● Vineri, 23 octombrie, începe la Bucureşti Campionatul Mondial de Cinema, cunoscut şi sub numele de Les Films de Cannes à Bucarest. Programul complet e aici: http://filmedefestival.ro/2015/program. Durează pînă joi, 29 octombrie, aveţi timp să prindeţi măcar cîteva filme-campioane. (Luiza Vasiliu)
● În curînd, Refracţie: un performance al cărui scop este acela de a explora şi reda percepţiile copiilor cu autism – Nicoleta Lefter, Silvia Călin, Velica Panduru, Mihai Păcurar. Totul a pornit de
John Abercrombie Quartet, Zilelor Filmului German, Valea Plîngerii
● Patru motive ca să nu lipsiţi de la concertul John Abercrombie Quartet (sîmbătă, 17 octombrie, ora 20, Sala Radio): 1) la chitară e însuşi Abercrombie, o adevărată legendă a jazz-ului; 2) la pian e Marc Copland, un pianist din familia muzicală a lui Bill Evans; 3) la bas e Drew Gress, al cărui cvartet a susţinut Jazz Concert of the Year în 2004, în viziunea BBC şi The Guardian; 4) la tobe e Joey Baron, cel mai exploziv baterist de jazz pe care l-am ascultat vreodată (căutaţi pe YouTube „Masada
Family Affairs, Morrissey, Still Alice
● Nici acum nu-mi vine să cred că Morrissey cîntă la Sala Palatului. Miercuri, 14 octombrie, şeful The Smiths, considerat de NME „unul dintre cei mai influenţi artişti din toate timpurile“, vegetarianul depresiv şi autorul unor capodopere ca „Everyday Is Like Sunday“ sau „First of The Gang To Die“ o să scoată untul din Sala Palatului. De-abia aştept. (Luiza Vasiliu)
● La Braşov, la Casa Mureşenilor a ajuns o expoziţie cu gravuri după tablourile lui Rembrandt. Chiar fără să fie lucrările origin
The Bach Files, Amy, Între noi totul e bine
● Documentarul Amy, regizat de Asif Kapadia, reface destinul tragic al cîntăreţei Amy Winehouse. Fata asta intră în maşina de tocat a succesului la 17 ani şi iese la 27, cu picioarele înainte. O radiografie cinică şi actuală a unei lumi pentru ale cărei reguli n-o pregătise nimeni. Un personaj profund uman şi înduioşător, care îşi trăieşte drama în lumina necruţătoare a bliţurilor. (Ana Maria Sandu)
● La început de stagiune, un spectacol de teatru-dans (şi nu mai), la Bulandra, Sala „
„Umbra coaselor şi steaua polară“, Avishai Cohen, Bucureşti 21. Epopee participativă
● Vine toamna concertelor speciale: Avishai Cohen, Ibrahim Maalouf, Brad Mehldau, Hindi Zahra, Bela Fleck ş.a. Ca să vă faceţi un calendar de ieşit în oraş în funcţie de concertele preferate, intraţi pe site-ul organizatorilor www.twinarts.ro, unde găsiţi listate toate evenimentele. (Marius Chivu)
● A apărut Bucureşti 21. Epopee participativă. 40 de poeţi au scris un lung poem, de 840 de versuri, despre Bucureşti. Deodată oraşul nu mai e chiar atît de gri. Deodată marginile sale capătă contur.
