„Deși a fost o ediție distanțată, noi ne-am simțit mai uniți ca oricînd” -interviu cu Patricia BUTUCEL, directorul festivalului Rocanotherworld

20 ianuarie 2021
„Deși a fost o ediție distanțată, noi ne am simțit mai uniți ca oricînd”  interviu cu Patricia BUTUCEL, directorul festivalului Rocanotherworld jpeg

Rocanotherworld este unul dintre (foarte) puținele festivaluri de la noi care au avut o ediție și în 2020, anul pandemiei. Ce v-a convins s-o puneți la cale? Cît de greu a fost – pentru organizatori, pentru participanți, pentru public? Cum a ieșit?

Rocanotherworld a fost mereu un festival care a uimit, începînd cu noi, echipa. Deși de fiecare dată anticipam atașamentul publicului față de valorile pe care le promova și de festivalul în sine, mereu am avut parte de surprize plăcute.

Anul trecut, în primăvară, cînd au venit restricțiile, am fost destul de relaxați în privința festivalului și am dorit să luăm lucrurile ca atare, fără stres sau presiune că trebuie să facem ceva. Oricum acest „trebuie” nu ne place și nu îl avem în vocabular. Mereu am făcut tot ce am întreprins pentru că am simțit. De la finalul lunii februarie și pînă la jumătatea lunii mai oprisem orice fel de pregătiri privind ediția următoare. Ne ocupam oricum cu evenimente și deja aveam cîteva anulări sau amînări din cauza pandemiei, așa că nu doream să ni se taie aripile și să nu le putem face, așadar, am preferat să ne oprim noi.

Din momentul în care au început să umble zvonurile în industrie privind relaxările măsurilor de siguranță, am început să regîndim și noi întregul concept. Practic au fost trei săptămîni în care am book-uit artiștii, am confirmat partenerii și am anunțat că festivalul va avea loc. De dorit e clar că în adîncul sufletului ne doream cu toții să se întîmple, însă, totodată, am vrut să o facem într-o manieră responsabilă și asumată. Am avut cîteva zile în care am cîntărit toate riscurile și abia în final am luat o decizie de comun acord. Ceea ce ne-a convins să o facem a fost faptul că nu aveam limite. Nu aveam bilete vîndute, nu aveam artiști anunțați, nu aveam parteneri comunicați. Lucrul acesta ne-a permis să reconfigurăm totul în parametrii cei noi. Efectiv, fiecare lucru pe care îl făceam îl suprapuneam pe noile reguli. Am schimbat locația pentru a putea îngrădi spațiul și pentru a limita numărul de participanți la 500. Înainte, festivalul avea loc la baza pîrtiei din Iași. Acolo nu aveam nici o șansă să putem implementa aceste reguli. Am redus durata zilei de festival, încît să ne încadrăm în numărul de ore impus de autorități și am ales artiștii în aceste condiții. Dacă, în mod normal, aveam opt - nouă trupe pe seară la scena mare, acum ne-am restrîns la trei, iar tocmai de asta am mărit durata festivalului cu o zi și l-am amînat cu o săptămînă față de perioada inițială.

ziua 3 the phope 124 jpg jpeg

                                                                  Foto: The Phope

Am avut foarte mari emoții și datorită faptului că am schimbat intrarea liberă în acces cu bilet deoarece nu știam cum va reacționa publicul. Însă faptul că abonamentele au fost sold out în trei-patru ore ne-a confirmat că publicul înțelege contextul și este alături de noi. La fel au fost și trupele, care concertau pro bono pînă în 2019, iar anul 2020 a făcut ca Rocanotherworld să își schimbe poziționarea față de acest aspect, tocmai pentru că voiam să îi sprijinim și să îi încurajăm să existe în continuare.

