„Îmi place enorm să experimentez și să amestec stilurile de lucru” interviu cu artistul Clément COGITORE

18 martie 2023
© Cristina Voinea
© Cristina Voinea

Clément Cogitore este artist plastic și cineast și a venit la București la inițiativa Institutului Francez, care a organizat cea de-a 27-a ediție a Festivalului Filmului Francez. Lucrările lui, situate la granița între cinema și artă contemporană, au fost recompensate cu o mulțime de premii. La 39 de ani, Clément Cogitore a expus în cele mai mari muzee din Europa, iar din 2015 el a devenit cunoscut și ca regizor,  odată cu lansarea filmului Neither Heaven, nor Earth, nominalizat, printre altele, la Premiile César. Lungmetrajul Goutte d'or a fost proiectat la București în prezența realizatorului. 

După studii în arte decorative și contemporane urmate la Strasbourg, apoi la studiourile Fresnoy, ați ajuns rapid un artist „multipremiat”. Cum vedeți raportul între ființa umană și poveștile lumii contemporane?

Mă preocupă mitologia și legăturile cu diverse tipuri de credință, religioasă sau mistică, felul în care aceste povești ne ajută să trăim cu ceea ce nu înțelegem, cu legăturile spirituale din noi. Doliul și imensitatea lumii reprezintă pentru mine un mod de a înțelege ce ne înconjoară și de a chestiona felul în care toate aceste ficțiuni se răsfrîng asupra noastră. Mă preocupă și explicația legată de necesitatea dezvoltării acestor „narațiuni” în raport cu existența umană.

În 2018 ați fost recompensat cu Premiul Marcel Duchamp pentru instalația video Evil Eye expusă la Centrul Pompidou. Rețelele sociale și media în general ne propun  stereotipuri dar și o înțelegere de multe ori sumară a lumii. Ce rol are artistul în acest context?  

Instalația Evil Eye are în centru un personaj feminin construit doar din imagini preluate din clipuri publicitare, iar presa încurajează din păcate acest tip de limbaj. Tot ea ar trebui să ne ajute să reconecteze realitatea la imagine, căci rolul ei în asta constă... Mă bucură mult că în redacții apar dispozitive moderne făcute să elimine sistemele de manipulare și algoritmele rețelelor sociale. Presa adevărată ar putea fi mai ofensivă față de mecanismele de manipulare, ar trebui să nu amplifice fenomenul. Îmi vine in minte o frază scrisă de Luis Bunuel în ani '60 care spunea că „Informația redundantă este unul din cei patru cavaleri ai apocalipsei...”

În 2011 ați fost selecționat la Festivalul de la Cannes în secțiunea „Quinzaine des cinéastes” cu un scurtmetraj dedicat artistului Ely Bielutin. De ce v-ați oprit la el ?Documentarul de care vorbiți este dedicat colecționarului rus Ely Bielutin și soției sale. Cei doi  dețin  o colecție impresionantă  de artă veche, e o poveste controversată legată de operele  de artă care astăzi sînt asociate cu  averea lui Putin...

În documentarul despre Indiile Galante, spectacolul pe care l-ați montat la Opera Bastille, interpretați chiar unul dintre personaje. Este limbajul coregrafic mai expresiv decît cinema-ul?

În afară de spectacolul după opera lui Rameau, am semnat regia documentarului și am lucrat cu coregraful Bintou Dembélé. A fost extraodinar să regizez scene de dans contemporan pe muzică veche, să reușesc să fac conexiuni între aceste două tipuri de „energii”, mai ales că eu sînt de părere că mișcările corpului trec prin filtrul cognitiv și sînt și ele o formă de limbaj elaborat. Pentru mine, ca cineast, limbajul este dialog, povestire, text, iar dansul și muzica îmi permit să elimin cuvintele. Nu a fost ușor să montez Indiile Galante, avînd în vedere dimensiunile atît de variate ale abordărilor  artistice.

Ați venit la București în calitate de regizor al filmului Goutte d 'or..

Goutte d 'or este numele unei străzi dintr-un cartier parizian extrem de popular, situat în arondisementul 18. Popular în sensul în care fusese o zonă industrială în secolul 19, cu locuitori săraci. Eu, cînd am venit la Paris, am locuit în acest cartier pentru că era mai ieftin și era, ca și acum, plin de artiști. Sînt foarte atașat de zona asta, de aceea am și decis să filmez acolo povestea care are ca personaj principal un anti-erou, pe clarvăzătorul Ramses.

Ați filmat în cea mai mare parte pe străduțele din jurul cartierului istoric Montmartre. Ați întîmpinat dificultăți ?

A fost greu, dar extrem de plăcut pentru toată echipa, doar scenele de interior le-am filmat la Bordeaux.

Personajul din film, Ramses (interpretat de Karim Leklou) este un escroc, el păcălește lumea pretinzînd  că poate prevedea viitorul. Credeți că misticismul a rămas o formă de a cunoaște lumea ?

