„Între materie și antimaterie”

Ioana DIACONESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 1016 din 28 septembrie – 4 octombrie 2023
image

 Cristina Chiprian, Toate cele zece muze, Editura Timpul, 2023.   

Elaborată și spontană, sofisticată și autentică, poeta Cristina Chiprian își scrie ultima carte de versuri despre teritoriile cerului și ale pămîntului, despre locurile în care omul se poate mișca/visa într-o lume imaginată mai bună. O carte în care generoasele muze pot avansa ipoteza  ingenioasei „îmbunătățiri” a Lumii. Muzele atrag atenția, odată cu viziunea prezentului asupritor, la realitatea tragică a reprimării omului de către om și restricționarea accesului la drepturi elementare. Cartea este și un elogiu adus artelor salvatoare, dar și doveditoare neobosite, în profunzime, ale răului. Muzele, înaripatele, planînd printre versuri se vor lupta cu arme de flori, de note muzicale, de culori, de versuri. În viziunea poetei, ele vor fi protectoarele omenirii. Acompaniate de frumusețea de cantilenă a versurilor.

Cristina Chiprian este doctor în domeniul „stilistică și poetică” și a publicat poezie și proză (romane). Cîteva titluri sînt semnificative pentru ingeniozitatea și originalitatea poetei: Reguli pentru a supraviețui în orice împrejurare, Declarație patetică în baza folclorului argentinian, Ghid pentru a înțelege păsările și animalele, Pasăre măiastră survolînd infinitul, Himerele facerii și himerele desfacerii, Nașterea comediei și a tragediei în istoria secretă, Cartea parabolelor

Noua sa carte structurează un poem sui-generis, în care părțile cu conținut liric, sintetice, alcătuiesc  un joc „de-a lumea”, unde ludicul își are rolul de bază în atenuarea reflectării lirice a unei realități în întreaga dramă a ei. Prologul, conținutul și epilogul, cu început, dezvoltare și final, întregesc construcția impecabilă a unui parcurs ideal. Bunul-simț al autoarei estompează cu mijloace poetice dureri, eroziuni și chiar tragedii, de la duioșie și ironie pînă aproape de sarcasm. Shakespeariana sentință „Lumea-ntreagă e o scenă” (Vizita bătrînei doamne) devine pavăza poetei, dar și delicata armă de luptă în zădărnicirea faptelor noastre vanitoase: „sublimul concepției” care duce la „ridicolul receptării” naște „sublimul ridicolului” (Sublimul ridicolului). Fiecare secvență dedicată cîte unei muze conține trei episoade. Umorul și subtilitatea însoțesc, în forma lor neagresivă, frumusețea „compunerii” și a stilului (Flacăra olimpică). În același timp, episodul Calliope, muza poemului epic, conține în subsidiar sentința a lăsa la voia destinului ceea ce pare hazard. Destinul hotărăște firul vieții. Soarta acceptată. 

Un zîmbet ironic însoțește primul poem dedicat lui Clio, muza istoriei (Istoria veche): „cine mai știe acum dacă evenimentele nasc destine sau destinele nasc evenimente / Ah, istoria veche a mai învățat uneori și din propria greșeală / din propria îndoială de sine, din neîncrederea în alții / dacă e să greșești nu te opri, mergi mai departe – vin după tine atîtea generații / ce Dumnezeu, ești istoria veche, nu mai contează / oricum greșelile se repetă, nimeni nu are să-și mai dea seama”.

Spuneam că ludicul este o condiție esențială a poeziei Cristinei Chiprian, trecînd prin nonșalanță și duioșie, patinînd rapid înspre ironie și dramatism (Istoria recentăFata cu laur)Fata cu laur duce coronițe chiar în mijlocul evenimentelor / așteaptă la ușă pînă răsună aplauzele și laudele / […] / chiar și atunci cînd împletește coronițe se află în afara întrecerii / înaintea semnării tratatelor de pace, înaintea acordării distincțiilor / toate acestea sînt așa, un altfel de a spune / și un alt fel de a gîndi”.

