Distopii şi noile media

Publicat în Dilema Veche nr. 659 din 6-12 octombrie 2016
Distopii şi noile media jpeg

Kepler-438b de Guillem Clua, traducerea: Florin Galiş, Iunia Mircescu; regia: Bobi Pricop; scenografia: Velica Panduru; sound design: Eduard Gabia; imagine şi montaj: Tania Cucoreanu; instalaţie multimedia: Mizdan, Dan Andrei Ionescu, Luca Achim. Cu: Dan Aştilean, Mihai Smarandache, Ioana Anastasia Anton, Cezar Antal / Alexandru Potocean. La Teatrul Odeon, Sala Studio.

Recenta premieră a lui Bobi Pricop, Kepler-438b de Guillem Clua, este prima producţie a Teatrului Odeon din cadrul proiectului european Fabulamundi. Playwriting Europe. Programul vizează promovarea dramaturgiei europene (din România participă şi Teatrul Naţional din Tîrgu Mureş), iar pînă acum, Odeonul a optat doar pentru spectacole-lectură. Producţia lui Bobi Pricop reprezintă totdată şi primul spectacol realizat cu piesa dramaturgului catalan, o distopie care uneşte geopolitica, problemele climatice, miturile (inclusiv cele biblice) şi drama de familie într-o sumbră viziune a unui viitor lipsit de umanitate.

Povestea micuţului stat insular (şi imaginar) Malviti, aproape înghiţit de ape, ai cărui conducători încearcă să găsească un alt teritoriu locuibil prin bunăvoinţa statelor membre ONU, porneşte, după cum declară autorul, de la un fapt real: se pare că Insulele Maldive sînt ameninţate, într-un viitor nu tocmai îndepărtat, de dispariţie din cauza schimbărilor climatice. Distopia lui Guillem Clua vizează schimbarea politicii la nivel mondial pe fondul unor catastrofe naturale determinate de încălzirea globală care modifică geografia şi geopolitica. Ce se vede este că puterea perverteşte peste tot, că democraţiile devenite influente uzează şi abuzează de poziţia lor, renunţînd la principiile democratice, că relaţia dintre marile puteri şi statele mici rămîne una de dominaţie, indiferent cine sînt unii şi alţii. Poate cea mai spectaculoasă evoluţie imaginată de dramaturg este aceea a Statelor Unite ale Americii care devin – şi aici trebuie să deconspir – o teocraţie. O Americă fundamentalistă religios este, poate, cea mai sinistră distopie din tot spectacolul.

rosencrantz2 foto a bulboaca jpg jpeg

Textul configurează o dezumanizare totală la nivel mondial, punînd în dezbatere tendinţele de asimilare, statutul refugiaţilor, ideea de apartenenţă la o comunitate (şi pe cea de străin), conceptele de stat şi naţiune, solidaritatea internaţională în caz de criză, schimbările climatice şi influenţa lor asupra politicii şi a omenirii. Iar viziunea dramaturgului catalan, în ciuda comicului, este sumbră. Practic, Guillem Clua nu dă omenirii nici o şansă de a fi… umană.

