Victor Brauner – Tabloul, un document autobiografic

Publicat în Dilema Veche nr. 858 din 17 - 23 septembrie 2020
Victor Brauner – Tabloul, un document autobiografic jpeg

Posesor al unui pașaport fals în timpul războiului, Victor Brauner realizează în 1948 o compoziție pe hîrtie care dezvăluie poezia, umorul și autoironia care-i caracterizează întreaga operă: SESAM CRIPTOGRAFIC, un „pașaport imaginar“ semnat ROTCIV RENUARB. Artistul, de profesie pictopoet, declară că s-a născut sub semnul necunoscutului și al unei Mari Metamorfoze…

În același an, Tabloul autobiografic ultratablou biosensibil încheie, ca o concluzie, etapele anterioare într-un curriculum ce reunește imaginea și cuvîntul scris. Tabloul este compartimentat în trei segmente delimitate printr-un fir conducător, pentru a urmări marile etape parcurse de artist. Realul și imaginarul sînt din nou alăturate, iar episoadele autobiografice sînt înfățișate ca un ansamblu format din colaje miniaturale ale unor opere semnificative pentru traiectoria parcursă de pictor. În primul segment, orașul Piatra Neamț este asociat cometei Halley, pe care familia Brauner o așteptase ca pe un sfîrșit de lume. Figura tatălui, pe care artistul îl numește „papa coq la terreur“, din cauza educației puritane impuse copiilor săi, apare în tablou în chip de efigie. Dedesubtul unei inscripții cu denumirea Sargimegetuza, Decebal și Traian sînt marionete ale timpului amintind cortegiul de figuri care apar la anumite ore pe marile cadrane ale orologiilor medievale. În cel de-al doilea segment, apariția unei somnambule pe care artistul o văzuse în copilărie plimbîndu-se pe acoperișurile caselor din Fălticeni, unde familia Brauner își petrecea vacanțele, va deveni figura feminină care domină operele de la începutul anilor 1940. Plasată în centrul compoziției, Somnambula reprezintă forțele inconștientului, clarviziunea și principiul feminin. În ultimul segment, Golemul autotarafic introspector este o prefigurare a uniunii dintre conștient și inconștient. Încoronate cu inscripția AEMAETH VERITOM, două capete, reprezentînd „dubla natură“ a tuturor lucrurilor, sînt marcate cu cele „șapte puncte ale vivificării fluidice“ pentru a sublinia corespondențele dintre om și univers. Textele introduse în mici cartușe explică imaginile și/sau le conferă un nou sens. În ultimul segment, Victor, este „vrăjitorul la ceremonia de inițiere”, VIE QUE TORD SORT SCIER.

Cu ocazia expoziției personale de la Galeria Drouin din decembrie 1948, Victor Brauner rezumă, în Progresie mitologică / Victor ∞, evoluția operei sale începînd cu 1938, an în care se stabilește definitiv la Paris și anul accidentului în urma căruia își pierde ochiul stîng. Între anii 1938 și 1942, Spațiul psihologic (cu dublă acțiune) corespunde perioadei „crepusculilor“, a licantropilor, himerelor și a unui întreg cortegiu de fantome care populează o lume situată „între umbră și lumină“, în care lumile „exterioară“ și „interioară“ se întîlnesc.

Între anii 1942 și 1945, Concilierea extremă (Pictopoezie) trimite la anul de debut al pictorului, 1924, și la uniunea dintre imaginea plastică și cuvîntul scris în pictopoezie. Plasată în perioada anilor exilului, ea anunță afirmarea vocabularului plastic al artistului și inventarea unor noi tehnici în pictură, „desenul cu lumînarea“ și „pictura în ceară“. Anii 1945-1947 sînt marcați de ceea ce pictorul numește Limbaj (Exploatare autoimperială). Cu ocazia expoziției Suprarealismul în 1947, Victor Brauner publică în catalog un text poetic, intitulat PROCLAMAȚIE, PRIMA ȘI A DOUA AUTOÎNCORONARE. Textul reia pasaje din scrisorile trimise lui André Breton în timpul exilului, pe care pictorul le dezvoltă pentru a contura tema unei mitografii personale. În tabloul Suprarealistul (Le Surréaliste, 1947), el este poet și magician.

