„Sîntem preocupați de chestiunea morală” – interviu cu regizorul Luc DARDENNE –

Publicat în Dilema Veche nr. 970 din 10 noiembrie – 16 noiembrie 2022
© I.Rusu
© I.Rusu

Frații și regizorii belgieni Dardenne rămîn consecvenți acelorași obsesii tematice şi stilistice. Cîştigători de două ori ai trofeului Palme d’Or cu filmele Rosetta (1999) și Copilul (2005), cei doi au ajuns celebri pentru dramele lor sociale scrupulos de realiste, realizate după o carieră mai puțin cunoscută în film documentar. Tori și Lokita, ultimul lor film distins cu Premiul aniversar la Cannes, spune povestea prieteniei dintre doi adolescenți africani care emigrează în Belgia. Luc Dardenne a venit în octombrie pentru Les Films de Cannes à Bucarest și am stat de vorbă despre cel mai recent film al lor, despre cum lucrează cu actorii neprofesioniști și despre cinema-ul lor în general.

Cît de repede ați găsit cei doi africani care joacă rolurile principale în Tori și Lokita? 

Fiul meu are o firmă de casting și el a fost cel care a lansat un apel către rețelele de socializare și către presă pentru a găsi doi africani, un tînăr de 12 ani și o fată de 17. Am primit foarte multe fotografii și pe cei aproximativ o sută de candidați pentru ambele roluri i-am chemat la filmări și am vorbit cu fiecare în parte. Pierre (Dardenne, n.r.) și cu mine am interpretat replicile împreună cu tinerii candidați. Pe Joely (Mbundu, n.r.) am găsit-o foarte repede. În plus ea cînta bine, era important pentru rolul pe care urma să-l facă. Joely se lumina imediat la fiecare zîmbet și am simțit pe loc că avea un potențial mare ca actriță. Cu cel de-al doilea actor principal, „cel mic”, a fost cam complicat, l-am găsit spre final. Căutam pe cineva foarte subțire, care să se strecoare printre țevi (rîde, n.r.), așa ca pentru filmele de aventuri, și l-am găsit pe Pablo (Schils, n.r.) care avea alura asta explozivă, vie și foarte încordată și cînta excepțional.

După prospecție și scrierea scenariului vă abateți de la text imaginîndu-vă situații sau replici care se pot modifica pe parcurs?

Urmăm îndeaproape scenariul, chiar dacă decorul e mai mult sau mai puțin cunoscut. Scriem povestea, apoi repetăm timp de patru sau cinci săptămîni, găsim decorul, care în filmul acesta e natural, mai puțin plantația de canabis construită, apoi stabilim ce tipuri de lumini vom folosi. Cu actorii facem repetiție filmată, dar cu scenariul în față, care nu e un text sacru, dar îl urmăm îndeaproape. Au fost secvențe pe care le schimbam într-adevăr, dar numai la repetiții, odată ce am început filmarea nu mai modificăm nimic din ce am scris. Așa facem întotdeauna, nu doar cu actorii neprofesioniști. Cum filmăm planuri-secvență lungi, e nevoie de timp pentru actori, dar și pentru noi ca regizori în raport cu aparatul de filmat și cu coregrafia pe care o stabilim în prealabil la repetiții.

Înainte de a filma un plan-secvență vă consultați cu directorul de imagine Benoît Dervaux?

Nu ne consultăm, chiar decidem cum facem, stabilim planul imaginii, care e cea mai importantă parte din film. Sensibilitatea și flerul lui Benoît (Dervaux, n.r.) ajută mult, el găsește toate soluțiile posibile pentru mișcarea camerei de filmat. Dar, în linii mari, îi spunem cum și în ce fel vom filma. Dimineața, în timpul repetițiilor, fie eu, fie fratele meu repetăm cu actorii. Benoît se uită la ce repetăm pe platou și tot el găsește variantele legate de găsirea luminilor slabe și a planului în care se va filma scena. În decorul construit al plantației de canabis a fixat cîteva lămpi.

