„Pianul este cel mai bun psiholog al meu” – interviu cu muzicianul Jay-Jay JOHANSON –

Publicat în Dilema Veche nr. 986 din 2 martie – 8 martie 2023
image

Muzicianul suedezo-britanic Jay-Jay Johanson (n. 1968) a concertat pe scena Palatului Culturii din Timișoara, în 18 februarie, în cadrul festivităților de deschidere a proiectului „Timișoara 2023. Capitală Europeană a Culturii” (timisoara2023.eu).  

Muzica dvs. s-a schimbat de-a lungul celor paisprezece albume scoase de la jumătatea anilor ’90 încoace, nu atît liric, cît muzical. O vreme şi look-ul dvs. a fost cu totul altul.

Aşa e, pentru o scurtă perioadă. (Rîde) Cred că pentru fiecare artist, care creează suficient de mult timp, este imposibil să arate la fel. Sigur, poţi discuta despre David Bowie la infinit, dar e mai interesant cazul unor artişti folk-rock ca Neil Young, spre exemplu, care la începutul anilor ’80 a cochetat cu muzica electronică. Sau John Cale, care uneori apărea pe scenă purtînd o mască. Oricine care a compus şi a cîntat vreme de douăzeci de ani a avut perioade cînd a încercat ceva radical diferit, a schimbat muzicienii cu care a colaborat etc.

În ceea ce mă priveşte, cred că au existat două perioade cînd am deviat de la conceptul meu fundamental de a face muzică: cu albumul Antenna (2002), cînd am cochetat cu muzica electronică; a doua oară cu albumul acustic Spellbound(2011), cînd am învăţat să cînt la chitară. Acestea au fost cele două mari schimbări ale mele, chiar dacă în anii ’90 foloseam samples, iar acum nu prea mai fac asta. Și acum mai reciclez sunete, dar atunci era principala unealtă cu care făceam muzică. Pe noul single, „Finally”, primul de pe cel de-al paisprezecelea album, care va apărea în primăvară, folosesc un sample după Brahms, o compoziție din 1883, cred.

Black Sabbath, Portishead, Kraftwerk, Chopin, Chet Baker... Ce alţi artişti v-au rafinat felul în care compuneți muzică în acest moment?

Încă am eroii adolecenţei, dar acum ascult multă muzică nouă, sînt un mare împătimit al topurilorBine, ascult și muzica nouă a vechilor artişti. Uite, pentru mine, cele mai bune două albume noi din acest an sînt albumele lui John Cale (Mercy), un album genial, unde sună mai tînăr şi mai proaspăt ca niciodată, pur și simplu iubesc albumul ăsta! Celălalt e Ryuichi Sakamoto (12), care la 71 de ani continuă să fie tot mai bun. E uluitor ce a făcut în anii ’70, dar iată că încă uluieşte cu muzica lui. Îmi plac însă şi artişti noi, fetele, americanele... 

O ador pe Julia Holter...

O, da, şi e numai un exemplu. Weyes Blood şi celelalte... Fiul meu ascultă mult rapperii tineri ai scenei britanice din Brixton, UK. Îmi place mult muzica nouă.

Auziți despre tineri artişti vorbind despre faptul că dvs. i-ați influenţat pe ei?

Absolut. Cînd primesc mesaje de la ei, îmi dai seama că mi-ar fi plăcut să am Instagram cînd eram copil, să fi putut trimite și eu mesaje eroilor mei muzicali. O chestie nebunească, acum poţi ajunge la oricine!

Cui i-ați fi scris pe Instagram?

A fost o vreme cînd am fost un mare fan al lui David Sylvian. Îmi plăcea muzica trupei lui, Japan, dar cînd a scos primul lui album solo...

The Brilliant Trees...

O, da, cu „Red Guitar” ca prim single, am crezut că e chiar mai bun decît Japan. Începuse să lucreze cu Sakamoto, cu Holger Czukay, cu Jon Hassell. Nu că muzicienii din Japan ar fi fost în neregulă, dar muzicienii cu care a început să lucreze ca artist solo erau mult mai interesanţi din punctul meu de vedere. Pe vreme aceea mergeam mai des la Londra şi obişnuiam să-mi petrec timpul în studioul Opium Arts, să absorb energia acelui spaţiu cu Polaroid şi colaje pe pereţi. Într-o zi, o fată de acolo mi-a spus: „Ştii, David e jos, nu vrei să te duc la el să-ţi semneze niște postcards?”. Deci am fost, la un moment dat, un mare fan al lui. Dar acum cred că, din păcate, e genul de artist care nu a devenit mai bun odată cu timpul. Nu ca John Cale sau ca Sakamoto.

Compune tot mai puţin...

Da, puţin şi nu prea bun. La fel i s-a întîmplat şi lui Scott Walker, care a început să-şi alieneze publicul, muzica însăşi a devenit alienantă, nu că ar fi dificil de ascultat, dar nu mai e ancorată în propriul univers.

