„Fac film pentru a găsi pacea în legătură cu absența“ – interviu cu Mikhaël HERS –

Publicat în Dilema Veche nr. 959 din 25 august – 31 august 2022
image

Les passagers de la nuit urmărește, în stilul Nouvelle Vague, două generații în același apartament parizian din anii ʼ80: o mamă singură, cei doi copii ai săi, deja adolescenți, și Talulah, o fată de pe stradă, o ruptură în cadrele luminoase, orbitoare. La fel ca în Ce sentiment de l’été și Amanda, regizorul Mikhaël Hers aduce și aici separarea și absența, spectrul unei boli, dar și dragostea și sprijinul oferit de o familie.

V-ați întors în acest film la anii copilăriei dumneavoastră. Ce anume ați luat din amintirile de atunci și de ce?

Există o mulțime de lucruri frumoase care vin din copilărie, iar acesta a fost scopul filmului, să mă adîncesc cu adevărat în anii copilăriei mele, în anii aceia „împietriți“ cumva în timp. Departe de a reconstitui toate senzațiile și impresiile pe care mi le-au transmis anii aceia, am vrut să fac un film senzorial și impresionist pornind de la copilăria mea.

Nu e și puțin periculoasă nostalgia pentru trecut?

N-am pornit cu gîndul să fac un film nostalgic. Pentru mine, nostalgia e cu adevărat întoarsă spre trecut, dar eu nu sînt așa, eu iubesc prezentul. N-am dorit să regăsesc un paradis pierdut. Am vrut să fac un film plasat în acei ani pentru că simt că acei ani m-au creat, însă nu dintr-o perspectivă de regret sau de nostalgie. Nostalgia, în esență, e periculoasă.

Spuneați într-un interviu că faceți alegeri legate de scenariu împreună cu actorii. Cum a fost în acest sens lucrul cu Noée Abita și Charlotte Gainsbourg?

Am ales actorii după ce am terminat scenariul, așa că nu i-am avut în minte atunci cînd scriam, textul, dialogul, situațiile sînt destul de fixe. Odată ce actorii simt că pot avea încredere în mine, odată ce înțeleg puțin proiectul, muzica, lucrurile devin de fapt simple. De la bun început, n-a fost nevoie să dau prea multe indicații, lucrurile s-au așezat natural, mulțumită acestui climat de încredere.

Talulah are în ea și fragilitate, și putere, Élisabeth la fel, ambele sînt ambivalente. Ce ați învățat de la fiecare dintre ele?

Îmi place Charlotte Gainsbourg în rolul lui Élisabeth, îmi plac ambivalența ei, amestecul de fragilitate și forță, de timiditate și curaj. Dar nu pot spune că am învățat de la personaje, dimpotrivă, am învățat de la actrițe. De fiecare dată cînd lucrez cu un actor nou, există gesturi, maniere noi. M-au surprins foarte tare șarmul și capacitatea lui Charlotte Gainsbourg de-a se insinua într-un personaj atît de diferit de trecutul ei. Charlotte Gainsbourg n-a trăit niciodată viața unei femei obișnuite, a fost, din copilărie, puțin în afara lumii obișnuite, și mi s-a părut fascinant să observ cum, pornind de la un sentiment foarte intim, de la raportul ei cu familia, cu copiii ei care tocmai părăseau căminul comun, a reușit să intre în pielea unui personaj care, din punct de vedere social, e foarte departe de viața ei reală.

image

Talulah este un catalizator pentru emoțiile membrilor familiei. Ce anume v-a inspirat cînd ați scris personajul ei?

Personajul ei pleacă în permanență, e un personaj care ba vine, ba dispare, care n-a cunoscut căldura unei familii, deși asta nu-i dă neapărat dreptul să tot plece, așa cum o face. Am vrut un personaj puțin diferit de celelalte, mai romanesc, un personaj care răspunde altor legi ale cinema-ului, poate dintr-o perspectivă mai naturalistă. M-a inspirat actrița Pascale Ogier, poate o cunoașteți – felul ei de-a vorbi, din acea perioadă a amintirilor din copilărie, și numele ei... Talulah e un personaj complex, plin de influențe.

În mai multe dintre filmele dvs. există o formă de absență. De ce vă preocupă atît de mult această temă?

Ce-i drept, de fiecare dată cînd scriu, mă învîrt în jurul disparițiilor, fie în mod direct, fie într-un fel mai metaforic. Aici, e vorba de timpul care trece, despre separări și dispariții. Cred că fac film pentru a găsi o formă de pace, de seninătate în legătură cu absența. 

Acordați foarte multă atenție sunetului în film, și prin voci, mai ales cele din emisiunea radio, dar și prin melodiile alese. Ce muzică vă inspiră?