Piaţa Obor, Naraţiunea de a fi, Noaptea Albă a Filmului Românesc
● „Colţul copiilor“, rubrica zilnică din emisiunea matinală de la Radio România Actualităţi. Merită să lăsaţi deoparte orice aţi face pe la 10 fără ceva, pentru a asculta cîteva minute o pilulă de înţelepciune simpatică şi surprinzătoare, cum numai glasurile copiilor pot rosti. (Mircea Vasilescu)
● Robert Şerban în dialog cu Şerban Foarţă, sau Naraţiunea de a fi (Editura Humanitas, 2013), o carte minunată despre literatură şi despre cum (ar trebui să) ne raportăm la ea. Apar în aceas
Secretul nasturelui de sidef, „Humans of New York“, Românii în goana după happy-end
● Două filme la cinema: Irrational Man (În lipsa raţiunii), cel mai nou Woody Allen, şi El botón de nácar (Secretul nasturelui de sidef), documentarul regizorului chilian Patricio Guzmán (Ursul de Argint pentru Cel mai bun scenariu). Ambele or să vă pună pe gînduri, în feluri cum nu se poate mai diferite. (Luiza Vasiliu)
● Bogumil Luft, Românii în goana după happy-end (Editura Polirom, 2015). O cronică a timpului prezent scrisă cu simţul istoriei de un observator angajat, o istorie sinceră, dar
Gala HOP, Timişoara Art Encounters, turul închisorilor comuniste
● Gala Tînărului Actor-HOP începe pe 8 septembrie, la Costineşti. E o bună ocazie să-i vedeţi pe absolvenţii facultăţilor de teatru din ultimii ani. Şi să pariaţi acum, la debut, pe marii actori de mîine. Programul competiţiei şi prezentarea actorilor se găsesc pe site-ul www.uniter.ro/gala-tanarului-actor-hop. (Matei Martin)
Peştera Scărişoara, „21 de Nocturne“, Mythbusters
● Lăsaţi deoparte prejudecăţile, mofturile, fiţele (dacă le-aveţi) şi ideea fixă că „ai noştri“ nu se compară cu „ai lor“. Citiţi Istoria vieţii mele de Teodor Vârnav, mic boier moldovean din prima jumătate a secolului al XIX-lea (carte apărută la Editura Polirom). Şerban Cioculescu zicea despre el că aminteşte, mutatis mutandis, de Samuel Pepys. (Mircea Vasilescu)
● Antidot extrem pentru caniculă: Peştera Scărişoara, la umbra celui mai mare gheţar subteran din România. Nu puteţi sta mult
Cronicile vulpii, Love in the afternoon, Sălbăticie. Pierdută şi regăsită
● Paul Slayer Grigoriu, Cronicile vulpii (Editura Publica, 2015). Cartea asta conţine cronicile tuturor concertelor, petrecerilor, meciurilor de fotbal şi de biliard pe care le-aţi ratat cînd eraţi la liceu. O colecţie de poveşti (sau legende?) despre cum era şcoala (şi chiulul) în anii ’90. (Matei Martin)
● Pentru insomniile cauzate (şi) de căldură: vineri dimineaţă, de la ora 7, pe AMC, Audrey Hepburn şi Gary Cooper în Love in the afternoon. (Stela Giurgeanu)
Filme în Bucureşti, „Suvenir de Alba Iulia“, Lomografii
● Pînă pe 18 august, la Elite Art Gallery, în Bucureşti, are loc expoziţia „Suvenir de Alba Iulia“, care cuprinde obiecte de artă expuse anterior şi la expoziţia omonimă din Cetatea Unirii. (Stela Giurgeanu)
● În moleşeala de august, Bucureştiul e un oraş tare frumos. Un aer cald şi calm, uşor abulic, pune stăpînire pe străzile lui. Dacă v-aţi întors din vacanţă sau n-aţi plecat încă, bucuraţi-vă de el. N-o să vă pară rău. S-ar putea să fie printre puţinele momente din an cînd îl puteţi v
The Meaning of Life, O singurătate prea zgomotoasă, CreArt
● Dacă vă simţiţi singur(ă) în vacanţă, împrieteniţi-vă cu Bohumil Hrabal şi a sa O singurătate prea zgomotoasă (Editura Art). N-o să vă pară rău. (Matei Martin)
