Cod rutier pentru haiduci

Publicat în Dilema Veche nr. 142 din 13 Oct 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

"Avem cel mai dur cod rutier din Europa", am putut afla zilele acestea din ziare şi de la televizor. "Avem cel mai mare număr de accidente mortale din Europa", au spus comisarii de poliţie invitaţi la o dezbatere televizată. Noul cod rutier, a cărui intrare în vigoare a fost amînată, româneşte, cu două luni pentru că detaliile aplicării sale nu erau puse la punct, a devenit, şi el, teren de comparaţie între "noi" şi "ei". Legislatorii şi poliţiştii spun că a fost adoptat tocmai pentru a ne pune de acord cu standardele europene, comentatorii, jurnaliştii şi şoferii sînt oricînd dispuşi să arate, prin exemple, că în Europa e "altfel", e mai bine. Rămasă la acest nivel, discuţia este superficială şi nu duce la nimic (decît, eventual, la noi forme de "complexe de inferioritate" faţă de UE). Adevărata problemă este reprezentată de realitatea din spatele reglementărilor conţinute în codul rutier, iar aceasta nu este o problemă de legiferare, ci una de civilizaţie. Codurile rutiere au devenit o necesitate pe la începutul secolului trecut, cînd se considera că o viteză de peste 20 de kilometri pe oră reprezintă un pericol public. Iniţial, au fost "naţionale" şi au împrumutat elemente din cultura şi din "spiritul locului": regulile strict tehnice exprimau, de fapt, atitudinea faţă de reguli şi o anume filozofie a reglementării. În timp, codurile rutiere din diverse ţări s-au compatibilizat şi s-a ajuns la anumite reglementări cu caracter universal (în primul rînd, aspectul grafic al semnelor de circulaţie, adică "interfaţa" cu automobiliştii), rămînînd totuşi loc pentru excepţii şi particularizări. Dar dincolo de toate acestea, modul în care se circulă, atitudinea în trafic şi relaţia dintre automobilişti, reguli şi autorităţi diferă mult de la o ţară la alta, pentru că arată, de fapt, într-o formă specifică, un mod de convieţuire şi o anume treaptă de civilizaţie. Omul de la volan exprimă mai mult decît simplele abilităţi de a conduce maşina, iar o privire - fie şi superficială - asupra comportamentului oamenilor pe şosele spune ceva despre felul de a fi al societăţii cu pricina. În paşnica Elveţie, de pildă, cuminţenia, civismul şi educaţia se văd la tot pasul: şoferii încetinesc cu mult înainte să ajungă în dreptul trecerilor de pietoni, iar între ei şi cei care traversează are loc un ceremonios schimb de zîmbete şi înclinări cordiale ale capului. În Italia, vitalitatea meridională se simte în demarajele a tutto gas, în depăşirile scurte şi iuţi, în veşnica lamentaţie a automobiliştilor italieni că viteza maximă admisă e "prea jos" pentru nişte şoferi îndemînatici şi grăbiţi ca ei, dar educaţia de spiţă veche se regăseşte şi ea, de exemplu, în felul cum, dacă vreun şofer încurcă benzile ori se orientează prost într-o intersecţie ori e mai puţin îndemînatic la ieşirea din parcare, toţi ceilalţi îl aşteaptă calmi, îi fac loc, nu claxonează, nu reacţionează. În ţările scandinave, unde - inutil să o spun - există un cult al legalităţii şi al egalităţii, se circulă liniştit, încolonat, "plicticos" (dar relaxant), oraşele nu sînt aglomerate pentru că oamenii folosesc transportul în comun ori bicicleta, iar accidentele sînt rare. În Polonia, în schimb, vara trecută, pe parcursul cîtorva sute de kilometri între Varşovia şi Cracovia am constatat (nu exagerez cu nimic) că sînt singurul care respecta viteza legală: m-au depăşit toţi, pe un drum cu cîte o bandă pe sens, teoretic "drum naţional", dar practic îngust ca un drum judeţean de pe la noi. În Franţa, problema securităţii rutiere e dezbătută acerb de cîţiva ani, pentru că a crescut numărul de accidente, aşa încît s-au luat cîteva măsuri foarte dure. La fel în Italia, unde se vorbeşte despre "masacrul de sîmbătă seara": a crescut numărul de accidente grave printre tinerii care se întorc de la discotecă ori de la cluburi. La noi, mersul cu maşina pe şoselele patriei a căpătat aspectul bramburit şi năbădăios al întregii societăţi de tranziţie. Fiecare merge pe unde şi cum are chef, semnele de circulaţie au un rol "pur orientativ", agresivitatea şi violenţa se văd la tot pasul, depăşirile sînt "un exerciţiu de putere" prin care cei tari încearcă să-i umilească pe cei slabi. Pe de altă parte, au şi şoferii dreptatea lor: drumurile sînt proaste, n-avem autostrăzi (aşa încît, în unele zone, poţi face o sută de kilometri în două-trei ore), parcarea în marile oraşe este o aventură, semafoarele nu sînt sincronizate (aşa că, dacă ai de parcurs un bulevard lung presărat cu intersecţii, mai mult stai decît mergi), pietonii, bicicliştii şi căruţaşii îţi pot apărea în faţă de oriunde, în orele de trafic intens nu găseşti nici urmă de poliţist care să mai "fluidizeze" ceva (de unde-or fi fost atîţia în zilele francofoniei?...) etc. etc. Vom avea deci cel mai dur cod rutier din Europa? Posibil. (Deşi, în unele ţări, măsurile punitive pentru unele încălcări ale regulilor pot merge pînă la confiscarea, pe loc, a maşinii.) Avem cel mai mare număr de accidente grave din Europa? Cu siguranţă - se poate demonstra cu date statistice. Avem însă, mai ales, un mod de a circula (nu ştiu dacă "cel mai...") haiducesc şi zbanghiu. Mentalitatea dominantă este că regulile sînt făcute "pentru fraieri". Iar asta nu se poate schimba prin nici un cod rutier, ci prin educaţie. Ceea ce, din păcate, durează...

