A nu trăi (doar) din trecut

Publicat în Dilema Veche nr. 957 din 11 – 17 august 2022
© C. Cazacu
© C. Cazacu

Poate că Soft Machine a fost marea atracție a întregului Festival de Jazz de la Gărîna de anul acesta, fiind primul concert al trupei în țara noastră, dar nu și prima prezență a chitaristului John Etheridge, care a mai venit aici de două ori: în 1971 și la puțin timp după Revoluție, cu o trupă germană.

John Etheridge a povestit, pe scenă, episodul bizar petrecut în 1971. Fusese cooptat în trupa progresivă Icarus, care tocmai scosese un disc, The Marvel World of Icarus, cînd, în mare lipsă de bani, a acceptat un contract, destul de neconvențional, de a acompania doi cîntăreți britanici într-un turneu în România: „Era prima mea ieșire în afara Angliei și începusem să cînt abia cu șase luni înainte. Turneul fusese gîndit ca acompaniament pentru doi cîntăreți de… vodevil. Am repetat piesele respective, dar am reușit să deturnăm concertul cînd celălalt chitarist a început să cînte Whole Lotta Love. Eram pe un stadion și lumea înnebunise. Am văzut atunci un public extraordinar, așa cum nu mai văzusem în Europa de Est, de exemplu în Germania Democrată, unde toți stăteau cu capul în jos, triști. Activiștii de partid români au ascultat serioși, fără vreo reacție, dar apoi ne-au escortat afară din țară. Ceaușescu tocmai se întorsese din China“.

John Etheridge este singurul dintre muzicienii de acum ai trupei care a făcut parte din componența „clasică“, înregistrînd două albume cu ei, Softs (1976) și Alive and Well in Paris (1978). În cazul trupelor cu schimbări majore de personal, puriștii nu recunosc ca legitimă decît componența inițială. În 2005, Graham Bennet, autorul unui opus despre Soft Machine, Out-Bloody-Rage-ous, considera că Soft Machine putea fi „împărțită“ în cinci grupuri distincte ca stil: „The freak-out quartet, the 1967-1968 psychedelic trio, the 1969 power trio and the big-band septet“, nici unul asemănător celorlalte.

Muzica celor de la Soft Machine (numele e preluat de la romanul lui William Burroughs) s-a dorit de la început un fel de happening, utilizînd lumini psihedelice și folosind influențe diverse: de la pop, prin free jazz, pînă la muzica Renașterii și a Barocului, și înapoi la minimalismul lui Terry Riley, care, cu al său A Rainbow in Curved Air (1969), a influențat muzicieni diverși, precum Mike Oldfield (cel din Tubular Bells) sau Pete Townshend (în Baba O’Riley, numit așa în onoarea lui Riley și a guru-ului Meher Baba).

Soft Machine a început ca trio, după care a cooptat pînă la opt muzicieni, chiar dacă nu toți au fost membri deplini. Formula actuală de turneu i-a adus pe scena de la Gărîna, alături de John Etheridge, pe versatilul Theo Travis (membru al Soft Machine din 2006 și al Gong între 1999 si 2010) la saxofon, flaut și keyboards, pe Fred Thelonious Baker la bas (trecut prin trupa Cahoots) și pe Nic France (fost membru al Nucleus) la tobe. E remarcabil că, indiferent de schimbările de componență, Soft Machine sună ca Soft Machine, chiar dacă motorul melodic pot fi, pe rînd, orga, chitara sau saxofonul.

© C. Cazacu
© C. Cazacu

Concertul a început cu piesa Hidden Details de pe ultimul lor disc, din 2018, cu cîteva acorduri amenințătoare ale chitarei Martyn Booth Signature Series a lui Etheridge, susținută în același ton de saxofonul lui Travis. Au urmat The Man Who Waved at Trains, o compoziție mai veche de pe albumul Bundles (1975), de data asta într-o versiune extinsă, susținută de flautul eteric și de pianul clipocitor Fender Rhodes al aceluiași Travis; Fell to Earth (fosta Destination Down to Earth), apoi Tales of Taliesin de pe albumul Soft (1976), unde Etheridge a oferit publicului un solo ce amintea de viteza lui John McLaughlin; Broken Hill, o piesă de sensibilitate de pe ultimul album, și The Nodder, de pe Alive and Well in Paris (1977), care l-a pus în evidență pe Baker, basistul jucăuș și dexter.

Fourteen Hour Dream, o piesă luminoasă de pe același ultim album, a început cu o linie de bas urmată de minute bune de flaut, încheiate cu un scurt solo al lui Etheridge. Apoi, o surpriză, Joy of a Toy, compoziție Kevin Ayers/Mike Ratledge tot de pe primul album, și, în cele din urmă, un medley de patru piese, din care am recunoscut The Relegation of Pluto, Hazard Profile și Facelift. Riff-ul din Hazard Profile, piesă compusă de Karl Jenkins și cîntată pe discul Bundles de legendarul Allan Holdsworth, i-a dat lui Etheridge ocazia unui solo prelungit. Această piesă superbă de jazz-rock în care elementul rock, creat de sunetul clar și totodată sălbatic al chitarei lui Etheridge, e dominant a constituit pentru mine highlight-ul serii și, poate, al întregului festival. Soft Machine au revenit la bis cu Chloe and the Pirates, de pe albumul Six, o piesă lirică, potrivită pentru flautul lui Travis.

