Planeta Petrila şi dreptul la memorie

Publicat în Dilema Veche nr. 697 din 29 iunie – 5 iulie 2017
Cum poate fi Bucureştiul capitală europeană a culturii? jpeg

Este interesant că, la noi – am spus o în repetate rînduri –, „tranziția“ economică a fost formulată aproape exclusiv în termenii luminoși ai „trecerii la economia de piață“, despre dezindustrializarea implicată de aceasta vorbindu-se mult mai rar și doar relativ recent. Iar componenta socială a dezindustrializării pare să-i intereseze doar pe unii sociologi și pe cîțiva artiști. Despre corupția sistemică din tot acest proces de privatizare și liberalizare a industriei, despre cine a cîștigat și cine a pierdut din toate aceste tranzacții, mai știm cîte ceva. Nu însă și despre costurile sociale, care par să nu-i intereseze decît pe cei direct vizați: muncitorii rămași fără slujbă. Or, dacă ne uităm puțin și pe această parte a străzii tranziției, vom constata că, grosso modo, postcomunismul a reușit, în vreo zece ani, să deplaseze înapoi la sat cam tot atîtea milioane de persoane cît a reușit comunismul, în patruzeci de ani, să mute de la sat la oraș. „Trecerea la economia de piață“ a mai implicat și multe alte lucruri: dispariţia a peste 1000 de platforme industriale, respectiv a aproximativ 80% din capacitățile de producție industrială și, odată cu ele, scăderea numărului de angajați de la 8,1 milioane în 1990 la 4 milioane în 2011; populaţia celor mai mari 100 de localităţi din România a scăzut cu circa 20% în ultimii douăzeci de ani și a apărut un număr covîrșitor de „shrinking cities“. A înflorit însă comerțul cu fier vechi, exportul crescînd de la 1,1 milioane de tone în 2005 la aproape 2 milioane în 2010; în 2012, piaţa de fier vechi din România era evaluată la aproximativ 1,4 miliarde de euro. Era firesc și se întîmplă peste tot, dar acolo unde lucrurile nu sînt tocmai bine reglementate, aceste cîștiguri sînt de natură să-i facă pe mulți să viseze la „ecologizarea“ rapidă și totală a fostelor platforme industriale.

Să ne înțelegem: dezindustrializarea nu a fost inventată de români și nici de postcomunismul nostru. Ea s a desfășurat, inexorabil – și, de regulă, brutal – în toate regiunile nevoite să treacă de la o vîrstă a industrializării la alta. Important este însă și cum s-a făcut această dezindustrializare. Or, la noi, ea este formulată, cel mai des, ca un soi de revanșă istorică a „meritocrației“ față de „beneficiari“ fără merit ai industrializării comuniste: muncitorii. Mai mult, victime sau nu, acestor oameni li se refuză dreptul la memorie, dreptul de a-și îngropa trecutul undeva unde să facă veșnica pomenire a tinereții lor, fie ea veselă sau tristă. Este semnificativ, din acest punct de vedere, că însuși termenul de „patrimoniu industrial“ este perceput de marea majoritate a publicului românesc ca un oximoron.

Se putea și altfel sau nu rămîne o întrebare de sine stătătoare. Pînă una-alta, situația arată astfel și implică milioane de oameni. Despre acești oameni și orașele lor în picaj, Ilinca Păun Constantinescu a organizat o edificatoare expoziție-document la MNAC în 2016 („Shrinking Cities in Romania / Orașe românești în declin“). O privire ironic-înțelegătoare ne-au oferit și Stere Gulea în filmul Sunt o babă comunistă (după romanul lui Dan Lungu) sau Tudor Giurgiu în Despre oameni și melci. Piesa Sub pămînt, la care au contribuit dramaturgul Mihaela Michailov, fotograful Vlad Petri și regizorul David Schwartz, se apropie și mai empatic de această lume a dezindustrializării, în speță lumea actuală a minerilor. Lista ar putea continua, dar tot ar rămîne una scurtă.

