Discuri nominalizate la premiile ICMA 2022 (I)

22 noiembrie 2021
Discuri nominalizate la premiile ICMA 2022 (I) jpeg

În 16 noiembrie au fost anunțate nominalizările la premiile International Classical Music Awards (ICMA), ediția 2022. Este vorba despre unele dintre cele mai prestigioase premii ale industriei discografice europene, avînd ca notă distinctivă că premiile sînt acordate de un juriu complet independent de industria discografică, alcătuit din jurnaliști specializați în muzica clasică, reprezentînd 20 de publicații/site-uri/posturi de radio din întreaga Europă. Fac parte din acest juriu, reprezentînd Radio România Muzical, din 2019.

Pentru ediția 2022, au fost supuse jurizării apariții între 1 noiembrie 2020 și 31 octombrie 2021. Un disc care are votul a cel puțin doi membri ai juriului (care lucrează complet independent unii de alții) se consideră a fi nominalizat la premiile ICMA. Pentru ediția 2022, 377 producții au fost nominalizate, la cele 16 categorii ale competiției – 14 rezervate discurilor și două, DVD-urilor cu producții video.

Printre aceste nominalizări, apar numele unor artiști și compozitori români: Cvartetul Arcadia, dirijorul Cristian Măcelaru, Corul Madrigal, pianista Raluca Știrbăț, violistul Adrian Stanciu (alături de Trio Lontano), precum și lucrări de George Enescu interpretate de violonistul francez David Grimal și pianistul german Alexander Krichel.

Cvartete de Mieczysław Weinberg cu Cvartetul Arcadia

În 8 ianuarie 2021, casa britanică Chandos a publicat primul volum al integralei cvartetelor de Mieczysław Weinberg, în interpretarea cvartetului românesc Arcadia, ai cărui membri, violoniștii Ana Torok și Răzvan Dumitru, violistul Traian Boală și violoncelistul Zsolt Torok, sînt muzicieni din Orchestra Filarmonicii Transilvania din Cluj-Napoca, Cvartetul Arcadia fiind ansamblu în rezidență al Centrului Național de Artă „Tinerimea Română” din București.

Cvartetul Arcadia este unul dintre cele mai cunoscute ansambluri camerale românești, la nivel internațional. Înființat în 2006 la Cluj, pe cînd cei patru membri ai săi erau studenți ai Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”, a cucerit premii la importante concursuri de mare calibru și și-a construit o discografică apreciată laudativ de critica internațională. Colaborează din 2017 cu casa britanică Chandos, pentru care a înregistrat integrala cvartetelor de Bela Bartok.

Invitația de a înregistra integrala cvartetelor de Mieczysław Weinberg a venit din partea casei Chandos și pot spune că a fost o idee care s-a potrivit mănușă pentru stilul pasional și pasionant de interpretare al Cvartetului Arcadia. Primul volum, cuprinzînd Cvartetele cu numerele 2, 5 și 8, a fost înregistrat în martie 2020, chiar în perioada cînd pandemia COVID-19 începea să închidă sălile de concerte, viața, în general.

Interesul publicului, în general, pentru muzica lui Mieczysław Weinberg este de dată recentă. Compozitorul a trăit între anii 1919 și 1996, mai curînd marginalizat, lovit din plin de vicisitudinile istoriei. S-a născut la Varșovia într-o familie evreiască în care tatăl locuise pînă în 1916 la Chișinău și care, mai mult ca sigur, cunoștea și vorbea limba română. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, nu a plecat spre vest, ci spre est, refugiindu-se în Ucraina, apoi rămînînd pe teritoriul Uniunii Sovietice pînă la finalul vieții. A fost unul dintre apropiații lui Dmitri Șostakovici, cu care a împărțit și anumite asemănări stilistice, și prigoana stalinistă. Lucrările lui Mieczysław Weinberg au rămas uitate pînă spre anii 2000, cînd publicul Europei a reînceput să redescopere muzica sa, ce a oferit surpriza unui compozitor extrem de talentat, cu un limbaj în mare parte accesibil, fără a fi însă simplist, un soi de puzzle stilistic, „un fel de colaj de stiluri și de influențe, dar felul în care colajul este realizat este unul atît de personal și atît de bine conturat, încît devine propriul lui limbaj, cumva”, după cum îl descria violistul Traian Boală, membru al Cvartetului Arcadia.

Găsim, de fapt, în muzica lui Weinberg, atmosfera Uniunii Sovietice, așa cum a văzut-o Mieczysław Weinberg, o lume a contrastelor, a viselor și morții, o lume în care sensibilitatea și ororile unui regim criminal se împlinesc.

