Craiova regizorilor

Publicat în Dilema Veche nr. 803 din 11-17 iulie 2019
Craiova regizorilor jpeg

● Theater Networking Talents – International Young Theater Directors Showcase, Festivalul Internaţional al Tinerilor Regizori, ediţia a III-a, Craiova, 28-30 iunie 2019. Teatrul Național „Marin Sorescu“ Craiova.

În ultimii ani, Teatrul Naţional „Marin Sorescu“ din Craiova a atras constant tineri creatori să lucreze cu excelenta sa trupă de actori. Cu o istorie glorioasă în spate, devenit spaţiu de lucru al regizorului Silviu Purcărete, care l-a transformat într-un fenomen în anii ’90, prin itinerarea pe tot mapamondul a spectacolelor sale luxuriante, TNC se află de cîţiva ani într-un proces de schimbare de direcţie artistică. Instituţia se orientează spre regizori cu care nu a colaborat încă, pune în valoare generaţia tînără de actori şi creează o serie de programe în afara strategiei repertoriale. Concursul de proiecte pentru tineri regizori şi scenografi, în urma căruia produce două spectacole pe an, a ajuns la a IX-a ediţie, iar platforma destinată proaspeţilor absolvenţi la a III-a. Cea din urmă şi-a schimbat conceptul sub direcţia noului curator, Bobi Pricop (el însuşi cîştigător al programului pentru regizori tineri de la TNC) şi a devenit Theater Networking Talents – International Young Theater Directors Showcase, un festival dedicat regizorilor şi menit să creeze o platformă online unde aceştia îşi pot expune profilul profesional. Evenimentul a conţinut spectacole şi întîlniri ale tinerilor artişti cu directori de instituţii publice şi de companii sau spaţii independente, cu regizori, dramaturgi şi manageri culturali etc. În foaier au fost expuse lucrări (desene, instalaţii audio şi video, cărţi etc.) ale artiştilor care lucrează cu regizorii (scenografi, coregrafi, muzicieni) sub titlul TNTeammates (am remarcat instalaţiile audio ale lui Alexandros Raptis din performance-uri, cea vizuală a Linotip-ului, albumul de desene al Luciei Mărneanu, An Almost Political Diary). Tinerii regizori s-au confruntat astfel practic cu diferite aspecte ale meseriei într-un moment dificil, cînd asistăm la un colaps al instituţiilor publice şi al artiştilor independenţi: primele sucombă din cauza bugetelor reduse pînă sub limita subzistenţei, lucru care îi afectează şi pe independenţi, care nu sînt plătiţi pentru colaborările cu teatrele de stat sau nu mai pot avea aceste colaborări în viitor; în afară de asta, independenţii suferă şi din cauza blocării bugetului AFCN, care s-a trezit în imposibilitatea accesării propriilor fonduri. Situaţia este mult prea complicată pentru a fi explicată aici, dar ceea ce se întrevede, dincolo de criza propriu-zisă de durată, generată de anchilozarea unor structuri, este prăbuşirea sistemului teatral care, probabil, va fi reformat. Cînd, cum, asta nu se ştie, dar conservarea situaţiei actiuale (prin salvarea in extremis a teatrelor la rectificarea bugetară) nu va face altceva decît să prelungească coma. Reforma va veni, dar cu cît organismul e mai bolnav, cu atît vindecarea va fi mai grea. Noile generaţii de artişti au nimerit astfel la sfîrşitul unei lumi şi înainte de a începe o nouă epocă, iar pe ele, haosul şi precaritatea domeniului îi afectează în primul rînd.