Cred că misticismul nu are „vîrstă”, se trage din  perioada Greciei antice, cunoaște momente de glorie în Evul Mediu, dar e prezent în toate civilizațiile și epocile de pînă acum. Toate mitologiile iau naștere din ciocnirea între lumile reală și spirituală. Dar personajul meu acționează prin mijloace „contemporane”...

E un ritm foarte alert în filmul Goutte d'or. Această viteză se datorează scenariului inițial sau modului de filmare ? 

Am scris scenariul împreună cu alți trei co-scenariști, dar ritmul  alert de care vorbiți este dictat de energia foarte specială a cartierului în care am filmat și de intriga poveștii. Am lucrat cu actori  profesioniști, dar și cu persoane care nu mai fuseseră pe un platou de filmare, îmi place enorm să exeprimentez și să amestec stilurile de lucru.

Cum vedeți cinemaul francez peste 30 de ani ?

Nu știu care va fi evoluția, dar îmi amintesc că la momentul în care realitatea virtuală era foarte la modă toată lumea credea că asta va fi moartea filmului  clasic, că actorii vor fi înlocuiți de  roboți sau de personaje lucrate pe calculator. La fel s-a întîmplat și cu cărțile, ele nu au dispărut, se publică, există încă librării,  iar eu nu am crezut nici o secundă că noile tehnologii vor determina dispariția volumelor tipărite. Deci, nu cred că cinemaul consacrat o să dispară, sau o să se schimbe în mod radical.

interviu realizat de Roxana CĂLINESCU

1038 15 cop2 jpg
Levitația electromagnetică în tesseract
Eul de scriitor ratat apreciază această fragmentare din care se alcătuiește întregul: „Nu cred în cărți, cred în pagini, în fraze, în rînduri“.
p 22 Katherine Pangonis jpg
Fenicienii, oamenii purpurii
În unele contexte, fenicianismul și renașterea interesului pentru trecutul fenician al Libanului nu reprezintă decît o reacție rasistă la panarabism.
1035 15 coperta jpg
Sculptînd în timp
Există însă şi o altă cale de unire a materialului cinematografic, în care esenţială este dezvăluirea logicii în ceea ce privește modul de a gîndi al oamenilor.
foto 1 back stages jpg
1033 15 Iulia Lumanare copy (5) jpg
„Ne vom opri mereu la ceea ce ne este familiar” – interviu cu actrița Iulia LUMÂNARE
„Timpul a fost comprimat, și asta este, poate, cel mai dificil aspect al scenariului, deci al poveștii.”
1033 23 Foto Iulian Popa jpg
„Scriu ce văd în jurul meu, ca și cum aș fi în mijlocul acțiunii, dar invizibil“ – interviu cu Iulian POPA
„Un chimist, un om cu educație științifică, dar care are o abordare total neștiințifică, bazată pe percepții senzoriale.”
p 23 Passivité courtoise, 1930 jpg
Victor Brauner – Sfîrșitul și începutul
Opera lui îl face să meargă înainte mai degrabă decît o face el.
1031 15 Strøksnes, Morten Photo Cathrine Strøm webp
image png
Hotarul nevăzut al pictorului – expoziție aniversară Mihail Gavril* –
Lucrările prezente în expoziția de la Palatul Parlamentului, Sala „Brâncuși”, au o tematică ce aparține zonei sacrului.
1028 15 charlotte higgins miturile grecesti jpg
Miturile grecești repovestire din perspectivă feminină
Acestea sînt cîteva dintre personajele care controlează multe dintre narațiunile incluse în această carte.
1027 15 ёGoodlife Photography jpeg
p 22   Expoziția Victor Brauner jpg
Culoarea Artei
„Important e ce se vede.” Da, toți știm asta. Dar dacă v-aș spune că la fel de important e ce nu se vede?
1026 15 Calin Pop cu Nicu Covaci2 jpg
Rock, opoziție și represiune – Phoenix & Celelalte Cuvinte –
Spre deosebire de Phoenix, Celelalte Cuvinte nu au luat vreodată în considerație fuga din România comunistă.
DoinaLemny jpg
1025 22 Mario Martone  jpg
„Și cinematograful e un joc cu reguli” – interviu cu regizorul Mario MARTONE
„Atunci cînd regizez un film după un roman, nu mă interesează să pun în scenă doar povestea personajelor, ci și vocea scriitorului.“
1024 15 ABRA, Costinesti, anii 80 jpg
Unde sînt rockerii de odinioară?
„Toți am simțit că nici un zid nu ne va mai ține despărțiți vreodată”, avea să-și amintească ani mai tîrziu unul dintre cei prezenți la eveniment.
1023 15 Abziehbild  Unapplied Arts, 2023, Arsmonitor jpg
Lumea artei – elitism non-profit sau marginal pentru profit –
Și se încearcă același lucru de către artist-run-space-urile din Casa Presei.
1022 15 Marian Crișan jpeg
„Cînd ai în film un texan călare, inevitabil te gîndești și la western” – interviu cu regizorul Marian CRIȘAN –
Ca surse de inspirație au fost compozițiile lui George Enescu și Eugen Doga, în special albumul lui Echoes of the East.
10 pentru Rushdie jpeg
Dacă pacea ar fi un premiu
Cu toate acestea, am să mă întorc acasă cu acest premiu pentru pace.
Taifas 3 png
Cineaști balcanici la Taifas – anchetă –
Pentru că sînteți o revistă românească, iar el este pentru mine cel mai interesant regizor român al momentului.
1020 15 Andrei Tanase jpg
1020 15 1 jpg
Un tip de încordare
Artistul propune un storyboard neconvențional prin plasarea privitorului într-un spațiu definit vizual prin contraste.
1019 15 Foto Cristian Sutu jpg
1018 16 foto Ariana Serban jpg
„Literatura. Arie protejată” – interviu cu Robert ȘERBAN
„Am căutat, an de an, să identificăm cîte o temă, care să nu eludeze actualitatea și realitatea.”

