„Sînt îngrozită de nebunie” – interviu cu scriitoarea Clara USÓN

Mircea DRAGU
Publicat în Dilema Veche nr. 959 din 25 august – 31 august 2022
image

Clara Usón s-a născut în Barcelona, a făcut studii de drept şi a profesat ca avocat, înainte de a se dedica literaturii. Romanele ei Fiica Estului (2012) și Asasinul timid (2018) au apărut în traducerea Marianei Sipoș la Editura Polirom.

În psihologie există ceea ce se numește Efectul Werther, care se produce atunci cînd o sinucidere, de cele mai multe ori a unei persoane cu un grad mare de popularitate, are o reprezentare puternică în spaţiul public și în presă, consecinţa fiind creșterea numărului de sinucideri. S-a întîmplat așa ceva atunci cînd s-a sinucis actriţa Sandra Mozarowsky, personajul principal al romanului Asasinul timid?

Nu, absolut deloc. În vremurile acelea era francoism. Ceea ce se întîmplă acum în Rusia, și se întîmpla pe vremea lui Ceaușescu, a fost că media era complet controlată de regimul dictatorial. Sandra era actriță, apăruse pe coperțile multor reviste. Sinuciderea ei a fost prezentată ca un accident tragic. Circumstanțele morții ei au fost păstrate secrete, iar filmele ei au dispărut cu totul, nu le mai puteai găsi.

Subiectul sinuciderii este un fel de fir roșu în ambele dvs. cărți traduse în română.

Nu există nici o carte de-ale mele în care să nu scriu despre sinucidere. Excepție face, poate, pagina mea de Facebook. E ceva patologic aici. Dacă vreuna dintre cărțile mele nu menționează vreo sinucidere, ceva nu e în regulă. Sînt obsesivă, lucru care este trist și pe care l-am explicat în cartea Asasinul timid. Subiectul cărții este sinuciderea. Pentru mine personal, lucru spus de Camille, și pe care l-am inclus și în carte, este cea mai importantă întrebare pe care ne-o punem zilnic: continui sau mă sinucid? Poate părea o exagerare, dar pentru mine aceasta a fost realitatea ani de zile. E un fel de perspectivă a eliberării. Cînd lucrurile merg cu adevărat rău, există întotdeauna o cale de ieșire. Sinuciderea este o soluție. Am scris în carte că am încercat să mă sinucid. 

Deși pot înțelege decizia de a te sinucide, mă întristează cînd oameni tineri fac asta. Nu știi încă ce-ți rezervă viața. Cînd ești bătrîn și poți pune lucrurile în balanță, poți decide că viața nu merită trăită și că nu mai vrei să continui. Dar cînd ești atît de tînăr, e o pierdere. De aceea am fost așa de impresionată de suferința Anei. Sinuciderea ei a fost ca un sacrificiu. În cazul Sandrei, încă ne întrebăm dacă s-a sinucis ori a fost ucisă. Probabil că nu vom afla vreodată adevărul în cazul ei.

Există o vorba populară, dar în egală măsura controversată, cum că sinuciderea este o soluție definitivă pentru probleme temporare. Care e opinia dvs.?

Sînt de acord. Pe de altă parte, există ideea că tot timpul e o cale de ieșire. Oamenii cu convingeri religioase cred că există o viață de apoi unde toată suferința îndurată va fi răsplătită. Eu sînt atee și nu cred asta. Eu mă gîndesc că, dacă vreodată lucrurile iau o turnură cu adevărat rea, pot pleca oricînd. Să știu că am opțiunea sinuciderii mă ajută să continui. Știu că sună a nebunie. E ceva la care m-am gîndit mult timp.

Pe de altă parte, avem și perspectiva lui Wittgenstein, citat în Asasinul timid cu ideea că omul fericit este acela care trăiește în prezent. 

