„Un scriitor trebuie să scrie ca şi cum scrisul este mai important decît viaţa în sine” – interviu cu Salman RUSHDIE

Publicat în Dilema Veche nr. 960 din 1 septembrie – 7 septembrie 2022
© Cato Lein
© Cato Lein

Salman Rushdie (n. 1947) a scris unul dintre cele mai faimoase şi premiate romane din istorie: Copiii din miez de noapte(carte pusă în scenă de Royal Shakespeare Company, distinsă cu titlul de cel mai bun roman din istoria Premiului Booker şi adaptată pentru cinematograful hollywoodian de Rushdie însuşi), dar a scris şi Versetele satanice (numit de un critic „cel mai celebru roman necitit”), roman considerat de musulmani „o blasfemie la adresa islamului” şi pentru care scriitorul a fost condamndat la moarte de ayatollah-ul Khomeini, care a emis, în acest sens, o fatwa. Cărţile lui au fost arse în pieţe publice, asupra lui gruparea teroristă Hezbollah a pus la cale cîteva atentate, forţîndu-l pe scriitor să trăiască, între 1989 şi 1998, cu domiciliu secret şi protejat de serviciile speciale ale Regatului Unit al Marii Britanii. Cărțile sale au apărut în limba română la Editura Polirom, ultima fiind romanul Quichotte (2021), în traducerea Danei Crăciun.

Cum aţi descoperit cărţile în copilărie, cine v-a apropiat de literatură? 

Am fost un cititor pasionat încă de mic copil şi citeam orice, inclusiv reviste de benzi desenate americane. Nimeni din familie nu m-a îndrumat, apropierea de literatură s-a produs natural. Cînd eram student la Universitatea din Aligarh, unde învăţase şi bunicul meu, am început să citesc Agatha Christie şi P.G. Wodehouse, iar în Bombay mă delectam cu romane poliţiste pentru adolescenţi sau comedii englezeşti de colegiu, cu science-fiction, cu de toate.

Eraţi de mic fascinat şi de filme...

Da, să creşti în Bombay însemna să fii obsedat de cinema. Filme indiene, bineînţeles, cu vedetele de atunci – Raj Kapoor, Meena Kumari, Nargis –, dar şi filme americane. Îmi amintesc că am văzut Scaramouche, Cavalerii Mesei Rotunde, Vrăjitorul din Oz…

Datorați satira și realismul magic folclorului oriental cu care aţi crescut ?

Da, cred că în mare parte este vorba despre faptul că vin, totuşi, din lumea orientală a minunatelor O mie şi una de nopţiPanciatantra, Hazar Afsanah, Hamzanama, dar îmi place la fel de mult şi realismul pur, de modă veche, pe care îl folosesc destul de mult. Romanele mele Furie şi Shalimar clovnul, de exemplu, sînt în cea mai bună parte ficţiuni naturaliste, aşa cum sînt şi multe din povestirile mele, „Curtenii”, „În Sud”, dar şi altele.

image

Vă consideraţi „doar” un povestitor sau, mai degrabă, un scriitor politic, dat fiind impactul extraliterar al romanelor dvs.? 

„Scriitor politic” este o expresie limitată. Trăim într-o epocă în care evenimentele publice ne modelează vieţile private ca niciodată înainte şi acesta este unul dintre subiectele literaturii mele. Dar numai unul dintre ele. Mi-am dorit întotdeauna să găsesc şi să spun cele mai bune, cele mai pătrunzătoare şi cele mai răsunătoare poveşti posibile. Sînt un scriitor urban şi un scriitor care a călătorit foarte mult, un scriitor care vrea să interogheze felul în care este alcătuită lumea, cum totul funcţionează într-o atît de strînsă legătură.

Cînd scriaţi Versetele satanice eraţi conştient că romanul va provoca un asemenea scandal şi că riscaţi să vă alegeţi cu o fatwa?

Nu, nicidecum, nu mi-am imaginat asta.

Dar ulterior, a existat un moment în care v-aţi dorit să nu fi scris această carte?

Nici asta.

Aţi fost furios, înspăimîntat sau dezamăgit?

Toate trei.

Este o carte mai importantă decît viaţa?

Să spui că o carte e mai importantă decît viaţa este o remarcă de natură retorică, nu trebuie luată literal. Cînd am declarat acest lucru am vrut să spun că un scriitor trebuie să scrie ca şi cum scrisul este mai important decît viaţa în sine.

