Rock’n’freedom – despre acceptarea artiștilor ruși în festivalurile europene din 2022 –

Laurențiu BRĂTAN
Publicat în Dilema Veche nr. 964 din 29 septembrie – 5 octombrie 2022
image

Întîmplarea face ca, în lunile dinaintea invaziei Ucrainei, să (re)văd cîteva filme care toate aveau legătură – direct sau tangențial – cu o legendă a rock-ului sovietic, Viktor Țoi: Leto / O vară rock’n’roll (2018), al lui Kirill Serebrennikov; filmul în patru părți Șapito-șou (2011), de Serghei Loban; respectiv, documentarul american Free to Rock / Prin rock’n’roll spre libertate (2017), de Jim Brown.

Omagiu lui Viktor Țoi

În vara aceasta, pe 21 iunie, s-au împlinit 60 de ani de la nașterea lui Viktor Țoi. Tot în vara aceasta, pe 15 august, s-au împlinit 32 de ani de la moartea sa.

Puțini pasionați de rock din România știu cine a fost Viktor Țoi – în primul rînd pentru că puțini au avut tangență vreodată cu scena rock sovietică, iar în al doilea rînd pentru că, în general, puțini cetățeni ai acestei țări mai au vreun interes legat de Rusia, altul decît conjunctural, de șapte luni încoace, prin prisma războiului din Ucraina.

Pe scurt – Țoi s-a născut și a crescut în Leningradul sovietic și a fost poate cel mai influent reprezentant al scenei muzicale underground din acest oraș, în anii ’80, unde a fondat formația punk-rock Kino. Prin muzica sa, a fost simbolul unei generații, întruchipînd aspirațiile de libertate într-o țară anchilozată în totalitarism, minciună și sărăcie.

A murit într-un accident de mașină în 1990, în Letonia, țară care pe vremea aceea încă făcea parte din imperiul muribund URSS. Astfel, Țoi n-a mai apucat să vadă dezmembrarea imperiului, în 1991, dar a apucat să vadă impresionantul Lanț Baltic din 23 august 1989 – lanț uman de cca două milioane de oameni, care s-a întins de la Tallinn, prin Riga, pînă la Vilnius, pe un traseu de 690 de kilometri, comemorînd 50 de ani de la semnarea Tratatului Ribbentrop-Molotov.

Țoi n-a mai apucat să vadă eșuarea ideii de libertate și demnitate umană în Rusia post-sovietică. N-a apucat să vadă barbaria și sălbăticia regimului putinist, care nu dă doi bani pe viețile oamenilor din propriul popor, și cu atît mai puțin pe ale celor din popoarele învecinate.

N-a apucat să vadă nivelul inimaginabil al corupției din societatea rusă, din politica rusă, din armata rusă. N-a apucat să vadă cum Rusia, pe care generația lui Țoi o visa ca un viitor stat democratizat, civilizat și prosper, a redevenit un proiect de țară eșuat la nivel istoric, asupra căruia planează blestemul unei reveniri ciclice la autodistrugere și la distrugerea celor din jur. Blestem din care cine știe dacă și cum va ieși...

Țoi n-a mai apucat să vadă cum șlagărul său, lansat în anii ’80, Haciu peremen! (Vreau schimbări!), a fost cîntat de atunci încoace de multe ori: de către civilii care s-au opus, pe baricade, loviturii de stat sovietice din 1991; în timpul protestelor contra dictatorului bielorus Lukașenko din 2011; din nou în timpul masivelor proteste contra lui Lukașenko, din 2020; și, desigur, în timpul Euromaidanului ucrainean din 2013-2014.