Cvartetul Arcadia a ales să pună accentul pe oniric, mai curînd decît pe concretețea  acestei lumi.  Discursul lor este atent construit și te poartă într-o călătorie pasionantă într-un univers pe care românii îl înțeleg, poate, mai bine decît un ascultător din Europa vestică.

BBC Music Magazine a acordat în februarie 2021 cinci stele primului volum al seriei, iar acum albumul a primit și o nominalizare la premiile ICMA – recunoaștere a unei valori certe. În prezent, Cvartetul Arcadia înregistrează în Marea Britanie al doilea album al integralei Mieczysław Weinberg.

Puteți asculta albumul, însoțit de un interviu cu Traian Boală, aici.

trifonov bach jpg jpeg

The Art of Life cu pianistul Daniil Trifonov

De asemenea cu o nominalizare la premiile ICMA 2022 este și albumul Bach – The Art of Life, semnat de pianistul rus Daniil Trifonov pentru casa Deutsche Grammophon; lansarea discului a avut loc pe 8 octombrie 2021.

Este unul dintre discurile care cred că merită ascultate de cei care iubesc jocul inteligent al muzicii. Pentru că avem un joc inteligent între lucrările marelui Johann Sebastian și cele ale fiilor săi, Johann Christian, Wilhelm Friedemann, Carl Philipp Emanuel, Johann Christoph Friedrich. Dar și un joc între piesele poate mai frivole din albumul pentru Anna Magdalena Bach și monumentala „Artă a fugii”, lucrarea emblematică ce încheie catalogul opusurilor lui Johann Sebastian Bach.

Arta vieții este arta iubirii pentru Daniil Trifonov care declară: „acest album vorbește, în multe feluri, despre dragoste: cea romantică dintre Johann Sebastian și prima și a doua lui soție, cea familială, dintre părinți și copiii lor; și, apoi, despre dragostea pentru Creator”.

Specializat mai curînd în muzica marilor romantici, Daniil Trifonov abordează cu curaj și repertoriul transparent și, de fapt, foarte solicitant, al stilului baroc. La două zile după lansarea albumului Bach, Trifonov primea la Berlin un premiu Echo Klassik pentru Silver Age, discul său apărut în noiembrie 2020: o mare distanță între muzica lui Prokofiev , Skriabin, Stravinski, și etericul Bach!

Pe primul disc al albumului Bach – The Art of Life avem ocazia să descoperim piese rar cîntate astăzi, semnate de fiii lui Bach, printre care și Variațiunile pe tema „Ah, vous dirai-je, maman” de Johann Christoph Friedrich Bach, aceeași temă pe care și-a scris mult mai cunoscutele sale variațiuni Wolfgang Amadeus Mozart. Îl simțim și parcă-l vedem pe Trifonov jucîndu-se în această muzică senină și transparentă, pe care o redă cu simplitate și eleganță.

Fără îndoială, centrul de greutate al albumului este „Arta fugii” de Johann Sebastian Bach, lucrarea lăsată neterminată de autor, într-o versiune finalizată chiar de Trifonov pe acest disc. Mă gîndesc că fără preambulul lucrărilor „mai ușoare” de pe primul disc, exista riscul ca albumul să nu fie atît de ușor vandabil.

Poate că, într-adevăr, astăzi, e un efort să asculți și să înțelegi această capodoperă de aproximativ 70 minute în care Bach experimentează tot ceea ce muzica a fost și va fi după el. O fugă, acele voci care se împletesc într-un discurs în care par să se caute, să-și răspundă, poate părea astăzi extrem de austeră – închipuiți-vă 14 asemenea construcții înlănțuite, fiecare respectînd și regula secțiunii de aur, și, mai mult decît atît, transmițînd o emoție subtilă, care ridică ascultătorul către o lume în care contează mai mult spiritul decît concretețea acestei lumi.

Unii comentatori internaționali au notat că Trifonov propune o soluție nonconformistă pentru interpretarea „Artei fugii”. Nu aș spune același lucru: Trifonov este nonconformist în măsura în care el dorește să dea sens „Artei fugii” pentru oamenii de astăzi, punînd multă emoție și inteligență în discursul său, mult mai multă decît austeritate. Da, o versiune care merita măcar o nominalizare la un premiu important și o ocazie pentru toți, măcar acum, în prag de Crăciun, de reflecție asupra divinului din noi, în acordurile muzicii lui Bach.

„Arta fugii” de pe acest album poate fi ascultată aici.

Ambele discuri sînt disponibile pentru audiție pentru platformele de streaming online, iar albumul Bach – The Art of Life este disponibil în România și în format fizic, în magazinele de specialitate sau online, de exemplu, pe emag.ro, atît ca CD, cît și ca vinyl.

