„Îmi place enorm să experimentez și să amestec stilurile de lucru” interviu cu artistul Clément COGITORE

18 martie 2023
© Cristina Voinea
© Cristina Voinea

Clément Cogitore este artist plastic și cineast și a venit la București la inițiativa Institutului Francez, care a organizat cea de-a 27-a ediție a Festivalului Filmului Francez. Lucrările lui, situate la granița între cinema și artă contemporană, au fost recompensate cu o mulțime de premii. La 39 de ani, Clément Cogitore a expus în cele mai mari muzee din Europa, iar din 2015 el a devenit cunoscut și ca regizor,  odată cu lansarea filmului Neither Heaven, nor Earth, nominalizat, printre altele, la Premiile César. Lungmetrajul Goutte d'or a fost proiectat la București în prezența realizatorului. 

După studii în arte decorative și contemporane urmate la Strasbourg, apoi la studiourile Fresnoy, ați ajuns rapid un artist „multipremiat”. Cum vedeți raportul între ființa umană și poveștile lumii contemporane?

Mă preocupă mitologia și legăturile cu diverse tipuri de credință, religioasă sau mistică, felul în care aceste povești ne ajută să trăim cu ceea ce nu înțelegem, cu legăturile spirituale din noi. Doliul și imensitatea lumii reprezintă pentru mine un mod de a înțelege ce ne înconjoară și de a chestiona felul în care toate aceste ficțiuni se răsfrîng asupra noastră. Mă preocupă și explicația legată de necesitatea dezvoltării acestor „narațiuni” în raport cu existența umană.

În 2018 ați fost recompensat cu Premiul Marcel Duchamp pentru instalația video Evil Eye expusă la Centrul Pompidou. Rețelele sociale și media în general ne propun  stereotipuri dar și o înțelegere de multe ori sumară a lumii. Ce rol are artistul în acest context?  

Instalația Evil Eye are în centru un personaj feminin construit doar din imagini preluate din clipuri publicitare, iar presa încurajează din păcate acest tip de limbaj. Tot ea ar trebui să ne ajute să reconecteze realitatea la imagine, căci rolul ei în asta constă... Mă bucură mult că în redacții apar dispozitive moderne făcute să elimine sistemele de manipulare și algoritmele rețelelor sociale. Presa adevărată ar putea fi mai ofensivă față de mecanismele de manipulare, ar trebui să nu amplifice fenomenul. Îmi vine in minte o frază scrisă de Luis Bunuel în ani '60 care spunea că „Informația redundantă este unul din cei patru cavaleri ai apocalipsei...”

În 2011 ați fost selecționat la Festivalul de la Cannes în secțiunea „Quinzaine des cinéastes” cu un scurtmetraj dedicat artistului Ely Bielutin. De ce v-ați oprit la el ?Documentarul de care vorbiți este dedicat colecționarului rus Ely Bielutin și soției sale. Cei doi  dețin  o colecție impresionantă  de artă veche, e o poveste controversată legată de operele  de artă care astăzi sînt asociate cu  averea lui Putin...

În documentarul despre Indiile Galante, spectacolul pe care l-ați montat la Opera Bastille, interpretați chiar unul dintre personaje. Este limbajul coregrafic mai expresiv decît cinema-ul?

În afară de spectacolul după opera lui Rameau, am semnat regia documentarului și am lucrat cu coregraful Bintou Dembélé. A fost extraodinar să regizez scene de dans contemporan pe muzică veche, să reușesc să fac conexiuni între aceste două tipuri de „energii”, mai ales că eu sînt de părere că mișcările corpului trec prin filtrul cognitiv și sînt și ele o formă de limbaj elaborat. Pentru mine, ca cineast, limbajul este dialog, povestire, text, iar dansul și muzica îmi permit să elimin cuvintele. Nu a fost ușor să montez Indiile Galante, avînd în vedere dimensiunile atît de variate ale abordărilor  artistice.

Ați venit la București în calitate de regizor al filmului Goutte d 'or..

Goutte d 'or este numele unei străzi dintr-un cartier parizian extrem de popular, situat în arondisementul 18. Popular în sensul în care fusese o zonă industrială în secolul 19, cu locuitori săraci. Eu, cînd am venit la Paris, am locuit în acest cartier pentru că era mai ieftin și era, ca și acum, plin de artiști. Sînt foarte atașat de zona asta, de aceea am și decis să filmez acolo povestea care are ca personaj principal un anti-erou, pe clarvăzătorul Ramses.

Ați filmat în cea mai mare parte pe străduțele din jurul cartierului istoric Montmartre. Ați întîmpinat dificultăți ?

A fost greu, dar extrem de plăcut pentru toată echipa, doar scenele de interior le-am filmat la Bordeaux.

Personajul din film, Ramses (interpretat de Karim Leklou) este un escroc, el păcălește lumea pretinzînd  că poate prevedea viitorul. Credeți că misticismul a rămas o formă de a cunoaște lumea ?

