„Caut umorul chiar și în poveștile dramatice” – interviu cu regizorul Paul NEGOESCU –

Publicat în Dilema Veche nr. 1002 din 22 iunie – 28 iunie 2023
image

Am văzut Oameni de treabă mai tîrziu. E unul dintre filmele de care s-a vorbit în ultimul timp, mai ales că se poate vedea pe Netflix. Filmul a fost la TIFF și l-am întrebat pe Paul Negoescu cum a ajuns la povestea de aici, despre umor negru, succes de public și ce se poate salva cînd toată lumea o ia razna.

Ce a fost diferit la Oameni de treabă față de celelalte filme ale dvs.?

Diferit a fost faptul că n-am scris eu scenariul, e prima oară cînd regizez un scenariu scris complet de altcineva, fără contribuția mea. Apoi, a mai fost diferit c-am filmat în Moldova, la țară, eu necunoscînd prea bine nici Moldova, nici viața la țară. În plus, am lucrat aproape exclusiv cu actori moldoveni, în dialect moldovenesc, ceea ce a făcut experiența cu atît mai interesantă.

Într-un fel, e vorba de un paradox: dvs., citadinul, ați făcut un film cu un story care se petrece într-un sat din Botoșani. S-a vorbit deja despre România profundă pe care o aduceți pe ecran. Umor, cinism, caricatură, compromis și metafizică. Ați simțit că are toate astea de la început, cînd ați citit scenariul?

Cînd formulezi așa ar părea că eu, citadinul, bucureșteanul, m-aș uita de sus către personajele din film pentru că sînt de la țară, din Moldova, caricaturizîndu-le, ceea ce e ceva ce am încercat să evit. În realitate am încercat să păstrez aceeași privire – cinică, cu umor ș.a.m.d. – pe care am simțit-o în scenariu, dar față de toată lumea din film. Nu încerc să mă disculp de vreo vină, cred că privirea asta e într-adevăr de sus în jos, dar măcar e la fel față de toate personajele, inclusiv față de cele urbane, precum polițistul tînăr sau procurorul. Chiar dacă filmul apelează la stereotipuri despre Moldova rurală, nu o face, sper, într-un mod moralist. În plus, unul dintre scenariști, Radu Romaniuc (și care mi-a făcut un tur al zonei arătîndu-mi locurile prin care a copilărit și la care s-a gîndit atunci cînd a scris scenariul), este chiar originar din județul Botoșani, așa că, la nevoie, pot da vina pe el pentru asta, cel puțin în glumă.

Nimeni nu e în film cine pare că e. Toate personajele, în micul lor univers, încearcă să-și protejeze afacerile și pozițiile. O mînă spală pe alta. E într-un fel o parabolă, dar cu multe mărci de timp și de spațiu recognoscibile. Credeți că acest nivel realist a făcut povestea mai empatică?

Posibil. Au ajuns la mine multe remarci cum că filmul ar fi foarte realist, deși mie mi se pare că e o poveste foarte trasă de păr. În plus, nu ne-am propus să povestim filmul într-o cheie realistă, chiar din contra. Necunoscînd în profunzime viața la țară în Moldova, nu puteam să am pretenția veridicității. Dar probabil că toate lucrurile astea de care spui, plus interpretarea lui Iulian Postelnicu, fac ca filmul să pară ca fiind mai real și, în același timp, să ții mai mult cu personajul.

Filmul a luat premii și se bucură de succes și la public, și la critică, mai ales că acum poate fi văzut și pe Netflix. Ați mai trecut cu Două lozuri prin popularitatea unei comedii. Cît de important e umorul în economia unei povești? 

Pentru mine e important, nu știu exact în ce măsură, dar caut umorul în filme chiar și în poveștile dramatice. Nu caut umorul ca să rîd neapărat, ci caut mai degrabă contradicția, absurdul, coincidența, lucruri pe care le asociez cu umorul. Și probabil că umorul a ajutat filmul să prindă la mai multă lume, deși mulți l-au văzut ca pe o dramă. E drept, filmul nu e o comedie în adevăratul sens al cuvîntului, e o comedie neagră, dar e totuși conceput ca o comedie, de aici și privirea condescendentă față de personaje. Și m-a surprins faptul că mulți nu au văzut deloc comicul din film, chiar dacă multora le-a plăcut filmul chiar și așa, ca o dramă. Dar cred că, nesesizînd umorul, au pierdut un strat destul de important al filmului.

Ce s-a schimbat în timp în felul în care vă raportați la meseria de regizor?  

Probabil faptul că mă raportez la ea strict ca la o meserie și nu mai pun la suflet orice părere proastă de parcă mi-ar fi înjurat cineva copilul. Mi-am dat și eu seama, între timp, că e doar un film, nu moare nimeni oricît de prost ar fi, important e să-mi placă mie. Iar asta îmi oferă o detașare care mă ajută și în facerea filmului. În plus, îmi permit mult mai ușor să zic nu atunci cînd mi se propun proiecte în care nu cred. Deși n-ar trebui să mă iau neapărat după instinctele mele, pentru că eu am refuzat inițial atît scenariul de la Oameni de treabă, cît și propunerea să fac Două lozuri; a fost nevoie de insistențele altora ca să mă răzgîndesc (ale lui Radu Romaniuc în primul caz și ale lui Dragoș Bucur în cazul al doilea). Iar astea două au ajuns să fie cele mai apreciate filme ale mele.

