„Vă închipuiţi că filozofia a ajuns în ceasul în care-şi dă ultima suflare?“
- interviu cu Alexis PHILONENKO -
(apărut în Dilemateca , anul VI, nr. 60, mai 2011)
Este unul dintre cei mai originali gînditori francezi contemporani, îmbinînd în mod strălucit o profundă cunoaştere a marii filozofii clasice cu abordări iconoclaste ale unor teme neobişnuite, precum istoria boxului, problema ucigaşilor în serie sau moartea lui Ludovic al XVI-lea. Istoric al filozofiei, specialist în filozofia germană – în special Fichte, Schopenhauer, Kant şi Nietzsche –, Alexis Philonenko a primit, în 1991, pentru volumul său Istoria boxului, Marele Premiu al Cărţii de Sport acordat de Asociaţia Scriitorilor Sportivi. Cele mai recente cărţi ale sale sînt Wilhelm von Humboldt ou L’aurore de la linguistique şi Mohammed Ali. Un destin américain.
Aţi scris cîteva cărţi remarcabile despre Nietzsche. De unde vine interesul dvs. pentru opera sa?
Pe vremea cînd eram elev, l-am întîlnit pe Nietzsche şi limbajul lui mi-a plăcut. Tocmai din acest motiv am studiat, mai tîrziu, gîndirea germană. Limba e un început bun pentru a ajunge să iubeşti gîndirea.
Credeţi că putem înţelege situaţia culturii occidentale contemporane apelînd la intuiţiile filozofiei nietzscheene?
Un autor nu se înşală niciodată cu totul, iar punctele lui de vedere sînt mereu interesante. Am putea explica, aşadar, criza culturii occidentale pornind de la Nietzsche sau de la Schopenhauer. Aportul nietzschean este reprezentat de reînvierea gîndirii greceşti. Era ceva destul de răspîndit în epoca lui – în remarcabila sa carte Psyche, Erwin Rohde a înţeles corect Grecia antică; el a văzut în ea originea majorităţii conceptelor noastre, mergea de la Grecia pînă la noi. Nietzsche a mers şi mai departe: el a dezvăluit în idealurile noastre elementele gîndirii tragice şi, dincolo de diferenţa între punctele de vedere (Schopenhauer, Stendhal, Dostoievski), a descoperit o muzică necunoscută pînă atunci; această muzică este muzica noastră şi prin ea surprindem esenţa Europei. Este o unitate de sens. Întîlnim aceeaşi perspectivă la Dante şi în acest caz Nietzsche ne ajută nu numai să ne înţelegem pe noi înşine, ci şi să îl înţelegem pe el. El domină deci viitorul (actualitatea noastră), dar şi trecutul nostru. Este filozoful total.
Ce gînditor din ultima sută de ani vi se pare a fi continuatorul cel mai autentic al stilului de gîndire nietzschean?
Nu ştiu de ce vorbiţi despre stil filozofic în cazul lui Nietzsche. El are, desigur, un stil al scrierii – este un mare poet creator. Pe de altă parte, stilul este omul (Fichte); Nietzsche este un mare om şi niciodată nu este bîntuit de o fantezie fără fundament. Este parte din conştiinţa filozofică la fel ca Descartes, Leibniz sau Platon: în aceasta, speranţa şi destinul se contopesc. Iar acest fapt ne introduce nu în „stilul“ lui Nietzsche, ci în destinul filozofiei. De aici absenţa stilului filozofic. Filozofia este obiectivă; ea este pentru toată lumea – de aici şi originalitatea poetică înţeleasă ca subiectivitate: Also sprach Zarathustra este o carte pentru Nietzsche şi numai pentru el.
