A nu trăi (doar) din trecut

Publicat în Dilema Veche nr. 957 din 11 – 17 august 2022
957 16 jos Cazacu jpg
© C. Cazacu

Poate că Soft Machine a fost marea atracție a întregului Festival de Jazz de la Gărîna de anul acesta, fiind primul concert al trupei în țara noastră, dar nu și prima prezență a chitaristului John Etheridge, care a mai venit aici de două ori: în 1971 și la puțin timp după Revoluție, cu o trupă germană.

John Etheridge a povestit, pe scenă, episodul bizar petrecut în 1971. Fusese cooptat în trupa progresivă Icarus, care tocmai scosese un disc, The Marvel World of Icarus, cînd, în mare lipsă de bani, a acceptat un contract, destul de neconvențional, de a acompania doi cîntăreți britanici într-un turneu în România: „Era prima mea ieșire în afara Angliei și începusem să cînt abia cu șase luni înainte. Turneul fusese gîndit ca acompaniament pentru doi cîntăreți de… vodevil. Am repetat piesele respective, dar am reușit să deturnăm concertul cînd celălalt chitarist a început să cînte Whole Lotta Love. Eram pe un stadion și lumea înnebunise. Am văzut atunci un public extraordinar, așa cum nu mai văzusem în Europa de Est, de exemplu în Germania Democrată, unde toți stăteau cu capul în jos, triști. Activiștii de partid români au ascultat serioși, fără vreo reacție, dar apoi ne-au escortat afară din țară. Ceaușescu tocmai se întorsese din China“.

John Etheridge este singurul dintre muzicienii de acum ai trupei care a făcut parte din componența „clasică“, înregistrînd două albume cu ei, Softs (1976) și Alive and Well in Paris (1978). În cazul trupelor cu schimbări majore de personal, puriștii nu recunosc ca legitimă decît componența inițială. În 2005, Graham Bennet, autorul unui opus despre Soft Machine, Out-Bloody-Rage-ous, considera că Soft Machine putea fi „împărțită“ în cinci grupuri distincte ca stil: „The freak-out quartet, the 1967-1968 psychedelic trio, the 1969 power trio and the big-band septet“, nici unul asemănător celorlalte.

Muzica celor de la Soft Machine (numele e preluat de la romanul lui William Burroughs) s-a dorit de la început un fel de happening, utilizînd lumini psihedelice și folosind influențe diverse: de la pop, prin free jazz, pînă la muzica Renașterii și a Barocului, și înapoi la minimalismul lui Terry Riley, care, cu al său A Rainbow in Curved Air (1969), a influențat muzicieni diverși, precum Mike Oldfield (cel din Tubular Bells) sau Pete Townshend (în Baba O’Riley, numit așa în onoarea lui Riley și a guru-ului Meher Baba).

Soft Machine a început ca trio, după care a cooptat pînă la opt muzicieni, chiar dacă nu toți au fost membri deplini. Formula actuală de turneu i-a adus pe scena de la Gărîna, alături de John Etheridge, pe versatilul Theo Travis (membru al Soft Machine din 2006 și al Gong între 1999 si 2010) la saxofon, flaut și keyboards, pe Fred Thelonious Baker la bas (trecut prin trupa Cahoots) și pe Nic France (fost membru al Nucleus) la tobe. E remarcabil că, indiferent de schimbările de componență, Soft Machine sună ca Soft Machine, chiar dacă motorul melodic pot fi, pe rînd, orga, chitara sau saxofonul.

image
© C. Cazacu

Concertul a început cu piesa Hidden Details de pe ultimul lor disc, din 2018, cu cîteva acorduri amenințătoare ale chitarei Martyn Booth Signature Series a lui Etheridge, susținută în același ton de saxofonul lui Travis. Au urmat The Man Who Waved at Trains, o compoziție mai veche de pe albumul Bundles (1975), de data asta într-o versiune extinsă, susținută de flautul eteric și de pianul clipocitor Fender Rhodes al aceluiași Travis; Fell to Earth (fosta Destination Down to Earth), apoi Tales of Taliesin de pe albumul Soft (1976), unde Etheridge a oferit publicului un solo ce amintea de viteza lui John McLaughlin; Broken Hill, o piesă de sensibilitate de pe ultimul album, și The Nodder, de pe Alive and Well in Paris (1977), care l-a pus în evidență pe Baker, basistul jucăuș și dexter.

Fourteen Hour Dream, o piesă luminoasă de pe același ultim album, a început cu o linie de bas urmată de minute bune de flaut, încheiate cu un scurt solo al lui Etheridge. Apoi, o surpriză, Joy of a Toy, compoziție Kevin Ayers/Mike Ratledge tot de pe primul album, și, în cele din urmă, un medley de patru piese, din care am recunoscut The Relegation of Pluto, Hazard Profile și Facelift. Riff-ul din Hazard Profile, piesă compusă de Karl Jenkins și cîntată pe discul Bundles de legendarul Allan Holdsworth, i-a dat lui Etheridge ocazia unui solo prelungit. Această piesă superbă de jazz-rock în care elementul rock, creat de sunetul clar și totodată sălbatic al chitarei lui Etheridge, e dominant a constituit pentru mine highlight-ul serii și, poate, al întregului festival. Soft Machine au revenit la bis cu Chloe and the Pirates, de pe albumul Six, o piesă lirică, potrivită pentru flautul lui Travis.

