Svetlana Cârstean - scriitoare şi editoare

3 noiembrie 2011
Svetlana Cârstean   scriitoare şi editoare jpeg

(apărut în Dilemateca, anul VI, nr. 66, noiembrie 2011)
 

Baby-sitting pentru poezie


Poate că e doar o coincidenţă că "poezia" rimează cu "criza". Dar nu din cauza crizei economice nu (mai) apar, în România, volume de poezie. Editorii cred că nu mai există cititori de poezie, şi atunci nu mai publică volume de versuri. Cititorii cred că nu mai există poezie, şi atunci nici nu mai cer. E un cerc vicios. Poetă şi editoare, Svetlana Cârstean opune acesui cerc vicios "Cercul poeţilor apăruţi" - noua serie de poezie a Editurii Pandora M. 

Svetana Cârstean a debutat în volumul colectiv Tablou de familie cu poemul "Floarea de menghină". Atunci, în 1995, volumul (în care au mai debutat Sorin Gherguţ, Răzvan Rădulescu, Cezar Paul-Bădescu, Mihai Ignat şi T.O. Bobe) a stîrnit valuri prin presa culturală. N-a fost un succes comercial - nimeni nu spera asta -, dar a marcat debutul unei noi generaţii de scriitori. Care au confirmat ulterior. Din "familia" lansată în 1995, cei mai cunoscuţi (şi publicaţi) sînt prozatorii. Versiunea definitivă a poemului "Floarea de menghină" a apărut în volum de-abia în 2008 (Editura Cartea Românească); iar Sorin Gherguţ şi-a lansat volumul Orice (uverturi & reziduuri) de-abia la începutul acestui an, în Colecţia "Cercul poeţilor apăruţi", a Editurii Pandora M.

Există o reticenţă evidentă a editorilor de a publica poezie - spune Svetlana Cârstean. Acum vreo doi ani, într-un interviu oferit site-ului hotnews, Svetlana Cârstean se plîngea că în România nu se mai publică poezie. Se plîngea şi în acelaşi timp îi acuza pe editori că nu au curajul să scoată, sistematic şi susţinut, cărţi de poezie. Directoarea Editurii Trei, Magdalena Mărculescu, s-a lăsat convinsă de acest interviu. "Ne-am spus că e momentul să ne facem şi noi drumul nostru în ceea ce priveşte poezia. Eu nu făceam decît să dau glas unor lipsuri pe care nu le simţeam doar eu. Multă lume peocupată de poezie simţea că trebuie făcut ceva. Ştiam că poezia nu e o cauză pierdută, că nu e ceva pe care editurile să nu poată paria chiar deloc." Acum, la un an şi jumătate de la acel moment, există mai multe edituri care publică poezie, există un fel de marketing propriu al poeziei care nu a fost împrumutat de la alte publicaţii. Lucrurile s-au dezvoltat oarecum firesc: Cartea Românească a avut această iniţiativă în 2005 - a fost un prim val, cu patru titluri. Printre alţii au publicat acolo Elena Vlădăreanu şi Claudiu Komartin. La începutul acestui an s-a lansat şi Colecţia "Cercul poeţilor apăruţi" a grupului editorial Trei.

Problema este - crede coordonatoarea colecţiei - că pînă acum "editurile nu au vrut să facă baby-sitting pentru poezie. E greu să creşti nişte autori. Editorii se gîndesc la poezie ca la ceva perdant, păgubos. Ei sînt în continuare mult mai preocupaţi să se dezvolte ca o forţă pe piaţă. Editurile din România nu sînt preocupate să creeze sau să "vîndă" autori români în general - cu atît mai puţin autori de poezie. "Asta şi pentru că, pînă la urmă, poezia se scrie oricum: poeţii scriu indiferent dacă sînt sau nu publicaţi. Ceea ce mi s-a părut semnificativ, în urmă cu cîţiva ani, era faptul că, una peste alta, erau mai multe edituri, deci mai multe posibilităţi de alegere pentru poeţi. Scriitorii migrau de la o editură la alta - ceea ce arăta că lucrurile nu sînt în regulă. Nici o editură nu era dispusă să primească un poet şi să se ocupe de destinul său de la A la Z. Existau fel de fel de probleme practice legate de promovare, de distribuţie etc. - chestii care nu erau satisfăcute." Într-adevăr, au apărut, în ultimii zece ani, cîteva volume de poezie excepţionale, dar care n-au avut parte de un tratament corespunzător: doar autorul şi o mînă de oameni ştiu că au apărut...