Sprijinul occidental de care aţi avut parte este binecunoscut, spuneţi-ne însă în cel fel v-au susţinut musulmanii în acel teribil deceniu al fatwa.

Mulţi scriitori musulmani m-au susţinut într-adevăr foarte mult, la fel şi mulţi cititori musulmani. Dar, în cele din urmă, eu nu sînt interesat de orientarea religioasă a cititorilor mei. Aceasta este treaba lor, nicidecum un punct de interes pentru mine. 

Ca semnatar de manifeste împotriva totalitarismului şi ca militant pentru drepturile femeii musulmane, mai ales acela de a nu purta văl, credeţi că arta este politică prin însăşi natura ei?

Nu, nu cred asta.

Vă întrebaţi retoric într-un articol „Ce este liberatatea de expresie fără libertatea de a ofensa?”, adăugînd apoi faptul că „libertatea este înspăimîntătoare”. Credeţi că oamenii au nevoie de un fel de ghid al libertăţii?

Libertatea este un subiect de conversaţie care nu se va termina niciodată. Libertatea este un argument, dacă vrei. Nu are nevoie de manual pentru a fi exercitată. Tot ce îi trebuie este o constantă explorare.

Aţi declarat că nu sînteţi o persoană religioasă şi v-aţi exprimat de nenumărate ori împotriva religiei…

Da, pentru că religia este cenzură.

Consideraţi că cenzura îi ajută pe scriitori să scrie ficţiuni mai bune?

Nicidecum.

Spuneaţi undeva că astăzi folosim cultura pe post de sau în locul ideologiei; credeţi în teoria ciocnirii civilizaţiilor?

Culturile se ciocnesc tot timpul, şi aşa a fost dintotdeauna, şi multe dintre aceste conflicte sînt fertile, stimulează ambele părţi. Dar eu nu cred în teoria lui Samuel Huntington, o găsesc mult prea reductivă.

În volumul Patrii imaginare afirmaţi la un moment dat că politicienii şi scriitorii sînt rivali prin natură, luptînd pentru aceleaşi teritorii, şi că romanul este, de fapt, o formă de negare a versiunii oficiale a adevărului. Dar, la un anumit nivel, nu este şi scriitorul tentat de putere?

Nu genul de scriitor care sînt eu.

Ce credeţi despre Internet, YouTube, blog-uri, free downloading?

Mă împac bine cu toate aceste, le practic şi eu, mai puţin bloging-ul.

Credeţi că Internetul poate contribui la reformarea islamului?

Nu ştiu, mai bine ai întreba un musulman.

Mai puteţi vizita India şi Pakistanul? Este suficient să ai patrii imaginare?

În India am fost în fiecare an în ultimii unsprezece ani, dar în Pakistan nu mai pot merge şi, sincer, nici nu-mi doresc asta. Locurile mele natale nu sînt, aşadar, în întregime imaginare.

„Am jucat o statuie”

Într-o conversaţie cu regizorul de film David Cronenberg constataţi că oamenii sînt azi mult mai interesaţi de persoana scriitorilor decît de scrisul lor. Aţi simţit acest lucru pe propria piele? V-aţi săturat să vorbiţi mai mult despre politică decît despre literatură?

Adevărul e că nu prea mă mai interesează să discut despre politică. Lui Cronenberg voiam, de fapt, să-i spun că astăzi oamenilor le este mult mai uşor să-şi formeze o părere despre un scriitor din bîrfe decît citind efectiv cărţile acestuia. Oamenii sînt probabil mai leneşi decît erau odată.

În eseul „Apărarea romanului” spuneţi că efectul publicării atît de multor cărţi de ficţiune este nivelul mult mai scăzut al lecturii. Dar dacă cititorii preferă întrebărilor despre lume amuzamentul sau poveştile ezoterice ieftine?

Atunci scriitorii de felul meu vor dispărea precum mastodonţii. 

Cum şi cînd obişnuiţi să scrieţi? De ce anume aveţi nevoie ca să scrieţi?

Scriu acasă şi scriu tot timpul, la computer. Tot ce îmi trebuie este o idee bună.

Aţi primit numeroase şi prestigioase premii literare, inclusiv The Best of the Booker, sînteţi faimos în toată lumea, sînteţi aproape un icon al culturii pop. Ce vă mai motivează să scrieţi?