Anii 1947 și 1948, consacrați Mamalogiei (Realizare simbolică), aduc în prim-planul creației „regatul mamelor“. Tema va fi reluată în ciclul de tablouri realizate în 1965, Mitologie și Sărbătoarea Mamelor. În urma separării de grupul suprarealist în anul 1948, Brauner inițiază un nou ciclu de tablouri avînd ca temă realizarea simbolică a ființei. Pictează două variante ale Totemului subiectivității rănite (1948): „Dinții staliniști l-au rănit de moarte pe micul Victor și l-au aruncat în închisoare. Ei îl vor împiedica să plece în căutarea mărului socialist care este libertatea sa fiziologică“. În tabloul intitulat Mărul socialist, „sursele vitale“ ale „micului Victor“, un „dublu“ inventat de artist, sînt reprezentate printr-un măr, un obiect compensatoriu. „Micul Victor va fi rănit și sfărîmat cu dinții de marii Victor care nu vor să-l lase să meargă către mărul său ca să-și găsească liniștea“ este textul care însoțește tabloul realizat în 1948. Alături de „micul Victor“ apar „marii Victor“ prin care sînt personificate „rațiunea“ și „conștiința“. Aventurile „micului Victor“ și cele ale „marilor Victor“, asupritori, se confundă cu parcursul psihologic urmat de artist. „Pentru mine, tabloul este mai mult decît un tablou, este o tehnică inițiatică ce mă împinge în zonele mele secrete și mă face să descopăr în mine lucruri importante. Mai apoi, tabloul devine un obiect autonom înzestrat cu o viață proprie și care acționează eficient asupra spectatorului“, mărturisește Brauner într-un dialog cu Alain Jouffroy (Alain Jouffroy, Victor Brauner. Le Tropisme totémique, 1995).

În 1949, reunind „onomastica“ și „mania“ sub denumirea de onomatomanie, Victor Brauner realizează o serie de tablouri inspirate de „metoda transferului imaginat“ descrisă în volumul Realizarea simbolică de psihanalista Marguerite Sèchehaye. Brauner creează o veritabilă genealogie a Eului, o poveste legendară a formării pesonalității zugrăvită în 37 de tablouri. Diferitele manifestări ale eului sînt reprezentate prin figuri caricaturizate, cînd opozabile, cînd unificate (Je et Moi), cu care artistul se identifică. Tratat cu ironie și condescendență, „dublul“ inventat de artist este în același timp persoana pe care o reprezintă și un obiect distinct. În seria Onomatomanie, semnătura pictorului este însoțită de semnul infinitului, Victor ∞, mărturie a nenumăratelor întîlniri ale Eului cu Sinele într-o experiență extatică dezvăluită într-o manieră burlescă, în care umorul și autoironia, hilarul și grotescul sînt alăturate. „Pentru el, realizarea simbolică este chiar procesul artistic, iar funcția acestuia este de a face din delir, care e un proces distrugător, o forță creatoare…“, scrie Didier Semin în monografia consacrată artistului (Didier Semin, Victor Brauner, RMN Edition Filipacchi, 1990). Metamorfozele imaginare ale „micului Victor“ din seria Onomatomanie sînt urmate de sentimentul terorii care domină seria „retractaților“. Ființa secretă, aceea pe care retractații o dezvăluie, trece prin nenumărate stări de conștiință, din ce în ce mai periculoase, pe care omul nu le cunoaște. „Pictorul inconștientului devine pictorul «neantului»“, scrie Alain Jouffroy. Amintind de sculpturile lui Giacometti, personajele evoluează într-un spațiu ce sugerează cînd orizontul infinit, cînd întunericul „celulei“. Divorț între subiect și obiect, retractarea este o alegorie a suferinței creatoare. Prospecțiunea interioară conduce la schițarea în pictură a unui spațiu cu mai multe orizonturi în care ființa, urmînd un parcurs labirintic, se „retrage“ în locul cel mai îndepărtat cu putință, acolo unde, „spulberînd lumea“, apare conștiința. În Ființă retractată refractată spionată de propria conștiință (1951), fuga înspre zona nocturnă unde sălășluiește „subiectul subiectului“ devine creatoare, tragicul reprezentînd experiența interioară a creatorului.

Seriile de tablouri următoare sînt „portrete de substituție“ sau „unelte spirituale“ care reflectă diversitatea „infinită“ a manifestărilor Eului. În ultimul ciclu de lucrări, Mitologie și Sărbătoarea Mamelor, episoadele autobiografice, reale și imaginare, sînt alăturate Mamelor „ancestrale“, Mama miturilor, Mama viselor, Mama păsărilor și Mama florilor, prin care sînt reprezentate cele patru elemente primordiale și „originea tuturor lucrurilor“.

Mihaela Petrov este istoric de artă. A încheiat studiile doctorale cu teza „Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934‑1965. Caiete și carnete, Donația Jacqueline Victor Brauner, Centrul Georges Pompidou, Paris“, UNArte, 2011. Cărți publicate: Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934-1965 (2012); Victor Brauner, pictopoet. Desene și acuarele (2013); Victor Brauner, vizionar al timpurilor moderne (2014); Victor Brauner, 1903-1966 (2016).