De unde această prejudecată că nu se vînd volumele de poezie? "Întotdeauna cărţile de poezie nu se vor vinde precum cele de proză. Problema este că editorii judecă poezia cu măsura prozei. Cred că editorii au aşteptări prea mari de la un volum de poezie şi atunci sînt dezamăgiţi. E o inadecvare. Nu trebuie să-ţi propui să scoţi bani din poezie. E pur şi simplu important pentru o editură să fixeze un anumit loc poeziei în portofoliul său." Ceea ce s-a întîmplat cu primele două volume ale seriei de la Pandora M contrazice în mare măsură prejudecăţile. Cărţile au mers foarte bine chiar şi din punct de vedere comercial. "Dar asta a fost poate doar o întîmplare. Am sperat să meargă bine, dar nu ne-am bazat pe asta" - adaugă Svetlana Cârstean. Care să fie explicaţia? "A fost o mare şansă să începem cu Sorin Gherguţ. E foarte greu să găseşti un autor ca el aşa, din prima. În momentul în care am început să discutăm concret, în editură, despre seria de carte, am făcut şi o listă de autori. Printre altele, mi-am amintit şi că există acest poet extraordinar care n-a mai publicat de mult. Avea o carte terminată, la sertar. Pariul pe care l-am făcut pentru colecţia asta e destul de riscant. Vroiam ca aceste cărţi să nu semene între ele. Asta e miza, de fapt, să ne surprindem mereu cititorii. După ce l-am publicat pe Gherguţ, lumea şi-a imaginat probabil că acesta va fi genul colecţiei, că asta vom publica şi în continuare. Apoi a apărut cartea lui Alex. Leo Şerban şi probabil că mulţi şi-au spus că vom merge în continuare pe acel gen. De fapt, nu există o regulă din punctul ăsta de vedere. Nici următoarea carte nu corespunde vreunei aşteptări. Şi nu e vorba de o surpriză de marketing, ci de una globală: cine e autorul? Ce-a făcut el pînă acum?" Următorul poet publicat este total necunoscut, un poet foarte bun, care aduce un aer foarte proaspăt, un scriitor care nu are legătură cu nici un mediu literar, nici mize sau orgolii de tipul celor pe care le au autorii români - e alt gen de portret de autor - spune Svetlana Cârstean. Autorul pe care îl descrie astfel este George Nechita. A făcut arte plastice, a avut cîteva expoziţii şi a început să scrie.

Declinul cărţii de poezie e, dacă judecăm doar în cifre, evident. Însă, aşa cum aveam să aflu la "Marché de la poésie", un eveniment iniţiat de Institutul Francez din Bucureşti şi coordonat tot de Svetlana Cârstean, cifrele pot fi înşelătoare. Audienţa poeziei e, de fapt, mult mai mare decît numărul (mic) al cititorilor. Iar consumul e, cu totul altfel decît m-aş fi aşteptat, în creştere. În căutarea publicului, poezia s-a transformat, depăşind formatul "carte". Performance-ul poetic nu e o invenţie recentă (pînă la urmă, şi menestrelii tot performance făceau!), dar a devenit de- abia de puţină vreme "fenomen". Poezia migrează - din volum înspre performance, un shortcut sigur şi accesibil către public. Mai există public pentru poezie? La "Marché de la poésie", răspunsul a fost un "da" răspicat. Întîlnirile lunare de la Institutul Francez, moderate de Svetlana Cârstean şi intitulate, la fel ca şi seria de la Editura Pandora M, "Cercul poeţilor apăruţi", sînt şi ele frecventate de oaspeţi numeroşi. La fel cum şi seriile de poezie organizate, de pildă, de Răzvan Ţupa ("Poeticile cotidianului", apoi "Atelieraţionale") îşi au fanii lor. Nu de public ar duce lipsă poezia, ci de promovare: adesea, cei care editează poezie sînt mai mult entuziaşti, decît profesionişti. Editura Pandora M încearcă acum, cu această serie dedicată poeziei, să dubleze miza, investind în entuziasm cu profesionalism.