Țoi n-a apucat să vadă lungul șir de asasinate politice și teroarea care stau la baza regimului putinist, n-a apucat să vadă reîntoarcerea la stalinism, desființarea libertății de exprimare, a libertății presei, frica de zi cu zi a cetățenilor ruși de azi, persecutarea și întemnițarea opozanților și artiștilor care iau atitudine în acest stat redevenit totalitar. N-a apucat să vadă alegerile-mascaradă din Rusia putinistă și sondajele de opinie grotești care arată cum poporul e strîns unit în jurul dictatorului. Dar da, Țoi n-a apucat să vadă nici complicitatea unei mari părți a societății ruse cu crima conducătorilor pe care-i admiră laș, acea parte a societății care e plină de frustrări postimperialiste.

image

Omagiu cinematografului ca expresie a demnității umane

Țoi n-a apucat să vadă nici cum unul dintre numele de referință ale cinematografiei ruse de azi – Kirill Serebrennikov – a petrecut doi ani în arest la domiciliu (2017-2019) pentru că a condamnat anexarea Crimeei de către Rusia putinistă, iar după ce a petrecut respectivii ani în arest la domiciliu a fost și condamnat la trei ani cu suspendare și trei ani interdicție de a conduce vreo instituție culturală cu finanțare guvernamentală din Rusia (sic!).

Nu fac parte dintre cei care să cadă în capcana vînătorilor de vrăjitoare, dar nici dintre cei care sînt convinși că artistul trebuie desprins de realitatea politică, urcat într-un turn de fildeș și apreciat prin prisma unor iluzorii criterii de apreciere obiectivă a actului artistic. Nu: viața și arta se îmbină, viața și politicul se îmbină, arta decurge din viață, arta decurge de foarte multe ori din politic(ă). Că vrem sau nu, că ne place sau nu, ele se întrepătrund, iar artistul, ca potențial formator de opinie, are și o responsabilitate socială prin arta pe care o practică și prin eventualele luări de poziție ori prin lipsa lor.

E o misiune și e o responsabilitate pe care Serebrennikov, regizor de teatru, operă și film, le-a înțeles și și le-a asumat, iar scenele occidentale îl primesc cu brațele deschise: de la Festivalul de la Cannes, unde anul acesta i-a fost prezentat în competiția oficială filmul Soția lui Ceaikovski pînă la Festivalul de la Avignon, care s-a deschis cu spectacolul Călugărul negru, în regia sa, după o nuvelă de Cehov.

Iată, deci, că cel puțin marile instituții culturale europene nu practică o vînătoare de vrăjitoare aplicată artiștilor ruși în masă, ci operează cu discernămînt, ceea ce e de lăudat.

Revenind la tema principală a prezentului material, am ajuns la Kirill Serebrennikov pentru că el a realizat unul dintre cele mai frumoase filme ale cinematografiei ruse – Leto, o biografie a lui Viktor Țoi. Film care e, în același timp, un omagiu adus visului de libertate și schimbare din anii glasnostului și perestroikăi și speranței că destinul Rusiei se va schimba în bine – pentru ea și pentru vecinii ei. Filmat în alb-negru, el încîntă prin mici accente de inserturi animate (uneori albe, alteori roșii), fiecare ilustrînd o melodie emblematică pentru tinerii acelor vremuri care, prin racordarea la rock-ul occidental, au arătat regimului sovietic că sfîrșitul îi e aproape. Serebrennikov ne uimește cu inventivitatea secvenței din tren, pe melodia Psycho Killer, a pionierilor new wave Talking Heads. Ne încîntă cu umorul din scena din troleibuz, pe muzica lui Iggy Pop (The Passenger). Și ne pune în față o sfîșietoare tristețe în scena din cabina telefonică (ce continuă pe stradă, într-o ploaie torențială) pe muzica lui Lou Reed (Perfect Day). Da, Leto e unul dintre momentele de grație ale cinematografului ca artă și ca expresie a demnității umane și a speranței.

La rîndul lui, Șapito-șou ne prezintă o panoplie de personaje adorabile în inocența și stîngăcia lor, niște neadaptați ai Rusiei post-sovietice, care se termină cu o surprinzătoare, neașteptată trimitere la Viktor Țoi. E un film-carusel în patru părți, cu personaje ale căror destine se încrucișează, ingenios și inteligent construit, plin de tandrețe, tristețe, nostalgie. Regizorul Serghei Loban n-a mai realizat nimic din 2011.

