„Nu mă grăbesc” interviu cu regizorul Alessandro Grande

18 octombrie 2022
image

Regizor și scenarist, Alessandro Grande a devenit unul dintre cei mai apreciați regizori în Italia odată cu lansarea scurtmetrajelor In my Prison și Margerita. Cu Bismillah (2018), el a fost recompensat cu Premiul David di Donatello și a fost nominalizat pe lista scurtă a Premiilor Oscar. L-am întîlnit la București, unde am fost „colegi” în juriul internațional al BIFF, așa că a afost un bun moment să vorbim despre cinema.

De ce ați ales regia de film?

Adevărul este că regia  și cinemaul m-au ales. Am studiat literatura și cinematografia pentru ca era singura universitate care mai putea accepta studenți cînd m-am decis eu să dau examen. Acolo am putut să studiez marii autori și capodoperele cinematografice, așa am descoperit această pasiune și m-am apropiat de profesie muncind mult și făcînd sacrificii. Acum am înțeles ca nu aș putea face altceva, a devenit „descărcarea” și modul meu de exprimare, o nevoie naturală de a face film.

Cînd ați scris scenariul filmelor Bismillah și Regina, ați avut în minte personaje abătute. Cu ce gînduri ați pornit cînd ați ales subiectele?

Cînd  scriu o poveste pornesc mereu de la personaje și de la problemele lor, de la caracterul și personalitatea lor și de la felul cum viața îi pune la grea încercare. Am fost atras mereu de argumente delicate, văzute din perspectiva adolescentină și pornesc de la probleme pe care le pot înfrunta și cei mai mici, cei ce au nevoie mereu de o figură părinteasca matură și prezentă.

Privarea de libertate și nedreptățile pe care mulți ajung să le îndure sînt un semnal de alarmă pentru democrație. Cum pot interveni artiștii?

Cînd ți se ia libertatea, ți se ia viața. Nu îmi pot imagina să trăim fără să putem avea posibilitatea de a alege. Privarea de libertate este absolut un semnal de alarmă și trebuie să încercăm să rezolvăm aceasta meteahnă cît de repede posibil. Trebuie intervenit înainte ca sufletul uman sa poată resimți daunele.

Ce reacții v-au impresionat cel mai tare cînd ați lansat scurtmetrajul Bismillah și care a fost traseul filmului?

Liniștea totală și ochii umezi ai spectatorilor sînt emoții pe care le iau iau cu mine însumi mereu și pe care le poți trăi doar avînd proiecții cu publicul și urmărind reacțiile oamenilor.  Bismillah a cîștigat Premiul David di Donatello, premiul pentru cel mai bun scurtmetraj în Italia, și a fost inclus pe lista scurtă a nominalizărilor la Oscar în 2019. Selecția a însemnat o enormă onoare pentru mine și cu acest mic proiect am putut să merg în toată lumea.

Relația tată-fiică din filmul Regina este foarte credibilă. Cum ați lucrat cu tînăra actrița  Ginevra Francescon? Dar Francesco Montanari?

Am repetat foarte mult, a fost o pregătire foarte lungă și atît  Ginevra (Francescon, nota red.) cît și Francesco (Montanari, nota red.) au fost foarte buni și au reușit să impună un raport sincer în viața de zi cu zi și asta au transmis și personajelor pe care le-au interpretat. Mai mult, Ginevra, pentru a interpreta acest rol a studiat canto și chitară timp de un an și în film ea a ajuns să cînte din voce și la chitară live la doar 17 ani. E un mare talent. Francesco Montanari este foarte popular în Italia, e un actor foarte apreciat și a fost interesant sa lucrez cu el mai ales la un personaj foarte diferit de ce interpretase pînă atunci.

Ce filme românești recente v-au atras atenția și de ce?

Recent am văzut un film intitulat Marocco în competiție anul acesta la Bucharest International Film Festival, unde am participat in calitate de jurat. Filmul aduce în prim-plan și tratează conflictul tată-fiică și mi-a făcut plăcere să observ că acest punct de pornire stîrnește în continuare atîta atenție.

La ce lucrați acum?