Mai vorbiţi şi despre „gînditorul care este continuatorul cel mai autentic al lui Nietzsche“. După părerea mea, această expresie nu înseamnă nimic: interpreţii sînt repetarea riscantă a afirmaţiei nietzscheene susţinute de rîs – der Mut will lachen – şi tragic. Ei nu ating niciodată ne-spusul din opera lui, filozofia vie. A trăi înseamnă a filozofa, iar a filozofa înseamnă a trăi: a fi = a exista. Cu adevărat. Există şi ceea ce numiţi dvs. „gînditorii“. Nu există gînditori semnificativi pentru elucidarea gîndirii nietzscheene. În orizontul nietzschean nu există decît o gîndire semnificativă: Sils-Maria. De pe vîrful muntelui său, Nietzsche contemplă zăpezile, veveriţele şi încă nu ştie că situaţia lui esenţială va fi hotărîtă în litere de aur, încrustate pe o stîncă, şi care anunţă eterna reîntoarcere a identicului.
Şi apoi, ca să spunem totul, Nietzsche nu are nevoie de continuator. Libertatea nu se continuă; doar se poartă torţa mai departe. Gînditorul cel mai semnificativ a fost înaintea lui, iar acesta a fost Dante: el i-a lăsat moştenire lui Nietzsche misiunea esenţială de a înţelege lumea şi universul. O asemenea transmitere nu este curentă. Ştiu bine că Nietzsche l-a numit pe Dante „un adulmecător de morminte“. Nu e deloc frumos. Dar este rară şi venerarea filozofilor din trecut, fie ea şi numai pentru a-i respinge cu un scop feroce şi perspicace.
„Sîntem nepăsători faţă de existenţă“
Care este rolul filozofiei în lumea noastră tot mai ataşată de efemer şi de trăirile clipei?
Îmi spuneţi că rolul filozofiei este enigmatic în „lumea noastră“ ataşată de clipă şi de efemer. Dar asta înseamnă să avem o viziune cinică şi materialistă asupra timpului. (cf. Leçons platoniciennes). Poate nu aţi înţeles că esenţialitatea esenţei timpului constă în sensul timpului ca logică a semnificaţiilor. Să te orientezi în gîndire nu înseamnă să stivuieşti radiatoare, radiatoare grele de tot, greu de ridicat. Şi nici să înalţi un zid trainic, asemenea cărămizilor care îl alcătuiesc. Esenţa timpului este întrepătrunderea semnificaţiilor în durata bună şi în cea rea. Adevăraţii atei sînt nebunii care spun în inima lor: nu este Dumnezeu.
Cu toate acestea, mutatis mutandis, Absolutul este sensul timpului. Există efemer, dar efemerul nu poate fi conceput decît la adăpostul şi umbra timpului. Sensul este cel care lucrează, nu ca un „fiind dat“, ci ca proiect, viitor, Sinngebung. Dacă putem vorbi despre adăpost şi despre umbra timpului, asta se întîmplă pentru că omul, nefiind nimic altceva decît o integrală neîmplinită, este el însuşi deschis, prin libertatea lui, spre răul radical. Nu ar putea fi vorba despre trăirea în moment, care este degradarea în spaţiul geometric a duratei creatoare bune, cîtă vreme punctele succesive şi indiferente unele faţă de celelalte nu sînt decît decădere a eternului prezent. Astfel, a trăi înseamnă a trăi în timp, în eternitate, în sensul sensului, unde omul este chemat la virtute şi dreptate. Diligite iustitiam qui iudicatis terram.
Dar atunci, aşa cum au văzut Dante şi Nietzsche, dar şi Dostoievski, nu există o altă lume în afară de lumea noastră. Pămîntul pe care îl judecăm noi – de aici majuscula M, care la Dante este o observaţie decisivă şi înseamnă Monarhia ca loc al politicii – este pămîntul în care vom fi îngropaţi. Nu există un mormînt în îndepărtatele stele (Hamlet). Eterna reîntoarcere a identicului este conexiunea dintre viaţă şi moarte, însă înţelegerea pe care o aveţi despre timp, în care vedeţi, în cel mai bun caz, o lunetă pentru observarea fenomenelor simple, vă împiedică să pătrundeţi în timp ca origine a interiorităţii şi exteriorităţii raţionale, nu graniţe, ci limite. Care pot fi împinse la infinit.