● Duminică, 9 august, Paramount Chanel, de la ora 23, The Meaning of Life. Pentru fanii Monty Python. Şi nu numai. (Stela Giurgeanu)
Marin Sorescu, Colonia fabricii, Gargantua şi Pantagruel
● Moni Stănilă recompune, în Colonia fabricii (Editura Cartea Românească, 2015), o emoţionantă cronică de familie. Personajele de aici sînt puternice şi au poveşti care-ţi rup sufletul pentru că simţi, la fiecare pagină, cum istoria mare le suflă nemilos în ceafă. O lume sub vremi care se încăpăţînează să rămînă în picioare. O carte de-o frumuseţe discretă şi tulburătoare. (Ana Maria Sandu)
● În revista Observator cultural, Iulia Popovici publică în serial o anchetă despre efectele implementăr
Niveluri de viaţă, „A Brief History of the European Future“, Sticletele
● Dacă vreţi să aflaţi ce înseamnă să fii climatolog şi să vezi cu ochii tăi cum se apropie catastrofa, să primeşti ameninţări cu moartea şi să fii dat afară de la job, citiţi un reportaj excelent din Esquire, semnat de John H. Richardson: „When the End of Human Civilization Is Your Day Job“ – www.esquire.com/news-politics/a36228/ballad-of-the-sad-climatologists-0815/. (Luiza Vasiliu)
● Mi-am luat anul trecut Niveluri de viaţă a lui Julian Barnes (Editura Nemira, 2014). Am plecat cu ea într-o
„A World Without Work“, True Detective, Dalida
● Şi, dacă tot aţi intrat pe theatlantic.com, mai citiţi un articol al aceluiaşi senior editor, Derek Thompson: „A World Without Work“. E foarte aproape momentul în care maşinile îi vor înlocui pe lucrători. „E un lucru bun?“, se întreabă autorul. Citiţi şi veţi afla. (Mircea Vasilescu)
● Nu rataţi, pe 24 şi 25 iulie, Marele Picnic ShortsUp. În cele două seri, începînd cu ora 18, sînteţi invitaţi la Grădina Botanică din Bucureşti la un festival de scurtmetraje în aer liber. Nu uitaţi să v
Ceai la Vlaicu, KineDok, Desenul din covor
● Ceai la Vlaicu, desigur, pe Aurel Vlaicu – încă un loc în centru unde poţi bea ceaiuri şi limonade bune într-o curte imensă şi plină de flori. (Iaromira Popovici)
● Iulian Ciocan, Iar dimineaţa vor veni ruşii (Editura Polirom, 2015). Ar putea fi un roman politic. Sau un roman de anticipaţie. Sau o dramă. Sau cîte şi mai cîte. Noroc că autorul evită, la limită, toate încadrările, toate încătuşările. (Matei Martin)
Blog-ul lui Bill Gates, Dalí la Buşteni, Jazz in the Park la Cluj
● Pînă pe 5 iulie, la Cluj-Napoca e Jazz in Park, un festival de muzică şi arte dens & divers. Tot acolo e şi o ediţie estivală a tîrgului de carte Bookfest. Mai multe detalii despre program şi invitaţi găsiţi la www.jazzinthepark.ro. (Matei Martin)
● Citiţi, pe blog-ul lui Bill Gates (www.gatesnotes.com), recomandările lui de lectură: cele mai bune cărţi pe care le-a citit în 2014, ce cărţi trebuie citite pentru a avea succes, ce trebuie citit pe plajă. Cele mai multe nu sînt disponib
Socată, trasee ghidate prin Bucureştiul necunoscut, Wimbledon
● Timp de aproape o jumătate de secol am ignorat total (sau poate chiar am dispreţuit) băutura numită socată. Am descoperit-o de curînd. Nu mai pot s-o recomand pentru anul acesta fiindcă nu se mai găsesc flori de soc. Se mai poate face însă o băutură aproape similară, cu aceeaşi reţetă, din frunze de mentă. Nu ştiu dacă-i putem zice mentolată, dar în zilele toride de vară e de-a dreptul extraordinară. (Andrei Manolescu)
● Nu rataţi, la Muzeul Naţional de Artă al României, expoziţia „Constant