Pregătesc al doilea lungmetraj și sînt încă în faza de scris scenariul și în consecință va              mai dura. Nu mă grăbesc.

interviu realizat de Roxana CĂLINESCU

981 15 Cazacu1 jpg
Leonard Cohen în Biserica Neagră
Un alt motiv pentru care îl prefer pe Dylan este gama tematică: subiectelor lui Cohen, în principal dragoste, moarte, religie, depresie, acoperite și de Dylan, le lipsesc temele sociale/politice suplimentare ale acestuia.
index jpeg 5 webp
„Cum să nu fii aşa fragil cînd frontierele ţărilor tale au fost mereu vulnerabile?” – interviu cu scriitoarea Adriana BABEŢI –
Dicţionarul e felul meu personal de a depune mărturie despre cum oameni care azi nu mai sînt au trecut prin această lume atît de ciudată, atît de ambiguă, paradis şi infern deopotrivă
977 15 ioana parvulescu JPG foto Sidonia Calin JPG
„Povestea e cea care dă coerență lumii” – interviu cu scriitoarea Ioana PÂRVULESCU –
Viața însăși. E singura scriitoare cu adevărat importantă. N-o sun niciodată, să n-o deranjez. Însă îi dedic toate romanele mele.
976 15 Societatea paliativa png
Descoaserea societății și a instituțiilor ei
Colecția „Novus” a Editurii Contrasens, coordonată de Alex Condrache, își propune să aducă pe piața intelectuală astfel de cărți, poate mai puțin cunoscute de publicul larg, dar care sînt sigur că vor avea un impact semnificativ.
p 15 Ai Da WC jpg
Ai-Da, jucărie pentru oameni mari – mic eseu pro(c)ustian despre păpuși –
Pygmalion-Meller a lăudat-o pe Ai-Da inclusiv pentru capacitățile sale de profeție și... iluminare.
Infinitul intr o trestie jpg
Irene Vallejo - Infinitul într-o trestie
Să nu uităm că dintotdeauna cartea a fost aliatul nostru, de multe secole, într-un război care nu figurează în manualele de istorie.
974 15 Foto Richard Schroeder jpg
11850107 big jpg
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
Cuvintele și viața personalităților istorice sînt investigate în căutarea oricărui moment care ar putea fi perceput ca defect de caracter ori lipsă de discernămînt.
971 15 WC jpg
Moartea morţii
Moarte, moartea fiind ea însăşi muritoare, spre deosebire de Moarte.
971 22 Cinty Ionescu jpeg
970 15 foto I  Rusu jpg
„Sîntem preocupați de chestiunea morală” – interviu cu regizorul Luc DARDENNE –
Sigur, dimensiunea societății e o permanență, toate personajele noastre evoluează în situații existențiale sau sociale aparte.
Arnaud Desplechin jpg
Cinemaul poate provoca amintirile - interviu cu regizorul Arnaud Desplechin -
Viața ne obligă să traversăm sentimente negative de care trebuie să scăpăm, să le rezolvăm singuri.
968 15 coperta jpeg
Saramago și romanul istoric
Așa cum subliniază Saramago în „História e ficção”, nu este vorba însă de o fugă de realitate, de o simplă dorință de evadare într-un trecut reimaginat
p 1 ovidiu verdes jpg
In memoriam Ovidiu Verdeş
De altfel, Mircea Cărtărescu spunea, la apariție, că „Ovidiu Verdeș nu este Salinger, dar nici mult nu a lipsit, cartea sa fiind cea mai adevărată, mai vie, mai înveselitoare și mai nostalgică proză românească citită de mine de zece ani încoace
966 15 Alexandra Gulea portet jpg
„Este un film care sondează existența unei minorități ancestrale” – interviu cu regizoarea Alexandra GULEA –
Matei copil miner este o ficțiune cu un puternic caracter documentar, de altfel, scurtmetrajul care îi urmează, Valea Jiului – Note are un caracter și mai apropiat de documentar.
p 15 jpg
Rock’n’freedom – despre acceptarea artiștilor ruși în festivalurile europene din 2022 –
Free to Rock nu e o lecție de cinema, dar e cu siguranță una de istorie și una de muzică rock.
p 15 Clara Uson,jpg jpg
„Istoria e un lucru, mitul e altceva, dar se întrepătrund” – interviu cu scriitoarea Clara USÓN –
Am citit mult despre bătălia de la Kosovo Polje, despre modul în care acel moment a fost preluat în cultura din zona respectivă. Istoria e un lucru, mitul e altceva, dar ele se întrepătrund.
962  15 Einstein 1920 Wikimedia Commons jpg
Dumnezeu după Einstein
Dacă examinăm panteismul astăzi în lumina unui univers ireversibil în timp, avem impresia unui caz extrem de nerăbdare religioasă.
 961 15 Coperta Avanpremiera Omul muzical jpg
Omul muzical
Lumea muzicală e un buchet zumzăitor de sunete. Muzica de pe iPhone poate avea diferite armonii, game și ritmuri, de la orchestrele din Bali la cîntecele pădurii tropicale braziliene.
961 16 coperta jpg
Cutii de rezonanță
Dacă a existat o „lecție Brecht” în cazul lui Acosmei și dacă, asimilată, aceasta a lăsat urme, rămîne de cercetat. Unele mărturii conduc în pragul unei atari ipoteze, e-adevărat. Dar nu sînt sigur că-l trec.
960 16 foto Cato Lein jpg
„Un scriitor trebuie să scrie ca şi cum scrisul este mai important decît viaţa în sine” – interviu cu Salman RUSHDIE
„Am fost un cititor pasionat încă de mic copil şi citeam orice, inclusiv reviste de benzi desenate americane. Nimeni din familie nu m-a îndrumat, apropierea de literatură s-a produs natural.”
959 15 interviu Ana jpg
„M-a interesat ce l-a făcut pe Ceaușescu să devină acel Ceaușescu pe care îl știm cu toții” – interviu cu regizorul Sebastian MIHĂILESCU
Coșmarul continuă cînd prietena lui dispare. Camil pornește în căutarea ei și va ajunge într-un loc interzis bărbaților, o comunitate secretă dedicată fertilității, undeva lîngă un lac din mijlocul munților, dar acolo va descoperi ceva mult mai tulburător.
959 16sus coperta Uson jpg
„Sînt îngrozită de nebunie” – interviu cu scriitoarea Clara USÓN
Mulți ani mi-a fost rușine de acest trecut al meu. Încă mă tem și acesta e motivul pentru care la un moment dat am renunțat la toate medicamentele. Sînt îngrozită de nebunie. Am trăit-o și este oribilă.
959 21 interviu jpg
„Fac film pentru a găsi pacea în legătură cu absența“ – interviu cu Mikhaël HERS –
Există o mulțime de lucruri frumoase care vin din copilărie, iar acesta a fost scopul filmului, să mă adîncesc cu adevărat în anii copilăriei mele, în anii aceia „împietriți“ cumva în timp.