Ca și Charles Lloyd and The Marvels, Soft Machine au confirmat așteptările, dovedind că sînt, în continuare, o trupă care nu trăiește din trecut (singurul meu regret fiind acela că nu îl mai au pe Mike Ratledge la orgă).

Corneliu Cazacu este fotograf.

1038 15 cop2 jpg
Levitația electromagnetică în tesseract
Eul de scriitor ratat apreciază această fragmentare din care se alcătuiește întregul: „Nu cred în cărți, cred în pagini, în fraze, în rînduri“.
p 22 Katherine Pangonis jpg
Fenicienii, oamenii purpurii
În unele contexte, fenicianismul și renașterea interesului pentru trecutul fenician al Libanului nu reprezintă decît o reacție rasistă la panarabism.
1035 15 coperta jpg
Sculptînd în timp
Există însă şi o altă cale de unire a materialului cinematografic, în care esenţială este dezvăluirea logicii în ceea ce privește modul de a gîndi al oamenilor.
foto 1 back stages jpg
1033 15 Iulia Lumanare copy (5) jpg
„Ne vom opri mereu la ceea ce ne este familiar” – interviu cu actrița Iulia LUMÂNARE
„Timpul a fost comprimat, și asta este, poate, cel mai dificil aspect al scenariului, deci al poveștii.”
1033 23 Foto Iulian Popa jpg
„Scriu ce văd în jurul meu, ca și cum aș fi în mijlocul acțiunii, dar invizibil“ – interviu cu Iulian POPA
„Un chimist, un om cu educație științifică, dar care are o abordare total neștiințifică, bazată pe percepții senzoriale.”
p 23 Passivité courtoise, 1930 jpg
Victor Brauner – Sfîrșitul și începutul
Opera lui îl face să meargă înainte mai degrabă decît o face el.
1031 15 Strøksnes, Morten Photo Cathrine Strøm webp
image png
Hotarul nevăzut al pictorului – expoziție aniversară Mihail Gavril* –
Lucrările prezente în expoziția de la Palatul Parlamentului, Sala „Brâncuși”, au o tematică ce aparține zonei sacrului.
1028 15 charlotte higgins miturile grecesti jpg
Miturile grecești repovestire din perspectivă feminină
Acestea sînt cîteva dintre personajele care controlează multe dintre narațiunile incluse în această carte.
1027 15 ёGoodlife Photography jpeg
p 22   Expoziția Victor Brauner jpg
Culoarea Artei
„Important e ce se vede.” Da, toți știm asta. Dar dacă v-aș spune că la fel de important e ce nu se vede?
1026 15 Calin Pop cu Nicu Covaci2 jpg
Rock, opoziție și represiune – Phoenix & Celelalte Cuvinte –
Spre deosebire de Phoenix, Celelalte Cuvinte nu au luat vreodată în considerație fuga din România comunistă.
DoinaLemny jpg
1025 22 Mario Martone  jpg
„Și cinematograful e un joc cu reguli” – interviu cu regizorul Mario MARTONE
„Atunci cînd regizez un film după un roman, nu mă interesează să pun în scenă doar povestea personajelor, ci și vocea scriitorului.“
1024 15 ABRA, Costinesti, anii 80 jpg
Unde sînt rockerii de odinioară?
„Toți am simțit că nici un zid nu ne va mai ține despărțiți vreodată”, avea să-și amintească ani mai tîrziu unul dintre cei prezenți la eveniment.
1023 15 Abziehbild  Unapplied Arts, 2023, Arsmonitor jpg
Lumea artei – elitism non-profit sau marginal pentru profit –
Și se încearcă același lucru de către artist-run-space-urile din Casa Presei.
1022 15 Marian Crișan jpeg
„Cînd ai în film un texan călare, inevitabil te gîndești și la western” – interviu cu regizorul Marian CRIȘAN –
Ca surse de inspirație au fost compozițiile lui George Enescu și Eugen Doga, în special albumul lui Echoes of the East.
10 pentru Rushdie jpeg
Dacă pacea ar fi un premiu
Cu toate acestea, am să mă întorc acasă cu acest premiu pentru pace.
Taifas 3 png
Cineaști balcanici la Taifas – anchetă –
Pentru că sînteți o revistă românească, iar el este pentru mine cel mai interesant regizor român al momentului.
1020 15 Andrei Tanase jpg
1020 15 1 jpg
Un tip de încordare
Artistul propune un storyboard neconvențional prin plasarea privitorului într-un spațiu definit vizual prin contraste.
1019 15 Foto Cristian Sutu jpg
1018 16 foto Ariana Serban jpg
„Literatura. Arie protejată” – interviu cu Robert ȘERBAN
„Am căutat, an de an, să identificăm cîte o temă, care să nu eludeze actualitatea și realitatea.”

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.