Credeţi că filozofia a ajuns la apus sau are încă şanse de supravieţuire?
Vă închipuiţi, de bună seamă, că filozofia a ajuns în ceasul în care-şi dă ultima suflare. Cum ea are un început, o culme, e logic şi că se îndreaptă spre apusul ei. Este un adevăr cu o valabilitate evidentă pentru cîrnaţi şi spaghete. Dar mă îndoiesc că îl putem generaliza şi extinde la filozofie. Cu siguranţă flecăreala (95% din cuvintele noastre) nu este pentru moment susceptibilă de un declin – 5% din discursurile raţionale ne autorizează să ne gîndim la o Renaştere scînteietoare. Ceea ce numim surprizele viitorului. Dar nici o formă de luciditate străină de flecăreală nu poate scăpa de destinul ei. Ea nu încetează să se rostogolească pe panta muntelui. Şi de fiecare dată are parte de o soartă deloc de invidiat: merge din declin în declin.
După ce a domnit vreme îndelungată, platonismul s-a prăbuşit în magnifica operă a lui Marsilio Ficino, care domina Italia şi trata literatura greacă şi latină într-un mod cu totul nou, pe cînd Platon nu cunoştea nimic despre literatura romană. Pentru Ficino – două culturi, iar pentru Platon – una. Se mergea, aşadar, spre declinul declinurilor? Totalizarea gîndirii greceşti şi latine în neant? S-ar fi părut că declinul Imperiului Roman şi prăbuşirea marii gîndiri a Evului Mediu băteau clopotul pentru filozofie. Însă odată cu apariţia lui Cogito ergo sum şi confuzia inevitabilă între Fiinţă şi existenţă (ego sum, ego existo) s-a deschis un nou acoperiş al lumii şi s-a mers din şoc în alt şoc. Leibniz, Kant, Fichte, Schelling, Feuerbach au fost convinşi cu toţii că filozofia lor era ultima, sfîrşitul sfîrşitului, şi s-a căutat o altă versiune a declinului, care ar fi fost declinul universal. Dante ne-a învăţat că întotdeauna se poate cădea mai jos – este ceea ce s-a întîmplat aproximativ în timpul lui Heidegger, al lui Bergson şi al altor cîţiva filozofi.
După asta nu ştiu cine a inventat praful de puşcă, prea atroce pentru oamenii incapabili să-i opună o adevărată rezistenţă şi îndreptaţi spre pacea perpetuă, şi nu ştiu cine a dezvoltat ideea bizară a unei istorii a filozofiei reduse de la fiziologic la anatomic. Lumea avea să se mulţumească multă vreme cu anatomia. Filozofia nu avea mai multă realitate decît un schelet. Percepînd acest declin masiv, profesorii au luptat cu mult curaj şi s-au refugiat în Turnul Foamei, pretinzînd că, dacă filozofia nu îşi îndeplinise nici una dintre făgăduinţe, ea rămînea totuşi plină de seninătate în întrebările ei eterne. Aceste întrebări „universale“ nu erau nicidecum eterne: se scufundau într-o Mare a Sargaselor a eternulităţii sau, dacă vrem, în mlaştinile sempiternului. O istorie care îşi respinge întruna declinul nu este alcătuită organic şi veşnic, ci îşi încovoaie spinarea sub furcile caudine ale dictaturii omului puternic, care nu vrea să celebreze decît propria persoană. Eternitatea şi sempiternul – care durează în durata rea – îşi fac semne cu piciorul pe sub masa la care se discută modalităţile păcii veşnice.