Wittgenstein a fost un om foarte practic și totodată profund tulburat. El a spus că moartea nu are nimic de-a face cu viața. Realitatea este viață, așadar moartea e ceva în afara ei. De ce să ne facem griji în privința morții? Trăim în eternul prezent. În momentul în care murim nu mai sîntem noi. Din această cauză l-am introdus în roman, pentru că toată viaţa lui a fost obsedat de sinucidere. Avea un fel de sentiment al datoriei de a se sinucide, în condiţiile în care trei dintre frații săi se sinuciseseră, iar el era încă în viață. În cazul lui, părea să fie un fel de tradiție de familie. 

Nu voi pretinde că îi înțeleg filosofia. Cu toții îi cităm ultimul aforism, singurul pe care lumea îl înțelege într-o măsură mai mare sau mai mică. „Ce nu poate fi spus trebuie ţinut în tăcere” poate fi interpretat în multe feluri. Probabil și el s-a resemnat că mulți nu îi înțeleg filosofia. Dar viața lui pare să fi fost cea a fiului unui om foate bogat, un fel de Jeff Bezos sau Bill Gates al acelor vremuri. Și-a spus că toată averea moştenită îi distrage atenția de la ceea ce avea de făcut, așa că a scăpat de ea. Cine ar face așa ceva? A devenit sărac. Nu a făcut asta din raţiuni legate de spiritul dreptății sociale pentru că nu și-a distribuit banii către cauze nobile. Asta i-ar fi distras atenția de la filosofie. El și-a dat toți banii fraților săi, care erau deja foarte înstăriți. Nu se dorea împovărat de avere, pentru că trebuia să scrie. De asemenea, faptul că era evreu, dar pretindea a nu fi, că era homosexual, dar nu a declarat-o public, arată că era un om foarte tulburat. Și asta îl face un un bun personaj literar.

A fost Asasinul timid şi un fel de coming out al dvs. în calitate de persoană care suferă de probleme de sănătate mentală?

Așa e. Nu aș fi reușit să fac asta înainte. Mulți ani m-am simțit ca o impostoare care arăta ca o persoană normală. Dar eu știam ce făcusem, știam ce se întîmplase și știam de ce e capabilă mintea mea. Mă simțeam vinovată. Psiholog fiind, cu siguranță știi că oamenii cu tulburări de sănătate mentală se simt vinovați. Mă simțeam vinovată și faţă de mama mea. 

În plus, de multe ori pot apărea stigma, izolarea, marginalizarea.

Aşa este. M-am gîndit că poate îi pot ajuta pe alții care au probleme similare. Am suferit și de dependență de diverse medicamente pe care le puteam obține doar pe bază de rețetă. Acum e ca o epidemie, dar pe vremea aceea, nici psihologii ori psihiatrii nu se gîndeau că medicamentele ar putea da dependență. Apoi au devenit echivalentul unor dealer-i/contrabandiști pentru mine. Știam și cum să îl conving ba pe unul, ba pe altul să îmi procure medicamentele respective. Mulți ani mi-a fost rușine de acest trecut al meu. Încă mă tem și acesta e motivul pentru care la un moment dat am renunțat la toate medicamentele. Sînt îngrozită de nebunie. Am trăit-o și este oribilă. Știu că trebuie să am grijă de mine însămi și să mă asigur că nu revin la acel iad. 

Video-dialogul originar integral, realizat în luna aprilie a.c., poate fi urmărit pe pagina de Facebook a librăriei La Două Bufnițe din Timișoara.

traducere de Viktória CIMEROVICI

interviu realizat de Mircea DRAGU, psihoterapeut și scriitor, autorul cărții Marea aventură a micii albine Mitsu (Editura Humanitas Junior, 2022)