Ignorarea actuală a rostului comediei va duce la înăsprirea tonului. În episodul dedicat Thaliei, stîngăcia contemporanilor, ignoranți ai clasicului teatru socotit desuet, naște versuri acide în „timpul care ar fi o problemă /  la urma urmei chiar o tragedie” (Vizita bătrînei doamne, comedia)

Observarea unei societăți deformatoare a limbii de baștină și a ignoranței crase provoacă reale suferințe poetei, odată rostul comediei uitat în mersul înainte al istoriei. În plus, dramatizarea exagerată a existenței cotidiene va fi în detrimentul culturii: oare ce s-o fi întîmplat cu paradoxurile verbale / cu nonsensurile care ne înveseleau existența / parcă nu s-ar mai gîndi nimeni să combine expresiile și locuțiunile / pentru a face proba unei culturi mai puțin solide” (Vorbele și faptele).

Pentru Melpomene, muza preferată, tonul se schimbă. Poeta renunță la nonșalanță, la ironie, la sarcasm. În acest caz, „jocul” încetează. Păcatul și iertarea, elegia cu elemente muzicale, va fi orchestrată grandios în variante. Predestinarea unei întîlniri esențiale sfîrșește în tragedie. În Vîrsta tragediei aflăm originale definiții ale: 1) fericirii, 2) nebuniei, 3) înțelepciunii, 4) conștiinței (ca ultimă vîrstă a tragediei). 

Instanțele feminine poate fi capodopera acestei ingenioase cărți. Repetiția va reveni ca marcă recognoscibilă a autoarei. Tema – coborîrea, în trepte, în adîncul misterios al existenței.

Celorlalte muze, cea a poemului liric – Erato, cea a dansului – Terpsichore, cea a muzicii – Euterpe și cea astronomiei –Urania, li se vor compune „triouri” în care se insinuează un nou ton – ironia amară în acceptarea destinului: jocul ingenios de-a poetul și muza (de fapt, o relație ca între prieteni), viața ca un dans la distanță pînă la dansul între galaxii, șansa eliberării prin muzică și vers concomitent căderii în lume, schimbarea ordinii anotimpurilor în care vara e a tuturor împlinirilor de rod și culoare. O viziune sui-generis a lumii de astăzi, o ludică „facere a lumii” cu amicală ironie îi este dedicată Uraniei, în timp ce poeta privește cu un zîmbet șăgalnic și sprințar ploaia de stele: „Nu-i greu, prinzi gîndul în palmă, îl fixezi în plasmă, îl loghezi / se spune că nu curentează, dar puțină atenție / pui în ordine rădăcinile, frunzele, elitrele / îi mîngîi penele de curînd crescute, îi ții capul în palme / și gîndul crește / pînă la glezne, pînă la genunchi, pînă la talie […]” (Ploaia de stele)

Ultimei muze, Polymniei, muza poeziei religioase, îi este dedicat episodul despre patrie – omagiu de final adus locului „unde cineva, odată / și-a plantat sufletul și trebuia să revină, de unde ar fi fost să fie” (Numele patriei), „dar nu eram singuri / strîngeam în mîini cele trei capete de steag, singurul lucru care ne mai rămăsese / acela era trupul patriei  dar numai unii dintre noi mai știu ce înseamnă” (Trupul patriei).

Rămâne misterul: cine este a zecea muză? Cititorul n-are decît să ghicească…

O carte despre valorile actuale și dintotdeauna ale omului, rară în peisajul poeziei de azi, ce o așază pe Cristina Chiprian printre poeții de prim rang ai actualității. 

Ioana Diaconescu este scriitoare și traducătoare.