Arta romanului presupune să răspunzi lumii, din plin şi constant, cu imaginaţia ta şi cu personalitatea ta. Această dorinţă nu dispare odată cu premiile, cu faima etc. În timp, devine un mod de a trăi.

Mai aveţi poveşti de scris?

Mai am destule. Sper.

Cum vă descurcaţi cu faima?

Faima este faimă. Nu contează atît de mult.

Nu v-aţi dorit niciodată să dispăreţi, să scrieţi din nou ca un scriitor anonim?

Nu. Nu mi-am dorit să dispar.

Povestiţi-ne cum aţi ajuns să jucaţi în piesele lui Ionesco.

Am jucat în două piese de Ionesco, în Rinocerii şi în Viitorul e în ouă. În aceasta din urmă jucam o statuie care prindea viaţă. Se întîmpla la Universitatea din Cambridge, acum foarte mult timp.

La lecturi publice faceţi oamenii să plîngă, odată cineva chiar a leşinat; pe dvs. ce vă emoţionează pînă la lacrimi?

Filmele sentimentale ieftine de la televizor. Dar numai dacă le urmăresc singur.

Aţi urmat cursurile unei şcoli de rugby; mai sînteţi interesat de sport?

Nu prea mă mai interesează rugby-ul. Acum sînt un fan înflăcărat al echipei de fotbal american New York Yankees şi al clubului de fotbal Tottenham Hotspur.

Ştiu că îi admiraţi, printre alţii, pe Bill Haley, Frank Zappa şi Tom Waits; vă amintiţi cînd aţi început să ascultaţi rock?

Ascult rock de cînd mă ştiu, aproape toată viaţa am făcut asta, nu-mi amintesc să existe un moment anume. Rock-ul s-a născut prin ’56-’57, pe cînd eu aveam nouă-zece ani.

Ce artist aţi fi vrut să întîlniţi personal?

Pe Bob Dylan. Nu ne-am întîlnit niciodată.

E adevărat că aţi făcut pogo cu Van Morrison sau e doar o legendă urbană?

Nu, chiar s-a întîmplat asta. Eram la o petrecere în casa lui Bono din Dublin şi acolo se afla şi Van Morrison şi da, a fost şi un dans.

Ştiţi, există o trupă în România care şi-a luat numele Grimus, după romanul dvs. de debut.

Sper că sînt mai buni decît romanul meu.

Presupun că aţi auzit despre miliardarul american care a zburat recent pe Lună, unde a citit un basm în cadrul unei transmisiuni live...

Aş fi fost fericit să zbor şi eu cu el pe Lună, dar nu cred că mi-aş fi dorit să şi citesc.