De data asta, fiind vorba despre o comedie neagră, substratul grav e mereu subminat de situații și de personaje. Cuplul de aur e format din polițistul satului și primarul, secondați de preot. E multă ironie în felul în care sînt construite situațiile și pare că vă jucați cu clișeele. Ce n-ați vrut să fie filmul acesta?

Nu mi-am dorit să fie thriller. Cînd am început dezvoltarea proiectului și aveam tot felul de întîlniri și discuții în baza scenariului, primeam des feedback-ul că e vorba de un thriller, pe cînd pe mine nu partea de suspans m-a atras la scenariul ăsta. Și nu mi-am dorit să fie thriller, pentru că nu-l vedeam așa. Pe mine secvența finală a filmului, atunci cînd am citit-o prima oară în scenariu, m-a amuzat teribil. Aici probabil a contat compatibilitatea dintre mine și scenariștii filmului – Radu Romaniuc și Oana Tudor –, pentru că am fost pe aceeași lungime de undă și am văzut același tip de film cu ce au gîndit ei. Probabil și acesta a fost un motiv pentru care Radu a insistat, totuși, să regizez eu scenariul ăsta. 

Livada pe care și-o dorește polițistul Ilie, ca să răscumpere toate eșecurile din viața sa de pînă atunci, devine monedă de schimb pentru acoperirea unei crime. Relațiile de forță sînt mereu sondate. Fiecare încearcă să-l pună la punct pe cel mai slab decît el. E și un film despre putere, în ultimă instanță? Cum vă raportați la ea? 

Nu cred că în ultimă instanță, ci din contra, cred că e mai mult un film despre putere decît unul despre corupție, așa cum s-a tot vorbit. Pe mine m-a interesat mult mai puțin dilema morală a personajului (să închidă ochii sau nu la tot felul de ilegalități ca să obțină ce-și dorește), partea care m-a atras cel mai mult la povestea asta a fost modul cum era construit personajul lui Ilie, care e un om slab și care s-a luptat toată viața cu faptul că e slab într-o lume în care se cere de la el să fie puternic. Și m-a atras asta pentru că îl înțeleg foarte bine, e probabil singura componentă din film cu care relaționez într-un mod cu adevărat intim. Pînă să realizez că personajul lui Ilie e construit în felul ăsta și că, de fapt, îl cunosc foarte bine, eram convins că nu pot să regizez un asemenea film, pentru că e o poveste mult prea departe de universul meu. Pentru că nu credeam că am ceva în comun cu un polițist dintr-un sat din Moldova, dar se pare că am. 

Finalul aruncă toată liniștea mocnită în aer. Aproape ca într-o bandă desenată, totul se răstoarnă și marele măcel are rol cathartic, purificator. V-ați dorit să salvați ceva din lumea asta?

Da, găina. Ea trebuia să trăiască pentru a spune povestea mai departe. Și natura, care e foarte frumoasă în partea aia de lume. De altfel, chiar am și filmat cîteva cadre, ca posibile variante de final (în locul celui cu găina), cu peisaje cu natura locului și Siretul care curge mai departe neîntrerupt. Nu au mai avut loc în film pentru c-am fi avut prea multe finaluri, dar gîndul să rămînem cu peisajele alea a existat.

S-a vorbit deja despre casting-ul foarte bun. Despre naturalețea lui Iulian Postelnicu, căruia rolul îi vine ca o mănușă. Ce gen de regizor sînteți, cînd vine vorba de actori?

Îmi place să cred că sînt un regizor calm, cel puțin în comportament. Cum spuneam mai devreme, pînă la urmă e doar un film, nu cred că e cazul să urlu și să mă port urît cu niște oameni, cum poate ar fi imaginea clișeu a regizorului, pentru că nu stă lumea în filmul meu. Evident că mă frustrez, mă enervez, mă macină pe dinăuntru și mă și îmbolnăvesc cînd lucrurile nu merg cum mi-aș dori, dar mă enervez în primul rînd pe mine, că nu sînt în stare să scot ceva mai bun din situația cu pricina, rareori pe actor. Mai puțin atunci cînd nu-și învață textul. Atunci mă enervez, dar nici atunci nu cred c-o arăt, cel puțin nu într-un mod evident, ci mai degrabă pasiv-agresiv. Nu o arăt pentru că, așa cum ziceam, nu cred că merită să te porți urît cu cineva pentru un film, pur și simplu prefer să evit să lucrez cu actorii respectivi la alte proiecte. 

Acum, uitîndu-vă în spate, ați schimba ceva?