Mai vorbiţi şi despre supravieţuire. Cuvîntul supravieţuire este destul de obscur. Supra-vieţuire înseamnă să-i laşi în urma ta pe cei vii şi pe cei morţi. A supravieţui mai înseamnă şi să scapi de o mare primejdie care-i ameninţă pe cei vii: erupţia vulcanului Krakatau, de pildă, erupţia Vezuviului descrisă de Pliniu cel Tînăr, ori o maree neagră care deghizează păsările albe în negru. A supravieţui înseamnă şi să perseverezi, este acel conatus spinozian ca streben, iar în acesta nodul concret al pasiunilor. Nu înseamnă să spunem că „sempiternul“ este o simplă aparenţă, pentru că a fost; însă „supravieţuirea“ mai constă şi în dispersarea forţei de a exista în forţa în general. Ne agăţăm fără îndoială de existenţă sau, mai degrabă, de ceea ce rămîne din ea. Timpul supravieţuirii se înrădăcinează atunci în substanţialitate, dar e orb la sensul pascalian.
Dacă există, aşadar, o durată sempiternă, ea nu ar putea fi creatoare, ci numai re-creatoare, iar dacă trebuie să spunem, cu Hegel, că „nimic nu se face fără pasiune“, aceasta din urmă e o muzică atonală, care încadrează o amintire de care ne-am lipsi bucuroşi şi care este sentimentul unui vid ontologic: contingenţa, care acompaniază în surdină părerea de rău după ultima zi în care ne-am bucurat de inocenţă. În supravieţuirea indolentă şi defetistă licăreşte întrebarea lui Cehov: „De ce să existăm?“ (Trei surori, concluzie). Putem stabili o legătură între existenţa devenită astfel tragică şi încolţirea plictiselii, pilonul concepţiei ruse despre conştiinţă. Turnul Babel strivit de Dumnezeu nu poate fi reconstruit, nici nu poate reprezenta obiectul unui proiect; cum spune Nietzsche, ne întoarcem cu spatele la ruinele lui „nemuritoare“. Oricum, să privim în spate la el, asemenea lui Orfeu, e o pătimire inutilă, cum bine a remarcat Sartre.
Cu toate acestea, ne încăpăţînăm să facem în aşa fel încît în supravieţuire să strălucească o consolare nesfîrşită: cînd, după ce a fost sinuos, traseul ajunge iar drept, conştiinţa şi-ar putea regăsi tihna (tranquillitas animi), dar este prea împovărată de memorie ca să se arunce din nou „pe-a existenţei largă Mare“ (Dante, Paradisul, cîntul I, versul 111; traducere în limba română de George Coşbuc – n. tr.).
În sfîrşit, sînt întrebat dacă sînt credincios. Însă nu discutăm despre credinţă ca şi cum am evoca un sentiment vulgar; este vorba despre o ştiinţă. Ce s-a petrecut, aşadar, în conştiinţa occidentală şi germană de ştiinţa i-a luat locul credinţei? Şi sub nişte forme distincte se operează o ruptură care implică o caricatură a credinţei? Prin faptul că ne-am contemplat propria esenţă, am izolat credinţa ca pe o insulă utopică (Thomas More) şi ştiu că pe ea nu se întîmplă nimic. Neantul utopiilor semnifică eşecul conştiinţei europene şi greşeala ei, iar noi am neglijat trei lucruri – libertatea, conştiinţa de sine şi grija noastră pentru fiinţa vie concretă. Noi sîntem cei nepăsători faţă de existenţă.
„Viitorul este o idee abstractă“
Care ar trebui să fie relaţia corectă dintre ştiinţă, filozofie şi religie? Aceste viziuni despre lume sînt complementare sau concurente?
Aceste trei momente ale dezvrăjirii semnifică eşecul conştiinţei europene şi nouă nu ne mai rămîn decît religia şi ştiinţele. Trebuie să îndepărtăm teologia. Am spus aici că nu există morminte printre stele; îmi menţin această idee. Însă în acest caz problematica religiei devine cea a omului, iar Kant considera, în Religia în limitele raţiunii, că întrebarea „Ce este omul?“ era una religioasă.