Din cele patru spectacole vizionate, mi-a atras atenţia Revizorul, regizat de Slava Sambriş, masterand UNATC, venit din Republica Moldova. Spectacolul denotă maturitatea gîndirii şi controlul mijloacelor de expresie, un concept coerent, ştiinţa de a lucra cu actorul, crearea unor personaje bine definite. De un clasicism actualizat, cu un revizor ca o caricatură de star rock – Alex Popa este unul dintre cei mai buni actori din noua generaţie, cu evoluţii complexe în personaje psihologice şi o bună fizicalitate – şi o suită de funcţionari siniştri, spectacolul este plasat la intersecţia religiozităţii de paradă (o slujbă religioasă în limba rusă „parazitează“ sonor pauza) cu mafia locală (fondul sonor care îl însoţeşte pe revizor e un soi de turbo folk), din ambele rezultînd un hăţiş de relaţii abuzive în care cetăţeanul este iremediabil pierdut. Spectacolul are o scenografie funcţională, cu dulapuri metalice, aşa cum se găsesc încă în prăfuitele instituţii publice, în care stau însă oamenii-şobolani şi nu dosare; personajele individuale sînt bine dezvoltate, „au carne“, iar cele de grup funcţionează ca un summum de personalităţi. Revizorul a fost preluat deja de Teatrul Naţional din Bucureşti prin programul 9G.

Directorul Teatrului Naţional Craiova, Alexandru Boureanu, a anunţat că unul dintre regizorii participanţi va fi invitat de instituţia-gazdă să creeze anul viitor un spectacol. Pînă la urmă au fost aleşi doi regizori, Slava Sambriş, regizorul Revizorului, şi Natasza Soltanowicz, de la Universitatea de Artă Teatrală din Cracovia, care a prezentat spectacolul Weirdos (Ciudaţii), o mostră de teatru fizic, exclusiv feminin, construit în jurul ideii de pierdere (suferinţa la moartea unei persoane apropiate) şi care se bazează pe coregrafierea durerii, reinterpretînd mituri ale trecerii şi credinţe şi obiceiuri de înmormîntare. Fizic, spectacolul atinge o anume performanţă, dramaturgia este coerentă, dar poate prea puţin ambiţioasă, în sensul că tema putea fi dezvoltată sau abordată dintr-o perspectivă mai largă. În România a existat la un moment dat o pasiune a regizorilor pentru spectacole despre moarte şi ritualuri de înmormîntare, dar recunosc că nu sînt un fan al lor, în primul rînd din cauză că aceste ritualuri sînt create special pentru a oferi durerii o cale de exprimare şi a induce sentimentul tragic, ceea ce este dificil de suportat pentru spectator.

32323 jpg jpeg

Alte două spectacole au abordat texte contemporane: Metoda, regia Maria Doncu, UNATC, tratează procedurile de angajare în corporaţii ce tind să devină dure şi aproape demente (deşi conduce bine actorii, regizoarea a ratat tuşa de nebunie pe care textul o conţine), şi George Kaplan, regia Pavle Terzici de la Universitatea de Artă din Belgrad, un text politic complex, cu trei povestiri despre manipulare care pică bine în vremea ­fake news-urilor (spectacol greu de urmărit din cauza invizibilizării parţiale a supratitrării).

Evenimentul de la Craiova este binevenit şi se va dezvolta la următoarele ediţii. Cred că tinerilor regizori le trebuie mai multe informaţii practice despre partea administrativă a meseriei, iar managerii ar trebui să gîndească programe prin care să susţină tinerii creatori şi să asigure astfel, coerent, schimbul de generaţii în teatru. Mi-e teamă însă că actuala criză va oferi pretextul pentru a nu face asta.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: © C. Floriganță