Cred că misticismul nu are „vîrstă”, se trage din  perioada Greciei antice, cunoaște momente de glorie în Evul Mediu, dar e prezent în toate civilizațiile și epocile de pînă acum. Toate mitologiile iau naștere din ciocnirea între lumile reală și spirituală. Dar personajul meu acționează prin mijloace „contemporane”...

E un ritm foarte alert în filmul Goutte d'or. Această viteză se datorează scenariului inițial sau modului de filmare ? 

Am scris scenariul împreună cu alți trei co-scenariști, dar ritmul  alert de care vorbiți este dictat de energia foarte specială a cartierului în care am filmat și de intriga poveștii. Am lucrat cu actori  profesioniști, dar și cu persoane care nu mai fuseseră pe un platou de filmare, îmi place enorm să exeprimentez și să amestec stilurile de lucru.

Cum vedeți cinemaul francez peste 30 de ani ?

Nu știu care va fi evoluția, dar îmi amintesc că la momentul în care realitatea virtuală era foarte la modă toată lumea credea că asta va fi moartea filmului  clasic, că actorii vor fi înlocuiți de  roboți sau de personaje lucrate pe calculator. La fel s-a întîmplat și cu cărțile, ele nu au dispărut, se publică, există încă librării,  iar eu nu am crezut nici o secundă că noile tehnologii vor determina dispariția volumelor tipărite. Deci, nu cred că cinemaul consacrat o să dispară, sau o să se schimbe în mod radical.

interviu realizat de Roxana CĂLINESCU

1038 15 cop2 jpg
Levitația electromagnetică în tesseract
Eul de scriitor ratat apreciază această fragmentare din care se alcătuiește întregul: „Nu cred în cărți, cred în pagini, în fraze, în rînduri“.
p 22 Katherine Pangonis jpg
Fenicienii, oamenii purpurii
În unele contexte, fenicianismul și renașterea interesului pentru trecutul fenician al Libanului nu reprezintă decît o reacție rasistă la panarabism.
1035 15 coperta jpg
Sculptînd în timp
Există însă şi o altă cale de unire a materialului cinematografic, în care esenţială este dezvăluirea logicii în ceea ce privește modul de a gîndi al oamenilor.
foto 1 back stages jpg
1033 15 Iulia Lumanare copy (5) jpg
„Ne vom opri mereu la ceea ce ne este familiar” – interviu cu actrița Iulia LUMÂNARE
„Timpul a fost comprimat, și asta este, poate, cel mai dificil aspect al scenariului, deci al poveștii.”
1033 23 Foto Iulian Popa jpg
„Scriu ce văd în jurul meu, ca și cum aș fi în mijlocul acțiunii, dar invizibil“ – interviu cu Iulian POPA
„Un chimist, un om cu educație științifică, dar care are o abordare total neștiințifică, bazată pe percepții senzoriale.”
p 23 Passivité courtoise, 1930 jpg
Victor Brauner – Sfîrșitul și începutul
Opera lui îl face să meargă înainte mai degrabă decît o face el.
1031 15 Strøksnes, Morten Photo Cathrine Strøm webp
image png
Hotarul nevăzut al pictorului – expoziție aniversară Mihail Gavril* –
Lucrările prezente în expoziția de la Palatul Parlamentului, Sala „Brâncuși”, au o tematică ce aparține zonei sacrului.
1028 15 charlotte higgins miturile grecesti jpg
Miturile grecești repovestire din perspectivă feminină
Acestea sînt cîteva dintre personajele care controlează multe dintre narațiunile incluse în această carte.
1027 15 ёGoodlife Photography jpeg
p 22   Expoziția Victor Brauner jpg
Culoarea Artei
„Important e ce se vede.” Da, toți știm asta. Dar dacă v-aș spune că la fel de important e ce nu se vede?
1026 15 Calin Pop cu Nicu Covaci2 jpg
Rock, opoziție și represiune – Phoenix & Celelalte Cuvinte –
Spre deosebire de Phoenix, Celelalte Cuvinte nu au luat vreodată în considerație fuga din România comunistă.
DoinaLemny jpg
1025 22 Mario Martone  jpg
„Și cinematograful e un joc cu reguli” – interviu cu regizorul Mario MARTONE
„Atunci cînd regizez un film după un roman, nu mă interesează să pun în scenă doar povestea personajelor, ci și vocea scriitorului.“
1024 15 ABRA, Costinesti, anii 80 jpg
Unde sînt rockerii de odinioară?
„Toți am simțit că nici un zid nu ne va mai ține despărțiți vreodată”, avea să-și amintească ani mai tîrziu unul dintre cei prezenți la eveniment.
1023 15 Abziehbild  Unapplied Arts, 2023, Arsmonitor jpg
Lumea artei – elitism non-profit sau marginal pentru profit –
Și se încearcă același lucru de către artist-run-space-urile din Casa Presei.
1022 15 Marian Crișan jpeg
„Cînd ai în film un texan călare, inevitabil te gîndești și la western” – interviu cu regizorul Marian CRIȘAN –
Ca surse de inspirație au fost compozițiile lui George Enescu și Eugen Doga, în special albumul lui Echoes of the East.
10 pentru Rushdie jpeg
Dacă pacea ar fi un premiu
Cu toate acestea, am să mă întorc acasă cu acest premiu pentru pace.
Taifas 3 png
Cineaști balcanici la Taifas – anchetă –
Pentru că sînteți o revistă românească, iar el este pentru mine cel mai interesant regizor român al momentului.
1020 15 Andrei Tanase jpg
1020 15 1 jpg
Un tip de încordare
Artistul propune un storyboard neconvențional prin plasarea privitorului într-un spațiu definit vizual prin contraste.
1019 15 Foto Cristian Sutu jpg
1018 16 foto Ariana Serban jpg
„Literatura. Arie protejată” – interviu cu Robert ȘERBAN
„Am căutat, an de an, să identificăm cîte o temă, care să nu eludeze actualitatea și realitatea.”