O mie de păduri într-o ghindă, Urban Fest, Noaptea Institutelor Culturale
● Omul cel bun din Seciuan de Bertold Brecht, la „Bulandra“, în regia lui Andrei Şerban, traducere şi adaptare de Andrei Şerban şi Daniela Dima. (Ruxandra Mihăilă)
● Între 16 şi 21 iunie în Bucureşti, între zona Grozăveşti şi Parcul Naţional Văcăreşti, are loc Urban Fest, un festival organizat de către Reprezentanţa Comisiei Europene în România. Conferinţe, consultări publice, tur de biciclete, ateliere de activare urbană, concerte şi plimbări în ambarcaţiuni cu vîsle. (Stela Giurgeanu)
Poveşti trăsnite, tenis, Street Delivery
● Se spune că verdele dă o stare de bine. Ei bine, vă doresc să vă clătiţi ochii cu verdele ierbii de la turneele de tenis dinaintea Grand Slam-ului de la Wimbledon. În special cel de la Halle, ca să nu mai vorbesc de splendida arenă de la Queen’s. După munca pe zgura de la Roland Garros, acestea sînt nişte turnee de-a dreptul răcoritoare. Încep de luni. (Andrei Manolescu)
● Este o carte-eveniment, una dintre cele mai importante apariţii editoriale ale acestei veri. Editura Polirom a publicat
Levantul, Trei femei înalte, Legea copiilor
● Duminică, 7 iunie, de la ora 19, la Unteatru (Bucureşti), un spectacol care a primit marele premiu la Iaşi Fringe Festival, în 2013: Trei femei înalte, după Edward Albee, cu Cristina Casian, Florina Gleznea şi Nicoleta Lefter. Regia este semnată de Andrei şi Andreea Grosu. (Stela Giurgeanu)
● Celălalt, hotar cu mine (Tracus Arte, 2015) – cartea de poezie a lui Codruţ Radi, un autor interesant, complicat: „Efortul lectorului este de adîncire într-o poezie în care conştientizarea închiderii su
„Noi vorbim, nu gîndim“, „Bărbatul care a dat foc comunismului“, „Ultima Thule“
● Noi vorbim, nu gîndim. Nouă antologie de perle româneşti de Radu Paraschivescu (Editura Humanitas). De fapt, e mai mult decît o antologie de perle. Este un rezumat al prostiei care ne înconjoară şi ţine morţiş să se autoexprime. De exemplu, din vorbirea lui Dumitru Dragomir: „Citeşti azi, citeşti mîine, citeşti poimîine, te apucă pandaliile, fratele meu!“ (Mircea Vasilescu)
● 25 de ani şi cîteva sute de partide (Baroque Books & Arts, 2015). Cristian Preda a făcut un inventar al coaliţiilor, pa
Detectareplagiat.ro, Romanian Design Week, „Playing the Granny Card“
● Un articol inteligent şi viu în The Atlantic (online, aici: http://www. theatlantic.com/magazine/archive/2015/06/playing-the-granny-card/392105/): „Playing the Granny Card“ de Liza Mundy. Pornind de la observaţia că doar în cazul speciei umane şi al balenelor ucigaşe femela trăieşte mult timp după ce nu mai are funcţie de reproducere, autoarea ajunge la discutarea unor femei celebre şi puternice din lumea de azi (Angela Merkel, Hillary Clinton, Christine Lagarde), care „redefinesc ideea de bun
Bălănescu Quartet, Roxette, www.muzeuldefotografie.ro
● Am citit Jurnalul lui Mihail Sebastian în 1996, cînd a fost publicat la Editura Humanitas. Aveam 22 de ani. Mi-a plăcut mult. Acum îl recitesc şi mi se pare de-a dreptul fascinant. Aşa cum sînt şi anii 1935-1944. Nici o idealizare nu mi se mai pare posibilă. (Ana Maria Sandu)
● Concert aniversar: Bălănescu Quartet, zece ani de Maria T, unul dintre cele mai suprinzătoare şi, îndrăznesc să zic, revoluţionare albume apărute la noi în ultimii 25 de ani. Joi, 28 mai, ora 20, la Fratelli Studi
