"Europa. Filmat în România"

Publicat în Dilema Veche nr. 111 din 15 Mar 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

"Europa la liceu" (www.europa-la-liceu) este un concurs care face parte din strategia de comunicare a Delegaţiei Comisiei Europene, pus în practică de DC Communication. Ediţia din acest an le solicită participanţilor - elevi de liceu - să formeze echipe de cîte trei membri şi să producă filme de maximum 3 minute, ori suite de imagini prin care să arate "ceva european" din localitatea lor: clădiri, monumente, oameni, atmosferă, mod de viaţă etc. Tema concursului, "Europa. Filmat în România", este, cred, un mijloc inteligent de a le prilejui elevilor un exerciţiu identitar şi o practică de "cetăţenie europeană". Pentru a-şi elabora proiectul, ei trebuie să parcurgă cîteva etape şi să pună în aplicare un set de practici: să constituie o echipă, să-şi procure echipamentul necesar (eventual să-şi găsească sponsori), să-şi înscrie creaţia pe site-ul concursului, să găsească un subiect potrivit meditînd asupra valorilor europene şi aşa mai departe. În plus, de promovarea şi organizarea concursului în ţară se ocupă o seamă de organizaţii nonguvernamentale locale (care merg în licee pentru a-l prezenta, asigură consultanţă etc.), cu care elevii vor învăţa să colaboreze. Pe scurt, concursul îi pune pe tineri în situaţia de a se obişnui cu o seamă de comportamente şi atitudini de care cu siguranţă vor avea parte şi în viaţa lor europeană de mîine. Dincolo de stimularea în sine a creativităţii şi de cultivarea valorilor europene, concursul propune o formulă inteligentă prin care elevii sînt stimulaţi să aibă o iniţiativă şi să-şi urmărească pînă la capăt un proiect. Nu am, din păcate, o prea bună cunoaştere directă a mediului elevilor, nu ştiu prea bine ce şi cum gîndesc ei pe teme europene. Dar mă aştept, instinctiv, ca tinerii să gîndească altfel şi să descopere, cu privirea lor proaspătă, alte semne ale europenităţii decît cele din discursurile, adesea stereotipe şi marcate de trecut, ale "oamenilor mari". Sper, de pildă, ca în micile lor exerciţii de creaţie vizuală să nu se regăsească aerul solemn cu care se vorbeşte adesea despre identitatea noastră europeană recurgîndu-se la "lista scurtă" de personalităţi pe care România "le-a dat Europei şi lumii" (Eliade, Brâncuşi, Cioran, Ionescu şi Enescu). Aşa este, aceşti mari creatori născuţi în România sînt valori universale, dar meritul este mai mult al lor ca indivizi decît al ţării sau "al nostru". Sper ca elevii să fie suficient de fireşti şi de senini încît să nu spună, cum o fac prea des şi prea încrîncenat unele persoane publice, că "noi sîntem europeni" de multă vreme, astfel încît "nu primim lecţii de europenitate" de la nimeni. Ideea că "Europa ne vrea altfel" a fost manipulată de tot felul de politicieni complexaţi, ori de falşi "lideri de opinie", pe care îi dădea afară din casă grija retorică faţă de ţărişoară: integrarea europeană nu ne cere să ne vopsim valorile în alte culori, ci doar să ne adaptăm practicile şi comportamentele (faţă de alţii, dar şi faţă de noi înşine). Sper, de asemenea, ca elevii să identifice repere ale europenităţii noastre, nu mizînd excesiv pe latura istorică şi înalt-culturală a identităţii (de care s-a abuzat cu asupra de măsură în discursul nostru public), ci în mici, dar semnificative exemple de viaţă comunitară, de comportament firesc şi lipsit de complexe al unor oameni diverşi, care îşi asumă o anume deschidere către lume şi care nu dau glas, obsedant, "principiului" ca la noi, la nimeni, nici nu se simt tentaţi să tot constate, melancolic, ce rău e "la noi" şi ce bine e "la ei". Ne-am obişnuit prea mult să ne raportăm la cîteva locuri comune istorice şi culturale, atunci cînd vine vorba de europenitatea noastră, şi nu observăm că, în atmosfera plăcută a unei cafenele dintr-un oraş de provincie, într-un parc plin de oameni cumsecade ori pe o stradă veche şi frumoasă există destule imagini europene care ne pot alina complexele istorice, fără să mai fie nevoie să apelăm, retoric, la Enescu şi Brâncuşi. Telejurnalele continuă să ne prezinte, reductiv, doar "două Românii": una care se mişcă între Parlament, Palatul Victoria şi Palatul Cotroceni, preocupată de fuziuni între partide care se ceartă, alta pitorească şi plină de năzbîtii ori devianţe. De fapt, România "de la faţa locului" e mult mai diversă şi mai interesantă decît cea televizată, iar valorile europene există şi funcţionează în multe locuri, conştiinţa europenităţii e prezentă în minţile multor oameni, într-un mod firesc, fără acquis şi "implementare". Numai că zgomotul discursului public ne-a împiedicat adesea să observăm toate acestea: am vorbit excesiv, plini de dileme identitare, despre "noi, românii" (presupunînd că sîntem un monolit) şi prea puţin despre "noi, România" - cu diversitatea ei etnică şi culturală. S-a discutat excesiv despre "orizontul 2007", creîndu-se impresia falsă că integrarea depinde excesiv de Guvern, de Preşedinţie şi de Comisia Europeană, în timp ce "ideea de Europa" se putea regăsi şi în mici realităţi cotidiene, pe care însă ochii noştri orientaţi mereu "în sus" nu le vedeau. Un concurs precum "Europa la liceu" nu reprezintă mai mult decît un exerciţiu de comunicare vizuală la care vor participa cîteva zeci sau sute de elevi. Dar sensul lui se află dincolo de competiţia în sine: este o bună ocazie de a da cuvîntul unei generaţii care are şansa de a-şi exprima identitatea într-un mod firesc şi de a "vedea Europa" cu alţi ochi. Poate n-ar strica să o privim prin ochii lor şi "noi, ceilalţi"...