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Un timișorean trăiește în casă cu zeci de reptile, păienjeni și scorpioni. Pentru Mark sunt „animale de companie“ exotice FOTO
Mark Benedek, un tânăr, student la Medicină Veterinară din Timișoara, este pasionat de animale exotice. Îngrijește șerpi, șopârle, scorpioni și păienjeni. Sunt animalele lui de companie, dar merge cu ele prin școli, la orele de Biologie Altfel.
image
Ce se schimbă la CNP-urile românilor
După punerea în funcțiune a Sistemului Informatic Integrat, generarea CNP-ului nu va mai ține cont de locul de naștere.
image
Cascadele Cioclovinei, locul unic în România ascuns în munți, la intrarea într-o peșteră legendară VIDEO
Aflată în Munții Șureanu, Peștera Cioclovina din Hunedoara se numără printre marile atracții din Parcul Natural Grădiștea Muncelului Cioclovina, însă la fel de spectaculoase sunt și împrejurimile sale.

HIstoria.ro

image
Republica Dominicană, locul de unde a început „Lumea Nouă”
Cristofor Columb și-a lăsat fratele, Bartolomeu, în mijlocul unui Eden, cucerit de perfecțiunea naturală a insulei. Legenda spune că osemintele „părintelui Americii” încă odihnesc în pământul pe care l-a iubit.
image
Bătălia de pe frontul invizibil al celui de-al Doilea Război Mondial
La izbucnirea războiului, în 1939, în Marea Britanie exista pericolul formării unei puternice coloane a cincea. Agenții Serviciului britanic de securitate (MI-5) au reușit să neutralizeze rețele importante de simpatizați pro-germani din Regatul Unit.
image
Sfârșitul cumplit al savantului Emil Racoviță
După încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, Emil Racoviță s-a mutat înapoi la Cluj, găsind nealterate Institutul de Speologie și bogatele sale colecții.