Ierusalim: „un loc de observaţie“

Publicat în Dilema Veche nr. 706 din 31 august – 6 septembrie 2017
Cum este să fii acasă în excepţional jpeg

De curînd, Dilema veche a publicat două dosare consistente privind Ierusalimul. Îndemnată de varietatea lor tematică, intervin şi eu, cam tîrziu, cu o menţiune de topografie spirituală.

La Ierusalim, actul christic se distribuie pe două înălţimi – bine diferenţiate simbolic, dar vecine ca amplasament. Ucenicii îl văd pe Iisus „dîndu-şi duhul“ pe Golgota (adică dăruindu-şi Duhul, ceea ce suscită noua tradiţie spirituală, cf. André Scrima, Comentariu la Evanghelia lui Ioan). Şi primesc acelaşi Duh, prin care devin intimii Logosului, pe Sion. Pe Sion e situat spaţiul matricial al ecclesiei, acolo unde marele discurs de la Cină (Ioan: 13-17) a pregătit spiritul discipolilor pentru a înţelege Duhul şi „a înţelege în Duh“. De la Înviere şi pînă la Cincizecime, acolo îşi au locul revelările lui, culminînd cu erupţia limbilor „ca de foc“.

Iată de ce Grigore de Nyssa interpretează Sionul ca spaţiu formativ al vederii contemplative: „faceţi-vă fiice ale Sionului, ca de pe acest loc de observaţie (căci aşa se tălmăceşte Sionul) să puteţi privi uimitoarea theoria, pe Mirele purtător de cunună“ (comentariu la Cîntarea Cîntărilor). Theoria desemnează, încă de la vechii greci, contemplaţia, privirea concentrată, absorbită spre nevăzutele înalte. Tot începînd cu vechii greci, există o linie de interpretare care derivă theoria din Theos. Respinsă de critica filologică, această asociere de sens va traversa literatura creştină orientală de la Grigore de Nyssa, la autorii sirieni, pînă la Dionisie Areopagitul şi Callist Catafygiotul, în sec. XIII.

De altfel, tradiţia ebraică alege Sionul ca loc al templului tocmai pentru că el este un munte al viziunii, al unui şir de viziuni care scandează Primul Testament. „Solomon a început să înalţe templul Domnului în Ierusalim, pe muntele Moria, unde se arătase Domnul lui David“ (2 Cronici 3, 1). Viziunea regelui fusese precedată acolo de viziunea patriarhului Avraam, în momentul sacrificiului lui Isaac. O succesiune strînsă de calificări ale muntelui Moria ca „loc al viziunii“ apare în Geneză 22, 4-14, care relatează episodul. În 22, 4: „ridicîndu-şi Avraam ochii, a văzut în depărtare locul acela“ (în Biblia sinodală), „a văzut locul de departe“ (în Septuaginta, traducerea Bibliei ebraice în greacă, în Alexandria elenistică şi romană, versiune care va avea curs în Răsăritul creştin). Notele cu care Marguerite Harl a însoţit traducerea în franceză a Septuagintei (La Bible d’Alexandrie, vol. 1: La Genèse, Cerf, 1986) scot cu fineţe la lumină modulaţiile „viziunii“ înscrise/sugerate în Text.

În expresia „a vedea pe Dumnezeu de departe“, spune ea, interpreţii vechi au citit ruptura de nivel, transcendenţa tare a divinului, la care contemplaţia străbate cu efort, fără a desfiinţa distanţa. Pentru Philon, locul văzut de „de departe“ semnifică „locul suprem“, înţeles reluat de Clement din Alexandria în Stromate. Hermeneuţii au descifrat de asemenea în episod o dinamică a viziunii. Drumul lui Abraham spre locul sacrificiului corespunde unei înaintări spirituale. E o adaptare treptată a intelectului uman la teofanie. E traseu către/în viziune, care îşi atinge ţinta fără a o putea cuprinde. Aspectele afirmative ale divinului pot fi abordate şi „atinse“ prin parcurs. Însă misterul ultim rămîne mereu în îndepărtatul „acolo“, în majestuoasa lui alteritate. Philon deosebeşte un „loc“ la care Avraam ajunge (Geneza 22, 3), acesta fiind Logosul lui Dumnezeu şi un „loc“ pe care patriarhul îl vede doar în distanţă, anume adîncul divinului. Şi pentru Origen, drumul lui Avraam are două niveluri: el ajunge „a treia zi“ la locul pe care îl rînduise Domnul, apoi „vede locul de departe“ (Omilii la Geneză VIII, 4-5).

În Gen. 22, 8, perspectiva se schimbă: Dumnezeu e cel care vede sau „va vedea“, cu sensul de „va purta de grijă“, va rîndui economia sacrificiului („se va îngriji Dumnezeu de oaia jertfei sale“, spune Avraam, cf. Bibliei sinodale. „Dumnezeu va vedea el însuşi de mielul pentru jertfă“ în Septuaginta). Versetul 22, 12 al textului ebraic revine la postura umanului: utilizează asonanţa între „a se teme de Iahve“ (yéré) şi „a vedea“ (yire’èh), sugerînd astfel atitudinea contemplaţiei. În sfîrşit, 22, 14 îmbină două dimensiuni divine ale „vederii“: teofania şi providenţa. „Avraam a numit locul acela Yahve-ire, adică „Dumnezeu poartă de grijă («Dumnezeu-a-văzut» cf. Septuagintei) şi de aceea se zice astăzi: «În munte Domnul se arată» («s-a arătat»)“. „Acest munte, unde Dumnezeu «vede» şi «se face văzut»“, spune M. Harl, „este identificat cu Ierusalimul de către toate tradiţiile ebraice (e locul de cult prin excelenţă) şi creştine (e locul patimilor şi al morţii lui Christos).“