Ane Brun, Times New Roman, Armenopolis, suflet armenesc
● În minivacanţa de 1 Mai am citit Munca patriotică. Radiografia unui ideal falsificat de Valeriu Antonovici (Editura Eikon). O analiză pertinentă despre un fenomen care pînă acum n-a fost studiat din perspectivă sociologică. (Matei Martin)
● Ane Brun (Norvegia), duminică, 10 mai, de la ora 20, la Sala Radio. Ane Brun are-o voce cu care-ţi construieşte cazemate din puf şi tranşee între paturi, unde să te poţi ascunde cînd nimic în jurul tău nu mai merge cum trebuie, dar ştii, totuşi,
Words with Gods, „When Emotional Intelligence Goes Wrong“, „Bucureştiul sălbatic“
● Cezar Gheorghe, Gîndirea cinema (Editura Cartea Românească, 2015). E o altfel de istorie a cinematografiei. O carte despre naraţiunea cinematografică, despre relaţia dintre film şi literatură, despre teoria imaginii. Un ghid indispensabil pentru a înţelege ceea ce vezi. (Matei Martin)
● Cutbank (2014, Matt Shakman), o comedie neagră cu John Malkovich, despre stupiditatea devenită cruzime a gesturilor absurde, obsesive, mergînd pînă la crimă, într-un loc în care, aparent, nu se întîmplă
Ziua Internaţională a Cărţii, Wovenhand, Noaptea Albă a Galeriilor
● Vineri, 24 aprilie, e Noaptea Albă a Galeriilor. Aveţi ocazia să vedeţi într-un parcurs nocturn (şi gratuit) toate atracţiile artelor vizuale contemporane. Programul şi harta evenimentelor se găsesc la www.noapteagaleriilor.ro. (Matei Martin)
● Wovenhand, duminică, 26 aprilie, de la ora 21, în Silver Church – un concert ca o călătorie noaptea pe drumurile pustii ale Americii, cu o oprire la o biserică părăsită şi două sute de whiskey într-un bar de pe marginea prăpăstiei. (Luiza Vasili
Şapte poveşti despre seducţie, BIFF, Adoptă un Ş
● Mansour Bahrami, Henri Leconte, Ilie Năstase, Andrei Pavel – altfel spus „4 stele pline de energie“, într-un Meci demonstrativ de tenis. Sîmbătă, 25 aprilie, Arenele BNR. (Ruxandra Mihăilă)
● Începînd cu 18 aprilie, pînă pe 4 mai, la Sheffield, Marea Britanie, are loc Campionatul Mondial de Snooker. Competiţie transmisă şi de Eurosport. (Stela Giurgeanu).
Căsnicie, NexT, Înapoi în Ghana
● După ce reveniţi din vacanţa de Paşti, vă recomand o întoarcere lină la treburile cotidiene cu britanicul Sivu, membru al familiei muzicale Alt-J & Wild Beasts (joi, 16 aprilie, Club Colectiv, ora 21), şi o întîlnire cu Claire Denis, una dintre cele mai interesante regizoare contemporane de cinema (duminică, 19 aprilie, Cinema „Elvira Popescu“, ora 12,30, în cadrul Festivalului Internaţional de Film NexT). (Luiza Vasiliu)
● Căsnicie, de Dan Coman, o poveste despre acel moment din viaţa
Qui est Momo, „Is It Time for the Jews to Leave Europe?“, „Alte glasuri, alte încăperi“
● Qui est Momo – o comedie dramatică după un text de Remi de Vos regizată de Theo Herghelegiu. O piesă despre problemele dureroase ale lumii de azi, un spectacol tonic. Se joacă la Teatrul Arca. (Matei Martin)
● Piesa 6 din 49, în regia lui Alexandru Maftei, după textul lui Gyorgy Spiro, cu Dana Voicu şi Liviu Cheloiu, la Teatrul de Artă: o piesă vie şi actuală, jucată inspirat, în care, din păcate, te poţi recunoaşte uşor… (Iaromira Popovici)
25 de ani şi cîteva sute de partide, Prin Bucureştii lui Mircea Eliade, Nenea Iancu
● Beraria Nenea Iancu, de pe Romulus: bere bună, mîncare clasică, printre care mititei şi cartofi prăjiţi adevăraţi. (Iaromira Popovici).