Ca și Charles Lloyd and The Marvels, Soft Machine au confirmat așteptările, dovedind că sînt, în continuare, o trupă care nu trăiește din trecut (singurul meu regret fiind acela că nu îl mai au pe Mike Ratledge la orgă).

Corneliu Cazacu este fotograf.

p 15 jpg
Rock’n’freedom – despre acceptarea artiștilor ruși în festivalurile europene din 2022 –
Free to Rock nu e o lecție de cinema, dar e cu siguranță una de istorie și una de muzică rock.
p 15 Clara Uson,jpg jpg
„Istoria e un lucru, mitul e altceva, dar se întrepătrund” – interviu cu scriitoarea Clara USÓN –
Am citit mult despre bătălia de la Kosovo Polje, despre modul în care acel moment a fost preluat în cultura din zona respectivă. Istoria e un lucru, mitul e altceva, dar ele se întrepătrund.
962  15 Einstein 1920 Wikimedia Commons jpg
Dumnezeu după Einstein
Dacă examinăm panteismul astăzi în lumina unui univers ireversibil în timp, avem impresia unui caz extrem de nerăbdare religioasă.
 961 15 Coperta Avanpremiera Omul muzical jpg
Omul muzical
Lumea muzicală e un buchet zumzăitor de sunete. Muzica de pe iPhone poate avea diferite armonii, game și ritmuri, de la orchestrele din Bali la cîntecele pădurii tropicale braziliene.
961 16 coperta jpg
Cutii de rezonanță
Dacă a existat o „lecție Brecht” în cazul lui Acosmei și dacă, asimilată, aceasta a lăsat urme, rămîne de cercetat. Unele mărturii conduc în pragul unei atari ipoteze, e-adevărat. Dar nu sînt sigur că-l trec.
960 16 foto Cato Lein jpg
„Un scriitor trebuie să scrie ca şi cum scrisul este mai important decît viaţa în sine” – interviu cu Salman RUSHDIE
„Am fost un cititor pasionat încă de mic copil şi citeam orice, inclusiv reviste de benzi desenate americane. Nimeni din familie nu m-a îndrumat, apropierea de literatură s-a produs natural.”
959 15 interviu Ana jpg
„M-a interesat ce l-a făcut pe Ceaușescu să devină acel Ceaușescu pe care îl știm cu toții” – interviu cu regizorul Sebastian MIHĂILESCU
Coșmarul continuă cînd prietena lui dispare. Camil pornește în căutarea ei și va ajunge într-un loc interzis bărbaților, o comunitate secretă dedicată fertilității, undeva lîngă un lac din mijlocul munților, dar acolo va descoperi ceva mult mai tulburător.
959 16sus coperta Uson jpg
„Sînt îngrozită de nebunie” – interviu cu scriitoarea Clara USÓN
Mulți ani mi-a fost rușine de acest trecut al meu. Încă mă tem și acesta e motivul pentru care la un moment dat am renunțat la toate medicamentele. Sînt îngrozită de nebunie. Am trăit-o și este oribilă.
959 21 interviu jpg
„Fac film pentru a găsi pacea în legătură cu absența“ – interviu cu Mikhaël HERS –
Există o mulțime de lucruri frumoase care vin din copilărie, iar acesta a fost scopul filmului, să mă adîncesc cu adevărat în anii copilăriei mele, în anii aceia „împietriți“ cumva în timp.
958 15 15 Stefania Hirleata jpg
„Patrimoniul din Băile Govora poate fi salvat” – interviu cu STUDIOGOVORA –
Stațiunea are mai multe comori, dar Pavilionul de băi se distinge în mod special, pentru că a fost multă vreme punctul central și este azi abandonat, ceea ce are un impact negativ puternic asupra felului în care vizitatorii și localnicii percep stațiunea.
957 15 Fanny Chartres jpg
957 21 Ligia Ciornei foto din arhiva personala jpeg
„Generația de acum minimalizează schizofrenia perioadei comuniste” – interviu cu Ligia CIORNEI
„Am încercat să surprindem efervescența interioară a unei femei însărcinate care e obligată să ia o decizie din cauza circumstanțelor.”
956 16 Cazacu1 jpg
Un maestru al jazz-ului spiritual
La cei 84 ani ai săi, Charles Lloyd a fost decanul de vîrstă al invitaților ediției de anul acesta a Festivalului de Jazz de la Gărîna.
c sebastian marcovici 1 jpg
O pădure, trei călăreți, o fată frumoasă. Și „Persona” lui Andryi Zholdak la FITS
Cîteva note fugare pe marginea spectacolului „Femeia mării”, prezentat pe scena Festivalului de Teatru de la Sibiu de trupa Teatrului Național Marin Sorescu.
955 15 Razvan Scurtu jpg
954 15 Jinte Deprez & Maarten Devoldere jpg
„Cîntecele de dragoste n-o să fie niciodată depășite” – interviu cu muzicianul Maarten DEVOLDERE
„Pentru mine, albumele cu cea mai mare însemnătate sînt despre dragoste și despărțiri.”
953 15 Gabriel Achim jpg
953 21 Banu2 jpg
Peter Brook, dispariția
El a ştiut întotdeauna cum să injecteze energie şi să însufleţească un public care a resimțit dorinţa regizorului de a-l erija în partener.
p 22 Monica Stan credit Lorand Vakarcs jpg jpg
„Cînd nu mai ai droguri, te hrănești cu afecțiunea celorlalți” – interviu cu Monica STAN
„Și relațiile de familie pot fi foarte toxice. Se creează relații codependente, toată lumea încearcă să extragă ceva de la celălalt, doar că aici nu sînt bani.”
p 23 credit P  Dalea jpg
Mai rău ca moartea
Datorită acțiunii de la Reșița, am observat cum opinia publică poate fi stîrnită printr-un demers artistic, asumîndu-și o postură interogativă sau reflexivă în raport cu lumea socială și dramele ei.
951 15 Marius Giura foto Andrei Becheru jpg
„Generațiile de muzicieni se schimbă“ – interviu cu Marius GIURA
„Sîntem mîndri de artiștii pe care am reușit să îi invităm. Ei au adus faimă acestui festival.”
951 16 Credit foto Adi Molnar 1 jpeg
„Trec printr-o perioadă crem cu abțibilduri” – interviu cu OIGĂN
Am umblat pe străzi cu sens unic, m-am uitat în casa liftului cînd el era plecat la supermarket și mi-am găsit un fel de voce doar a mea.
p 15 Delta Bucurestiului 0778 jpg
„Încerc să încetinesc dispariția amintirilor din acest loc” – interviu cu regizoarea Eva PERVOLOVICI
„Pentru mine era important să arăt în film acest trecut simbolic, în același timp artistic și spiritual, al închisorii Văcărești.”
947 15 Alexandru Belc jpeg
„Mă interesează legătura dintre trecut și prezent” – interviu cu regizorul Alexandru BELC
„Cît de mult putem să ne luptăm pentru a nu lăsa compromisul să se instaleze în noi?”

