„M-a interesat ce l-a făcut pe Ceaușescu să devină acel Ceaușescu pe care îl știm cu toții” – interviu cu regizorul Sebastian MIHĂILESCU

Publicat în Dilema Veche nr. 959 din 25 august – 31 august 2022
image

Documentarul Pentru mine tu eşti Ceauşescu este un documentar hibrid, în care tineri între 15 și 22 de ani, provenind din medii diferite, participă la audiții pentru rolul lui Nicolae Ceaușescu în tinerețe, la mijlocul anilor 1930, încercînd să găsească motivația din spatele acțiunilor sale. Rezultatul este în acelaşi timp un portret al noii generații și un instantaneu al moștenirii fostului lider comunist român. Filmul a primit premiul pentru cel mai bun documentar la TIFF anul acesta și a rulat în această vară în sălile de cinema. Am vorbit cu regizorul Sebastian Mihăilescu despre ce a însemnat acest film și care au fost provocările lui. 

Care a fost declicul pentru documentarul acesta? Cum v-a venit ideea și cum s-a transformat în timp? Altfel spus, de la ce ați pornit și unde ați ajuns?

Descoperind din întîmplare, pe site-ul Miliției Spirituale, niște fragmente din dosarul de cadre al tînărului Ceaușescu și niște fragmente din dosarele de urmărire ale Siguranței. Am încercat să-mi imaginez cine ar putea juca un personaj atît de cunoscut din istoria recentă a României. Mi-am dat seama că nimeni și că singurul film pe care l-aș putea face ar fi unul despre această căutare, sub forma unui casting filmat.

Și mi s-a părut interesantă legătura dintre procesul unui casting și structura unui dosar de cadre, dosar care constituie structura documentarului. Dar nu am încercat să ajung undeva, nu am avut ceva de demonstrat, am încercat să fiu cît mai deschis și să mă las purtat de ceea ce se întîmplă în fața mea, fără să strivesc din greșeală aceste frînturi de autenticitate, de adevăr, care pentru mine constituie esența cinema-ului și motivația de a face film.

Cît de ficțional devine un subiect ca Nicolae Ceaușescu pentru niște oameni foarte tineri?

Nicolae Ceaușescu este un personaj sută la sută ficțional pentru acești tineri, dar și pentru mine. E un personaj atît de îndepărtat, perioada aceea e o necunoscută și totul se schimbă în jurul nostru cu o viteză atît de mare, încît nici nu are cum să fie altfel.

De aici demersul de a asuma din start acest lucru și de a denunța iluzia filmică, încorporând în același timp prezentul. Să faci un film despre prezent care să te trimită indirect în trecut. Și dacă așa reușești să descoperi niște mici frînturi din personalitatea acestui personaj istoric, te consideri norocos.

Cît de îndepărtată e istoria recentă de la o generație la alta?

Sîntem îngropați în informații, se întîmplă atît de multe în jurul nostru cu o viteză atît de mare, sîntem asaltați de atîtea lucruri încît istoria recentă devine atît de densă, îndepărtîndu-se din ce în ce mai mult de la o generație la alta.

Ați folosit în vreun fel amintirile dvs. legate de „personajul” Ceaușescu?

Nu, pentru că nu-mi amintesc foarte multe. Aveam șase ani la revoluție și eram și șoim al patriei. Îmi aduc aminte de cartelele de pîine, de înghețata Polar, de bomboanele Cip ș.a.m.d.

Cum ați „lucrat” concret în acest exercițiu de construire a unei biografii de tinerețe a lui Nicolae Ceaușescu?

Cu ajutorul istoricului Mihai Burcea, am făcut un colaj din dosarul de urmărire al poliției secrete din vremea monarhiei și din dosarul de cadre al tînărului Nicolae Ceaușescu, colaj completat cu informații din puținele cărți care abordează această perioadă din viața lui Ceaușescu. Și neexistînd imagini video cu tînărul Ceaușescu, doar fotografiile care apar și în film, pariul a fost să am acces la trecut prin intermediul reconstituirilor unor fragmente din acest colaj cu ajutorul acestor tineri, cu ce avem la îndemînă. Dar nu asta fost miza filmului, ar fi fost imposibil să cuprinzi această biografie imaginată, spontană, într-o oră și jumătate de film, fără să ciuntești aceste interacțiuni dintre protagoniști, lucru care a devenit și mai clar după primele două zile de filmare.

Spuneați că v-a interesat perioada de tinerețe, tocmai pentru că e mai puțin cunoscută. Ce ați aflat documentîndu-vă?