În marea majoritate a filmelor regizate de dumneavoastră conflictul e simplu. Tori și Lokita e povestea a doi copii imigranți prin intermediul cărora „lansați” întrebările legate de exploatarea minorilor în Europa. Care au fost intențiile filmului? 

Sigur, dimensiunea societății e o permanență, toate personajele noastre evoluează în situații existențiale sau sociale aparte. Societatea e mereu acolo, cu personajele. Iar Tori și Lokita este un film despre doi prieteni care nu pot respira dacă nu sînt împreună și nu ar putea trăda niciodată. S-au mai făcut filme despre prietenii trădate, dar aici legătura dintre ei e cumva „torța” filmului. Tot scenariul e construit în jurul ideii că cei doi protagoniști trebuie separați prin ruperea legăturii. Cred că de asta am mers pînă la capăt, am ucis unul dintre personaje la sfîrșit, ca să demareze povestea propriu-zisă. Ea lucrează la negru pe o plantație de canabis, cel mic e la pizzerie și ei doi încearcă tot filmul să fie din nou împreună...

Moartea simbolică a Lokitei ar putea determina schimbarea legilor în favoarea imigranților minori din  Europa?

Nu aș spune că am ales finalul filmului din dorința de a schimba lucrurile, finalul acesta ni s-a părut potrivit în relație cu povestea, dar e adevărat că ce i se întîmplă Lokitei e atît de grav și de revoltător că am putea spera într-o reacție a spectatorilor. Pentru că nu are acte în regulă, Lokita trăiește clandestin. Dacă ar fi fost în legalitate cu documentele ar fi putut găsi mici job-uri oriunde și asta se întîmplă cu toți cei aflați în situația ei. Legea îi obligă la ilegalități și la muncă la negru. Dar, da, filmul denunță situația fără ieșire a minorilor fără acte din Europa. Noi ne-am propus să construim povestea unei prietenii între cei doi minori africani care trebuie separați deși ei sînt inseparabili în sensul în care nu pot trăi unul fără celălalt, iar în final ea se sacrifică pentru ca fratele să rămînă în viață.

Ați lucrat cu actori profesioniști, cu tînăra Arta Dobroshi (în Tăcerea Lornei), cu Marion Cotillard, în Două zile, o noapte. Dar ați și lansat o mulțime de actori neprofesioniști. Aș aminti pe Thomas Doret (Băiatul cu bicicleta) sau pe Idir Ben Addi din filmul Tînărul Ahmed. Absolut toți joacă personaje extrem de hotărîte. Există o relație între voința protagoniștilor și cinema-ul social pe care îl faceți?

Cea mai mare parte a personajelor noastre fie vor să iasă dintr-o situație, fie noi, ca regizori, îi ajutăm să depășească situația. Tînărul Ahmed se străduiește să scape de fanatismul care îl bîntuie, de relația cu imamul, Rosetta vrea iasă din  condiția de șomeră amărîtă, și cînd avem un personaj care vrea să se elibereze de situația care îl sufocă, avem în vedere că e vorba de probleme de viață și de moarte. Prin urmare, aș spune că sînt capabili să meargă foarte departe ca să obțină ce și-au propus sau să eșueze, așa cum e Rosetta din filmul omonim. Ea ajunge un fel de soldat și e capabilă să ucidă, dar, din fericire, o scoate la capăt în final. Cu tînărul Ahmed e altceva, nu vrea să iasă, rămîne în subteran și îi place să ucidă pentru a mulțumi imamului, iar noi scriem scenariul cu gîndul de a-i smulge din împrejurările respective și, da, sigur e legat de social, de un nivel brechtian al înțelegerii lumii. Spre exemplu, filmul se „termină” pentru noi, ca regizori, doar cînd Rosetta își reia munca. Unii ne-au spus că facem un cinema politic în genul lui Ken Loach, dar ne-am apărat explicînd că nu asta ne interesează. Sîntem preocupați de chestiunea morală în raport cu individul. Revenind la Rosetta, după ce a reluat munca, scenariul „se continuă” un sfert de oră tocmai pentru că am vrut să subliniem reușita aceasta, ea e foarte mulțumită că merge la serviciu, cu toate că societatea de azi înseamnă concurență permanentă și șomaj. Am încercat să identificăm traiectoria morală și psihologică a personajelor noastre care sînt spirite obsedate de o singură idee, ca acelea din Kafka. Puștiul din Băiatul cu bicicletaîl are doar pe tatăl lui în cap, chiar dacă tutorele face tot posibilul să-i cîștige dragostea. Iar cînd își vede tatăl, e dezamăgit, dar cumva se autoiluzionează.

