Există viaţă după <i>Brand</i>?

Publicat în Dilema Veche nr. 151 din 15 Dec 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Sîntem fascinaţi de cuvîntul brand. După ce am ieşit relativ cu bine din bolile copilăriei democratice (mă rog, oarecari efecte secundare tot mai avem de suportat...), ne-am molipsit de bolile copilăriei capitaliste. Printre ele, obiceiul de a ne lăsa pradă cîte unui termen specific economiei de piaţă - de exemplu, brand - pe care îl pomenim la toate ocaziile şi îl legăm de orice, să se vadă că ne-am însuşit lecţia. Aşa că, după ce ne-am prins noi că Nike, Coca-Cola, McDonald’s ori Marlboro sînt branduri, după ce am priceput cît de cît că în capitalismul "occidental" nu mai contează produsele, ci imaginea mărcii, nu mai are importanţă cafeaua ori pantoful, ci "atitudinea" pe care ţi-o transmit, şi că în general consumatorii nu mănîncă, beau, se îmbracă ori merg cu maşina, ci trăiesc nişte experienţe şi îşi creează nişte stări datorită "filozofiei" conţinute în mîncare, băutură, haine şi maşini - în fine, după ce ne-am lămurit noi cît de cît asupra acestor aspecte de bază, ne-am apucat să dăm ocol cuvîntului brand şi să-l extindem în alte domenii. Preocuparea noastră de toate zilele a devenit "cine e şi cine nu e brand". În politică, am constatat repede că nici un politician român nu merită acest nobil apelativ: cum să spui, de pildă, că Vanghelie ori Daniela Buruiană sînt branduri? Se sparie gîndul... În cultură, e mai complicat (ca totdeauna...). Unii au ajuns repede la concluzia că avem cîteva branduri: Pleşu, Liiceanu, Patapievici, Cărtărescu. Argumentul? Vînd, domnule, vînd: produsele lor (= cărţile, pentru cei care au lipsit la lecţia de marketing, dar au fost la alte lecţii) se cumpără pentru că numele lor vinde, înţelegi? Alţii s-au enervat: nu pentru că nu le-ar fi plăcut "ideea de capitalism aplicată la cultură", ci pentru că succesul nu e privit cu ochi buni în cultura română. ("Ai succes înseamnă că ai făcut compromisuri, că ai coborît nivelul, că ai abandonat adevăratele valori" - e o axiomă). În fine, au mai existat unii care s-au apucat să dezbată şi să se întrebe: a făcut Polirom un brand din proza tinerilor? sînt revistele culturale nişte branduri? poţi să faci - de exemplu - din Muzeul Ţăranului Român un brand? Etc., etc. Dragoş Bucurenci, simpaticul nostru colaborator, a spus-o direct, într-un interviu: "Sînt unul dintre cele mai bine construite branduri de pe piaţa culturală tînără". Ştie el ce ştie... În fine, dintr-o dezbatere în alta, am ajuns - cum se-ntîmplă - la ţărişoară: cum să facem din România un brand? Şi s-a pornit altă dezbatere, despre "branding-ul de ţară"... Limba română, biata de ea, adaptabilă cum e la tot ce ne trece nouă prin cap ori prin faţa ochilor, şi-a făcut repede o nouă familie de cuvinte (brand, a brandui/a brăndui, branduire/brănduire), ba a produs chiar şi-un intertext ("brăndui-m-aş şi n-am cui"). Una peste alta, mîncăm branduri pe pîine şi sîntem convinşi că asta face parte din "procesul de integrare în lumea civilizată", pentru că "aşa e-n Occident". În Occident însă copilăria capitalismului s-a dus de mult. Aşa încît brandurile îşi văd de treabă, oamenii care se ocupă de marketing, de asemenea, dar "cine e şi cine nu e brand" nu e o temă de dezbatere printre intelectuali şi telespectatori. Consilierii de imagine încearcă, desigur, să facă din Blair, Chirac ori Berlusconi nişte branduri, dar politica funcţionează "la ei" în lumea reală, nu (doar) la televizor şi nu doar în campania electorală. Cît despre lumea afacerilor, deceniile de dezvoltare a capitalismului au produs, cum era şi firesc, contestări şi reacţii. Am avut plăcerea să prezint, alături de Liviu Mihaiu de la Academia Caţavencu, Bogdan Naumovici de la Leo Burnett şi Dan Perjovschi de la Dan Perjovschi (astea da branduri!) cartea No Logo. Tirania mărcilor de Naomi Klein, apărută la editura comunicare.ro. A se citi neapărat, pentru că - înainte de toate - ne arată distanţa dintre "noi" şi "ei", dintre stadiul problemelor noastre şi stadiul soluţiilor lor. Cartea a creat dispute la apariţie şi a devenit o carte-cult a contestatarilor capitalismului şi a mişcărilor anticorporatiste. Scrisă foarte bine (se citeşte pe nerăsuflate), documentată, cu multe analize, exemple şi studii de caz, pune o problemă reală (sîntem înconjuraţi de mărci şi agresaţi de tehnici de marketing tot mai sofisticate, iar marile companii sînt preocupate să vîndă nu produse, ci "imagini ale mărcii", care construiesc anumite moduri de viaţă şi anumite discursuri despre lume şi oameni), ilustrată cu practici ilegale sau imorale ale multinaţionalelor în goana după profit. Deşi Naomi Klein a avut inteligenţa de a nu adopta un ton militant radical şi de a nu-şi afişa strident ideologia, No Logo nu scapă de accentele dogmatice care strică adesea