M-a interesat ce l-a făcut pe Ceaușescu să devină acel Ceaușescu pe care îl știm cu toții. Unde s-a produs declicul, ce l-a motivat, și dacă un personaj ca el poate să apară acum, iar dacă ar apărea cum ar arăta, cum s-ar comporta și parcursul lui.

Am realizat că accesul la trecut este imposibil, istoria este contrafăcută, nu este un adevăr palpabil, dar mai ales am descoperit că istoria se poate repeta oricînd, contextul social actual este similar cu cel al acelei perioade, păstrînd totuși proporțiile, inegalitățile sociale sînt acolo, lumea fierbe și ajungi să te înspăimînți.

Cum obții firescul, naturalul, într-un demers de acest fel?

Nu știu, am încercat doar să fiu cît mai prezent, cît mai atent la ce se întîmplă în fața camerei și să mă abțin să intervin doar pentru că „sînt eu mai deștept” și știu ce vreau să spun prin acest demers. Am încercat să fiu uimit, să fiu atent, să descopăr, să mă joc cu ce am.

Se tot spune că, dacă avem o cameră de filmat în fața noastră, toți ne schimbăm. În filmul dvs. pare că nu e așa, cum ați reușit să obțineți efectul de autenticitate și cît de mult „ați lucrat” la el?

Sper să fie așa, cred că asta mă interesează cel mai mult în cinema. Nu știu dacă există vreo rețetă, vreo tehnică specială, eu doar încerc să fiu acolo, să creez condițiile perfecte care să permită asta și să uit, la rîndul meu, de camera de filmat. Mai ales cînd ești limitat de timpul pe care îl ai la dispoziție pentru a ajunge acolo. Am avut zece zile de filmare. M-am întrebat cum vreau să mănînc, „cu lingura sau cu polonicul”. Așa am ajuns să filmăm cu trei camere.

În filmul dvs., cei care dau casting pentru rolul lui Ceaușescu tînăr, protagoniștii, au vîrste între 15 și 22 de ani. Joacă, improvizează, discută despre motivațiile acțiunilor acestui personaj. Și caută explicații pentru a înțelege. Care au fost descoperirile dvs. în acest proces al asamblării unei felii din viața lui Ceaușescu?

M-a surprins felul în care ei îl văd pe tînărul Ceaușescu, ce îi atrage și cum se raportează la un personaj ca el. Tot exercițiul ăsta mi s-a părut foarte revelator pentru că îl teleportează pe Ceaușescu în prezent și lucrurile devin mult mai interesante.

Mi-a plăcut că filmul nu e deloc cu teză. Nu ține lecții, nu dă verdicte, desface în bucăți niște întîmplări și își propune să facă credibil un personaj. Care au fost reacțiile pe care le-ați primit după proiecția filmului?

Nu cred în teze, nu cred în demonstrații sau în adevărul suprem. Nici nu mi-am propus niciodată asta, pentru că în final ajungi să faci propagandă. Ce m-a interesat a fost să încerc măcar să fac un drum onest plecînd de la acele fragmente de text, de la fotografiile existente și să am grijă să intervin cît mai puțin. Iar dacă intervin, să arăt asta și să mi-o asum.

Am fost uimit de reacțiile publicului din Cluj. Chiar dacă filmul are o formă hibridă, experimentală, cele două proiecții din cadrul TIFF au fost sold-out, oamenii au rămas după film, erau interesați de metoda folosită, de motivațiile din spate, au apreciat curajul și asta mă încurajează să merg mai departe. Sper ca lumea să vină în cinematografe și să-l vadă cît mai mulți.

Ce ați învățat făcînd filmul acesta? După ce ați făcut deja mai multe scurtmetraje?

Am învățat să am mai multă încredere în mine, să risc fără să mă mai gîndesc la rezultate, să nu mai judec atît de mult, să-mi ascult vocea aia interioară. Și în același timp mi-am dat seama că nimic nu contează, că de fapt ne luăm prea mult în serios și nu cred că aici e cheia. În al doilea rînd, am realizat că limitările sînt creative, dacă te lași purtat și faci drumul pe bune, acestea te pot duce în locuri în care nici nu te gîndeai că vrei să ajungi. Să creezi cu mijloace minimale un material filmic bogat și complex, ambiguu, care să se preteze la mai multe tipuri de lectură.

Care sînt lucrurile care vă interesează ca regizor?

Pentru mine, fiecare film pe care-l fac este o mărturisire și de aceea încerc să găsesc subiecte cu care să rezonez puternic.

Cred că societatea e un spectacol superficial, eroic, în care ne jucăm de-a viața. Ne prefacem că moartea nu există. Dar viața e un complex și fragil sistem de iluzii, care se poate prăbuși oricînd.