În cadrul ediției din vară ni s-a confirmat încă o dată și calitatea oamenilor care vin la noi. În ceea ce privește desfășurarea, și acesta a fost un motiv de semi-panică. Nu știam cum vor percepe participanții măsurile acestea complet noi, care nu erau deloc asociate cu un festival. Purtarea măștii era obligatorie, trebuia să stai jos și locurile erau distanțate. Însă muzica a unit, iar asta se citea în ochii celor prezenți și în glasurile artiștilor. Deși a fost o ediție distanțată, noi ne-am simțit mai uniți ca oricînd.

ziua 5 the phope 46 jpg jpeg

                                                                   Foto: The Phope

Ce se întîmplă acum, la acestă ediție online, de iarnă, a festivalului?

Rocanotherworld Winter Edition aduce cu sine concertele trupelor care au fost pe scena festivalului în iunie 2020. Vom replica ediția din vară și vom muta offline-ul în online. Ne dorim să ajungem la un număr mult mai mare de oameni, pentru că știm cu toții că anul anterior a produs schimbări majore.

Cele 14 concerte vor fi difuzate în ordinea cîntării din vară, tocmai pentru a putea reproduce cît mai mult ceea ce o parte dintre noi am putut asculta deja. Ne bucură și mai tare faptul că putem să repetăm inclusiv cauza caritabilă din 2020, și anume să ajungem la 500 de familii din comuna Lungani.

rocanotherworld lungani jpg jpeg

Cum putem urmări concertele online? Ce artiști vom vedea? Sînt ei deja „fideli” ai festivalului sau avem parte și de noutăți? Ce tipuri de bilete există?

Concertele vor putea fi vizionate pe platforma Overground Showroom, începînd cu 20 ianuarie 2020 și pînă pe 24 ianuarie 2020. Fiecare concert va putea fi văzut pentru încă 48 de ore de la data lansării, tocmai pentru a veni în ajutorul celor de acasă care nu se pot conecta la o oră fixă. Toate trupele invitate în vară fac parte din lista lungă de artiști care au concertat pro bono în anii anteriori și, fiind un context aparte, ne-am dorit să schimbăm direcția și să îi susținem. În următorii ani vrem să reinvităm toate trupele care au crezut în noi și care au fuzionat cu cauzele noastre.

Programul pe zile este:

20 ianuarie: Toulouse Lautrec, Robin and the Backstabbers
21 ianuarie: Lucia, Pinholes, Byron
22 ianuarie: Fine, It’s Pink, Eyedrops, Argatu’
23 ianuarie: Ana Coman, Jurjak, Luna Amară
24 ianuarie: Om la Lună, Les Elephants Bizarres, The Mono Jacks

Biletele se pot procura în avans de pe platforma iabilet.ro și pot fi achiziționate atît pe zile, cît și sub formă de abonament, iar ele pot susține fie artiștii, fie cauza caritabilă, fie ambele. Ne bucurăm tare mult să vedem un astfel de interes crescut din partea oamenilor. Aproape avem același gol în stomac precum cel din vară.

ziua 3 the phope 98 jpg jpeg

                                                                  Foto: The Phope

Rocanotherworld a avut mereu și o componentă caritabilă, de implicare în viața societății, de mobilizare. Ce acțiuni de acest fel ați organizat, pînă acum, și ce se va întîmpla luna aceasta?

La finalul lunii ianuarie vom reveni în cele patru sate din comuna Lungani. Am fost în iulie 2020 la ei și revenim și acum să ajutăm cele 500 de familii care provin din medii defavorizate. Acestea fac parte din mai multe categorii vulnerabile, minorități, persoane în vîrstă sau cu handicap, iar numărul membrilor unei familii ajunge și la 12 sau 13 persoane. Foarte mulți dintre ei nu au electricitate sau apă curentă și trăiesc doar din ajutoarele sociale. Încă din vară am venit în sprijinul lor cu ajutorul partenerului principal al festivalului cu peste nouă tone jumătate de produse alimentare, materiale sanitare și de igienă. Acum vom suplimenta ajutorul acesta și cu lemne pentru fiecare familie în parte. Știm că ne așteaptă patru zile pline, alături de voluntarii noștri, însă abia așteptăm să fim pentru ceilalți, așa cum ne place nouă.

cauza roca ziua 2 42 jpg jpeg

Fiecare festival are atmosfera lui specială. Care este „spiritul” Rocanotherworld? Cum încercați să-l păstrați în astfel de vremuri atipice?