interviu realizat de Marius CHIVU și publicat în revista Dilemateca, nr. 42/2009

1038 15 cop2 jpg
Levitația electromagnetică în tesseract
Eul de scriitor ratat apreciază această fragmentare din care se alcătuiește întregul: „Nu cred în cărți, cred în pagini, în fraze, în rînduri“.
p 22 Katherine Pangonis jpg
Fenicienii, oamenii purpurii
În unele contexte, fenicianismul și renașterea interesului pentru trecutul fenician al Libanului nu reprezintă decît o reacție rasistă la panarabism.
1035 15 coperta jpg
Sculptînd în timp
Există însă şi o altă cale de unire a materialului cinematografic, în care esenţială este dezvăluirea logicii în ceea ce privește modul de a gîndi al oamenilor.
foto 1 back stages jpg
1033 15 Iulia Lumanare copy (5) jpg
„Ne vom opri mereu la ceea ce ne este familiar” – interviu cu actrița Iulia LUMÂNARE
„Timpul a fost comprimat, și asta este, poate, cel mai dificil aspect al scenariului, deci al poveștii.”
1033 23 Foto Iulian Popa jpg
„Scriu ce văd în jurul meu, ca și cum aș fi în mijlocul acțiunii, dar invizibil“ – interviu cu Iulian POPA
„Un chimist, un om cu educație științifică, dar care are o abordare total neștiințifică, bazată pe percepții senzoriale.”
p 23 Passivité courtoise, 1930 jpg
Victor Brauner – Sfîrșitul și începutul
Opera lui îl face să meargă înainte mai degrabă decît o face el.
1031 15 Strøksnes, Morten Photo Cathrine Strøm webp
image png
Hotarul nevăzut al pictorului – expoziție aniversară Mihail Gavril* –
Lucrările prezente în expoziția de la Palatul Parlamentului, Sala „Brâncuși”, au o tematică ce aparține zonei sacrului.
1028 15 charlotte higgins miturile grecesti jpg
Miturile grecești repovestire din perspectivă feminină
Acestea sînt cîteva dintre personajele care controlează multe dintre narațiunile incluse în această carte.
1027 15 ёGoodlife Photography jpeg
p 22   Expoziția Victor Brauner jpg
Culoarea Artei
„Important e ce se vede.” Da, toți știm asta. Dar dacă v-aș spune că la fel de important e ce nu se vede?
1026 15 Calin Pop cu Nicu Covaci2 jpg
Rock, opoziție și represiune – Phoenix & Celelalte Cuvinte –
Spre deosebire de Phoenix, Celelalte Cuvinte nu au luat vreodată în considerație fuga din România comunistă.
DoinaLemny jpg
1025 22 Mario Martone  jpg
„Și cinematograful e un joc cu reguli” – interviu cu regizorul Mario MARTONE
„Atunci cînd regizez un film după un roman, nu mă interesează să pun în scenă doar povestea personajelor, ci și vocea scriitorului.“
1024 15 ABRA, Costinesti, anii 80 jpg
Unde sînt rockerii de odinioară?
„Toți am simțit că nici un zid nu ne va mai ține despărțiți vreodată”, avea să-și amintească ani mai tîrziu unul dintre cei prezenți la eveniment.
1023 15 Abziehbild  Unapplied Arts, 2023, Arsmonitor jpg
Lumea artei – elitism non-profit sau marginal pentru profit –
Și se încearcă același lucru de către artist-run-space-urile din Casa Presei.
1022 15 Marian Crișan jpeg
„Cînd ai în film un texan călare, inevitabil te gîndești și la western” – interviu cu regizorul Marian CRIȘAN –
Ca surse de inspirație au fost compozițiile lui George Enescu și Eugen Doga, în special albumul lui Echoes of the East.
10 pentru Rushdie jpeg
Dacă pacea ar fi un premiu
Cu toate acestea, am să mă întorc acasă cu acest premiu pentru pace.
Taifas 3 png
Cineaști balcanici la Taifas – anchetă –
Pentru că sînteți o revistă românească, iar el este pentru mine cel mai interesant regizor român al momentului.
1020 15 Andrei Tanase jpg
1020 15 1 jpg
Un tip de încordare
Artistul propune un storyboard neconvențional prin plasarea privitorului într-un spațiu definit vizual prin contraste.
1019 15 Foto Cristian Sutu jpg
1018 16 foto Ariana Serban jpg
„Literatura. Arie protejată” – interviu cu Robert ȘERBAN
„Am căutat, an de an, să identificăm cîte o temă, care să nu eludeze actualitatea și realitatea.”

Adevarul.ro

image
Descoperirea terifiantă făcută de arheologi în casa lui Hermann Goring, prietenul lui Adolf Hitler: „Am fost complet șocați“
Schelete înfiorătoare, cu membre lipsă, au fost găsite în „Bârlogul Lupului", unde a locuit cândva un apropiat de top al lui Hitler.
image
Obiceiul care îți „omoară” încet, dar sigur, relația amoroasă: „Este dificil de ignorat răul pe care îl poate face”
Obiceiul de a naviga seara pe rețelele de socializare ar putea fi fatal - cel puțin pentru viața ta amoroasă.
image
Descoperire „incitantă” a unui material care poate stoca gazele cu efect de seră
O nouă descoperire făcută de oamenii de știință ar putea rezolva una dintre cele mai apăsătoare provocări cu care se confruntă omenirea. Este vorba de un tip de material poros care poate stoca dioxidul de carbon, relatează Sky News.

HIstoria.ro

image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.
image
Bătălia Atlanticului - decriptarea codurilor de transmisii ale submarinelor germane
Planificatorii ambelor părți aflate în conflict au realizat rapid că al Doilea Război Mondial va fi câștigat sau pierdut de cel care domină Oceanul Atlantic.
image
Povestea savanților Louis Pasteur și Victor Babeş
Povestea de azi îi are ca ”eroi” pe cei doi renumiți savanți legați de o pasiune comună: cercetarea științifică.