1038 15 cop2 jpg
Levitația electromagnetică în tesseract
Eul de scriitor ratat apreciază această fragmentare din care se alcătuiește întregul: „Nu cred în cărți, cred în pagini, în fraze, în rînduri“.
p 22 Katherine Pangonis jpg
Fenicienii, oamenii purpurii
În unele contexte, fenicianismul și renașterea interesului pentru trecutul fenician al Libanului nu reprezintă decît o reacție rasistă la panarabism.
1035 15 coperta jpg
Sculptînd în timp
Există însă şi o altă cale de unire a materialului cinematografic, în care esenţială este dezvăluirea logicii în ceea ce privește modul de a gîndi al oamenilor.
foto 1 back stages jpg
1033 15 Iulia Lumanare copy (5) jpg
„Ne vom opri mereu la ceea ce ne este familiar” – interviu cu actrița Iulia LUMÂNARE
„Timpul a fost comprimat, și asta este, poate, cel mai dificil aspect al scenariului, deci al poveștii.”
1033 23 Foto Iulian Popa jpg
„Scriu ce văd în jurul meu, ca și cum aș fi în mijlocul acțiunii, dar invizibil“ – interviu cu Iulian POPA
„Un chimist, un om cu educație științifică, dar care are o abordare total neștiințifică, bazată pe percepții senzoriale.”
p 23 Passivité courtoise, 1930 jpg
Victor Brauner – Sfîrșitul și începutul
Opera lui îl face să meargă înainte mai degrabă decît o face el.
1031 15 Strøksnes, Morten Photo Cathrine Strøm webp
image png
Hotarul nevăzut al pictorului – expoziție aniversară Mihail Gavril* –
Lucrările prezente în expoziția de la Palatul Parlamentului, Sala „Brâncuși”, au o tematică ce aparține zonei sacrului.
1028 15 charlotte higgins miturile grecesti jpg
Miturile grecești repovestire din perspectivă feminină
Acestea sînt cîteva dintre personajele care controlează multe dintre narațiunile incluse în această carte.
1027 15 ёGoodlife Photography jpeg
p 22   Expoziția Victor Brauner jpg
Culoarea Artei
„Important e ce se vede.” Da, toți știm asta. Dar dacă v-aș spune că la fel de important e ce nu se vede?
1026 15 Calin Pop cu Nicu Covaci2 jpg
Rock, opoziție și represiune – Phoenix & Celelalte Cuvinte –
Spre deosebire de Phoenix, Celelalte Cuvinte nu au luat vreodată în considerație fuga din România comunistă.
DoinaLemny jpg
1025 22 Mario Martone  jpg
„Și cinematograful e un joc cu reguli” – interviu cu regizorul Mario MARTONE
„Atunci cînd regizez un film după un roman, nu mă interesează să pun în scenă doar povestea personajelor, ci și vocea scriitorului.“
1024 15 ABRA, Costinesti, anii 80 jpg
Unde sînt rockerii de odinioară?
„Toți am simțit că nici un zid nu ne va mai ține despărțiți vreodată”, avea să-și amintească ani mai tîrziu unul dintre cei prezenți la eveniment.
1023 15 Abziehbild  Unapplied Arts, 2023, Arsmonitor jpg
Lumea artei – elitism non-profit sau marginal pentru profit –
Și se încearcă același lucru de către artist-run-space-urile din Casa Presei.
1022 15 Marian Crișan jpeg
„Cînd ai în film un texan călare, inevitabil te gîndești și la western” – interviu cu regizorul Marian CRIȘAN –
Ca surse de inspirație au fost compozițiile lui George Enescu și Eugen Doga, în special albumul lui Echoes of the East.
10 pentru Rushdie jpeg
Dacă pacea ar fi un premiu
Cu toate acestea, am să mă întorc acasă cu acest premiu pentru pace.
Taifas 3 png
Cineaști balcanici la Taifas – anchetă –
Pentru că sînteți o revistă românească, iar el este pentru mine cel mai interesant regizor român al momentului.
1020 15 Andrei Tanase jpg
1020 15 1 jpg
Un tip de încordare
Artistul propune un storyboard neconvențional prin plasarea privitorului într-un spațiu definit vizual prin contraste.
1019 15 Foto Cristian Sutu jpg
1018 16 foto Ariana Serban jpg
„Literatura. Arie protejată” – interviu cu Robert ȘERBAN
„Am căutat, an de an, să identificăm cîte o temă, care să nu eludeze actualitatea și realitatea.”

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.