Impresii dintr-o călătorie picturală la un finisaj

Ada D. CRUCEANU
29 august 2023
image

Florica Prevenda , Expoziția „Undeva în timp”, Muzeul Banatul Montan Reșița, 4 iulie – 1 septembrie 2023.

Lucrări de mari dimensiuni, pe măsura întinderilor Bărăganului, a tensiunilor (re)distribuite la limita orizontului, marcînd „Împăcarea în pitoresc” (cum ar fi spus Al. Ivasiuc), o „împăcare” ale cărei unde cromatice sînt puse în act printr-o ingenioasă tehnică a „altoreliefului” realizat prin suprapunerea de mici decupaje de material cuagulat, cu tăietură fină și dispunere ordonată pe suprafața pînzei, culoare la culoare sau, dimpotrivă, contraculoare la culoare, în punctele „fierbinți” ale posibilului actant principal al scenei – ciulinul, floarea soarelui, brazda de pămînt, ori, cu un dramatism sui-generis, vîrtejul, policolor, prevestitor de furtună. 

Pe simezele ambelor galerii ale Muzeului Banatului Montan Reșița („Ion Sălișteanu”, „Ioan Stendl”), „publicul este invitat să ia parte la o experiență senzorială cu totul ieșită din comun, prin care artista ne împărtășește trăirile sale, legate de un timp și un loc uitate de lume: copilăria artistei Florica Prevenda, petrecută într-un sat din inima vastei cîmpii a Bărăganului” susține, pe bună dreptate, curatorul expoziției, Mădălina Mirea. 

Florica Prevenda, așadar, nu inventează, nu apelează la ficțiune, nu construiește/ deconstruiește, ea rememorează. A călătorit cu această expoziție de la Constanța, spațiu în cea mai mare parte concordant orizontalității cîmpiei, la Reșița, spațiu aflat în relații antagonice cu orizontalitatea, determinat (nu doar vizual, se înțelege) de verticalitatea muntelui, de contorsiunea văilor montane și de (presupusul?) dramatism / mister al acestora. Cu atît mai prețioasă și incitantă invitația adresată privitorului, aici.

Tentat, firește, să descopere „înălțimea”, punctul de sprijin pentru racordarea privirii spre singura (cvasi)orizontalitate admisă și permisă în perimetrele montane: bolta cerească. Un exercițiu de adaptare a privitorului, ori, poate, de resemnificare a operei prin „consumul” (horribile dictu) ei într-un alt complex natural și cultural decît cel al nașterii sale. Privirea, în prima galerie, alunecă pe pînzele desfășurate și încastrate în propria lor orizontală, stăruie asupra acurateții lor, descoperă „secretul” infra-perspectivei create de suprapunerea materialelor și, implicit, difuzia luminii, discretă ca valoare cromatică, semnificantă ca valoare a mesajului artistic acolo unde, altfel, perspectiva propriu-zisă se reduce la cele două registre primare, jos / sus, pămînt / cer. 

Și brusc, spre mijlocul periplului, o lucrare aproape monocromatică, organizată însă pe înălțimea pînzei, sparge primul tipar, prelungește parcă în afara ramei imaginea verde-întunecat a pămîntului în infinita, de acum, înșiruire a brazdelor proaspete, revene, în așteptarea (deloc pășunistă) semănătorilor. Și consacră, nolens-volens, o privire a copilului de altădată, cu capul așezat fără teamă pe pămînt, așadar primordială, văzînd și vizînd lucrurile de la rădăcina ființării lor. 

Ca, în cea de-a doua galerie, căutarea punctului de sprijin, verticala mai dificilă, să remarce un fel de naștere a lui în ghemul (policromatic, spuneam) prevestitor de furtună și, la finele periplului, să o (re)întîlnească în... rodul pămîntului. Înalt, maiestuos, neînsoțit (cum, de altfel, se întîmplă în întreaga expoziție) de mîna omului ori de vreo sugestie a prezenței lui în „vasta” cîmpie.

Doar de mîna artistei, aranjînd cu o infinită răbdare, balot de paie peste balot de paie, o coloană a rodirii, sugerată prin decupajele (pe orizontală, pe verticală) acelui material ciudat care garantează „altorelieful” pe pînză, pe mici suprafețe în tabla de șah monocromă, solară, aceeași pentru miriște și pentru recolta în plină vară, nu mai puțin însă, prevestind anotimpul tern la cîmpie, toamna. 

Traversînd, astfel, vîrste și anotimpuri – într-un timp aproape deloc legat de „crugul vremii” –, expoziția Floricăi Prevenda este, în înțelesul meu, (și) o descifrare / împăcare cu acesta, și un binevenit, binefăcător elogiu celor care îl urmează, anonimii cîmpiilor roditoare.

Ada D. Cruceanu este critic de artă.