Cred că spiritul și ceea ce face special festivalul nostru este faptul că este autentic, uman și are un nucleu real. La noi a fost Roca, cel care ne-a inspirat pe mulți să facem lucrurile să se întîmple, să credem în bine și să ne dorim să îl împărtășim mai departe, către ceilalți. A fost ca un bulgăre care a crescut an de an într-un om de zăpadă absolut superb. Toate aceste lucruri au dat direcția mai departe, să ne ghidăm pe valori precum be curious, be different, be for others. Dacă le analizezi, îți spun tot. Oamenii se aliniază după ele. Și am realizat că avem nevoie cu toții de exemple frumoase, mai ales cînd ceea ce auzim și vedem în jur nu sînt chiar cel mai roz. Și nouă ne place negru, însă acel negru frumos și elegant de unde se vede lumina mai bine. De unde poți să zici shine on și să simți emoție.

ziua 5 the phope 141 jpg jpeg

                                                                   Foto: The Phope

Ce ați pierdut și ce ați cîștigat, ca festival de muzică, în pandemie?

Cred că este important să vezi partea plină a paharului, oricît de clișeic ar suna. Pentru noi, 2020 chiar a fost un an de maturitate. Ne-a poziționat și a fost o lecție că lucrurile au un scop și un sens. Cu siguranță, ne-a permis și flexibilitatea festivalului. Avem mulți prieteni din industrie și știm colegi de la alte festivaluri care, deși și-au dorit, nu s-au putut recalibra pentru pandemie, oricît ar fi încercat. Tocmai pentru că avem astfel de povești, ar trebui să fim și mai recunoscători de faptul că s-a întîmplat. Și sîntem.

Poate singura pierdere a fost faptul că nu am mai putut să fim împreună cu tot publicul Rocanotherworld din anii anteriori. De ei ne este tare dor și abia așteptăm să-i reîntîlnim în condiții mai normale, care vor veni, cu siguranță.

Planuri pentru Rocanotherworld 2021?

Deja plănuim ediția din 2021, iar pentru început vom gîndi totul conform rețetei de anul trecut, încît, dacă contextul o va permite, să îl putem crește și noi. Sîntem flexibili cu siguranță și ne vom adapta timpului.