Continuînd demersul din O întîmplare ciudată cu un cîine la miezul nopţii (TNB) şi parţial din Pisica Verde (Teatrul Luceafărul, Iaşi), de introducere a noilor media în spectacol, regizorul Bobi Pricop foloseşte, de această dată, o instalaţie video de procesare şi transmisie live din foaierul Sălii Studio (autori Mizdan, Dan Andrei Ionescu, Luca Achim). Astfel, noile tehnologii sînt integrate în spectacol nu ca elemente-surpriză, expozitive, în sine, ci ca instrumente teatrale care determină modalităţi de lucru şi forme de interpretare noi. Una dintre partiturile actoriceşti reclamă ca actorul să joace numai în afara scenei, în foaier, de unde este filmat şi transmis în direct pe mai multe ecrane din scenă (insist asupra interpretării live căci, se pare, performanţa actoricească şi tehnică a creat impresia că partea video este înregistrată). Asta influenţează şi stilul, şi tehnica jocului. În plus, formatul aduce în spectacol o temă nouă: media ca intermediare ale evenimentelor politice (transmisia Revoluţiei din 1989 în direct a marcat o cotitură în istoria televiziunii, următoarea fiind războiul din Irak), cu rol manipulator. La asta se adaugă cîteva tuşe la Lear (preşedintele Republicii Malviti este un rege fără ţară, la propriu, din cauza naturii potrivnice şi a intrigilor de palat), la Noe şi potopul biblic, dar şi la Moise, cel plecat împreună cu poporul în căutarea ţării promise (textul are şi un alt titlu, Pămîntul făgăduinţei, sub care a fost prezentat în spectacolul-lectură). Apoi, relaţiile umane din interiorul familiei guvernatoare sînt la fel ca oricare altele, complicate şi tensionate, şi influenţează, prin intrigile de palat, politica statului. Fiica preşedintelui, cu funcţie în guvern (Ioana Anastasia Anton) şi ministrul de Externe (Mihai Smarandache) formează un cuplu care erodează, uman şi politic, idealismul şefului statului (Dan Aştilean) şi încrederea lui în umanitate. Care umanitate se dovedeşte a fi extrem de rapidă în a profita/abuza de necazurile micuţei insule. Aici intervine partea spectaculoasă actoriceşte, căci partiturile tuturor şefilor de stat, ale funcţionarilor ONU, ba chiar şi cea a eroului mitic al Republicii Malviti (a cărui poveste este spusă amuzant cu benzi desenate) sînt interpretate de un singur actor. Bobi Pricop recurge la o dublă distribuţie, cu Cezar Antal şi Alexandru Potocean, dar cum am văzut o singură variantă, mă voi referi strict la aceasta. Potocean dovedeşte inteligenţă şi versatilitate în realizarea unor personaje foarte diferite, care nu sînt tocmai caractere cărnoase, cehoviene, ci mai degrabă reprezentări tipologice. Fără exces de teatralitate (evitînd păcatul tentant de a face mai mult), actorul accentuează caricaturizarea pe măsură ce personajele devin tot mai schematice, avînd mare grijă de a nu cădea în derizoriu sau facil. Imaginea a 14 personaje prezente în acelaşi timp pe monitoarele din sală (spaţiul scenic, excelent gîndit, şi costumele aparţin Velicăi Panduru) este emblematică atît pentru tema textului (dezumanizarea) şi pentru conceptul spectacolului (instalaţie multimedia), cît şi pentru Alexandru Potocean însuşi, a cărui versatilitate poate fi surprinzătoare, avînd în vedere că pînă acum a fost distribuit predilect într-o anume tipologie masculină. Această partitură este şi cea care sparge monotonia spectacolului, oferindu-i dinamică şi umor.

Kepler-438b este un spectacol care te face să te întrebi, măcar o dată, unde se termină umanitatea.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: A. Bulboacă