1038 15 cop2 jpg
Levitația electromagnetică în tesseract
Eul de scriitor ratat apreciază această fragmentare din care se alcătuiește întregul: „Nu cred în cărți, cred în pagini, în fraze, în rînduri“.
p 22 Katherine Pangonis jpg
Fenicienii, oamenii purpurii
În unele contexte, fenicianismul și renașterea interesului pentru trecutul fenician al Libanului nu reprezintă decît o reacție rasistă la panarabism.
1035 15 coperta jpg
Sculptînd în timp
Există însă şi o altă cale de unire a materialului cinematografic, în care esenţială este dezvăluirea logicii în ceea ce privește modul de a gîndi al oamenilor.
foto 1 back stages jpg
1033 15 Iulia Lumanare copy (5) jpg
„Ne vom opri mereu la ceea ce ne este familiar” – interviu cu actrița Iulia LUMÂNARE
„Timpul a fost comprimat, și asta este, poate, cel mai dificil aspect al scenariului, deci al poveștii.”
1033 23 Foto Iulian Popa jpg
„Scriu ce văd în jurul meu, ca și cum aș fi în mijlocul acțiunii, dar invizibil“ – interviu cu Iulian POPA
„Un chimist, un om cu educație științifică, dar care are o abordare total neștiințifică, bazată pe percepții senzoriale.”
p 23 Passivité courtoise, 1930 jpg
Victor Brauner – Sfîrșitul și începutul
Opera lui îl face să meargă înainte mai degrabă decît o face el.
1031 15 Strøksnes, Morten Photo Cathrine Strøm webp
image png
Hotarul nevăzut al pictorului – expoziție aniversară Mihail Gavril* –
Lucrările prezente în expoziția de la Palatul Parlamentului, Sala „Brâncuși”, au o tematică ce aparține zonei sacrului.
1028 15 charlotte higgins miturile grecesti jpg
Miturile grecești repovestire din perspectivă feminină
Acestea sînt cîteva dintre personajele care controlează multe dintre narațiunile incluse în această carte.
1027 15 ёGoodlife Photography jpeg
p 22   Expoziția Victor Brauner jpg
Culoarea Artei
„Important e ce se vede.” Da, toți știm asta. Dar dacă v-aș spune că la fel de important e ce nu se vede?
1026 15 Calin Pop cu Nicu Covaci2 jpg
Rock, opoziție și represiune – Phoenix & Celelalte Cuvinte –
Spre deosebire de Phoenix, Celelalte Cuvinte nu au luat vreodată în considerație fuga din România comunistă.
DoinaLemny jpg
1025 22 Mario Martone  jpg
„Și cinematograful e un joc cu reguli” – interviu cu regizorul Mario MARTONE
„Atunci cînd regizez un film după un roman, nu mă interesează să pun în scenă doar povestea personajelor, ci și vocea scriitorului.“
1024 15 ABRA, Costinesti, anii 80 jpg
Unde sînt rockerii de odinioară?
„Toți am simțit că nici un zid nu ne va mai ține despărțiți vreodată”, avea să-și amintească ani mai tîrziu unul dintre cei prezenți la eveniment.
1023 15 Abziehbild  Unapplied Arts, 2023, Arsmonitor jpg
Lumea artei – elitism non-profit sau marginal pentru profit –
Și se încearcă același lucru de către artist-run-space-urile din Casa Presei.
1022 15 Marian Crișan jpeg
„Cînd ai în film un texan călare, inevitabil te gîndești și la western” – interviu cu regizorul Marian CRIȘAN –
Ca surse de inspirație au fost compozițiile lui George Enescu și Eugen Doga, în special albumul lui Echoes of the East.
10 pentru Rushdie jpeg
Dacă pacea ar fi un premiu
Cu toate acestea, am să mă întorc acasă cu acest premiu pentru pace.
Taifas 3 png
Cineaști balcanici la Taifas – anchetă –
Pentru că sînteți o revistă românească, iar el este pentru mine cel mai interesant regizor român al momentului.
1020 15 Andrei Tanase jpg
1020 15 1 jpg
Un tip de încordare
Artistul propune un storyboard neconvențional prin plasarea privitorului într-un spațiu definit vizual prin contraste.
1019 15 Foto Cristian Sutu jpg
1018 16 foto Ariana Serban jpg
„Literatura. Arie protejată” – interviu cu Robert ȘERBAN
„Am căutat, an de an, să identificăm cîte o temă, care să nu eludeze actualitatea și realitatea.”

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.