În permanență aș schimba dacă mi s-ar da ocazia. La fiecare vizionare mai găsesc cîte un lucru pe care l-aș modifica, pentru că de fiecare dată privesc filmul cu alți ochi, cu altă stare și automat îl simt diferit. De exemplu, uneori sînt cadre care mi se par prea lungi și le-aș mai scurta, alteori aceleași cadre mi se par prea scurte și le-aș lungi. Cel mai frustrant e cînd ești la montaj și nu mai poți schimba mare lucru. De asta nu mă mai uit la filme cîțiva ani buni după ce le termin, pentru că în permanență aș găsi lucruri pe care le-aș dori îmbunătățite. 

interviu realizat de Ana Maria SANDU

1038 15 cop2 jpg
Levitația electromagnetică în tesseract
Eul de scriitor ratat apreciază această fragmentare din care se alcătuiește întregul: „Nu cred în cărți, cred în pagini, în fraze, în rînduri“.
p 22 Katherine Pangonis jpg
Fenicienii, oamenii purpurii
În unele contexte, fenicianismul și renașterea interesului pentru trecutul fenician al Libanului nu reprezintă decît o reacție rasistă la panarabism.
1035 15 coperta jpg
Sculptînd în timp
Există însă şi o altă cale de unire a materialului cinematografic, în care esenţială este dezvăluirea logicii în ceea ce privește modul de a gîndi al oamenilor.
foto 1 back stages jpg
1033 15 Iulia Lumanare copy (5) jpg
„Ne vom opri mereu la ceea ce ne este familiar” – interviu cu actrița Iulia LUMÂNARE
„Timpul a fost comprimat, și asta este, poate, cel mai dificil aspect al scenariului, deci al poveștii.”
1033 23 Foto Iulian Popa jpg
„Scriu ce văd în jurul meu, ca și cum aș fi în mijlocul acțiunii, dar invizibil“ – interviu cu Iulian POPA
„Un chimist, un om cu educație științifică, dar care are o abordare total neștiințifică, bazată pe percepții senzoriale.”
p 23 Passivité courtoise, 1930 jpg
Victor Brauner – Sfîrșitul și începutul
Opera lui îl face să meargă înainte mai degrabă decît o face el.
1031 15 Strøksnes, Morten Photo Cathrine Strøm webp
image png
Hotarul nevăzut al pictorului – expoziție aniversară Mihail Gavril* –
Lucrările prezente în expoziția de la Palatul Parlamentului, Sala „Brâncuși”, au o tematică ce aparține zonei sacrului.
1028 15 charlotte higgins miturile grecesti jpg
Miturile grecești repovestire din perspectivă feminină
Acestea sînt cîteva dintre personajele care controlează multe dintre narațiunile incluse în această carte.
1027 15 ёGoodlife Photography jpeg
p 22   Expoziția Victor Brauner jpg
Culoarea Artei
„Important e ce se vede.” Da, toți știm asta. Dar dacă v-aș spune că la fel de important e ce nu se vede?
1026 15 Calin Pop cu Nicu Covaci2 jpg
Rock, opoziție și represiune – Phoenix & Celelalte Cuvinte –
Spre deosebire de Phoenix, Celelalte Cuvinte nu au luat vreodată în considerație fuga din România comunistă.
DoinaLemny jpg
1025 22 Mario Martone  jpg
„Și cinematograful e un joc cu reguli” – interviu cu regizorul Mario MARTONE
„Atunci cînd regizez un film după un roman, nu mă interesează să pun în scenă doar povestea personajelor, ci și vocea scriitorului.“
1024 15 ABRA, Costinesti, anii 80 jpg
Unde sînt rockerii de odinioară?
„Toți am simțit că nici un zid nu ne va mai ține despărțiți vreodată”, avea să-și amintească ani mai tîrziu unul dintre cei prezenți la eveniment.
1023 15 Abziehbild  Unapplied Arts, 2023, Arsmonitor jpg
Lumea artei – elitism non-profit sau marginal pentru profit –
Și se încearcă același lucru de către artist-run-space-urile din Casa Presei.
1022 15 Marian Crișan jpeg
„Cînd ai în film un texan călare, inevitabil te gîndești și la western” – interviu cu regizorul Marian CRIȘAN –
Ca surse de inspirație au fost compozițiile lui George Enescu și Eugen Doga, în special albumul lui Echoes of the East.
10 pentru Rushdie jpeg
Dacă pacea ar fi un premiu
Cu toate acestea, am să mă întorc acasă cu acest premiu pentru pace.
Taifas 3 png
Cineaști balcanici la Taifas – anchetă –
Pentru că sînteți o revistă românească, iar el este pentru mine cel mai interesant regizor român al momentului.
1020 15 Andrei Tanase jpg
1020 15 1 jpg
Un tip de încordare
Artistul propune un storyboard neconvențional prin plasarea privitorului într-un spațiu definit vizual prin contraste.
1019 15 Foto Cristian Sutu jpg
1018 16 foto Ariana Serban jpg
„Literatura. Arie protejată” – interviu cu Robert ȘERBAN
„Am căutat, an de an, să identificăm cîte o temă, care să nu eludeze actualitatea și realitatea.”

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.