956 16 Cazacu1 jpg
Un maestru al jazz-ului spiritual
La cei 84 ani ai săi, Charles Lloyd a fost decanul de vîrstă al invitaților ediției de anul acesta a Festivalului de Jazz de la Gărîna.
c sebastian marcovici 1 jpg
O pădure, trei călăreți, o fată frumoasă. Și „Persona” lui Andryi Zholdak la FITS
Cîteva note fugare pe marginea spectacolului „Femeia mării”, prezentat pe scena Festivalului de Teatru de la Sibiu de trupa Teatrului Național Marin Sorescu.
955 15 Razvan Scurtu jpg
954 15 Jinte Deprez & Maarten Devoldere jpg
„Cîntecele de dragoste n-o să fie niciodată depășite” – interviu cu muzicianul Maarten DEVOLDERE
„Pentru mine, albumele cu cea mai mare însemnătate sînt despre dragoste și despărțiri.”
953 15 Gabriel Achim jpg
953 21 Banu2 jpg
Peter Brook, dispariția
El a ştiut întotdeauna cum să injecteze energie şi să însufleţească un public care a resimțit dorinţa regizorului de a-l erija în partener.
p 22 Monica Stan credit Lorand Vakarcs jpg jpg
„Cînd nu mai ai droguri, te hrănești cu afecțiunea celorlalți” – interviu cu Monica STAN
„Și relațiile de familie pot fi foarte toxice. Se creează relații codependente, toată lumea încearcă să extragă ceva de la celălalt, doar că aici nu sînt bani.”
p 23 credit P  Dalea jpg
Mai rău ca moartea
Datorită acțiunii de la Reșița, am observat cum opinia publică poate fi stîrnită printr-un demers artistic, asumîndu-și o postură interogativă sau reflexivă în raport cu lumea socială și dramele ei.
951 15 Marius Giura foto Andrei Becheru jpg
„Generațiile de muzicieni se schimbă“ – interviu cu Marius GIURA
„Sîntem mîndri de artiștii pe care am reușit să îi invităm. Ei au adus faimă acestui festival.”
951 16 Credit foto Adi Molnar 1 jpeg
„Trec printr-o perioadă crem cu abțibilduri” – interviu cu OIGĂN
Am umblat pe străzi cu sens unic, m-am uitat în casa liftului cînd el era plecat la supermarket și mi-am găsit un fel de voce doar a mea.
p 15 Delta Bucurestiului 0778 jpg
„Încerc să încetinesc dispariția amintirilor din acest loc” – interviu cu regizoarea Eva PERVOLOVICI
„Pentru mine era important să arăt în film acest trecut simbolic, în același timp artistic și spiritual, al închisorii Văcărești.”
947 15 Alexandru Belc jpeg
„Mă interesează legătura dintre trecut și prezent” – interviu cu regizorul Alexandru BELC
„Cît de mult putem să ne luptăm pentru a nu lăsa compromisul să se instaleze în noi?”
p 15 coperta2 jpg
Nota traducătorului
Seria romanelor „În căutarea timpului pierdut” de Marcel Proust va apărea, începînd din acest an, la Editura Cartier în noua traducere a lui Cristian Fulaș.
p 21 jpg
David Lynch: fuga psihogenică
La David Lynch există o doză bine echilibrată de mister și de inexplicabil, de gangsteri și femei în pericol, de dedublare și subconștient.
945 15 Sebastian Strasser png
„Mi s-ar părea fabulos să fac un film SF în România” – interviu cu regizorul Sebastian STRASSER
Tehnica învățată în ultimii zeci de ani aș vrea să o aplic la poveștile autentice care sînt parte din sufletul țării în care m-am născut.
945 22 Christian Badea jpeg
„Voiam să aud ceva care să-mi dea încredere că există potențial” – interviu cu dirijorul Christian BADEA
„Tehnic, muzicienii tineri sînt buni, atitudinea lor e bună. Trebuie timp.”
„Altfelul este de multe ori mai ademenitor și, uneori, mai trainic” – interviu cu Horațiu MĂLĂELE jpeg
„Altfelul este de multe ori mai ademenitor și, uneori, mai trainic” – interviu cu Horațiu MĂLĂELE
„Cînd viața începe să te cutremure și ești în pericol să te prăbușești e bine să te agăți de ce-ai făcut pînă atunci.”
„Cred că adevăratul personaj a fost textul” – interviu cu actrița Marina PALII jpeg
„Cred că adevăratul personaj a fost textul” – interviu cu actrița Marina PALII
„Aș investi în educație și apoi aș trăi o sută de ani să văd roadele ei într-o societate sănătoasă.“
Bienala, un loc al fugii continue – interviu cu Cosmin COSTINAȘ jpeg
Bienala, un loc al fugii continue – interviu cu Cosmin COSTINAȘ
„Sperăm ca un anumit tip de relație să se stabilească între obiectul artistic, între personajele de pe ecran și conversațiile interioare pe care fiecare dintre noi le avem.”
Istoria culturală a lumii povestită de culori jpeg
Istoria culturală a lumii povestită de culori
Albastrul prosperă doar pe tărîmurile nepămîntești ale cerului, ale mării și ale orizontului.
Jafar Panahi – film și cenzură, de aproape și de departe jpeg
Jafar Panahi – film și cenzură, de aproape și de departe
Debutul cinematografic și scenariile metaforice care vorbeau despre sistemul totalitar apar și în urma propriilor experiențe politice.
În preajma și totodată în inima Ansamblului brâncușian de la Tîrgu Jiu jpeg
În preajma și totodată în inima Ansamblului brâncușian de la Tîrgu Jiu
Noua carte trebuie percepută ca o sinteză esențială, consacrată devenirii singurei opere monumentale transmise nouă de Constantin Brâncuși, dar și semnificației acesteia.
Poetul într un oraș de graniță jpeg
Poetul într-un oraș de graniță
Despre Petre Stoica cineva mai prețios ar putea spune că a îngenuncheat în fața poeziei și a plecat din cele lumești exact de ziua ei.
„Original înseamnă să găsești personaje verosimile și să le pui în situații adevărate” – interviu cu regizorul Bogdan George APETRI jpeg
„Original înseamnă să găsești personaje verosimile și să le pui în situații adevărate” – interviu cu regizorul Bogdan George APETRI
„Plec la drum cu o idee, cu o poveste, gîndindu-mă strict doar la personaje, la situațiile în care se află ele, la problemele cu care se confruntă, la deciziile pe care trebuie să le ia.”