Viața este haotică și filmele ar trebui să ilustreze acest lucru. Îmi doresc să surprind și să stăpînesc acest haos prin imaginile care pendulează între restricție, ordine și simetrie, pe de o parte, și obsesie, temperament exploziv și lipsă de control, pe de alta.

Aveți vreun proiect în lucru?

Tocmai am terminat primul meu film de ficțiune, MAMMALIA, produs de Ada Solomon și Diana Păroiu, o explorare suprarealistă a limitelor masculinității prin intermediul lui Camil, un bărbat care ajunge la capătul puterilor atunci cînd încearcă să dea sens propriei existențe, cît și aparițiilor feminine stranii ce par asociate cu iubita lui. 

Coșmarul continuă cînd prietena lui dispare. Camil pornește în căutarea ei și va ajunge într-un loc interzis bărbaților, o comunitate secretă dedicată fertilității, undeva lîngă un lac din mijlocul munților, dar acolo va descoperi ceva mult mai tulburător.

interviu realizat de Ana Maria SANDU

1038 15 cop2 jpg
Levitația electromagnetică în tesseract
Eul de scriitor ratat apreciază această fragmentare din care se alcătuiește întregul: „Nu cred în cărți, cred în pagini, în fraze, în rînduri“.
p 22 Katherine Pangonis jpg
Fenicienii, oamenii purpurii
În unele contexte, fenicianismul și renașterea interesului pentru trecutul fenician al Libanului nu reprezintă decît o reacție rasistă la panarabism.
1035 15 coperta jpg
Sculptînd în timp
Există însă şi o altă cale de unire a materialului cinematografic, în care esenţială este dezvăluirea logicii în ceea ce privește modul de a gîndi al oamenilor.
foto 1 back stages jpg
1033 15 Iulia Lumanare copy (5) jpg
„Ne vom opri mereu la ceea ce ne este familiar” – interviu cu actrița Iulia LUMÂNARE
„Timpul a fost comprimat, și asta este, poate, cel mai dificil aspect al scenariului, deci al poveștii.”
1033 23 Foto Iulian Popa jpg
„Scriu ce văd în jurul meu, ca și cum aș fi în mijlocul acțiunii, dar invizibil“ – interviu cu Iulian POPA
„Un chimist, un om cu educație științifică, dar care are o abordare total neștiințifică, bazată pe percepții senzoriale.”
p 23 Passivité courtoise, 1930 jpg
Victor Brauner – Sfîrșitul și începutul
Opera lui îl face să meargă înainte mai degrabă decît o face el.
1031 15 Strøksnes, Morten Photo Cathrine Strøm webp
image png
Hotarul nevăzut al pictorului – expoziție aniversară Mihail Gavril* –
Lucrările prezente în expoziția de la Palatul Parlamentului, Sala „Brâncuși”, au o tematică ce aparține zonei sacrului.
1028 15 charlotte higgins miturile grecesti jpg
Miturile grecești repovestire din perspectivă feminină
Acestea sînt cîteva dintre personajele care controlează multe dintre narațiunile incluse în această carte.
1027 15 ёGoodlife Photography jpeg
p 22   Expoziția Victor Brauner jpg
Culoarea Artei
„Important e ce se vede.” Da, toți știm asta. Dar dacă v-aș spune că la fel de important e ce nu se vede?
1026 15 Calin Pop cu Nicu Covaci2 jpg
Rock, opoziție și represiune – Phoenix & Celelalte Cuvinte –
Spre deosebire de Phoenix, Celelalte Cuvinte nu au luat vreodată în considerație fuga din România comunistă.
DoinaLemny jpg
1025 22 Mario Martone  jpg
„Și cinematograful e un joc cu reguli” – interviu cu regizorul Mario MARTONE
„Atunci cînd regizez un film după un roman, nu mă interesează să pun în scenă doar povestea personajelor, ci și vocea scriitorului.“
1024 15 ABRA, Costinesti, anii 80 jpg
Unde sînt rockerii de odinioară?
„Toți am simțit că nici un zid nu ne va mai ține despărțiți vreodată”, avea să-și amintească ani mai tîrziu unul dintre cei prezenți la eveniment.
1023 15 Abziehbild  Unapplied Arts, 2023, Arsmonitor jpg
Lumea artei – elitism non-profit sau marginal pentru profit –
Și se încearcă același lucru de către artist-run-space-urile din Casa Presei.
1022 15 Marian Crișan jpeg
„Cînd ai în film un texan călare, inevitabil te gîndești și la western” – interviu cu regizorul Marian CRIȘAN –
Ca surse de inspirație au fost compozițiile lui George Enescu și Eugen Doga, în special albumul lui Echoes of the East.
10 pentru Rushdie jpeg
Dacă pacea ar fi un premiu
Cu toate acestea, am să mă întorc acasă cu acest premiu pentru pace.
Taifas 3 png
Cineaști balcanici la Taifas – anchetă –
Pentru că sînteți o revistă românească, iar el este pentru mine cel mai interesant regizor român al momentului.
1020 15 Andrei Tanase jpg
1020 15 1 jpg
Un tip de încordare
Artistul propune un storyboard neconvențional prin plasarea privitorului într-un spațiu definit vizual prin contraste.
1019 15 Foto Cristian Sutu jpg
1018 16 foto Ariana Serban jpg
„Literatura. Arie protejată” – interviu cu Robert ȘERBAN
„Am căutat, an de an, să identificăm cîte o temă, care să nu eludeze actualitatea și realitatea.”

