Marius Giura este directorul executiv și artistic al Festivalului Internațional de Jazz de la Gărîna (7-11 iulie). Programul concertelor şi mai multe informații despre a douăzeci și cincea ediţie a festivalului la www.garana-jazz.ro. 

 

Cum evaluați activitatea autorităţilor vizavi de organizatorii de evenimente în criza pandemică?

N-aș vrea să am o opinie separată despre activitatea autorităților. Noi nu facem parte din Asociația Organizatorilor de Concerte și Evenimente din România (AROC), dar sîntem de acord cu poziția lor față de autorități în negocierile privind evenimentele culturale. Au fost multe decizii controversate, unele de neînțeles. Situația încă persistă, deși au fost multe ,,relaxări” Pare discriminatorie atitudinea față de evenimentele culturale, comparativ cu alte aglomerări, gen Șumuleu Ciuc sau meciurile de fotbal. Vorbind de fotbal, toată lumea a văzut cum, în țări cu situație comparabilă, sînt stadioane arhipline. Poate de la 1 iulie să vină și la noi măsuri de relaxare normale și logice. Noi am fost între puținii care în 2020 ne-am ambiționat să ținem festivalul. Nu au fost restricțiile care sînt acum, cu toate astea nu s-a îmbolnăvit nimeni, deși lumea nu era vaccinată. Dar se poate spune și că publicul nostru este ,,altfel”.

Cum ați (re)găsit anul acesta interesul pentru jazz al sponsorilor privați?

Am regăsit aceleași cuvinte frumoase și intenții bune, dar mulți aveau resursele diminuate sau alte priorități. Din fericire, avem un grup statornic de sponsori (nu foarte mare) care sînt interesați de jazz și de evenimente culturale. Chiar dacă au alocat bani mai puțini, au rămas un sprijin important pentru noi. Firmele cu adevărat puternice și cu potențial au însă alte criterii de apreciere a evenimentelor: să fie zeci de mii de oameni, să se vîndă mulți hectolitri sau nivelul vînzărilor să depășească nivelul sponsorizării. În cazul unui eveniment de jazz, nu se pune problema să îndeplinim aceste criterii.

Ce dificultăți și ce necunoscute implică ediția de anul acesta?

Deși situația actuală este foarte bună în majoritatea țărilor europene, lucrurile nu s-au așezat cum trebuie. Zborurile sînt încă problematice. În multe țări (încă mai) funcționează un fel de restricții, care fac sau au făcut dificilă prezența unor artiști. Mă refer aici la obligativitatea intrării în carantină la întoarcerea în țara lor, pierderea sprijinului material pe care unii artiști l-au avut în toată perioada asta și chiar măsurile impuse de România anumitor cetățeni din cîteva țări. Deși normale, aceste măsuri au afectat, oarecum, line-up-ul planificat inițial și dorit. Multe festivaluri din Europa s-au amînat pentru 2022 și a urmat anularea turneelor multor artiști, în special americani. Necunoscute sînt, încă, și măsurile de acces pe care va trebui să le luăm. Legislația are încă multe lacune și sperăm toți ca de la 1 iulie să fie clarificate lucrurile.

În ce măsură diferă de ediția de anul trecut?

Anul trecut lucrurile erau destul de clare: număr limitat de spectatori, un program limitat și el, mască și distanțare socială. Acum e mai greu, sînt multe necunoscute legate de acces. Fiind o ediție aniversară, am vrut să marcăm asta prin prezențe artistice cu adevărat reprezentative și a fost dificil să-i aducem.

De ce ați ținut totuși să faceți ediția de anul trecut?

Am ținut s-o facem din aceleași motive ca anul ăsta. Pe de-o parte, am venit în întîmpinarea publicului nostru, pe de altă parte, am considerat eu că o pauză nu e benefică pentru nimeni. A fost greu, dar a fost frumos! A fost o reușită, deși au cam lipsit marile vedete. A fost o aventură de care o să ne amintim mereu.

Care sînt condițiile de participare? Cu ce restricții se va confrunta publicul?

Principala condiție este vaccinarea celor prezenți. Vom vedea dacă aceasta va fi singura alternativă. Se va intra doar pe baza unui abonament și cu dovada vaccinului sau adeverința de imunitate.

Care dintre invitaţii acestei ediţii credeți că va fi „marea surpriză”?

Va fi o ediție cu participări remarcabile, artiști aleși, reprezentativi și pentru țara lor, dar și de notorietate internațională. Cred că surprizele vor veni de la cei care vin pentru prima dată la Gărîna: Antonio Faraò, Dhafer Youssef, Omer Klein, Miłosz Bazarnik, Paul Lay. Pînă la urmă, toți cei prezenți pe scenă vor prezenta proiecte noi și e greu de spus dacă va fi doar o mare surpriză sau mai multe.

După 25 de ediții e mai ușor sau mai complicat să faceți line-up-ul festivalului?

E la fel de dificil, pentru că trebuie să vii mereu cu ceva nou, să-ți mulțumești publicul, să-l surprinzi prin alegeri la care nu se așteaptă. Tehnic vorbind, știm rețeta, nu de strîns un line-up e vorba, ci de calitatea acestuia.

Ce artişti noi ați descoperit în pandemie şi ce ne-ați recomanda să ascultăm?

Eu, în pandemie, am lucrat pentru Gărîna, nu am resimțit restricțiile, decît din conversațiile cu artiștii sau agenții lor. Am ascultat multă muzică, e drept, timpul liber l-am împărțit între muzică și Netflix. Așa l-am descoperit pe Paul Lay, un foarte tînăr pianist francez de mare viitor, apoi o serie lungă de muzicieni din Polonia și foarte mulți nordici. Îi amintesc pe Ariel Kalma, pe Nadjiwan. Am ascultat și mulți consacrați, ale căror albume au venit la rînd.

Dacă ați putea locui pentru o vreme într-un album de jazz, ce disc ați alege?

Oricare dintre discurile lui Eberhard Weber.

Ce muzician ați invita să facă parte din public la ediţia de anul acesta a festivalului?

Aș invita mai mulți: Johnny Răducanu, Anca Parghel, Garbis Dedeian, Marius Popp, Kamocsa Bela, Lică Dolga, Pedro Negrescu, John Abercrombie, David Vilchevski, adică pe toți cei care au fost și nu mai sînt.

a consemnat Marius CHIVU

Credit foto Marius Giura: Richard Wayne (sus), TommySmith (jos)