951 15 Marius Giura foto Andrei Becheru jpg
„Generațiile de muzicieni se schimbă“ – interviu cu Marius GIURA
„Sîntem mîndri de artiștii pe care am reușit să îi invităm. Ei au adus faimă acestui festival.”
951 16 Credit foto Adi Molnar 1 jpeg
„Trec printr-o perioadă crem cu abțibilduri” – interviu cu OIGĂN
Am umblat pe străzi cu sens unic, m-am uitat în casa liftului cînd el era plecat la supermarket și mi-am găsit un fel de voce doar a mea.
p 15 Delta Bucurestiului 0778 jpg
„Încerc să încetinesc dispariția amintirilor din acest loc” – interviu cu regizoarea Eva PERVOLOVICI
„Pentru mine era important să arăt în film acest trecut simbolic, în același timp artistic și spiritual, al închisorii Văcărești.”
947 15 Alexandru Belc jpeg
„Mă interesează legătura dintre trecut și prezent” – interviu cu regizorul Alexandru BELC
„Cît de mult putem să ne luptăm pentru a nu lăsa compromisul să se instaleze în noi?”
p 15 coperta2 jpg
Nota traducătorului
Seria romanelor „În căutarea timpului pierdut” de Marcel Proust va apărea, începînd din acest an, la Editura Cartier în noua traducere a lui Cristian Fulaș.
p 21 jpg
David Lynch: fuga psihogenică
La David Lynch există o doză bine echilibrată de mister și de inexplicabil, de gangsteri și femei în pericol, de dedublare și subconștient.
945 15 Sebastian Strasser png
„Mi s-ar părea fabulos să fac un film SF în România” – interviu cu regizorul Sebastian STRASSER
Tehnica învățată în ultimii zeci de ani aș vrea să o aplic la poveștile autentice care sînt parte din sufletul țării în care m-am născut.
945 22 Christian Badea jpeg
„Voiam să aud ceva care să-mi dea încredere că există potențial” – interviu cu dirijorul Christian BADEA
„Tehnic, muzicienii tineri sînt buni, atitudinea lor e bună. Trebuie timp.”
„Altfelul este de multe ori mai ademenitor și, uneori, mai trainic” – interviu cu Horațiu MĂLĂELE jpeg
„Altfelul este de multe ori mai ademenitor și, uneori, mai trainic” – interviu cu Horațiu MĂLĂELE
„Cînd viața începe să te cutremure și ești în pericol să te prăbușești e bine să te agăți de ce-ai făcut pînă atunci.”
„Cred că adevăratul personaj a fost textul” – interviu cu actrița Marina PALII jpeg
„Cred că adevăratul personaj a fost textul” – interviu cu actrița Marina PALII
„Aș investi în educație și apoi aș trăi o sută de ani să văd roadele ei într-o societate sănătoasă.“
Bienala, un loc al fugii continue – interviu cu Cosmin COSTINAȘ jpeg
Bienala, un loc al fugii continue – interviu cu Cosmin COSTINAȘ
„Sperăm ca un anumit tip de relație să se stabilească între obiectul artistic, între personajele de pe ecran și conversațiile interioare pe care fiecare dintre noi le avem.”
Istoria culturală a lumii povestită de culori jpeg
Istoria culturală a lumii povestită de culori
Albastrul prosperă doar pe tărîmurile nepămîntești ale cerului, ale mării și ale orizontului.
Jafar Panahi – film și cenzură, de aproape și de departe jpeg
Jafar Panahi – film și cenzură, de aproape și de departe
Debutul cinematografic și scenariile metaforice care vorbeau despre sistemul totalitar apar și în urma propriilor experiențe politice.
În preajma și totodată în inima Ansamblului brâncușian de la Tîrgu Jiu jpeg
În preajma și totodată în inima Ansamblului brâncușian de la Tîrgu Jiu
Noua carte trebuie percepută ca o sinteză esențială, consacrată devenirii singurei opere monumentale transmise nouă de Constantin Brâncuși, dar și semnificației acesteia.
Poetul într un oraș de graniță jpeg
Poetul într-un oraș de graniță
Despre Petre Stoica cineva mai prețios ar putea spune că a îngenuncheat în fața poeziei și a plecat din cele lumești exact de ziua ei.
„Original înseamnă să găsești personaje verosimile și să le pui în situații adevărate” – interviu cu regizorul Bogdan George APETRI jpeg
„Original înseamnă să găsești personaje verosimile și să le pui în situații adevărate” – interviu cu regizorul Bogdan George APETRI
„Plec la drum cu o idee, cu o poveste, gîndindu-mă strict doar la personaje, la situațiile în care se află ele, la problemele cu care se confruntă, la deciziile pe care trebuie să le ia.”
Gaspar Noé – Cinéma du corps  30 de secunde pentru abandonarea filmului  jpeg
Gaspar Noé – Cinéma du corps. 30 de secunde pentru abandonarea filmului.
Noé revoluționează printr-un cinema exclusiv senzorial, un cinema al corpurilor, în jurul cărora așterne o pleiadă de subiecte așa-zis tabu.
„Trebuie să ne luăm la revedere de la cîrciumar” – interviu cu regizorul Gabriel TEMPEA jpeg
„Trebuie să ne luăm la revedere de la cîrciumar” – interviu cu regizorul Gabriel TEMPEA
„Tot mai puțini dispun de tihna și fizionomia necesare savurării șnițelelor de proporții copleșitoare.”
Yorgos Lanthimos  Caninul, Alpii, homarul și Ifigenia jpeg
Yorgos Lanthimos. Caninul, Alpii, homarul și Ifigenia
Cinema-ul lui Lanthimos este în egală măsură autentic și artificial, realist și formalist.
Golania (1990) & Rezist (2017 2018)   un amplu ritual de trecere jpeg
O reașezare a condiției umane
Zoomizarea relațiilor umane sau microsoftizarea dialogurilor umane e brand global.
O scenă pentru tinerii muzicieni de jazz – interviu cu Bogdan MATEI jpeg
O scenă pentru tinerii muzicieni de jazz – interviu cu Bogdan MATEI
„Pure Jazz“ este o serie de concerte în care vor performa doar tinerii muzicieni cu vîrstă sub 30 ani și care au compoziții proprii.
Enescu și Caudella – întîmplare cu elev și profesor jpeg
Cum l-au furat pe Enescu. Probele implacabile noi
Numele lui Romeo Drăghici, executor testamentar, primul director al Muzeului Enescu, a părut mereu stimabil. Niciodată nimeni nu îi contestase fie practicile patrimoniale, fie influența masivă asupra destinului postum al lui Enescu.
Brâncuși și religia frumosului jpeg
Brâncuși și religia frumosului
Brâncuși detestă individualul, detaliul singular, descripția realistă și de aceea se angajează în căutarea esențelor spirituale, a ceea ce este ascuns și merită să fie revelat.
De ce este Enescu cel mai împlinit dintre noi jpeg
Patru scrisori inedite ale lui Enescu, identificate, editate, comentate și restituite muzicii lui
La 28 ianuarie 2022, cîțiva istorici, arhiviști, muzicieni, critici literari și jurnaliști au semnalat și criticat public o nouă licitație privată cu documente obținute indubitabil fraudulos din arhive publice.