Adevarul.ro

Ana de Armas foto profimedia 0712797429 jpg
Filmul „Blonda“, despre Marilyn Monroe, desființat de critici și de fani. Scena de sex oral cu JFK e „înfiorătoare și nebunească“ FOTO
Ținând cont de ororile îndurate în 36 de ani de viață, e o ușurare că Marilyn nu a trebuit să sufere și din cauza filmului „Blonde“, cel mai recent exemplu de divertisment necrofil, scrie New York Times.
Gazprom FOTO Shutterstock
Spionaj la Gazprom România. DIICOT: Patru angajați ar fi transmis secrete despre rezervele minerale din România
DIICOT vine cu precizări privind perchezițiile făcute la mai multe birouri Gazprom România sub suspiciunea infracțiunilor de divulgarea informațiilor secrete de serviciu sau nepublice și transfer neautorizat de date informatice.
20 jpg
De la eșecurile lui Putin, la iluziile lui Zelenski
O privire comparativă a evoluțiilor recente diferite, ale fostelor republici sovietice socialiste, cu capitalele la Moscova și Kiev, poate limpezi ceea ce pare a fi acum o ceață densă pe teritoriul Federației Ruse și un soare incert, pe cerul nu tocmai senin al Ucrainei.

HIstoria.ro

image
La sfatul lui Bismark, Carol I se apropie de Rusia și enervează Franța
Opțiunea românilor pentru un domnitor dintr-o dinastie străină la 1866, avea în vedere salvarea existenței statului, afirmarea lui în rândul țărilor europene și, în perspectivă, obținerea independenței. Aceste obiective au fost mereu în atenția diplomației românești și a principelui Carol.
image
Bălcescu, iacobinul român despre care nimeni nu mai vorbește
Prima jumătate a veacului al XIX-lea a reprezentat pentru Ţările Române un timp al recuperării. Al recuperării parţiale – ideologice şi naţionale, cel puţin – a decalajului ce le despărţea de Occidentul european. Europa însăşi este într-o profundă efervescenţă după Revoluţia de la 1789, după epopeea napoleoniană, Restauraţie, revoluţiile din Grecia (1821), din Belgia şi Polonia anului 1830, mişcarea carbonarilor din Italia, toată acea fierbere socială şi naţională, rod al procesului de industria
image
„Historia Special”: 100 de ani de la încoronarea regilor României Mari
„Historia Special”: 100 de ani de la Încoronarea de la Alba Iulia