● Ediţia de primăvară a tîrgului Kilipirim – tîrg de carte cu discount, are loc de pe 25 pînă pe 29 martie, la Galeriile Dalles. Accesul este gratuit. (Stela Giurgeanu)
Sorin Stoica, Citizenfour, Erotic Shorts
● Citizenfour, documentarul proaspăt premiat cu Oscar despre renegatul Edward Snowden, cel care a dezvăluit practicile abuzive de colectare de date ale NSA. Cel mai înfricoşător documentar pe care l-am văzut în ultimii ani şi singurul după care era cît pe ce să-mi distrug laptop-ul cu un ciocan şi să-l arunc în mare. Vineri, 20 martie, de la ora 21, la MŢR, în cadrul One World Romånia. (Luiza Vasiliu)
● În fiecare dimineaţă caut un text de citit la cafea. Şi, uneori, cînd am mînă bună, întreaga
Facebook. Fabrica de narcisism, „Aferim!“, „Anii ’80“
● Citiţi de pe acum cartea lui Adrian Schiop, Soldaţii. Poveste din Ferentari (Editura Polirom). E unul dintre cele mai bune romane din ultimii ani. Şi va fi ecranizat, în curînd. (Matei Martin)
● Aferim!, filmul lui Radu Jude, intră în cinematografele din toată ţara. Mergeţi să-l vedeţi. E un road movie de epocă, la care îţi vine cînd să rîzi, cînd să plîngi. O poveste umană şi curajoasă, plasată la începutul secolului al XIX-lea, care vorbeşte deştept şi neaoş, într-o delicioasă limbă v
Boyhood, „Cîntecele fetei cuminţi“, Christa Wolf
● Boyhood (Richard Linklater, 2014), cu Patricia Arquette, care a cîştigat Oscarul pentru rol feminin secundar – cred că este cel mai bun film pe care l-am văzut în ultimii ani – să zicem 12, atît cît a durat filmarea acestuia (care se desfăşoară în timpi aproape reali, urmărind creşterea protagonistului – Mason, alias Ellar Coltrane, de la 5 ani spre 18…). (Iaromira Popovici)
● Vineri, de la ora 22, la Doamnei 3, concertul „Cîntecele fetei cuminţi“. Cu fata cea cuminte Maria Balabaş. Un solo sh
Teatrul Elisabeta, suc de mere de Mălîncrav, De ce eu?
● Tucano coffee – o „casă a cafelei“, după cum se prezintă, cu decoruri etno (în stilul aborigenilor din America Latină, spune site-ul lor), canapele confortabile, perne în formă de pitici şi inimioare cu numere pe mese. Şi, desigur… cafea bună şi diversă (în meniu există şi Canabis coffee). (Iaromira Popovici)
● Intră, în sfîrşit, în cinematografe filmul lui Tudor Giurgiu De ce eu?, bazat pe povestea (reală) a procurorului Cristian Panait. Un docu-life de văzut neapărat! (Matei Martin)
Cătălin Tolontan, Sahia vintage, Iubitafizică
● Barul A1, din Piaţa Amzei: la prima vedere, fără cine ştie ce atmosferă; la o a doua – cald, boem, cu feluri neconvenţionale, dar şi gustoase, chelneri afectuoşi şi clienţi civilizaţi. (Iaromira Popovici)
● Joi, 26 februarie, de la ora 19, în cadrul „Trialogurilor“ de la Ceainăria ARCUB, o întîlnire cu Radu Paraschivescu moderată de Luca Niculescu: „...În lume nu-s mai multe Românii“. Discuţia va fi completată de recitalul naistei Cornelia Tihon. (Matei Martin)
Stockholm, Mecanica inimii, Jocul codurilor
● Ana Dragu, Mîini cuminţi. Copilul meu autist (Polirom, 2015). O carte formidabilă, despre bucuriile şi tristeţile unei mame de copil cu ureche (muzicală) absolută, dar cu tot felul de stîngăcii de relaţionare. (Matei Martin)
● Jocul codurilor (The Imitation Game, 2104), în regia lui Morten Tyldum, cu Benedict Cumberbatch, Keira Knightley: un film bun, dar şi cel mai impresionant (pînă la lacrimi...) pe care l-am văzut în ultimul timp. (Iaromira Popovici)