„Dinamica viziunii“, descifrată de unii interpreţi, e sugerată/purtată chiar de mişcarea textului scripturar, care alternează perspectivele umană şi divină, care le face să se încrucişeze, să-şi răspundă, jucînd pe diferitele sensuri ale „vederii“. Există o reciprocitate de viziune, dar ea păstrează o necesară, mobilizatoare „asimetrie“. Privirea umană are de descoperit că Dumnezeu este totodată „aproape“ şi „departe“. E Cel ce, prin arătarea/intevenţia lui plină de grijă, se lasă „atins“; Cel ce, din transcendenţa lui, atrage umanul tot mai departe către Sine.

Pentru hermeneutica creştină, există însă şi un alt „post de observaţie“, complementar Sionului. Subtilitatea unui imnograf bizantin din sec. VI, Roman Melodul, interpretează Golgota ca pe un „loc înalt“ de unde Christos poate identifica întrega „scufundare“ a lumii, dimensiunea ei „infernală“ pe care El o are de recuperat: „Atunci s-a suit pe cruce ca o lumină în sfeşnic şi l-a zărit de acolo pe Adam cel întîi făcut, în întunecata moarte zăcînd“ (Imnul XLV, 4).

Golgota-Sionul par să formeze un centru din care axul lumilor e privit şi „măsurat“ în dublul lui sens: descendent şi ascendent. Pe Golgota-Sion, lumea în „adîncimea“ ei – „asimilată“ pînă la capăt de Christos prin răstignire şi coborîrea la iad – e reorientată, prin înviere şi înălţare, spre zenitul supra-cosmic. Mişcarea ei e convertită în ascensiune, e lansată către dincolo de lume, spre preaplinul divin. Operaţia ţine întrucîtva de arta arcaşului, capabilă să identifice şi să atingă ţinte extrem de depărtate, altfel inaccesibile. Pentru Grigore de Nyssa, destinul fiinţei, rectificarea şi salvarea ei se pot formula tocmai în termenii acestei arte: „sufletul, primind în inimă săgeata dragostei, se face la rîndul lui săgeată în mîinile Arcaşului, fiind îndreptat de Cel puternic spre ţinta adevărului“ (comentariu la Cîntarea Cîntărilor).

Aş spune, frizînd poate manierismul simbolic, că Golgota e locul de unde arcaşul divin identifică ţinta umană şi trimite săgeata recuperatoare; că Sionul e punctul în care fiinţa însăşi e transformată în săgeată şi lansată spre Polul divin. Sionul şi Golgota apar drept înălţimile unde umanul şi divinul se privesc unul pe celălalt, se pregătesc pentru lansarea săgeţii, într-o încordată aşteptare a intimităţii lor.

(Am rezumat aici capitolul „Sionul şi Golgota sau proximitatea departelui“ din volumul meu „Locul călătorului“. Simbolica spaţiului în Răsăritul creştin, Paideia, 2002.) 

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase. Cea mai recentă carte publicată e Modelul Antim, modelul Păltiniş. Cercuri de studiu şi prietenie spirituală, Humanitas, 2015.

Foto: wikimedia commons

Cum ne pregătim pentru Paște jpg
Cum ne pregătim pentru Paște
Masa de Paște este un moment special în care familia și prietenii se adună pentru a sărbători și a petrece timp împreună.
credite jpg
Ce putem face atunci când avem nevoie de un credit rapid?
Dacă te confrunți cu diferite situații financiare urgente, care nu pot fi amânate, trebuie să știi că sunt mai multe modalități prin care poți lua credite rapide.
Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)

Adevarul.ro

image
Ucraina, „un stat mafiot și corupt care ne-a păcălit pe toți”. Un fost consilier al lui Boris Johnson se dezlănțuie
Fostul membru al Guvernului britanic Dominic Cummings a criticat joi sprijinul acordat de Occident Ucrainei, relatează Politico.
image
De ce doi ofițeri ruși nu l-au salutat pe Putin la parada de Ziua Victoriei VIDEO
Doi ofițeri militari ruși nu l-au salutat joi pe președintele rus Vladimir Putin în timpul paradei anuale pentru Ziua Victoriei, o sărbătoare anuală care marchează înfrângerea sovietică în fața Germaniei naziste în cel de-al Doilea Război Mondial.
image
Pelerinaj la bisericuța care se deschide o dată pe an. „Apa din fântâna de la Smeeni a vindecat și orbi“ VIDEO
În fiecare an, de Izvorul Tămăduirii, în vinerea din Săptămâna Luminată, credincioşii se strâng la locurile cu apă vindecătoare. În Bărăganul din Buzău, acest loc, considerat sfânt, este în comuna Smeeni.

HIstoria.ro

image
Sfârșitul cumplit al savantului Emil Racoviță
După încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, Emil Racoviță s-a mutat înapoi la Cluj, găsind nealterate Institutul de Speologie și bogatele sale colecții.
image
Cum au văzut otomanii asediul Constantinopolului?
La inițiativa premierului turc Erdogan, la Istanbul a fost inaugurat, la 31 ianuarie 2009, Panorama 1453, un muzeu centru consacrat cuceririi Constantinopolului de către Mehmet al II-lea în 29 mai 1453.
image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a