Parteneri

George Simion FOTO Inquam / Octav Ganea
Politico, despre ascensiunea lui Simion. „Un Meloni 2.0 care vrea să «simionizeze» Europa”
Românii au mers la urne duminică pentru un scrutin prezidențial atent urmărit, iar rezultatele parțiale îl arată în frunte, cu un avans clar, pe candidatul de extremă dreapta George Simion, scrie Politico.
Marcel Ciolacu și Crin Antonescu FOTO gov.ro
„Ciolacu, frână pentru Antonescu”. Atac din PNL la adresa PSD: Coaliția nu mai are susținere puternică în teritoriu
Președintele interimar al PNL Bistrița-Năsăud, deputatul Robert Sighiartău, susține că rezultatele parțiale ale alegerilor prezidențiale dovedesc că actuala coaliție guvernamentală „nu mai are susținere puternică în teritoriu”.
Nicusor alegeri foto Adevarul jpg
Contraste în noaptea decisivă. Cum au trăit seara alegerilor George Simion și Nicușor Dan
În seara primului tur al alegerilor prezidențiale 2025, George Simion a ales să le vorbească susținătorilor din birou, în timp ce Nicușor Dan a ieșit în parcul Cișmigiu unde îl așteptau aproximativ 100 de oameni.
Crin Antonescu. FOTO Inquam Photos / George Călin
Crin Antonescu și-a recunoscut înfrângerea: „Viața merge mai departe, politica merge mai departe”
Candidatul coaliției de guvernare, Crin Antonescu, și-a recunoscut înfrângerea în alegerile prezidențiale. „Viața merge mai departe, politica merge mai departe”, a transmis acesta.
drona magura 7 FOTO:X
Imagini cu drona ucraineană Măgura V7, care a doborât în premieră mondială două avioane de luptă rusești
Armata ucraineană a distrus două avioane de luptă rusești Su-30 folosind rachete aer-aer AIM-9 Sidewinder lansate de dronele Magura-7. Naval News a oferit detalii despre această dronă de suprafață și a publicat prima fotografie a acesteia.
smoke and mirrors 4247808 1280 jpg
Testul de cultură generală care a zăpăcit toți românii. De ce se spune că ai ghinion dacă spargi oglinda
Imaginează-ți scena: te împiedici, oglinda din mâna ta cade și se face țăndări pe podea. Primul gând care îți vine în minte? „Șapte ani de ghinion!”
 Cristian Tudor Popescu FOTO Inquam Photos / Bogdan Buda
CTP anunță „sfârșitul politicii” din România: „Eu nu știu ce vor face cu această țară specimenele alea de la AUR și de la POT”
Concluzia dată de gazetarul Cristian Tudor Popescu la afișarea rezultatelor primului tur de scrutin al alegerilor prezidențiale 2025 a fost că politica din România a luat sfârșit.
495466004 18142287379385573 6141668964649923127 n jpg
Răsturnare de situație. Anunțul lui Nicușor Dan: Am intrat în turul 2
Nicușor Dan a transmis un mesaj scurt, dar cu greutate, după centralizarea parțială a voturilor din primul tur al alegerilor prezidențiale: „Am intrat în turul 2. Mulțumesc!”. Declarația sa vine într-un moment în care datele oficiale arată o competiție extrem de strânsă pentru locul al doilea, între
Cristi Danileţ - sursă Facebook
Danileț, reacție acidă despre candidați: Antonescu să se întoarcă în hibernare, Ponta nu mai are ce căuta în politică
Fostul judecător Cristi Danileț a criticat, într-o postare pe Facebook, candidații la alegerile prezidențiale. Simion e în cădere, Antonescu să se întoarcă în hibernare, Ponta nu mai are ce căuta în politică.