Adevarul.ro

image
Avertizări de caniculă şi vijelii pentru toată ţara. Unde se vor înregistra fenomene extreme: harta regiunilor afectate
Avertizări de Cod Portocaliu şi Cod Galben de ploi torenţiale, vijelii şi grindină au fost emise marţi, 5 iulie, pentru mai multe judeţe din ţară.
image
Atacul rechinilor. Ce spun biologii marini despre cazul turistei românce ucise în Marea Roşie a Egiptului
Periodic, rechinii atacă turiştii în Marea Roşie. Ultima victimă este o româncă de 40 de ani din Suceava. Aceasta nu a avut nicio şansă în faţa Marelui Alb care la doar 600 de metri distanţă mai ucisese o turistă din Austria.
image
Cum se vor impozita imobilele şi care este baza de calcul pentru contribuţiile la pensii şi sănătate
Modificările Codului Fiscal prevăd, printre altele, şi modificări ale modului de calcul pentru plata imobilelor, dar şi a bazei de calcul pentru contribuţiile la sănătate şi pensii.

HIstoria.ro

image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru România, prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat după obținerea independenței a fost stabilirea graniței cu Bulgaria.
image
Controversele romanizării: Teritoriile care nu au fost romanizate, deși au aparținut Imperiului Roman
Oponenții romanizării aduc mereu în discuție, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au aparținut Imperiului Roman și care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie împărțite în două categorii: acelea unde romanizarea într-adevăr nu a pătruns și nu „a prins” și acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe rând.
image
SUA și Republica Dominicană - Cum a eșuat o anexare dorită de (mai) toată lumea
Pe 2 decembrie 1823, într-o vreme când majoritatea coloniilor spaniole din Americi își declaraseră independența sau erau pe cale s-o câștige, președintele SUA, James Monroe, a proclamat doctrina care-i poartă numele și care a devenit unul dintre documentele emblematice ale istoriei politice a SUA și a lumii.