1038 15 cop2 jpg
Levitația electromagnetică în tesseract
Eul de scriitor ratat apreciază această fragmentare din care se alcătuiește întregul: „Nu cred în cărți, cred în pagini, în fraze, în rînduri“.
p 22 Katherine Pangonis jpg
Fenicienii, oamenii purpurii
În unele contexte, fenicianismul și renașterea interesului pentru trecutul fenician al Libanului nu reprezintă decît o reacție rasistă la panarabism.
1035 15 coperta jpg
Sculptînd în timp
Există însă şi o altă cale de unire a materialului cinematografic, în care esenţială este dezvăluirea logicii în ceea ce privește modul de a gîndi al oamenilor.
foto 1 back stages jpg
1033 15 Iulia Lumanare copy (5) jpg
„Ne vom opri mereu la ceea ce ne este familiar” – interviu cu actrița Iulia LUMÂNARE
„Timpul a fost comprimat, și asta este, poate, cel mai dificil aspect al scenariului, deci al poveștii.”
1033 23 Foto Iulian Popa jpg
„Scriu ce văd în jurul meu, ca și cum aș fi în mijlocul acțiunii, dar invizibil“ – interviu cu Iulian POPA
„Un chimist, un om cu educație științifică, dar care are o abordare total neștiințifică, bazată pe percepții senzoriale.”
p 23 Passivité courtoise, 1930 jpg
Victor Brauner – Sfîrșitul și începutul
Opera lui îl face să meargă înainte mai degrabă decît o face el.
1031 15 Strøksnes, Morten Photo Cathrine Strøm webp
image png
Hotarul nevăzut al pictorului – expoziție aniversară Mihail Gavril* –
Lucrările prezente în expoziția de la Palatul Parlamentului, Sala „Brâncuși”, au o tematică ce aparține zonei sacrului.
1028 15 charlotte higgins miturile grecesti jpg
Miturile grecești repovestire din perspectivă feminină
Acestea sînt cîteva dintre personajele care controlează multe dintre narațiunile incluse în această carte.
1027 15 ёGoodlife Photography jpeg
p 22   Expoziția Victor Brauner jpg
Culoarea Artei
„Important e ce se vede.” Da, toți știm asta. Dar dacă v-aș spune că la fel de important e ce nu se vede?
1026 15 Calin Pop cu Nicu Covaci2 jpg
Rock, opoziție și represiune – Phoenix & Celelalte Cuvinte –
Spre deosebire de Phoenix, Celelalte Cuvinte nu au luat vreodată în considerație fuga din România comunistă.
DoinaLemny jpg
1025 22 Mario Martone  jpg
„Și cinematograful e un joc cu reguli” – interviu cu regizorul Mario MARTONE
„Atunci cînd regizez un film după un roman, nu mă interesează să pun în scenă doar povestea personajelor, ci și vocea scriitorului.“
1024 15 ABRA, Costinesti, anii 80 jpg
Unde sînt rockerii de odinioară?
„Toți am simțit că nici un zid nu ne va mai ține despărțiți vreodată”, avea să-și amintească ani mai tîrziu unul dintre cei prezenți la eveniment.
1023 15 Abziehbild  Unapplied Arts, 2023, Arsmonitor jpg
Lumea artei – elitism non-profit sau marginal pentru profit –
Și se încearcă același lucru de către artist-run-space-urile din Casa Presei.
1022 15 Marian Crișan jpeg
„Cînd ai în film un texan călare, inevitabil te gîndești și la western” – interviu cu regizorul Marian CRIȘAN –
Ca surse de inspirație au fost compozițiile lui George Enescu și Eugen Doga, în special albumul lui Echoes of the East.
10 pentru Rushdie jpeg
Dacă pacea ar fi un premiu
Cu toate acestea, am să mă întorc acasă cu acest premiu pentru pace.
Taifas 3 png
Cineaști balcanici la Taifas – anchetă –
Pentru că sînteți o revistă românească, iar el este pentru mine cel mai interesant regizor român al momentului.
1020 15 Andrei Tanase jpg
1020 15 1 jpg
Un tip de încordare
Artistul propune un storyboard neconvențional prin plasarea privitorului într-un spațiu definit vizual prin contraste.
1019 15 Foto Cristian Sutu jpg
1018 16 foto Ariana Serban jpg
„Literatura. Arie protejată” – interviu cu Robert ȘERBAN
„Am căutat, an de an, să identificăm cîte o temă, care să nu eludeze actualitatea și realitatea.”