Dacă ar fi să alegeți, ați filma cu actori „adevărați” sau cu neprofesioniști?

Preferăm ambele variante, cred că și fratele meu ar răspunde același lucru, deși sînt bucurii puțin diferite. Cînd lucrăm cu un neprofesionist e mai multă tensiune, iar contribuția regizorului e mult mai mare, mai ales la repetițiile din primele săptămîni. În cazul ultimului nostru film, cu cele două personaje a fost și mai stresant pentru că nici unul nu mai jucase niciodată. Citiseră textul, dar chiar nu știau ce să facă, cum să se miște și am vorbit cu ei destul de mult. La Băiatul cu bicicleta o aveam pe Cécile de France care interacționa cu puștiul neobișnuit cu platoul de filmare, dar în Tori și Lokita cei doi erau mereu într-o așteptare și atunci am făcut ceva în premieră, le-am arătat cum să facă, dar i-am rugat să nu ne imite, ar fi fost extrem de periculos... Ne-a fost cam frică, însă și-au intrat în rol repede, sînt chiar foarte buni actori. Pe un actor profesionist, tehnica îl ajută să propună idei, să ocolească obstacolele.

Care a fost reacția tînărului Pablo Schils (Tori din Tori și Lokita, n.r.) la Cannes? 

El a fost mereu lîngă mine în timpul proiecției, a văzut filmul prima dată la Cannes și spunea: „Asta nu e vocea mea, nu sînt eu!”. Eu îl asiguram că e el și apoi tot mă contrazicea: „Eu nu vorbesc așa!”. Partenera lui împlinise 18 ani chiar înainte de festival și, fiind mai matură, s-a descurcat foarte bine. Dar în film are 17 ani.