Ador muzica, e prima mea pasiune, adevărata mea pasiune. Nu mă pot dezice de cinema, dar pot trece săptămîni întregi fără să văd un film. Dimpotrivă, muzică ascult în fiecare zi și chiar spun des că mi-ar plăcea să găsesc un mod de a face film care să apropie publicul de muzică, s-o simtă cu adevărat. Aș vrea ca publicul să-mi poată vedea filmele ca și cum ar asculta un cîntec, într-un mod mai senzorial, care trece prin muzică. Ascult multă muzică și cred că ar putea fi infuzată în film. 

Ce muzică ascultați?

Pop, rock, uneori melodii mai liniștite, alteori mai energice. Dar cel mai des rock și pop.

Englez sau francez?

Englez.

Ce credeți că s-a întîmplat cu Matthias după toți acești ani, a reușit el în sfîrșit să devină poet?

Sper că da, sper că Matthias a devenit poet, că a publicat. Sper că Talulah a reușit să se îndrepte, să facă ceva mai puțin distructiv. Și sper că Élisabeth a menținut relația cu bărbatul pe care l-a întîlnit în film, dar cine știe?

interviu realizat de Cristina ȘTEFAN

Infinitul intr o trestie jpg
Irene Vallejo - Infinitul într-o trestie
Să nu uităm că dintotdeauna cartea a fost aliatul nostru, de multe secole, într-un război care nu figurează în manualele de istorie.
974 15 Foto Richard Schroeder jpg
11850107 big jpg
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
Cuvintele și viața personalităților istorice sînt investigate în căutarea oricărui moment care ar putea fi perceput ca defect de caracter ori lipsă de discernămînt.
971 15 WC jpg
Moartea morţii
Moarte, moartea fiind ea însăşi muritoare, spre deosebire de Moarte.
971 22 Cinty Ionescu jpeg
970 15 foto I  Rusu jpg
„Sîntem preocupați de chestiunea morală” – interviu cu regizorul Luc DARDENNE –
Sigur, dimensiunea societății e o permanență, toate personajele noastre evoluează în situații existențiale sau sociale aparte.
Arnaud Desplechin jpg
Cinemaul poate provoca amintirile - interviu cu regizorul Arnaud Desplechin -
Viața ne obligă să traversăm sentimente negative de care trebuie să scăpăm, să le rezolvăm singuri.
968 15 coperta jpeg
Saramago și romanul istoric
Așa cum subliniază Saramago în „História e ficção”, nu este vorba însă de o fugă de realitate, de o simplă dorință de evadare într-un trecut reimaginat
p 1 ovidiu verdes jpg
In memoriam Ovidiu Verdeş
De altfel, Mircea Cărtărescu spunea, la apariție, că „Ovidiu Verdeș nu este Salinger, dar nici mult nu a lipsit, cartea sa fiind cea mai adevărată, mai vie, mai înveselitoare și mai nostalgică proză românească citită de mine de zece ani încoace
Alessandro Grande jpg
„Nu mă grăbesc” interviu cu regizorul Alessandro Grande
Cînd scriu o poveste pornesc mereu de la personaje și de la problemele lor, de la caracterul și personalitatea lor și de la felul cum viața îi pune la grea încercare.
966 15 Alexandra Gulea portet jpg
„Este un film care sondează existența unei minorități ancestrale” – interviu cu regizoarea Alexandra GULEA –
Matei copil miner este o ficțiune cu un puternic caracter documentar, de altfel, scurtmetrajul care îi urmează, Valea Jiului – Note are un caracter și mai apropiat de documentar.
p 15 jpg
Rock’n’freedom – despre acceptarea artiștilor ruși în festivalurile europene din 2022 –
Free to Rock nu e o lecție de cinema, dar e cu siguranță una de istorie și una de muzică rock.
p 15 Clara Uson,jpg jpg
„Istoria e un lucru, mitul e altceva, dar se întrepătrund” – interviu cu scriitoarea Clara USÓN –
Am citit mult despre bătălia de la Kosovo Polje, despre modul în care acel moment a fost preluat în cultura din zona respectivă. Istoria e un lucru, mitul e altceva, dar ele se întrepătrund.
962  15 Einstein 1920 Wikimedia Commons jpg
Dumnezeu după Einstein
Dacă examinăm panteismul astăzi în lumina unui univers ireversibil în timp, avem impresia unui caz extrem de nerăbdare religioasă.
 961 15 Coperta Avanpremiera Omul muzical jpg
Omul muzical
Lumea muzicală e un buchet zumzăitor de sunete. Muzica de pe iPhone poate avea diferite armonii, game și ritmuri, de la orchestrele din Bali la cîntecele pădurii tropicale braziliene.
961 16 coperta jpg
Cutii de rezonanță
Dacă a existat o „lecție Brecht” în cazul lui Acosmei și dacă, asimilată, aceasta a lăsat urme, rămîne de cercetat. Unele mărturii conduc în pragul unei atari ipoteze, e-adevărat. Dar nu sînt sigur că-l trec.
960 16 foto Cato Lein jpg
„Un scriitor trebuie să scrie ca şi cum scrisul este mai important decît viaţa în sine” – interviu cu Salman RUSHDIE
„Am fost un cititor pasionat încă de mic copil şi citeam orice, inclusiv reviste de benzi desenate americane. Nimeni din familie nu m-a îndrumat, apropierea de literatură s-a produs natural.”
959 15 interviu Ana jpg
„M-a interesat ce l-a făcut pe Ceaușescu să devină acel Ceaușescu pe care îl știm cu toții” – interviu cu regizorul Sebastian MIHĂILESCU
Coșmarul continuă cînd prietena lui dispare. Camil pornește în căutarea ei și va ajunge într-un loc interzis bărbaților, o comunitate secretă dedicată fertilității, undeva lîngă un lac din mijlocul munților, dar acolo va descoperi ceva mult mai tulburător.
959 16sus coperta Uson jpg
„Sînt îngrozită de nebunie” – interviu cu scriitoarea Clara USÓN
Mulți ani mi-a fost rușine de acest trecut al meu. Încă mă tem și acesta e motivul pentru care la un moment dat am renunțat la toate medicamentele. Sînt îngrozită de nebunie. Am trăit-o și este oribilă.
958 15 15 Stefania Hirleata jpg
„Patrimoniul din Băile Govora poate fi salvat” – interviu cu STUDIOGOVORA –
Stațiunea are mai multe comori, dar Pavilionul de băi se distinge în mod special, pentru că a fost multă vreme punctul central și este azi abandonat, ceea ce are un impact negativ puternic asupra felului în care vizitatorii și localnicii percep stațiunea.
957 15 Fanny Chartres jpg
CC jpg
A nu trăi (doar) din trecut
Muzica celor de la Soft Machine (numele e preluat de la romanul lui William Burroughs) s-a dorit de la început un fel de happening, utilizînd lumini psihedelice și folosind influențe diverse.
957 21 Ligia Ciornei foto din arhiva personala jpeg
„Generația de acum minimalizează schizofrenia perioadei comuniste” – interviu cu Ligia CIORNEI
„Am încercat să surprindem efervescența interioară a unei femei însărcinate care e obligată să ia o decizie din cauza circumstanțelor.”
956 16 Cazacu1 jpg
Un maestru al jazz-ului spiritual
La cei 84 ani ai săi, Charles Lloyd a fost decanul de vîrstă al invitaților ediției de anul acesta a Festivalului de Jazz de la Gărîna.