Parteneri

calarasi finantare pentru reabilitarea sistemului de irigatii foto anif.ro
INTERVIU Cum ar deveni eficiente și sustenabile vechile sisteme de irigații din comunism: „Pot fi combinate cu diverse tehnologii specifice”
Cu peste 20 de ani de experiență internațională practică în facilitarea dezvoltării și implementării politicilor privind resursele și serviciile de apă în țări subdezvoltate, Håkan Tropp explică pentru „Weekend Adevărul” cum pot fi eficiente sistemel de irigații existente.
Abdulrazak Gurnah foto AFP jpeg
Abdulrazak Gurnah, Premiul Nobel pentru Literatură: „Ce ironie profundă că tocmai politicienii cu părinți imigranți închid ușa țării pentru noii imigranți“
Marele scriitor Abdulrazak Gurnah, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură, a acordat un interviu exclusiv pentru „Weekend Adevărul”, interviu în cadrul căruia a vorbit și despre cum a fost pentru el la început scrisul un act privat de terapie.
cancer Colorectal
Cancerul asociat cu abuzul de antibiotice în unele studii științifice. Motivul
Cel mai frecvent tip de cancer în România este cancerul colorectal, care include atât cancerul de colon, cât și pe cel de rect. Cunoașterea factorilor de risc este esențială.
Wim Hof Sursa facebook jpg
Cinci remedii naturale pentru astenia de toamnă, recomandate de Wim Hof. Efectul surprinzător al muzicii
Starea de spirit tot mai scăzută și sentimentele de anxietate mai intense pe măsură ce zilele se scurtează iar soarele își pierde puterea ar putea fi semne ale asteniei de toamnă. Efectele acesteia pot fi diminuate în mod natural.
Fabrica Autoturisme din Timișoara FOTO Facebook/ Catalog Lastun Dacia 500 Club
Aberația industriei auto comuniste, încropită într-o fabrică de cuști de animale. „Mercedes și BMW ar fi dat orice să-i oprească producția”
La sfârșitul anilor 80, pe porțile unei fabrici din Timișoara ieșea una dintre cele mai caraghioase mașini din întreaga istorie a industriei auto: Lăstunul. Aceste mașini erau destinate clasei muncitoare din România socialistă și erau parodiate inclusiv în acei ani.
Studenți USV Iași jpeg
Ajutor nesperat pentru elevi și studenți. Cei care învață în străinătate vor beneficia de asigurare medicală fără plata contribuției la stat
Este oficial! Elevii, studenţii şi studenții doctoranzi care urmează cursurile școlilor și universităților din străinătate vor beneficia de asigurare de sănătate fără plata contribuțiilor.
Inundaţii Bucureşti FOTO Inquam Photos Liviu Florin Albei
INTERVIU Cum pot fi prevenite inundațiile din mediul urban: de la „orașele-bureți” la asigurările de locuințe
Directorul general interimar al Institutul Internațional pentru Apă din Stockholm (SIWI), Håkan Tropp, explică pentru „Weekend Adevărul” modul în care poate fi evitată inundarea străzilor din orașe în perioadele ploioase.
bacalaureat jpg
Bacalaureat 2025, sesiunea din iarnă. Cum se va desfășura examenul de evaluare a competențelor lingvistice la Limba română
În perioada 27-31 ianuarie 2025, elevii claselor a XII-a vor susține probele de evaluare a competențelor lingvistice la Limba română și Limba maternă din cadrul examenului de Bacalaureat.
Stațiunea Straja  Foto Bunzac Media, Complex montana (11) jpg
Cele mai populare stațiuni montane din România. Unde se află destinațiile de iarnă ale Carpaților
Cele mai populare stațiuni montane din România se înșiruie de-a lungul văii Prahovei, însă locuri ca Munții Apuseni, Bucovina sau Valea Jiului atrag și ele nenumărați turiști.