Din clipa aceea religia devenea, aşadar, fundamentul comunităţii umane. Republica lui Platon nu mai era o nălucă, ci preocuparea de a lămuri religia, iar Kant nu voia să opună – aşa cum făcuse Iluminismul, Aufklärung – credinţa şi ştiinţa. Cunoaşterea filozofică susţine în Dialectica transcendentală apariţia gîndirii religioase, iar Hegel a intuit bine acest lucru, asta nu înseamnă o alternativă, ca şi cum ar trebui să scriem Glauben vs Wissen în loc de Glauben und Wissen… Hegel se ridică la cel mai înalt nivel al gîndirii kantiene. „Und“ este fundamental şi fondator, este mişcarea prin care credinţa trece în filozofie şi filozofia în credinţă. Este colaborarea primordială şi necesară, pentru că astfel, în ziua prezenţei poate străluci un Eu care este un Noi şi un Noi care este un Eu. Unitatea între credinţă şi ştiinţă trimite spre genunea superstiţiei. Adevărul acestei mişcări este Glauben vs Wissen, care striveşte metafizica de tip copernican, celebrînd nunta dintre Biserica militantă şi Biserica triumfătoare ca întoarcere la originea interiorităţii, ilustrată de Kant în determinarea rugăciunii. Religia omului, acceptată în sensul dat de Feuerbach (SW. Saas, Bd. VIII), este, aşadar, realizarea celei mai mari libertăţi umane cu putinţă.
Filozofia a ştiut să refundamenteze ştiinţele. Acestea dezvoltă ştiinţa în teoria obiectului, oricare ar fi el. Cuvîntul, sensul sensului nu reprezintă cununa ştiinţelor care, conform esenţei, nu tratează decît despre gînduri indispensabile şi tăcute pentru auto-înţelegerea umanităţii. Însă în acest caz – în ciuda dezordinii pe care o provoacă lectura nefericită a ştiinţelor ca ştiinţe umaniste, care nu sînt numite umaniste decît în măsura în care în ele nu există nimic matematic –, ştiinţele devin mijlocul sigur de a accede la credinţă şi la filozofie. Pragmatismul intelectual validează această definiţie a ştiinţei ca mijloc, iar elaborarea tehnicilor confirmă faptul că ignoranţa nu mai este o virtute. Nu există decît o singură virtute, iar aceasta este experienţa libertăţii. Asemenea rugăciunii, libertatea este o speranţă. Este de ajuns să contopim exerciţiul rugăciunii şi al libertăţii ca să obţinem un punct de vedere extrem de atrăgător asupra filozofiei transcendentale.
Împărtăşiţi sentimentul unui declin general al civilizaţiei occidentale sau priviţi viitorul cu încredere?
În ce fel am putea privi, bazîndu-ne pe aceste re-fundamentări, viitorul civilizaţiei europene? Voi răspunde în două moduri.
Înainte de toate trebuie să subliniem faptul că viitorul este o idee abstractă. Nu avem sentimentul trăit ori conştiinţa concretă a viitorului. Nu avem nici intuiţia – nu putem avea nici măcar un concept în felul în care concepem trecutul şi prezentul. Viitorul este gîndirea neantului care se consolidează în libertatea convocată în palatul existenţei. Categoria primă nu este fiinţa (cum spun Hegel şi Sartre), ci neantul, şi cînd intră în sinteză cu aceea a fiinţei, formează devenirea. Astfel, libertatea se află în punctul de pornire al ontologiei, făclia ce luminează sensul sensului, care se manifestă în exerciţiul gîndirii. Prin această afirmaţie înţelegem tema majoră a filozofiei lui Leibniz: concretul nu permite să fie subjugat de Ideea abstractă: „concretul nu permite să fie cîrmuit de abstract“, cu toate că viitorul este Ideea abstractă şi normativă şi cu toate că, fără „să dispreţuiască aproape nimic“, omul se îndreaptă spre viitor aşa cum şi viitorul vine spre el. Din acest punct de vedere, putem fi optimişti – speranţa este şi inelul de aur ce împodobeşte arătătorul viitorului înţeles filozofic.