a întrebat Anda DOCEA

p 15 Delta Bucurestiului 0778 jpg
„Încerc să încetinesc dispariția amintirilor din acest loc” – interviu cu regizoarea Eva PERVOLOVICI
„Pentru mine era important să arăt în film acest trecut simbolic, în același timp artistic și spiritual, al închisorii Văcărești.”
947 15 Alexandru Belc jpeg
„Mă interesează legătura dintre trecut și prezent” – interviu cu regizorul Alexandru BELC
„Cît de mult putem să ne luptăm pentru a nu lăsa compromisul să se instaleze în noi?”
p 15 coperta2 jpg
Nota traducătorului
Seria romanelor „În căutarea timpului pierdut” de Marcel Proust va apărea, începînd din acest an, la Editura Cartier în noua traducere a lui Cristian Fulaș.
p 21 jpg
David Lynch: fuga psihogenică
La David Lynch există o doză bine echilibrată de mister și de inexplicabil, de gangsteri și femei în pericol, de dedublare și subconștient.
945 15 Sebastian Strasser png
„Mi s-ar părea fabulos să fac un film SF în România” – interviu cu regizorul Sebastian STRASSER
Tehnica învățată în ultimii zeci de ani aș vrea să o aplic la poveștile autentice care sînt parte din sufletul țării în care m-am născut.
945 22 Christian Badea jpeg
„Voiam să aud ceva care să-mi dea încredere că există potențial” – interviu cu dirijorul Christian BADEA
„Tehnic, muzicienii tineri sînt buni, atitudinea lor e bună. Trebuie timp.”
„Altfelul este de multe ori mai ademenitor și, uneori, mai trainic” – interviu cu Horațiu MĂLĂELE jpeg
„Altfelul este de multe ori mai ademenitor și, uneori, mai trainic” – interviu cu Horațiu MĂLĂELE
„Cînd viața începe să te cutremure și ești în pericol să te prăbușești e bine să te agăți de ce-ai făcut pînă atunci.”
„Cred că adevăratul personaj a fost textul” – interviu cu actrița Marina PALII jpeg
„Cred că adevăratul personaj a fost textul” – interviu cu actrița Marina PALII
„Aș investi în educație și apoi aș trăi o sută de ani să văd roadele ei într-o societate sănătoasă.“
Bienala, un loc al fugii continue – interviu cu Cosmin COSTINAȘ jpeg
Bienala, un loc al fugii continue – interviu cu Cosmin COSTINAȘ
„Sperăm ca un anumit tip de relație să se stabilească între obiectul artistic, între personajele de pe ecran și conversațiile interioare pe care fiecare dintre noi le avem.”
Istoria culturală a lumii povestită de culori jpeg
Istoria culturală a lumii povestită de culori
Albastrul prosperă doar pe tărîmurile nepămîntești ale cerului, ale mării și ale orizontului.
Jafar Panahi – film și cenzură, de aproape și de departe jpeg
Jafar Panahi – film și cenzură, de aproape și de departe
Debutul cinematografic și scenariile metaforice care vorbeau despre sistemul totalitar apar și în urma propriilor experiențe politice.
În preajma și totodată în inima Ansamblului brâncușian de la Tîrgu Jiu jpeg
În preajma și totodată în inima Ansamblului brâncușian de la Tîrgu Jiu
Noua carte trebuie percepută ca o sinteză esențială, consacrată devenirii singurei opere monumentale transmise nouă de Constantin Brâncuși, dar și semnificației acesteia.
Poetul într un oraș de graniță jpeg
Poetul într-un oraș de graniță
Despre Petre Stoica cineva mai prețios ar putea spune că a îngenuncheat în fața poeziei și a plecat din cele lumești exact de ziua ei.
„Original înseamnă să găsești personaje verosimile și să le pui în situații adevărate” – interviu cu regizorul Bogdan George APETRI jpeg
„Original înseamnă să găsești personaje verosimile și să le pui în situații adevărate” – interviu cu regizorul Bogdan George APETRI
„Plec la drum cu o idee, cu o poveste, gîndindu-mă strict doar la personaje, la situațiile în care se află ele, la problemele cu care se confruntă, la deciziile pe care trebuie să le ia.”
Gaspar Noé – Cinéma du corps  30 de secunde pentru abandonarea filmului  jpeg
Gaspar Noé – Cinéma du corps. 30 de secunde pentru abandonarea filmului.
Noé revoluționează printr-un cinema exclusiv senzorial, un cinema al corpurilor, în jurul cărora așterne o pleiadă de subiecte așa-zis tabu.
„Trebuie să ne luăm la revedere de la cîrciumar” – interviu cu regizorul Gabriel TEMPEA jpeg
„Trebuie să ne luăm la revedere de la cîrciumar” – interviu cu regizorul Gabriel TEMPEA
„Tot mai puțini dispun de tihna și fizionomia necesare savurării șnițelelor de proporții copleșitoare.”
Yorgos Lanthimos  Caninul, Alpii, homarul și Ifigenia jpeg
Yorgos Lanthimos. Caninul, Alpii, homarul și Ifigenia
Cinema-ul lui Lanthimos este în egală măsură autentic și artificial, realist și formalist.
Golania (1990) & Rezist (2017 2018)   un amplu ritual de trecere jpeg
O reașezare a condiției umane
Zoomizarea relațiilor umane sau microsoftizarea dialogurilor umane e brand global.
O scenă pentru tinerii muzicieni de jazz – interviu cu Bogdan MATEI jpeg
O scenă pentru tinerii muzicieni de jazz – interviu cu Bogdan MATEI
„Pure Jazz“ este o serie de concerte în care vor performa doar tinerii muzicieni cu vîrstă sub 30 ani și care au compoziții proprii.
Enescu și Caudella – întîmplare cu elev și profesor jpeg
Cum l-au furat pe Enescu. Probele implacabile noi
Numele lui Romeo Drăghici, executor testamentar, primul director al Muzeului Enescu, a părut mereu stimabil. Niciodată nimeni nu îi contestase fie practicile patrimoniale, fie influența masivă asupra destinului postum al lui Enescu.
Brâncuși și religia frumosului jpeg
Brâncuși și religia frumosului
Brâncuși detestă individualul, detaliul singular, descripția realistă și de aceea se angajează în căutarea esențelor spirituale, a ceea ce este ascuns și merită să fie revelat.
De ce este Enescu cel mai împlinit dintre noi jpeg
Patru scrisori inedite ale lui Enescu, identificate, editate, comentate și restituite muzicii lui
La 28 ianuarie 2022, cîțiva istorici, arhiviști, muzicieni, critici literari și jurnaliști au semnalat și criticat public o nouă licitație privată cu documente obținute indubitabil fraudulos din arhive publice.
Anul cinematografic 2021 – anchetă jpeg
Anul cinematografic 2021 – anchetă
Șase critici de film și o întrebare: „Cu ce rămînem din anul cinematografic care a trecut?”.
Anul teatral 2021 – o anchetă jpeg
Anul teatral 2021 – o anchetă
Teatrele au fost nevoite să-și reinventeze repertoriul, să găsească mereu alte formule pentru a rămîne aproape de spectatori.