În aceste condiții, mici inițiative locale apar pe ici-colo. La Cîmpulung Muscel, de pildă, Emil Hagi a reunit vestigii ale locului în Muzeul Automobilului Românesc, să fie de veșnică pomenire a unor timpuri apuse. Din acest punct de vedere, Ion Barbu este însă, fără îndoială, figura cea mai vizibilă și paradigmatică – iar în documentarul lui Andrei Dăscălescu (Planeta Petrila) își joacă „rolul vieții sale“, după cum spunea el însuși, mai în glumă, mai în serios, la una dintre lansările publice ale filmului.

Ion Barbu și brigadierul Cătălin Cenuşă (celălalt personaj principal al filmului) „se luptă cu sistemul“ – a scris, generic, presa. Sistemul? Știm și noi cine e „sistemul“ și cum arată el. Dar ascultați și două „replici de stat“ povestite off the record: cînd Dăscălescu a insistat săptămîni în șir să obțină aprobarea de a filma în mină, un „șef“ l-a repezit: „Vreți să ne furați secretele noastre industriale și să le vindeți chinezilor?!“ Cînd echipa de studenți arhitecți venită să ajute benevol la documentarea patrimoniul industrial local a ajuns în zonă, primarul, înfășurat în tricolor, i-a întîmpinat cu pîine și sare, dar a strîns totul și a plecat înjurînd cînd și-a dat seama că nu erau însoțiți de marii profesori de la București, pe care îi aștepta. Și un mic „detaliu“ economic: minele se închid pentru că nu sînt rentabile, dar termocentralele pe cărbune rămîn, căci sînt „siguranță energetică națională“. Cărbunele va fi deci importat, la un preț mai mic, ce-i drept. Costurile sociale nu intră în acest calcul contabil, iar autorităților nici nu le trece prin cap ceea ce pînă și Banca Mondială a început să semnaleze: sărăcia costă și a început să-i coste tot mai mult pe cei bogați.

Dăscălescu a descoperit Petrila cu și prin Barbu. Dar a și trăit-o la acea limită dintre viață și moarte, care constituie viața cotidiană pe planeta cărbunelui, atunci cînd a filmat în subteran și o defecțiune tehnică de ventilație era să-i îngroape pe toți în metan. A redat „Planeta Petrila“ în două registre, care se intersectează în „rîsul petrilean“, dar rămîn totuși separate și complementare: absurdul transfigurat carnavalesc de Don Quijotele morilor culturale, Ion Barbu, și universul auster al minei lui Cenușă. Cele două planuri sînt și filmate distinct: unul în stilul documentarului observațional, iar celălalt pestriț, colorat, aparent improvizat, urmărind traseele și happening-urile mereu surprinzătoare ale lui Barbu și ale „ortacilor“ săi culturali.

Deși la începutul filmărilor nimeni nu se aștepta la acest lucru, filmul are un soi de happy-end: Vlad Alexandrescu, meteoricul ministru „tehnocrat“ al Culturii, decide să înscrie o serie de clădiri în lista patrimoniului industrial protejat. Lupta pare să fi dus la un final fericit: cultura a învins!…

La prezentarea de la MȚR a filmului, Ion Barbu a rămas locuitorul sclipitor al „Planetei Petrila“, brigadierul Cenușă a rămas demn, dar trist: pentru el, Petrila este deja o planetă căzătoare, o stea pe care astăzi o vedem și nu e. Există o șansă ca minerii din zonă să-și capete dreptul la memorie, dar cu moartea în suflet. Cele două planuri rămîn complementare, dar distincte. 