1038 15 cop2 jpg
Levitația electromagnetică în tesseract
Eul de scriitor ratat apreciază această fragmentare din care se alcătuiește întregul: „Nu cred în cărți, cred în pagini, în fraze, în rînduri“.
p 22 Katherine Pangonis jpg
Fenicienii, oamenii purpurii
În unele contexte, fenicianismul și renașterea interesului pentru trecutul fenician al Libanului nu reprezintă decît o reacție rasistă la panarabism.
1035 15 coperta jpg
Sculptînd în timp
Există însă şi o altă cale de unire a materialului cinematografic, în care esenţială este dezvăluirea logicii în ceea ce privește modul de a gîndi al oamenilor.
foto 1 back stages jpg
1033 15 Iulia Lumanare copy (5) jpg
„Ne vom opri mereu la ceea ce ne este familiar” – interviu cu actrița Iulia LUMÂNARE
„Timpul a fost comprimat, și asta este, poate, cel mai dificil aspect al scenariului, deci al poveștii.”
1033 23 Foto Iulian Popa jpg
„Scriu ce văd în jurul meu, ca și cum aș fi în mijlocul acțiunii, dar invizibil“ – interviu cu Iulian POPA
„Un chimist, un om cu educație științifică, dar care are o abordare total neștiințifică, bazată pe percepții senzoriale.”
p 23 Passivité courtoise, 1930 jpg
Victor Brauner – Sfîrșitul și începutul
Opera lui îl face să meargă înainte mai degrabă decît o face el.
1031 15 Strøksnes, Morten Photo Cathrine Strøm webp
image png
Hotarul nevăzut al pictorului – expoziție aniversară Mihail Gavril* –
Lucrările prezente în expoziția de la Palatul Parlamentului, Sala „Brâncuși”, au o tematică ce aparține zonei sacrului.
1028 15 charlotte higgins miturile grecesti jpg
Miturile grecești repovestire din perspectivă feminină
Acestea sînt cîteva dintre personajele care controlează multe dintre narațiunile incluse în această carte.
1027 15 ёGoodlife Photography jpeg
p 22   Expoziția Victor Brauner jpg
Culoarea Artei
„Important e ce se vede.” Da, toți știm asta. Dar dacă v-aș spune că la fel de important e ce nu se vede?
1026 15 Calin Pop cu Nicu Covaci2 jpg
Rock, opoziție și represiune – Phoenix & Celelalte Cuvinte –
Spre deosebire de Phoenix, Celelalte Cuvinte nu au luat vreodată în considerație fuga din România comunistă.
DoinaLemny jpg
1025 22 Mario Martone  jpg
„Și cinematograful e un joc cu reguli” – interviu cu regizorul Mario MARTONE
„Atunci cînd regizez un film după un roman, nu mă interesează să pun în scenă doar povestea personajelor, ci și vocea scriitorului.“
1024 15 ABRA, Costinesti, anii 80 jpg
Unde sînt rockerii de odinioară?
„Toți am simțit că nici un zid nu ne va mai ține despărțiți vreodată”, avea să-și amintească ani mai tîrziu unul dintre cei prezenți la eveniment.
1023 15 Abziehbild  Unapplied Arts, 2023, Arsmonitor jpg
Lumea artei – elitism non-profit sau marginal pentru profit –
Și se încearcă același lucru de către artist-run-space-urile din Casa Presei.
1022 15 Marian Crișan jpeg
„Cînd ai în film un texan călare, inevitabil te gîndești și la western” – interviu cu regizorul Marian CRIȘAN –
Ca surse de inspirație au fost compozițiile lui George Enescu și Eugen Doga, în special albumul lui Echoes of the East.
10 pentru Rushdie jpeg
Dacă pacea ar fi un premiu
Cu toate acestea, am să mă întorc acasă cu acest premiu pentru pace.
Taifas 3 png
Cineaști balcanici la Taifas – anchetă –
Pentru că sînteți o revistă românească, iar el este pentru mine cel mai interesant regizor român al momentului.
1020 15 Andrei Tanase jpg
1020 15 1 jpg
Un tip de încordare
Artistul propune un storyboard neconvențional prin plasarea privitorului într-un spațiu definit vizual prin contraste.
1019 15 Foto Cristian Sutu jpg
1018 16 foto Ariana Serban jpg
„Literatura. Arie protejată” – interviu cu Robert ȘERBAN
„Am căutat, an de an, să identificăm cîte o temă, care să nu eludeze actualitatea și realitatea.”