ASTALOŞ 1933 2014 jpeg
ASTALOŞ 1933-2014
A murit Astaloş. Vestea a venit într-o dimineaţă. Înainte şi după alte morţi. Sîntem înconjuraţi de morţi. Ca şi cum viaţa ar fi o subversiune.
Alain Finkielkraut, un „reacţionar“ la Academia franceză jpeg
Alain Finkielkraut, un „reacţionar“ la Academia franceză
Alain Finkielkraut (născut în 1949) a intrat, din ziua de 10 aprilie 2014, în rîndul nemuritorilor. Cărţile sale compun o lamentaţie antimodernă punctată de accente de revoltă împotriva unor evoluţii pe care individul nu le controlează. Transformările suferite de identitatea franceză sub impactul hipermodernităţii şi al imigraţiei constituie substanţa ultimului volum publicat, L'identité malheureuse, Editions Stock, Paris, 2013.
Tenebrele limbii şi literaturii române jpeg
Tenebrele limbii şi literaturii române
Eugeni şi Mihu sînt doi liceeni harnici, cuminţi şi frumoşi; ei provin din două familii harnice, cuminţi şi frumoase, dar părinţii fetei se opun iubirii lor. Fata decide să se sinucidă amîndoi, deodată, bînd vitriol, pe care l-a cumpărat deja, de la farmacie.
Tenebrele limbii şi literaturii române jpeg
O lecţie de patriotism
În general, socotesc că nu e bine să te joci cu cele sfinte - aşa că am ezitat la titlul de mai sus. Dar, cum să numeşti altfel o carte scrisă de un profesor universitar (...) carele însuşi despre sine scrie, pe coperta a patra, că, în fiinţa sa, "omul de ştiinţă a fost permanent dublat de cel ce a făcut din slujirea neamului său ceea ce sfinţii fac din slujirea lui Dumnezeu...
Pop Yoga jpeg
Pop Yoga
O sinteză originală este cartea lui Pacôme Thiellement Pop Yoga, Sonatine Editions, Paris, 2013.
Mioritiquement notre jpeg
Mioritiquement notre
De veacuri învăţăm la şcoală că "Românul s-a născut creştin", "Românul s-a născut poet" şi "Românul e francofon prin tradiţie".
Mereu în miezul chestiunii şi cu totul la marginea ei jpeg
Mereu în miezul chestiunii şi cu totul la marginea ei
Karl-Markus Gauß (Salzburg), n. 1954, din 1991 redactor-şef al prestigioasei reviste de cultură Literatur und Kritik, cunoscut critic literar, scriitor şi eseist austriac, laureat al unor importante premii literare austriece şi europene(...)
Tehnodrom 2013 jpeg
Tehnodrom 2013
Ca la orice final de an, e vremea unei rememorări: ce am descoperit, ce am accesat şi ce am criticat în Tehnodrom.
Străinii care au făcut Franţa jpeg
Străinii care au făcut Franţa
Numeroşi sînt străinii care, în ultimele două secole, au lăsat urme durabile în cultura Franţei. Dictionnaire des étrangers qui ont fait la France/Dicţionarul străinilor care au făcut Franţa, Editura Robert Laffont, 2013, 956 pagini, redactat de un colectiv de autori sub direcţia lui Pascal Ory, profesor de istorie la Sorbona, depune mărturie în acest sens.
Tehnodrom 2013 jpeg
echitate şi ebook
În Statele Unite, a început un scandal din cauza ediţiilor digitale şi a prezenţei lor în biblioteci. Marii editori acuză bibliotecile de "socialism" şi le impun preţuri mult mai mari la achiziţia acestor ediţii, cu 150% pînă la 500% mai scumpe decît în cazul utilizatorilor privaţi. Mai mult, editorii adesea limitează numărul de citiri ale unui exemplar. Cartea nu se mai află în proprietatea bibliotecii care o punea la dispoziţie publicului.