interviu realizat de Roxana CĂLINESCU

1038 15 cop2 jpg
Levitația electromagnetică în tesseract
Eul de scriitor ratat apreciază această fragmentare din care se alcătuiește întregul: „Nu cred în cărți, cred în pagini, în fraze, în rînduri“.
p 22 Katherine Pangonis jpg
Fenicienii, oamenii purpurii
În unele contexte, fenicianismul și renașterea interesului pentru trecutul fenician al Libanului nu reprezintă decît o reacție rasistă la panarabism.
1035 15 coperta jpg
Sculptînd în timp
Există însă şi o altă cale de unire a materialului cinematografic, în care esenţială este dezvăluirea logicii în ceea ce privește modul de a gîndi al oamenilor.
foto 1 back stages jpg
1033 15 Iulia Lumanare copy (5) jpg
„Ne vom opri mereu la ceea ce ne este familiar” – interviu cu actrița Iulia LUMÂNARE
„Timpul a fost comprimat, și asta este, poate, cel mai dificil aspect al scenariului, deci al poveștii.”
1033 23 Foto Iulian Popa jpg
„Scriu ce văd în jurul meu, ca și cum aș fi în mijlocul acțiunii, dar invizibil“ – interviu cu Iulian POPA
„Un chimist, un om cu educație științifică, dar care are o abordare total neștiințifică, bazată pe percepții senzoriale.”
p 23 Passivité courtoise, 1930 jpg
Victor Brauner – Sfîrșitul și începutul
Opera lui îl face să meargă înainte mai degrabă decît o face el.
1031 15 Strøksnes, Morten Photo Cathrine Strøm webp
image png
Hotarul nevăzut al pictorului – expoziție aniversară Mihail Gavril* –
Lucrările prezente în expoziția de la Palatul Parlamentului, Sala „Brâncuși”, au o tematică ce aparține zonei sacrului.
1028 15 charlotte higgins miturile grecesti jpg
Miturile grecești repovestire din perspectivă feminină
Acestea sînt cîteva dintre personajele care controlează multe dintre narațiunile incluse în această carte.
1027 15 ёGoodlife Photography jpeg
p 22   Expoziția Victor Brauner jpg
Culoarea Artei
„Important e ce se vede.” Da, toți știm asta. Dar dacă v-aș spune că la fel de important e ce nu se vede?
1026 15 Calin Pop cu Nicu Covaci2 jpg
Rock, opoziție și represiune – Phoenix & Celelalte Cuvinte –
Spre deosebire de Phoenix, Celelalte Cuvinte nu au luat vreodată în considerație fuga din România comunistă.
DoinaLemny jpg
1025 22 Mario Martone  jpg
„Și cinematograful e un joc cu reguli” – interviu cu regizorul Mario MARTONE
„Atunci cînd regizez un film după un roman, nu mă interesează să pun în scenă doar povestea personajelor, ci și vocea scriitorului.“
1024 15 ABRA, Costinesti, anii 80 jpg
Unde sînt rockerii de odinioară?
„Toți am simțit că nici un zid nu ne va mai ține despărțiți vreodată”, avea să-și amintească ani mai tîrziu unul dintre cei prezenți la eveniment.
1023 15 Abziehbild  Unapplied Arts, 2023, Arsmonitor jpg
Lumea artei – elitism non-profit sau marginal pentru profit –
Și se încearcă același lucru de către artist-run-space-urile din Casa Presei.
1022 15 Marian Crișan jpeg
„Cînd ai în film un texan călare, inevitabil te gîndești și la western” – interviu cu regizorul Marian CRIȘAN –
Ca surse de inspirație au fost compozițiile lui George Enescu și Eugen Doga, în special albumul lui Echoes of the East.
10 pentru Rushdie jpeg
Dacă pacea ar fi un premiu
Cu toate acestea, am să mă întorc acasă cu acest premiu pentru pace.
Taifas 3 png
Cineaști balcanici la Taifas – anchetă –
Pentru că sînteți o revistă românească, iar el este pentru mine cel mai interesant regizor român al momentului.
1020 15 Andrei Tanase jpg
1020 15 1 jpg
Un tip de încordare
Artistul propune un storyboard neconvențional prin plasarea privitorului într-un spațiu definit vizual prin contraste.
1019 15 Foto Cristian Sutu jpg
1018 16 foto Ariana Serban jpg
„Literatura. Arie protejată” – interviu cu Robert ȘERBAN
„Am căutat, an de an, să identificăm cîte o temă, care să nu eludeze actualitatea și realitatea.”

Adevarul.ro

image
O problemă a unghiilor ar putea fi un semn mai puțin cunoscut al cancerului
Anumite modificări ale unghiilor ar putea fi un semn al problemelor grave de sănătate, inclusiv cancer și artrită reumatoidă. Avertismentul vine din partea dr. Amir Khan, de la ITV. Acesta a recomandat o programare la medic, în cazul în care observăm semnele.
image
Cei mai mari poluatori cu plastic din lume, dezvăluiți de un studiu. Ce companii binecunoscute otrăvesc planeta
Conform rezultatelor unui studiu publicat miercuri, 56 de multinaționale sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic la nivel mondial, iar cinci dintre ele sunt responsabile pentru un sfert din această poluare
image
BBC: Ucraina a folosit rachete cu rază lungă de acțiune, livrate în secret de SUA
Ucraina a început să folosească rachete balistice cu rază lungă de acțiune împotriva forțelor rusești. Faptul că armele au fost furnizate în secret de SUA a fost confirmat de către oficialii americani.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.