Invisibilia, Victor Brauner, „Roşia Montană. Istoria obiectelor“
● Linia de producţie. Lucrînd cu arta, de Bogdan Ghiu (editura Tact, 2014). E una dintre cele mai viguroase tentative de decriptare a artelor contemporane şi o fabuloasă cronică a prezentului. Bogdan Ghiu a demontat şi a reasamblat pe „linia de producţie“ cele mai interesante fenomene din artele vizuale româneşti post-’89. (Matei Martin)
● Victor Brauner, vizionar al timpurilor moderne. Tablouri, desene şi acuarele / 1948-1965 (Fundaţia „Gellu Naum“, 2014, cu peste 200 de reproduceri alb-
Eurozine, Teleleu, Dan Bota
● Sîmbătă, 31 ianuarie, de la ora 17, la Librăria Humanitas Cişmigiu se lansează cartea lui Tetelu, cel mai ireverent comentator din ultimii ani al realităţilor şi irealităţilor româneşti. Vor vorbi despre Tetelu: Dragoş Muşat, Alexandru Hâncu, Cristian Neagoe şi Radu Paraschivescu. (Luiza Vasiliu)
● Mortdecai, comedia lui David Koepp (2015), tipic englezească, cu Johnny Depp şi Gwyneth Paltrow, care par să se distreze de-adevăratelea jucînd, unde te poţi trezi murind de rîs, chiar şi la
Timeline, Portocaliul este noul negru, Winter sleep
● Somn de iarnă/Winter Sleep, regizat de cineastul turc Nuri Bilge Ceylan, de care v-am mai pomenit şi cu alte ocazii, a intrat pe ecranele noastre. Distins cu trofeul Palme d’Or la Festivalul Internaţional de Film de la Cannes anul trecut, filmul e o călătorie rusească nu în inima stepei, ci în inima unui cuplu. Crud, tandru, sfîşietor şi afectuos deopotrivă. (Ana Maria Sandu)
● Timeline, o aplicaţie de mobil la care s-a lucrat un an de zile şi care pune în context (istoric, cultural etc.) ştir
O istorie culturală a toaletelor, O precizie cu adevărat înspăimîntătoare, Play Shakespeare
● Roger-Henri Guerrand, O istorie culturală a toaletelor (Editura ART). O cu totul altă perspectivă, deloc eroică, asupra Franţei şi istoriei ei: igienă & moravuri, de la curţile regilor pînă în zorii modernităţii. Atenţie: nu se recomandă cititorilor constipaţi! (Matei Martin)
● Două texte ceva mai nuanţate şi mai în cunoştinţă de cauză despre oamenii de la Charlie Hebdo, ambele din The New Yorker: unul al lui Adam Gopnik (http://www. newyorker.com/magazine/2015/01/19/satire-lives) şi altul al
Interstellar, Stoner, Ghidul sărbătorilor româneşti
● Vineri, 9 ianuarie, la Teatrul de Artă Bucureşti, de la 20,15, Şi veni bărbatul la femeie (cu Mihaela Sârbu şi Lucian Pavel, excelenţi amîndoi, regia: Bogdan Budeş). Un text a lui Semion Zlotnikov – o comedie „domestică“, cu atmosferă rusească, care se potriveşte perfect cu vremea de afară, cu nuanţe, tristeţi şi duioşii. (Adina Popescu)
● Interstellar: Călătorind prin univers (2014, Christopher Nolan) – un SF, care, după Gravity (Alfonso Cuaron, 2013, cîştigătorul Oscarului pentru Regi
Verbrechen (Crimă), radio-astronomy.net, O vară ce nu mai apune
● Pentru mahmureala postrevelion, recomand mersul la cinema: 14 filme bune din 2014, la Cinema Studio, între 2 şi 8 ianuarie 2015. Printre ele, ineratabilul La Jaula de Oro (r. Diego Quemada-Díez). Programul complet, aici: http://www.filmedefestival.ro/2014/14-filme-bune-pentru-anul-2014. (Luiza Vasiliu)
● St. Vincent (Theodore Melfi, 2014), un film fermecător în care îl revedem, în sfîrşit, pe Bill Murray, care ne demonstrează, cu umor, dar şi cu o doză de melancolie, cum poţi să faci bine şi s