© wikimedia commons
© wikimedia commons

Omagiu muzicii ca expresie a speranței

Nu fac parte nici din categoria celor care cred că arta poate schimba lumea (în caz că această categorie chiar există!), dar cred că unele forme de artă pot fi, în anumite condiții, un catalizator pentru mulțimi. Rock-ul e una dintre acestea, ca formă de artă prin excelență rebelă și cu mare aderență la publicul tînăr, adică acea parte a societății care se mobilizează cel mai repede pentru a produce o schimbare de regim.

Free to Rock nu e o lecție de cinema, dar e cu siguranță una de istorie și una de muzică rock. Nu e o lecție de cinema pentru că documentarul american nu are vreo valență estetică (probabil că nici nu-și propune acest lucru), dar e extrem de bine documentat în ceea ce privește scena rock din Leningrad și Moscova, din anii 1960 și pînă la începutul anilor 1990. E un must see pentru oricine e interesat de rock, de URSS și de procesul prăbușirii blocului comunist, de relația dintre muzică și dictatură. Înțelegi și afli foarte multe lucruri despre starea de spirit de la finalul epocii Brejnev și, apoi, din vremea reformelor gorbacioviste, despre aspirațiile tinerilor din acea perioadă, despre raportarea la cultura occidentală și în special la rock-ul occidental, despre dictatură și libertate.

Înțelegi și-ți dai seama că e imposibil ca tinerii din acei ani, pe care-i vezi în sala de concert, supravegheați de agenții KGB care nu le dădeau voie nici măcar să se ridice în picioare (imagini șocante chiar și pentru tinerii din România ceaușistă!), e extrem greu de crezut, așadar, ca acei tineri de-atunci, adulții de azi, să răspundă „Da” din convingere la un sondaj de opinie care îi întreabă dacă sînt de acord cu invadarea Ucrainei de către regimul putinist. Foarte probabil că unii dintre ei răspund „Da” de frica ce pune stăpînire ciclic pe societatea rusă – acum, la fel ca înaintea anului 1985. Frica de a vorbi liber față de cineva necunoscut sau chiar față de cineva cunoscut, frica de a vorbi la telefon, frica de a vorbi... Frica de a ieși în stradă să protestezi, frica de a ieși în stradă cu o foaie albă în mînă. Frică – frica stalinistă, frica brejnevistă, frica putinistă. Frica ciclică, blestemul fricii.

Omagiu Peremenam

Tot în vara aceasta, pe 30 august, a murit Mihail Gorbaciov – cel care, cu toate păcatele sale, a făcut posibile schimbările de la sfîrșitul anilor ’80 fără vărsări de sînge, fără să trecem prin războaie nimicitoare. E cel căruia „[...] generația mea are de ce să-i fie recunoscătoare. Ne-a dat înapoi viața, pe care orice regim comunist ți-o confisca la naștere” (Armand Goșu – interviu pentru Contributors, 31.08.2022).

Gorbaciov a murit la șase luni de la invazia rusă în Ucraina, șocat de barbaria acestui război. A murit fără să apuce să vadă o Rusie democratizată, cu destinul ieșit din zodia blestemului dictaturii, violenței, corupției, cleptocrației, subdezvoltării. Însă pînă și Gorbaciov înțelegea doar trunchiat lucrurile atunci cînd învinovățea Occidentul de aroganță, fără să înțeleagă esența lor, și anume că Rusia e în continuare o țară care, nereușind o dezvoltare structurală, mizează pe distrugerea celorlalți pentru a supraviețui, pe crimă și jaf ca politică de stat.

Laurențiu Brătan este critic de film.  