Adevarul.ro

image
Ce îi distrează la culme pe americani în România. „Nu eram pregătit pentru asta, dar n-a fost așa rea pe cât aș fi crezut” VIDEO
Americanii de la Lifey au realizat pe Youtube un top cu 22 de lucruri pe care ei le consideră amuzante și despre care spun că sunt specifice României. Este vorba, spun ei, despre „șocuri culturale românești”, povești haioase sau tradiții fascinante
image
Băiatul unei românce a fost aruncat de colegi sub tren, în Italia. Imagini cu puternic impact emoțional VIDEO
Un băiat în vârstă de 15 ani, fiul unei românce, a fost atacat de câțiva colegi în Italia. Tânărul a fost victima unei tentative de omor la care a supraviețuit în mod miraculos după ce a fost aruncat sub un tren.
image
Cum și-a pierdut Florina Cercel marea iubire. Artista și bărbatul care a cucerit-o au murit de aceeași boală, la jumătate de veac distanță VIDEO
Artista Florina Cercel a povestit într-un interviu drama trăită la vârsta de 29 de ani, când a pierdut o sarcină iar, la scurt timp, iubirea vieții ei s-a îmbolnăvit și a murit.

HIstoria.ro

image
Moștenirea fabuloasă a lui Heinrich Schliemann, descoperitorul Troiei
Când, în 1891, i s-a citit testamentul, s-a dovedit că Heinrich Schliemann lăsase în urmă o moștenire (apropo de lichidități, judecând după valoarea de azi) de aproximativ 100 de milioane de euro.
image
„Orașul de aur”, de sub nisipurile Egiptului
Pe lista descoperirilor recente și considerate fascinante se înscrie și dezvăluirea unui oraș de aur, din Luxor, Egipt.
image
Ce mai mare soprană a nostră, Hariclea Darclée, cea care a salvat opera La Tosca / VIDEO
E duminică, 14 ianuarie 1900, iar pe scena Teatrului Constanzi din Roma are loc o premieră memorabilă:„Tosca”, opera în trei acte a lui Giacomo Puccini. E prima reprezentaţie a poveştii dramatice care va cuceri lumea, iar soprana româncă Hariclea Darclée o interpretează pe Floria Tosca.