Trebuie să spun că mie îmi place la fel de mult şi ce a compus înainte de moartea sa, mi se pare un traseu oarecum firesc. Ştiți că dvs. și Walker aveți amîndoi cîntece inspirate de România, dvs.  „Heard Somebody Whistle”, el  „The Day The Conducator Died”...

Pentru mine, Sylvian şi Walker s-au pierdut undeva pe drum.

„Muzica ajută enorm”

Alţii însă, precum Swans, de exemplu, au parcurs traseul invers, de la o muzică alienantă şi agresivă la ceva mult mai melodios.

E de înţeles: cînd eşti tînăr eşti mai edgy.

Cum stau lucrurile cu dvs.?

Încă mă văd tînăr. (Rîde) Dar fanii mei au o perspectivă mai bună asupra felului în care m-am schimbat. Eu însă niciodată nu m-am oprit. N-am avut nevoie de comeback, mereu am fost creativ. Fiecare album este continuarea directă a celui precedent, pentru că am compus constant. Pînă nu am atins punctul în care să simt că, gata, acesta este un album, am continuat să compun. Fiecare ultim cîntec compus pentru un album îl anunță pe primul de pe următorul album. Știu, în capul meu, unde se termină un album şi unde începe altul. 

Noul dvs. single, care are ceva din Cole Porter, apropo, este un cîntec despre sfîrşitul unei petreceri...

Da, însă o nouă petrecere e pe cale să înceapă. (Rîde)

Sigur că e o coerenţă între albume, dar nu vine şi din felul în care stabiliți ordinea cîntecelor?

Nu e ceva plănuit, se întîmplă pur şi simplu. După ce compun o mînă de cîntece, mă opresc. Nu vreau să ajung în situaţia în care să fiu nevoit să selectez. Prince ori Michael Jackson compuneau cîte 30-40 de cîntece pentru fiecare album şi lăsau pe dinafară trei sferturi după discuţiile cu casa de înregistrări. Poate că și eu încep să compun treizeci de cîntece, dar, dacă nu sînt bune, le abandonez imediat. Le filtrez în capul meu înainte să ajungă pe hîrtie. Cîntecele pe care le-am înregistrat sînt cîntecele pe care le-am compus. Nu am un seif cu cîntece neînregistrate.

image

Ați simţit vreodată că vă apropiați de momentul în care nu mai aveți idei?

Mereu am simțit asta, mereu există perioade cînd mă gîndesc „O, futu-i, sînt complet golit, am scris fiecare cuvînt, nu mai am nimic de spus!”. Dar asta se întîmplă, de obicei, cînd urmează să plec în turneu și atunci mă concentrez pe setlist, pe repetiţii, mă gîndesc la altceva şi, imediat ce plec în turneu, încep să compun din nou. E un ciclu natural. Compun de 29 de ani și încă nu m-am oprit. Sper că va continua şi nu văd cum n-ar continua, pentru că mereu e ceva ce vrei să spui, apar mereu noi versiuni de a căuta mai adînc în intimitatea şi în persoana mea. Lucruri noi se întîmplă în viaţă, în relaţie, acum am un copil, sînt tată...

Chiar aşa, în cel fel v-a schimbat paternitatea?

Acum e mult mai dificil să plec în turneu, trebuie să stau mai mult acasă, relaţia cu soţia a trecut prin perioade mai grele... Dintr-odată însă am devenit mai puţin preocupat de sinucidere, dintr-odată viaţa mea avea un alt scop, sinuciderea nu mai era o soluţie la problemele mele. Ca adolescent, sinuciderea era mereu o soluţie, mereu am iubit ideea posibilităţii sinuciderii, să pot alege cînd vreau să părăsesc planeta. Faptul că eu şi nimeni altcineva nu putea lua decizia asta în locul meu mă încînta. Ca tată, nu mai merge. Ceea ce e bine. Uite o temă nouă despre care pot scrie. (Rîde)

În aceşti termeni, muzica poate avea beneficii terapeutice? 

Muzica ajută enorm. Mai ales cînd mă aşez la pian. Pianul este cel mai bun ajutor. Improvizez, cînt şi cînt, dar uneori am nevoie şi să pictez sau să desenez. Nu arăt nimănui lucrările mele, dar pictez destul de mult. Am făcut o şcoală de artă şi una de arhitectură, mereu am crezut că voi lucra mai mult în această zonă. Pictura este similară compunerii muzicii, pentru că vine din aceeaşi sursă a creativităţii și îmi place mult. Dar pianul este un ajutor mai bun, chiar decît creionul şi hîrtia. Pianul este cel mai bun psiholog al meu.

Cînd improvizați la pian simţiți că creați sau că descoperiți?