Adevarul.ro

image
Bătaie generală la Untold, în faţa scenei la concertul lui David Guetta VIDEO
În cea de-a treia zi a Festivalului Untold, când au fost prezente peste 95.000 de persoane din peste 100 de ţări ale lumii, a izbucnit o bătaie între mai mulţi tineri, în timpul concertului lui David Guetta. Filmarea a devenit virală pe Internet.
image
Pericolul frumos „ambalat“ care îi transformă pe tineri în victime. „Inima lor ajunge ca la 80-90 de ani“
Vârsta pacienţilor la care medicii au ajuns să trateze accidentul vascular cerebral sau infarctul miocardic acut a scăzut dramatic în ultimii ani. Produsele foarte populare printre tineri, consumate de la vârste mici, duc la un astfel de deznodământ.
image
Luptă contracronometru pentru a salva balena beluga blocată în râul Sena. Mamiferul refuză hrana VIDEO
Oficialii francezi încearcă cu disperare să salveze o balenă beluga blocată în râul Sena, cu o injecţie cu vitamine pentru a-i stimula apetitul. Observatorii ştiinţifici spun că balena pare să fie vizibil subnutrită, iar salvatorii speră totuşi să o ajute să-şi recapete apetitul şi energia necesară pentru a se întoarce pe mare.

HIstoria.ro

image
„Răceala diplomatică” dintre Bulgaria și România
Per ansamblu, climatul diplomatic de la sfârșit de secol XIX poate fi definit ca fiind „destins”. O dovadă o constituie și vizita lui Carol I, însoțit de fruntașul liberal D. A. Sturdza (un adept al Triplei Alianțe), la Sankt Petersburg, în iulie 1898, unde s-a bucurat de o foarte bună primire.
image
Dacia romană, o provincie puternic militarizată
Distribuţia armatei în interiorul teritoriului provinciei Dacia a servit scopului strategic principal al acestei provincii, şi anume de a separa şi supraveghea neamuri „barbare” care erau potenţial periculoase, în special dacă se aliau între ele contra Romei, cum au fost în special sarmaţii iazigi.
image
Stalin îl întreabă pe Jukov dacă va putea apăra Moscova
Îngrijorat de înaintarea germanilor și de cucerirea Solnechnogorsk (23 noiembrie 1941), Stalin l-a întrebat pe Jukov dacă va putea menține Moscova. Jukov a răspuns afirmativ, cu condiția trimiterii a încă două armate și furnizării a 200 de tancuri, dar Stalin a replicat că nu mai existau tancuri.