Există însă şi un alt punct de vedere: libertatea nu se va realiza dintr-odată. Viitorul are nevoie de timp. Nu putem smulge toate rădăcinile viciului deodată. Este o muncă trudnică, grea, care presupune sprijinul religiei în modul pe care l-am propus mai sus cînd am prezentat unitatea sintetică a experienţei umane, ştiinţele şi religia nefiind altceva decît mijloacele omului – libertatea lui numenală. Toate aceste aporii se ivesc în trîndăvie, care este nostalgia după o Stare imaginară a naturii, idol a cărui distrugere e capitală. Din acest punct de vedere putem fi pesimişti.
Aşadar problema optimismului şi pesimismului este iluzorie şi mai curînd secundară, pentru că ele nu sînt decît nişte concepte alternative. Doctrina Ştiinţei (Wissenschaft-Lehre) face ca munca şi trîndăvia să depindă una de alta în realitatea empirică privită ca istorie şi totalizare. Fundamentul istoriei ca fundament suprem reprezintă, aşadar, culmea gîndirii transcendentale, conţinutul său fundamental.
Vreau să elaborez mai amplu o contra-dovadă a celor două alineate de mai sus. Dacă aş şti ce pregăteşte viitorul, aş face-o imediat, fără ocolişuri, fără ezitări, fără cîrteală. Este de la sine înţeles, iar Bergson ne-a spus-o clar. Aşadar: sfîrşitul istoriei, al filozofiei şi, cîtă vreme ne aflăm în ea, sfîrşitul civilizaţiei europene. Această soluţie nu are decît un cusur: ea mă transformă într-un automat al spaţiului închis în sine şi mă umple nu cu sînge plin de energie, ci cu o apă călduţă şi searbădă, care mă împinge în ordinea lucrurilor ce nu sînt decît simple lucruri. Această soluţie este complet absurdă şi omul, încetînd să se mai vadă pe sine ca un scop, ar trebui să se ataşeze de nişte idoli – fapt de care nu şi-a dat încă seama – în timp ce ar cădea în indiferenţa care nu serveşte la absolut nimic din perspectiva noastră.
interviu realizat de Ciprian VĂLCAN şi Alin TAT
traducere din limba franceză de Cornelia Dumitru
______
Alexis Philonenko (n. 1932) este unul dintre cei mai originali gînditori francezi contemporani, îmbinînd în mod strălucit o profundă cunoaştere a marii filozofii clasice cu abordări iconoclaste ale unor teme neobişnuite, precum istoria boxului, problema ucigaşilor în serie sau moartea lui Ludovic al XVI-lea. Din imensa operă, care cuprinde mai mult de treizeci de titluri, amintim următoarele volume: L’Œuvre de Kant. La philosophie critique (1969), Essais sur la philosophie de la guerre (1976), La Liberté humaine dans la philosophie de Fichte (1980), Schopenhauer – une philosophie de la tragédie (1980), Jean-Jacques Rousseau et la pensée du malheur (1984), La Théorie kantienne de l’histoire (1986), L’école de Marbourg. Cohen – Natorp – Cassirer (1989), L’Archipel de la conscience européenne (1990), La Jeunesse de Feuerbach (1828-1848). Introduction à ses positions fondamentales (1990), Histoire de la Boxe (1991), Relire Descartes (1994), Nietzsche – Le rire et le tragique (1995), Leçons platoniciennes (1997), La philosophie du malheur (1998), Du sport et des hommes (1999), Tueurs – figures du meurtre (1999), La Mort de Louis XVI (2000), Leçons aristotéliciennes (2002), Leçons plotiniennes (2003), Schopenhauer, critique de Kant (2005), Wilhelm von Humboldt ou L’aurore de la linguistique (2006), Mohammed Ali. Un destin américain (2007). În 1991 a primit Marele Premiu al Cărţii de Sport acordat de Asociaţia Scriitorilor Sportivi.