Creez. Nici nu ştiu să cînt cîntecele altcuiva pe dinafară, nu cînt piesele altor muzicieni. Pianul este unealta mea de creaţie, nu învăţ, nu exersez la el, ci creez. Încep cu o improvizație şi apoi dezvolt.

Cîntaţi la şase-şapte instrumente, la ce alt instrument v-ar plăcea să învățaţi să cîntaţi?

La chitară aş vrea să fiu mai bun. Să compum cîntece la chitară e foarte diferit, acordurile acestor două instrumente sînt complet diferite, combinaţia de note, progresia...

Îmi amintesc un interviu în care spuneați că folosiți chitara în felul în care Chopin compunea la pian. Pat Metheny spunea și el undeva că specificul lui vine din faptul că el cîntă la chitară ca şi cum ar cînta la pian.

Îmi amintesc că Brian May, chitaristul de la Queen, spunea undeva că deseori înregistrează părţile de chitară ca o orchestră de coarde, cîntînd notele ca şi cum ar fi cîntate de instrumente diferite. Iată un mod ciudat de a transforma limitările în ceva mult mai mare.

Recent ați postat despre moartea lui Burt Bacharach. Am pierdut mulți muzicieni în ultimii ani, moartea cui v-a afectat cel mai mult?

Moartea lui Lou Reed m-a afectat cu adevărat. Am admirat întotdeauna felul său de a spune o poveste cu un cîntec. Niciodată n-am început să ascult un cîntec de-ale lui fără să vreau să-l aud pînă la capăt. Unele cîntece, unele albume, unele perioade din cariera lui n-au fost tocmai bune, dar în continuare îmi place să-l ascult. Moartea lui m-a afectat chiar mai mult decît a lui Bowie.

Am fost surprins să citesc undeva că Bowie n-a fost o mare influenţă pentru dvs. 

Cînd eram mic, un prieten de copilărie, care locuia vizavi, era mare fan Bowie. Mi s-a părut mereu că Bowie e deja luat (rîde) și poate de-asta am căutat alţi muzicieni. Poate, dacă aş fi fost cu doi ani mai mare, aş fi devenit un fal al lui. Dacă l-aş fi descoperit înainte de albumele Station to Station (1976) sau Low (1977). Dar cînd am început să-mi cumpăr singur discurile, Bowie scotea trilogia Berlinului, dificil de pătruns de ascultători noi, ba chiar şi de ascultătorii lui mai vechi. Pe Bacharach l-am văzut live de două ori: în ’96, apoi în 2002. Era fantastic.

Cum s-a schimbat publicul dvs. de-a lungul anilor, nu doar în funcție de vîrstă şi orientare sexuală, dar şi de naţionalitate?

Am început să am ascultători în Franţa, Portugalia și Spania, acolo am avut primele succese. Apoi am pătruns în Canada, Mexic, Argentina, Brazilia. După Poison (2000), au urmat Rusia, Turcia, China sau Africa de Nord, America de Nord, în special New York și Miami.

Mi se pare că ascultătorii dvs. sînt tot mai tineri.

Aşa e, bărboşii în vîrstă stau acum în spatele sălii cu braţele încrucişate, pe cînd faţa scenei e ocupată de adolescenţi.

Da, şi eu tot în spate stau acum la concertele dvs.

(Rîde) În anumite ţări vin mulţi gay şi queer la concertele mele, îi ador așa coloraţi şi fermecători! În anumite ţări, muzica mea a pătruns în cultura queer, ceea ce mi se pare grozav.

În anii ’90, lumea vă asculta la radio, dar cel mai ușor cumpărînd CD-uri, acum vă ascultă în streaming. Dvs. cum ascultaţi muzica?

Ascult iTunes, iar muzica care-mi place o descarc ilegal. Fiul meu are Spotify, eu nu am nici măcar cont. Nu e genul meu, nu mă nimerește cu sugestiile. Prefer YouTube, unde dau peste b-sides, 12 inches, remixuri, live-uri, astea sînt mult mai interesante pentru mine. Or aşa ceva nu găseşti pe Spotify. Deci sînt un ascultător de YouTube, iar dacă-mi place ceva înregistrez pe telefon ca să am cu mine ca iTunes. În plus, pe YouTube găsesc multe coloane sonore ciudate.

Ştiu că sînteți topit după coloanele sonore.

O, da, descoper mereu coloane sonore noi, în special din anii ’60-’70, horror-uri de la Hollywood, filme porno italieneşti, orice ciudăţenie. Coloanele sonore sînt uluitoare, le ador.

Pentru final: cu ce parte a corpului cîntaţi la pian?