1038 15 cop2 jpg
Levitația electromagnetică în tesseract
Eul de scriitor ratat apreciază această fragmentare din care se alcătuiește întregul: „Nu cred în cărți, cred în pagini, în fraze, în rînduri“.
p 22 Katherine Pangonis jpg
Fenicienii, oamenii purpurii
În unele contexte, fenicianismul și renașterea interesului pentru trecutul fenician al Libanului nu reprezintă decît o reacție rasistă la panarabism.
1035 15 coperta jpg
Sculptînd în timp
Există însă şi o altă cale de unire a materialului cinematografic, în care esenţială este dezvăluirea logicii în ceea ce privește modul de a gîndi al oamenilor.
foto 1 back stages jpg
1033 15 Iulia Lumanare copy (5) jpg
„Ne vom opri mereu la ceea ce ne este familiar” – interviu cu actrița Iulia LUMÂNARE
„Timpul a fost comprimat, și asta este, poate, cel mai dificil aspect al scenariului, deci al poveștii.”
1033 23 Foto Iulian Popa jpg
„Scriu ce văd în jurul meu, ca și cum aș fi în mijlocul acțiunii, dar invizibil“ – interviu cu Iulian POPA
„Un chimist, un om cu educație științifică, dar care are o abordare total neștiințifică, bazată pe percepții senzoriale.”
p 23 Passivité courtoise, 1930 jpg
Victor Brauner – Sfîrșitul și începutul
Opera lui îl face să meargă înainte mai degrabă decît o face el.
1031 15 Strøksnes, Morten Photo Cathrine Strøm webp
image png
Hotarul nevăzut al pictorului – expoziție aniversară Mihail Gavril* –
Lucrările prezente în expoziția de la Palatul Parlamentului, Sala „Brâncuși”, au o tematică ce aparține zonei sacrului.
1028 15 charlotte higgins miturile grecesti jpg
Miturile grecești repovestire din perspectivă feminină
Acestea sînt cîteva dintre personajele care controlează multe dintre narațiunile incluse în această carte.
1027 15 ёGoodlife Photography jpeg
p 22   Expoziția Victor Brauner jpg
Culoarea Artei
„Important e ce se vede.” Da, toți știm asta. Dar dacă v-aș spune că la fel de important e ce nu se vede?
1026 15 Calin Pop cu Nicu Covaci2 jpg
Rock, opoziție și represiune – Phoenix & Celelalte Cuvinte –
Spre deosebire de Phoenix, Celelalte Cuvinte nu au luat vreodată în considerație fuga din România comunistă.
DoinaLemny jpg
1025 22 Mario Martone  jpg
„Și cinematograful e un joc cu reguli” – interviu cu regizorul Mario MARTONE
„Atunci cînd regizez un film după un roman, nu mă interesează să pun în scenă doar povestea personajelor, ci și vocea scriitorului.“
1024 15 ABRA, Costinesti, anii 80 jpg
Unde sînt rockerii de odinioară?
„Toți am simțit că nici un zid nu ne va mai ține despărțiți vreodată”, avea să-și amintească ani mai tîrziu unul dintre cei prezenți la eveniment.
1023 15 Abziehbild  Unapplied Arts, 2023, Arsmonitor jpg
Lumea artei – elitism non-profit sau marginal pentru profit –
Și se încearcă același lucru de către artist-run-space-urile din Casa Presei.
1022 15 Marian Crișan jpeg
„Cînd ai în film un texan călare, inevitabil te gîndești și la western” – interviu cu regizorul Marian CRIȘAN –
Ca surse de inspirație au fost compozițiile lui George Enescu și Eugen Doga, în special albumul lui Echoes of the East.
10 pentru Rushdie jpeg
Dacă pacea ar fi un premiu
Cu toate acestea, am să mă întorc acasă cu acest premiu pentru pace.
Taifas 3 png
Cineaști balcanici la Taifas – anchetă –
Pentru că sînteți o revistă românească, iar el este pentru mine cel mai interesant regizor român al momentului.
1020 15 Andrei Tanase jpg
1020 15 1 jpg
Un tip de încordare
Artistul propune un storyboard neconvențional prin plasarea privitorului într-un spațiu definit vizual prin contraste.
1019 15 Foto Cristian Sutu jpg
1018 16 foto Ariana Serban jpg
„Literatura. Arie protejată” – interviu cu Robert ȘERBAN
„Am căutat, an de an, să identificăm cîte o temă, care să nu eludeze actualitatea și realitatea.”

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.