Parteneri

shutterstock 1352925575 jpeg
Povestea Castelului Sturdza din Miclăușeni care a supraviețuit războaielor și comunismului
Pe colinele molcome ale Moldovei, la limita dintre județele Neamț și Iași, pe teritoriul comunei Butea, se ascunde în pădure o bijuterie arhitecturală unică: un castel neogotic ale cărui ziduri au rezistat în ciuda războaielor, invaziei sovietice, incendiilor și comunismului.
calarasi finantare pentru reabilitarea sistemului de irigatii foto anif.ro
INTERVIU Cum ar deveni eficiente și sustenabile vechile sisteme de irigații din comunism: „Pot fi combinate cu diverse tehnologii specifice”
Cu peste 20 de ani de experiență internațională practică în facilitarea dezvoltării și implementării politicilor privind resursele și serviciile de apă în țări subdezvoltate, Håkan Tropp explică pentru „Weekend Adevărul” cum pot fi eficiente sistemel de irigații existente.
Abdulrazak Gurnah foto AFP jpeg
Abdulrazak Gurnah, Premiul Nobel pentru Literatură: „Ce ironie profundă că tocmai politicienii cu părinți imigranți închid ușa țării pentru noii imigranți“
Marele scriitor Abdulrazak Gurnah, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură, a acordat un interviu exclusiv pentru „Weekend Adevărul”, interviu în cadrul căruia a vorbit și despre cum a fost pentru el la început scrisul un act privat de terapie.
cancer Colorectal
Cancerul asociat cu abuzul de antibiotice în unele studii științifice. Motivul
Cel mai frecvent tip de cancer în România este cancerul colorectal, care include atât cancerul de colon, cât și pe cel de rect. Cunoașterea factorilor de risc este esențială.
Wim Hof Sursa facebook jpg
Cinci remedii naturale pentru astenia de toamnă, recomandate de Wim Hof. Efectul surprinzător al muzicii
Starea de spirit tot mai scăzută și sentimentele de anxietate mai intense pe măsură ce zilele se scurtează iar soarele își pierde puterea ar putea fi semne ale asteniei de toamnă. Efectele acesteia pot fi diminuate în mod natural.
Fabrica Autoturisme din Timișoara FOTO Facebook/ Catalog Lastun Dacia 500 Club
Aberația industriei auto comuniste, încropită într-o fabrică de cuști de animale. „Mercedes și BMW ar fi dat orice să-i oprească producția”
La sfârșitul anilor 80, pe porțile unei fabrici din Timișoara ieșea una dintre cele mai caraghioase mașini din întreaga istorie a industriei auto: Lăstunul. Aceste mașini erau destinate clasei muncitoare din România socialistă și erau parodiate inclusiv în acei ani.
Studenți USV Iași jpeg
Ajutor nesperat pentru elevi și studenți. Cei care învață în străinătate vor beneficia de asigurare medicală fără plata contribuției la stat
Este oficial! Elevii, studenţii şi studenții doctoranzi care urmează cursurile școlilor și universităților din străinătate vor beneficia de asigurare de sănătate fără plata contribuțiilor.
Inundaţii Bucureşti FOTO Inquam Photos Liviu Florin Albei
INTERVIU Cum pot fi prevenite inundațiile din mediul urban: de la „orașele-bureți” la asigurările de locuințe
Directorul general interimar al Institutul Internațional pentru Apă din Stockholm (SIWI), Håkan Tropp, explică pentru „Weekend Adevărul” modul în care poate fi evitată inundarea străzilor din orașe în perioadele ploioase.
bacalaureat jpg
Bacalaureat 2025, sesiunea din iarnă. Cum se va desfășura examenul de evaluare a competențelor lingvistice la Limba română
În perioada 27-31 ianuarie 2025, elevii claselor a XII-a vor susține probele de evaluare a competențelor lingvistice la Limba română și Limba maternă din cadrul examenului de Bacalaureat.