Ha, ce întrebare bună! Improvizaţia e foarte directă: o parte e memoria muşchilor, o parte e inimă, o altă parte e creier, deci e greu de spus. Vorbeam cu Robin Guthrie de la Cocteau Twins, el nu ştie să cînte la chiatră, ştie doar cum să pună degetele pe corzi ca să sune cum îi place. Deci aș zice că la pian cînt cu memoria muşchilor, cu stomacul şi cu inima. Oricum, cu cît mai puţin creier cu putinţă.

interviu realizat de Marius CHIVU

1038 15 cop2 jpg
Levitația electromagnetică în tesseract
Eul de scriitor ratat apreciază această fragmentare din care se alcătuiește întregul: „Nu cred în cărți, cred în pagini, în fraze, în rînduri“.
p 22 Katherine Pangonis jpg
Fenicienii, oamenii purpurii
În unele contexte, fenicianismul și renașterea interesului pentru trecutul fenician al Libanului nu reprezintă decît o reacție rasistă la panarabism.
1035 15 coperta jpg
Sculptînd în timp
Există însă şi o altă cale de unire a materialului cinematografic, în care esenţială este dezvăluirea logicii în ceea ce privește modul de a gîndi al oamenilor.
foto 1 back stages jpg
1033 15 Iulia Lumanare copy (5) jpg
„Ne vom opri mereu la ceea ce ne este familiar” – interviu cu actrița Iulia LUMÂNARE
„Timpul a fost comprimat, și asta este, poate, cel mai dificil aspect al scenariului, deci al poveștii.”
1033 23 Foto Iulian Popa jpg
„Scriu ce văd în jurul meu, ca și cum aș fi în mijlocul acțiunii, dar invizibil“ – interviu cu Iulian POPA
„Un chimist, un om cu educație științifică, dar care are o abordare total neștiințifică, bazată pe percepții senzoriale.”
p 23 Passivité courtoise, 1930 jpg
Victor Brauner – Sfîrșitul și începutul
Opera lui îl face să meargă înainte mai degrabă decît o face el.
1031 15 Strøksnes, Morten Photo Cathrine Strøm webp
image png
Hotarul nevăzut al pictorului – expoziție aniversară Mihail Gavril* –
Lucrările prezente în expoziția de la Palatul Parlamentului, Sala „Brâncuși”, au o tematică ce aparține zonei sacrului.
1028 15 charlotte higgins miturile grecesti jpg
Miturile grecești repovestire din perspectivă feminină
Acestea sînt cîteva dintre personajele care controlează multe dintre narațiunile incluse în această carte.
1027 15 ёGoodlife Photography jpeg
p 22   Expoziția Victor Brauner jpg
Culoarea Artei
„Important e ce se vede.” Da, toți știm asta. Dar dacă v-aș spune că la fel de important e ce nu se vede?
1026 15 Calin Pop cu Nicu Covaci2 jpg
Rock, opoziție și represiune – Phoenix & Celelalte Cuvinte –
Spre deosebire de Phoenix, Celelalte Cuvinte nu au luat vreodată în considerație fuga din România comunistă.
DoinaLemny jpg
1025 22 Mario Martone  jpg
„Și cinematograful e un joc cu reguli” – interviu cu regizorul Mario MARTONE
„Atunci cînd regizez un film după un roman, nu mă interesează să pun în scenă doar povestea personajelor, ci și vocea scriitorului.“
1024 15 ABRA, Costinesti, anii 80 jpg
Unde sînt rockerii de odinioară?
„Toți am simțit că nici un zid nu ne va mai ține despărțiți vreodată”, avea să-și amintească ani mai tîrziu unul dintre cei prezenți la eveniment.
1023 15 Abziehbild  Unapplied Arts, 2023, Arsmonitor jpg
Lumea artei – elitism non-profit sau marginal pentru profit –
Și se încearcă același lucru de către artist-run-space-urile din Casa Presei.
1022 15 Marian Crișan jpeg
„Cînd ai în film un texan călare, inevitabil te gîndești și la western” – interviu cu regizorul Marian CRIȘAN –
Ca surse de inspirație au fost compozițiile lui George Enescu și Eugen Doga, în special albumul lui Echoes of the East.
10 pentru Rushdie jpeg
Dacă pacea ar fi un premiu
Cu toate acestea, am să mă întorc acasă cu acest premiu pentru pace.
Taifas 3 png
Cineaști balcanici la Taifas – anchetă –
Pentru că sînteți o revistă românească, iar el este pentru mine cel mai interesant regizor român al momentului.
1020 15 Andrei Tanase jpg
1020 15 1 jpg
Un tip de încordare
Artistul propune un storyboard neconvențional prin plasarea privitorului într-un spațiu definit vizual prin contraste.
1019 15 Foto Cristian Sutu jpg
1018 16 foto Ariana Serban jpg
„Literatura. Arie protejată” – interviu cu Robert ȘERBAN
„Am căutat, an de an, să identificăm cîte o temă, care să nu eludeze actualitatea și realitatea.”

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.