Adevarul.ro

image
Dieta care o ajută pe Loredana Groza să fie wow. „E o muncă foarte grea să arăți bine!”
Loredana Groza, una dintre cele mai îndrăgite artiste, are un secret atunci când vine vorba despre talie trasă ca prin inel. Vedeta ține o dietă-minune de câte ori dorește să topească din kilogramele acumulate.
image
Supraviețuitoarea tragediei de pe DN1 a murit. Familia de spanioli se afla în vizită la fiica studentă în România
Patru membri ai unei familii din Spania au murit în urma unui accident produs pe o șosea din România. Șoferul a fost arestat preventiv, iar organele victimelor au fost donate cu acceptul rudelor.
image
Tempest, avionul de luptă care citește gândurile. Trei țări colaborează pentru dezvoltarea unei arme invincibile | FOTO VIDEO
Rishi Sunak a anunțat o colaborare între Marea Britanie, Italia și Japonia pentru dezvoltarea unui nou avion de luptă care utilizează inteligența artificială.

HIstoria.ro

image
Arestarea Mariei Tănase: Reținută și anchetată de germani
Arhiva M.A.I. ne spune că în 1940 Maria Tănase a fost reținută și anchetată de germani pentru că avea o relație „fierbinte” cu Maurice Nègre
image
Căderea comunismului în Polonia şi Ungaria. „Reabilitarea” lui Imre Nagy
Dintre cei șase sateliți ai Uniunii Sovietice în Europa răsăriteană, Polonia și Ungaria au reprezentat un caz aparte.
image
Prima zi de ocupație germană în București
În dimineața zilei de 6 decembrie 1916, primarul Bucureștilor, Emil Petrescu, însoțit de mai mulți ambasadori – Vopicka (SUA) sau baronul Vredenburg (Olanda) – au ieșit în întâmpinarea armatelor Puterilor Centrale până aproape de Chitila.