Parteneri

Studenți USV Iași jpeg
Ajutor nesperat pentru elevi și studenți. Cei care învață în străinătate vor beneficia de asigurare medicală fără plata contribuției la stat
Este oficial! Elevii, studenţii şi studenții doctoranzi care urmează cursurile școlilor și universităților din străinătate vor beneficia de asigurare de sănătate fără plata contribuțiilor.
Inundaţii Bucureşti FOTO Inquam Photos Liviu Florin Albei
INTERVIU Cum pot fi prevenite inundațiile din mediul urban: de la „orașele-bureți” la asigurările de locuințe
Directorul general interimar al Institutul Internațional pentru Apă din Stockholm (SIWI), Håkan Tropp, explică pentru „Weekend Adevărul” modul în care poate fi evitată inundarea străzilor din orașe în perioadele ploioase.
bacalaureat jpg
Bacalaureat 2025, sesiunea din iarnă. Cum se va desfășura examenul de evaluare a competențelor lingvistice la Limba română
În perioada 27-31 ianuarie 2025, elevii claselor a XII-a vor susține probele de evaluare a competențelor lingvistice la Limba română și Limba maternă din cadrul examenului de Bacalaureat.
Stațiunea Straja  Foto Bunzac Media, Complex montana (11) jpg
Cele mai populare stațiuni montane din România. Unde se află destinațiile de iarnă ale Carpaților
Cele mai populare stațiuni montane din România se înșiruie de-a lungul văii Prahovei, însă locuri ca Munții Apuseni, Bucovina sau Valea Jiului atrag și ele nenumărați turiști.
vaci lapte (2) jpg
Se prăbușește „împărăția laptelui”. Seceta, scumpirile și munca plătită în bătaie de joc adâncesc sărăcia în lumea rurală
Seceta care aproape a lăsat animalele fără hrană, dar și prețul extrem de scăzut al litrului de lapte, la vânzare, sărăcește comunități întregi din România. Este vorba în special despre satele în care localnicii trăiesc aproape exclusiv din creșterea vacilor cu lapte.
Comorile Olteniei de sub Munte descoperite datorită Festivalului Licuricilor de la Costești Vâlcea Foto Colaj
Ce este „vacanța de formare” și de ce câștigă popularitate acest tip de călătorie. Skillcation în România
Un nou tip de vacanță câștigă tot mai mulți adepți la nivel global. Skillcation, vacanța de dezvoltare personală, poate fi comparată cu o tabără pentru adulți, în care participanții au ocazia să deprindă noi abilități, exersând activități pe care poate nu au avut ocazia să le experimenteze.
Copii fericiti FOTO Shutterstock
Copiii activi învață mai bine. Legătura dintre mișcare și rezultate la școală
Un adolescent din șapte la nivel global se confruntă cu o afecțiune mintală, iar în acest context, se caută tot mai multe soluții de prevenire. Surprinzător, cercetările recente sugerează că activitatea fizică ar putea fi cheia unei abordări simple, dar extrem de eficiente.
Inundatii Slobozia Conachi  Foto Inquam Photos   George Calin (2) jpg
INTERVIU Cum ar putea fi prevenite inundațiile: „O soluție rentabilă este să folosim natura ca parte a protecției”
Directorul general interimar al Institutului Internațional pentru Apă din Stockholm (SIWI), Håkan Tropp, explică modul în care pot fi gestionate mai eficient resursele de apă astfel încât riscul de inundații sau secete să scadă semnificativ.
Dealul Babii, Vulcan  Foto Daniel Guță (5) jpg
Județul unde 27 de drumuri rămân închise iarna. Cum arată șoselele spectaculoase, dar riscante
27 de drumuri din vestul României, considerate riscante în timpul iernii, au fost închise circulației mașinilor, de vineri 15 noiembrie, până la sfârșitul lunii martie 2025.