credibilitatea şi autoritatea contestărilor de acest tip: în ultimă instanţă, "vina" pentru nedreptăţile şi abuzurile semnalate li se atribuie exclusiv corporaţiilor dornice de profit. Iar operaţiunile sofisticate care ţin de branding constituie un fel de amplă manipulare colectivă care ne face pe noi, bieţii cetăţeni, să mergem teleghidaţi în magazin şi să cumpărăm o anumită marcă de produs. Discursul lui Naomi Klein este compact, argumentat, coerent şi, în general, moderat; dar o anume tehnică a "montajului" secvenţelor şi exemplelor induce o atitudine "anti". Fotografiile alese, de pildă, exprimă limpede această atitudine: într-o carte care analizează fenomenul brandurilor, ce sens are să dai tocmai fotografia lui Bill Gates căruia un contestatar i-a aruncat o plăcintă în faţă? E un fel de a sugera că "şi-a meritat-o", de a scoate în evidenţă mişcările "contra". (După modesta mea părere, a arunca o plăcintă în faţa cuiva e o dovadă de proastă creştere, nu de "spirit contestatar"; dar, desigur, dacă stai liniştit cu o pancartă în mînă la poarta Microsoft, nu prea te dă nimeni la ştiri; în schimb, dacă arunci cu frişcă în patron, prinzi sigur telejurnalele din toată lumea...). Altfel, No Logo descrie convingător o lume în care oamenii sînt tot mai obsedaţi de imagine, de comunicare, de mesaje tot mai subtile şi sofisticate, de ambalaje şi forme. Pentru noi, care descoperim cu delicii societatea de consum şi mărcile după care am tînjit vreme de decenii, o asemenea carte poate părea neadecvată. Dar lectura ei este cu siguranţă utilă: e un fel de duş rece care ne ajută să ardem etapele capitalismului şi să mai ieşim puţin din suficienţa cu care discutăm, de multe ori, despre brand, despre "imagine" şi altele asemenea, convinşi că am descoperit esenţa lucrurilor şi că nu mai există viaţă după brand.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

Printesa Diana, Camilla, Charles, foto Pinterest jpg
Persoanele responsabile de destrămarea căsniciei Prințesei Diana cu Charles: „Mi-a spus chiar înainte să moară”. Camilla nu este printre ele
Când vine vorba despre căsnicia tumultoasă dintre Prințesa Diana și Prințul Charles, numele Camillei Parker Bowles a fost asociat cu destrămarea relației lor. Totuși, Lady Di considera că altcineva a fost vinovat pentru eșecul mariajului cu Charles...
supa ciorba istock jpg
Ciorbă de lobodă și dragavei, preparatul ardelenesc care a făcut furori în toate casele din România. Rețeta plină de vitamine și savoare, specială pentru sezonul de primăvară
Primăvara aduce în bucătărie nu doar culoare, ci și arome proaspete care ne întorc la rețetele simple și sănătoase ale copilăriei. Una dintre cele mai apreciate preparate de sezon este ciorba de lobodă și dragavei, un fel tradițional, ușor de preparat, plin de vitamine și savoare.
Zakynthos FOTO Shutterstock
Cea mai aglomerată destinație de vacanță din Europa. „Se chinuie să facă față milioanelor de vizitatori”
Un nou studiu al Comisiei Europene arată că insula are un raport de aproape 150 de turiști la un locuitor în sezonul de vârf.
urgente targu jiu jpg
Un asistent și 11 medici, amendați de DSP Gorj după ce 18 angajaţi au fost infectaţi cu stafilococul auriu
Un asistent și 11 medici au fost amendați de inspectorii din cadrul Direcţiei de Sănătate Publică (DSP) Gorj pentru neconformităţile constatate până în prezent în Secţia Obstetrică-Ginecologie, blocul operator şi blocul de naşteri din cadrul Spitalului Judeţean de Urgenţă (SJU) Târgu Jiu.
trump elon musk gettyimages jpg
Cine conduce cu adevărat SUA: Casa Albă sau Silicon Valley? De ce democrația riscă să piardă în fața giganților tehnologici
În februarie 2022, când trupele rusești se apropiau de Kiev, Ucraina era în pragul unei prăbușiri comunicaționale. Rețelele sale informatice erau atacate, iar guvernul risca să fie izolat în plină criză militară.
Kim Kardashian, foto Instagram jpg
muncitor batran pensionar //foto /shutterstock
Mitul angajatului ideal: cine sunt cei mai productivi și mai motivați la muncă
Conform estimărilor din studiu, într-o zi obișnuită de lucru de 8,5 ore, angajații lucrează în medie aproximativ 2,5 ore într-un mod neproductiv.
netflix pixabay png
Serialul necunoscut de pe Netflix, considerat printre cele mai bune din isorie. Are actori de top și o poveste genială care te ține lipit de ecran
Serialul „All the Light We Cannot See”, adaptat după romanul distins cu Premiul Pulitzer semnat de Anthony Doerr, se numără printre cele mai de succes seriale lansate vreodată pe Netflix.
whitaker
Ambasadorul SUA la NATO dă asigurări că Washingtonul nu se retrage din Europa
Matthew Whitaker, ambasadorul SUA la NATO, a dat asigurări, marți, 13 mai, că SUA nu se retrag din Europa, însă Washingtonul îşi revizuieşte tot timpul postura, într-o abordare de tip „360 de grade”, având grijă să nu lase „goluri de securitate”.