Parteneri

carne de porc la sare
Boala gravă pe care o poți face doar gustând în timp ce prepari bunătăți de Crăciun. Au fost 31 cazuri în România, anul trecut
La nivel mondial se înregistrează aproximativ 10.000 cazuri anual, iar în România, anul trecut, au fost tratate 31 cazuri, număr în creștere față de anul anterior. Boala nu se transmite de la om la om, însă te poți îmbolnăvi foarte ușor consumând carne infestată.
Timişoara-decembrie 1989 FOTO FORTEPAN/Urban Tamas
15 decembrie: La Timişoara s-a strigat pentru prima dată „Jos Ceauşescu!”. Începutul Revoluţiei din 1989
La 15 decembrie 1989, o demonstraţie de solidaritate cu pastorul Laslo Tokes declanşa o mişcare de protest împotriva regimului comunist la nivel naţional. Tot într-o zi de 15 decembrie, în 1947, se năştea George Pruteanu, celebru datorită emisiunii sale „Doar o vorbă săț-i mai spun”.
Aurora Boreală în Laponia Foto Eturia
Laponia, destinația externă cea mai căutată în luna decembrie. Oferte la prețuri reduse pentru 2025
Laponia continuă să fie una dintre cele mai populare atracții de Crăciun. Pentru sezonul 2025, au fost deja anunțate primele oferte pentru excursii în această destinație, care oferă oportunitatea de a experimenta magia Crăciunului în regiunile nordice.
image png
Mihaela Bilic, despre alimentul care ne distrugem organismul. Este consumat în timpul postului: „Postul nu face bine și nu ajută organismul decât atunci când...”
Românii care țin post se axează mai mult pe eliminarea produselor lactate, însă uită că un aliment consumat în exces le poate afecta sănătatea. Medicul nutriționist Mihaela Bilic a explicat în detaliu despre ce este vorba.
muzeul FOTO Ionica Nechifor jpg
Instituția publică din România care face profit 3.5 milioane de lei. Cum reușește un institut de cercetare să concureze cu mediul privat
În nordul extrem al României se află probabil singura instituție publică din România care face profit. Ba mai mult, asemeni unei societăți comerciale îl investește în dezvoltare. A încheiat anul cu 3.5 milioane de lei în conturi și a derulat investiții de peste 4 milioane de euro.
Condiții precare la Spitalul pentru Copii din Cluj Napoca Foto Mănici din Cluj Napoca jpg
Condiții deplorabile la Spitalul pentru Copii din Cluj-Napoca. Reacția unei mame: „O experiență îngrozitoare, am rămas traumatizată”
O mămică, care a fost internată împreună cu bebelușul său de doar două luni în secția Pediatrie 1, din cadrul Spitalului Clinic de Urgență pentru Copii din Cluj-Napoca, a povestit despre condițiile precare din unitatea medicală.
image png
Motivul neașteptat pentru care Ozana Barabancea nu va avea brad de Crăciun în acest an: „Nu sunt foarte fericită, dar ce să fac? Asta e!”
În timp ce vedetele autohtone din showbiz își etalează brazii de Crăciun pe rețelele de socializare, la polul opus se află Ozana Barabancea care a decis că anul acesta nu va împodobi pomul. Soprana a venit cu o explicație în acest sens.
Adrian Bejan   prof  univ  Duke University USA   Foto arhiva personală jpeg
INTERVIU Prof. univ. Adrian Bejan: „Societatea este un organism viu, iar dacă îi împiedici procesul natural de evoluție, te îndepărtează“
Dincolo de revoluționarea modului în care înțelegem lumea și universul, descoperirile despre legile naturii oglindesc și dinamica societăților, oferindu-ne instrumentele necesare pentru a o înțelege mai bine și a modela viitorul în avantajul nostru.
ger ninsoare zapada iarna termometru shutterstock 743819602 jpg
Județele care intră sub Cod galben de ninsori și vânt puternic. Până la ce oră este valabil
Administraţia Naţională de Meteorologie a emis o avertizare cod galben de ninsoare și vânt puternic pentru trei județe.