Adevarul.ro

image
Motivul stupid pentru care o grădiniţă din Hunedoara a fost mâzgălită cu mesaje de ură şi ameninţare VIDEO
O grădiniţă din Hunedoara a fost vandalizată. Autorii distrugerilor au lăsat mesaje de ameninţare şi de ură pe faţada clădirii.
image
Un general rus obez şi retras din activitate, trimis să lupte în războiul din Ucraina: „Nimeni nu-i poate refuza supunerea”
Un general rus pensionat şi obez, a fost trimis de Vladimir Putin să lupte în prima linie în războiul din Ucraina care se desfăşoară mai ales în partea de est a ţării. Decizia vine în contextul în care armata rusă pierde tot mai mulţi militari de rang înalt pe câmpul de luptă.
image
„Q”, internautul de la care a pornit mişcarea QAnon, a revenit pe forumurile web după 2 ani de pauză: „Să jucăm încă o dată?”
Utilizatorul anonim cunoscut sub numele de „Q” al forumurilor 4chan şi 8kun, personaj ale cărui anunţuri criptice au dat naştere teoriei conspiraţiei fasciste pro-Trump cunoscută drept QAnon, şi-a reluat postările după o pauză de aproape doi ani.

HIstoria.ro

image
100 de ani de show-uri culinare
În primăvara lui 1924 se auzea la radio primul show culinar, a cărui gazdă era Betty Crocker, devenită o emblemă a emisiunilor de acest gen și un idol al gospodinelor de peste Ocean. Puțină lume știa că Betty nu exista cu adevărat, ci era doar o plăsmuire a minților creatoare ale postului de radio.
image
„Uvertura” războiului austro-turc din 1715-1718
Războiul turco-venețiano-austriac dintre anii 1714-1718, cunoscut și drept Războiul Austro-Turc din 1715-1718, sau „Războiul lui Eugeniu de Savoia”, este primul din seria războaielor ruso-austro-turce din secolul XVIII.
image
Capitularea lui Osman Pașa
La 4/16 decembrie 1877, Carol îi scria Elisabetei că otomanii încercaseră pe data de 28 să iasă din Plevna luptând și construind un pod peste râul Vid, în zonă desfășurându-se bătălii cumplite. Carol s-a îndreptat imediat în acea direcție, în timp ce împăratul se dusese în centrul dispozitivului.