Vintilă Mihăilescu este antropolog, profesor la Școala Națională de Științe Politice și Administrative. Cea mai recentă carte publicată: De ce este România astfel? (coord.), Editura Polirom, București, 2017.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

Gina Pistol si Smiley au anunțat că se căsătoresc Sursa foto: Youtube
Gina Pistol a știut cum să-l cucerească pe Smiley. Vedeta a trecut la cratiță și i-a pregătit un desert delicios: „Am ascultat toate albumele lui Depeche Mode pe YouTube și mâncam”
Gina Pistol și Smiley formează unul dintre cele mai efervescente cupluri din România, trăind o frumoasă poveste de dragoste de mai bine de un deceniu. Recent, prezentatoarea MasterChef a dezvăluit rețeta cu care și-a cucerit soțul, la începutul relației lor.
ursi brasov 111 jpg
Nou regulament pentru uciderea urșilor care intră în localități. Amenzi mai mari pentru cei care îi hrănesc
„Ursul habituat”. Acesta este denumirea ursului pe care Guvernul României a decis să permită autorităților locale să îl omoare în regim de urgență. Ce este acest patruped? Ei bine este animalul care, prin contact repetat cu oamenii, şi-a pierdut frica naturală şi reprezintă un pericol real.
ionut mosteanu la forumul NATO foto facebook png
Ionuț Moșteanu, întrebat despre un posibil atac asupra României: „Te atacă cine și cât de tare?”
Ionuț Moșteanu a fost întrebat, joi seară, la Digi24, cât de repede ar ajunge sprijinul militar al aliaților pe teritoriul țării, în cazul unui atac. Ministrul Apărării a explicat că forțele Alianței sunt deja prezente aici și pot interveni rapid. Citește m
octav webp
Mărturiile pompierilor italieni care au încercat să-l salveze pe Octav Stroici. Ce a spus în ultimele clipe de viață: „Plângea de...”
Tragedie la Roma, unde un român de 66 de ani, Octav Stroici, și-a pierdut viața după prăbușirea parțială a turnului Torre dei Conti, aflat în reabilitare. În ultimele sale clipe, bărbatul a cerut vești despre familia sa.
banner Cornel Palade png
Drama celebrului actor Cornel Palade. A rămas fără mamă la o vârstă fragedă: „Tata ne-a adus o altă mamă, o nouă mamă”
Cornel Palade își amintește cu durere de copilăria trăită în absența mamei lui. Femeia care i-a dat viață a murit la 27 de ani, o vârstă fragedă, din cauza unei boli crunte: tuberculoză. Cum i-a marcat existența moartea prematură a mamei sale?
Florian Dinu foto constantatv png
Descoperire şocantă din Vama Veche. Patronul unui camping celebru a fost găsit mort în condiții suspecte
O descoperire tragică a avut loc joi dimineață în stațiunea Vama Veche, unde Florian Dinu, în vârstă de 44 de ani, patronul și administratorul cunoscutului complex de agrement Sandalandala, a fost găsit mort în incinta campingului pe care îl deținea.
image png
Varianta naturistă a tartarului, gătită de Ramona Bădescu. Cum prepară actrița tartarul de roșii: „Din categoria rețetelor la minut”
Pe lângă trucuri și sfaturi pentru îngrijirea tenului, a corpului și pentru a ne menține tinere și sănătoase, Ramona Bădescu revine în atenția publicului cu o rețetă inedită: o versiune naturistă a tartarului.
omv petrom
Cutremur pe piața muncii: giganții încep concedierile, investițiile se opresc. Cum explică analiștii fenomenul
În ultimele săptămâni, mai multe companii mari din România au anunțat valuri de concedieri. Bosh, Amazon, Aptiv, Oracle, iar recent și OMV Petrom, au început disponibilizări pe bandă rulantă. Analiștii spun că totul pleacă de la instabilitatea legislativă și în special despre creșterea taxelor.
Sorin Grindeanu la Târgoviște foto captură video FB Sorin Grindeanu
Grindeanu candidează la şefia PSD cu moţiunea „Uniţi pentru români. Puternici, doar împreună”
Sorin Grindeanu candidează la președinția PSD la congresului extraordinar de vineri, 7 noiembrie, cu moțiunea „Uniți pentru români. Puternici, doar împreună”