Cu mîna pe inimă, Nimicul de temut, Umbre
● Cîteva lecturi de sezon: două romane – Colm Toibin, Testamentul Mariei (traducere de Irina Bojin, Polirom), J.M. Coetzee, Copilăria lui Isus (traducere de Irina Horea, Humanitas Fiction); un volum de versuri – Ion Pillat, Povestea Maicii Domnului (Humanitas) şi două eseuri – Christopher Hitchens, Dumnezeu nu este mare. Cum otrăveşte religia totul (traducere de Patricia Neculae, Litera) şi Julian Barnes, Nimicul de temut (traducere de Mihai Mororiu, Nemira). (Marius Chivu)
● Umbre, al treilea s
Serendipity, Să creştem mici, Poveşti cu scriitoare şi copii
● Ceainăria Serendipity, un loc idilic, plin de cărţi, biscuiţi cu ghimbir, în formă de inimă, şi concerte de Crăciun în fiecare zi. (Iaromira Popovici)
● Un text lung & cutremurător despre felul în care poliţia din New York foloseşte postările şi like-urile de pe Facebook ale copiilor din cartierele sărace ca să dovedească în instanţă complicitatea lor cu diverse găşti şi să-i bage la închisoare: http://www.theverge.com/ 2014/12/10/7341077/nypd-harlem-crews-social-media-rikers-prison (Luiza Vas
„Does Politics Need Gender Quotas – for Men?“, BIEFF, „Loc de joacă“
● Nu rataţi spectacolul de gală Cele trei dive. A patra ediţie are loc vineri, 12 decembrie, de la ora 19. Sopranele Teodora Gheorghiu şi Aurelia Florian şi mezzosoprana Roxana Constantinescu interpretează arii celebre, alături de Orchestra Naţională Radio, dirijată de David Crescenzi. Concertul poate fi ascultat în direct şi pe Radio România Cultural şi Radio România Muzical. (Matei Martin)
● In the Basement, cel mai nou lungmetraj al austriac-excesivului Ulrich Seidl, proiectat în premieră ro
Chris Jones, „Culorile rîndunicii“, „Şi cuvintele sunt o provincie“
● Paddington (2014, Paul King), cu Ben Whishaw (voce), Sally Hawkins, Jim Broadbent, Julie Walters – ecranizarea romanului lui Michael Bond, una dintre cărţile clasice ale copilăriei, adresate, evident, nu doar copiilor. (Iaromira Popovici)
● Culorile rîndunicii, de Marius Daniel Popescu (traducere de Simona Modreanu, Polirom, 2014), un roman scris de un poet despre neajunsul de a trăi între două lumi, între două epoci. Un fel de continuare a Simfoniei lupului în cheie melancolică. (Mate
„Paşaport de Germania“, CinePOLSKA, „Unde e Aromânia“
● Nicolas Trifon este autor a numeroase studii despre aromâni. Recent, a publicat la editura Cartier volumul intitulat Unde e Aromânia. O carte cu articole polemice despre acest popor periferic. (Matei Martin)
● Paşaport de Germania este documentarul semnat de Răzvan Georgescu, care va avea premiera pe 27 noiembrie, la HBO. O poveste incredibilă despre cea mai profitabilă afacere a regimului comunist: vînzarea etnicilor germani din România. Un comerţ organizat, bine pus la punct, între Român
Lente şi şotron, Gaudeamus, Funky Synthesiser Volume II
● Noul Lente – Lente şi şotron, de pe Pache: într-o fermecătoare casă veche, cu feluri noi de mîncare, băuturi noi şi multe, multe jocuri. (Iaromira Popovici)
● Festivalul Naţional Studenţesc de Teatru Absurd „Eugen Ionesco“, Casa de Cultură a Studenţilor, Bucureşti, 21-23 noiembrie. Spectacole ale trupelor din Alba Iulia, Craiova, Iaşi, Petroşani, Timişoara şi Bucureşti. (Stela Giurgeanu)