1038 15 cop2 jpg
Levitația electromagnetică în tesseract
Eul de scriitor ratat apreciază această fragmentare din care se alcătuiește întregul: „Nu cred în cărți, cred în pagini, în fraze, în rînduri“.
p 22 Katherine Pangonis jpg
Fenicienii, oamenii purpurii
În unele contexte, fenicianismul și renașterea interesului pentru trecutul fenician al Libanului nu reprezintă decît o reacție rasistă la panarabism.
1035 15 coperta jpg
Sculptînd în timp
Există însă şi o altă cale de unire a materialului cinematografic, în care esenţială este dezvăluirea logicii în ceea ce privește modul de a gîndi al oamenilor.
foto 1 back stages jpg
1033 15 Iulia Lumanare copy (5) jpg
„Ne vom opri mereu la ceea ce ne este familiar” – interviu cu actrița Iulia LUMÂNARE
„Timpul a fost comprimat, și asta este, poate, cel mai dificil aspect al scenariului, deci al poveștii.”
1033 23 Foto Iulian Popa jpg
„Scriu ce văd în jurul meu, ca și cum aș fi în mijlocul acțiunii, dar invizibil“ – interviu cu Iulian POPA
„Un chimist, un om cu educație științifică, dar care are o abordare total neștiințifică, bazată pe percepții senzoriale.”
p 23 Passivité courtoise, 1930 jpg
Victor Brauner – Sfîrșitul și începutul
Opera lui îl face să meargă înainte mai degrabă decît o face el.
1031 15 Strøksnes, Morten Photo Cathrine Strøm webp
image png
Hotarul nevăzut al pictorului – expoziție aniversară Mihail Gavril* –
Lucrările prezente în expoziția de la Palatul Parlamentului, Sala „Brâncuși”, au o tematică ce aparține zonei sacrului.
1028 15 charlotte higgins miturile grecesti jpg
Miturile grecești repovestire din perspectivă feminină
Acestea sînt cîteva dintre personajele care controlează multe dintre narațiunile incluse în această carte.
1027 15 ёGoodlife Photography jpeg
p 22   Expoziția Victor Brauner jpg
Culoarea Artei
„Important e ce se vede.” Da, toți știm asta. Dar dacă v-aș spune că la fel de important e ce nu se vede?
1026 15 Calin Pop cu Nicu Covaci2 jpg
Rock, opoziție și represiune – Phoenix & Celelalte Cuvinte –
Spre deosebire de Phoenix, Celelalte Cuvinte nu au luat vreodată în considerație fuga din România comunistă.
DoinaLemny jpg
1025 22 Mario Martone  jpg
„Și cinematograful e un joc cu reguli” – interviu cu regizorul Mario MARTONE
„Atunci cînd regizez un film după un roman, nu mă interesează să pun în scenă doar povestea personajelor, ci și vocea scriitorului.“
1024 15 ABRA, Costinesti, anii 80 jpg
Unde sînt rockerii de odinioară?
„Toți am simțit că nici un zid nu ne va mai ține despărțiți vreodată”, avea să-și amintească ani mai tîrziu unul dintre cei prezenți la eveniment.
1023 15 Abziehbild  Unapplied Arts, 2023, Arsmonitor jpg
Lumea artei – elitism non-profit sau marginal pentru profit –
Și se încearcă același lucru de către artist-run-space-urile din Casa Presei.
1022 15 Marian Crișan jpeg
„Cînd ai în film un texan călare, inevitabil te gîndești și la western” – interviu cu regizorul Marian CRIȘAN –
Ca surse de inspirație au fost compozițiile lui George Enescu și Eugen Doga, în special albumul lui Echoes of the East.
10 pentru Rushdie jpeg
Dacă pacea ar fi un premiu
Cu toate acestea, am să mă întorc acasă cu acest premiu pentru pace.
Taifas 3 png
Cineaști balcanici la Taifas – anchetă –
Pentru că sînteți o revistă românească, iar el este pentru mine cel mai interesant regizor român al momentului.
1020 15 Andrei Tanase jpg
1020 15 1 jpg
Un tip de încordare
Artistul propune un storyboard neconvențional prin plasarea privitorului într-un spațiu definit vizual prin contraste.
1019 15 Foto Cristian Sutu jpg
1018 16 foto Ariana Serban jpg
„Literatura. Arie protejată” – interviu cu Robert ȘERBAN
„Am căutat, an de an, să identificăm cîte o temă, care să nu eludeze actualitatea și realitatea.”

Adevarul.ro

image
Adevărul despre Moscova lui Putin, dezvăluit de un vlogger român din Rusia. „Vă spun după 20 de ani de trai aici“ VIDEO
Moscova este o perlă a Rusiei, cel puțin la prima vedere, dar cu o mulțime de defecte. O spune un vlogger român care trăiește acolo de 20 de ani și analizează această metropolă.
image
Un om de știință a elucidat misterul „blestemului faraonului”. Ce i-a ucis pe cei care au deschis mormântul lui Tutankhamon
Un om de știință susține că a descoperit cauza „blestemului faraonului”, despre care se spune că a ucis mai mult de 20 de persoane care au deschis mormântul regelui Tutankhamon în 1922.
image
Moartea în chinuri a inginerului Ursu, Navalnîi de România. Cum acoperă statul român crimele securiștilor VIDEO
Inginerul Gheorghe Ursu a fost închis și omorât de comuniști pentru că a îndrăznit să prezinte lumii întregi planul criminal de reclădire a Bucureștiului după cutremurul din 1977. La aproape 40 de ani de la moartea lui, fiul său, Andrei Ursu, încă mai caută dreptatea pe care statul român i-o refuză.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.