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Câți bani au românii, în medie, la Pilonul II. Randamentul din cei 16 ani este de 7,8%
Fondurile strânse la Pilonul II de pensii private obligatorii au atins un nou nivel record, de 135 miliarde de lei, cu un randament anual mediu de 7,8%, potrivit datelor APAPR.
image
Momente emoţionante la tribunal: un bărbat înjunghiat de fiica vitregă a cerut clemenţă pentru ea. Ce au decis judecătorii
Un bărbat înjunghiat de fiica vitregă a cerut clemenţă pentru tânăra de 16 ani în instanţă, susţinând că e la fel vinovat pentru incident. Băut fiind, s-a certat cu soţia sa, adolescenta a intervenit, iar el a lovit-o, a spus bărbatul, adăugând că a iertat-o şi că nu vrea să o vadă în închisoare.
image
Scuza folosită de bărbați din toate țările ca să fugă de treburile casnice. Psiholog: „Femeia încă plătește tributul pentru a fi independentă și de succes”
Un studiu internațional a scos la iveală scuza generală a bărbaților ca să fugă de treburile casnice. România, Italia și Grecia sunt țările europene în care tot ceea ce ține de casă și de copii este o „treabă strict a femeilor“.

HIstoria.ro

image
Bătălia de pe frontul invizibil al celui de-al Doilea Război Mondial
La izbucnirea războiului, în 1939, în Marea Britanie exista pericolul formării unei puternice coloane a cincea. Agenții Serviciului britanic de securitate (MI-5) au reușit să neutralizeze rețele importante de simpatizați pro-germani din Regatul Unit.
image
Sfârșitul cumplit al savantului Emil Racoviță
După încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, Emil Racoviță s-a mutat înapoi la Cluj, găsind nealterate Institutul de Speologie și bogatele sale colecții.
image
Cum au văzut otomanii asediul Constantinopolului?
La inițiativa premierului turc Erdogan, la Istanbul a fost inaugurat, la 31 ianuarie 2009, Panorama 1453, un muzeu centru consacrat cuceririi Constantinopolului de către Mehmet al II-lea în 29 mai 1453.