Andra Cărbunaru   PR, Librăria Bastilia jpeg
Andra Cărbunaru - PR, Librăria Bastilia
(apărut în Dilemateca, anul VIII, nr. 89, octombrie 2013)
Arta contemporană la Veneţia  Între enciclopedic şi eclectic jpeg
Arta contemporană la Veneţia. Între enciclopedic şi eclectic
Veneţia, oraş suprasaturat de artă, găzduieşte la fiecare doi ani o vastă expoziţie de artă contemporană. Un fel de tur de orizont al creaţiei imediate. Anul acesta, organizatorii au ales drept temă - sau principiu coagulant - "cunoaşterea enciclopedică".
Un colţ de lume jpeg
Un colţ de lume
În Tire am mai descoperit o comoară: aşezată în mijlocul unei grădini exotice, stăpînă a multor veacuri, adăpost literar al multor erudiţi, Biblioteca "Necip Paşa" este unul dintre cele mai importante centre ale vieţii culturale. Atît ale oraşului, cît şi ale Turciei.
Ce aţi amîna(t) să faceţi în viaţă? jpeg
Ce-aţi amîna(t) să faceţi în viaţă?
Răspund: Gabriela ADAMEŞTEANU • Dumitru CRUDU • Andrei DÓSA • Ştefan MANASIA • Marin MĂLAICU-HONDRARI • Anatol MORARU • Cezar PAUL-BĂDESCU • Andrei POGORILOWSKI • Ana Maria SANDU • V. LEAC
Bucovina   schiţe literare  Unde a fost de fapt „Mica Vienă“ jpeg
Bucovina - schiţe literare. Unde a fost de fapt „Mica Vienă“
Un pămînt slav era Bucovina în Evul Mediu. Mai tîrziu, parte a voievodatului moldav. Numele ei provine din germanul Buchenland (Ţara fagilor). În 1774, acest ţinut, lăsat în voia naturii lui sălbatice, a fost ocupat de austrieci, care s-au pus pe treabă: au cultivat ţara şi oamenii ei.
Gloria unui solitar jpeg
Gloria unui solitar
Este bine totuşi de ştiut că, înainte de-a fi orice altceva, Guénon a fost matematician. Principiile calculului infinitezimal, o lucrare de tinereţe, publicată abia în 1946, arată interesul primordial al ezoteristului faţă de matematică.
„Activismul meu cultural poate fi privit ca o contrabandă cu arme“ jpeg
„Activismul meu cultural poate fi privit ca o contrabandă cu arme“
Este profesor de filozofie, eseist, dramaturg, romancier, filozof de consum cu discurs metafizic. Este un salvator de idei şi un demolator de concepte. E un "băiat rău". Ţine lecţii de filozofie unde te-aştepţi mai puţin: prin penitenciare, birturi, aziluri de bătrîni, case de nebuni, parcuri. E slobod la gură şi la minte.
Tehnodrom 2013 jpeg
Internetul şi protestele la români
Cine s-ar fi aşteptat ca, pentru prima dată în istorie, la un eveniment să participe mai mulţi oameni decît cei care s-au anunţat pe Facebook? ?i nu o singură dată, ci de două ori. Dacă nu plouă, şi a treia duminică probabil va fi la fel. (Articolul e scris după al doilea mare marş pentru salvarea Roşiei Montane, din 15 septembrie 2013.)
Gloria unui solitar jpeg
Iezechiel, autor ştiinţifico-fantastic
Profetul Iezechiel, figură din toate punctele de vedere excentrică, face excepţie de la regula invizibilităţii.
Bucureştiul insular din „Nuntă în cer“ jpeg
Bucureştiul insular din „Nuntă în cer“
Andreea Răsuceanu este dr. în filologie al Universităţii din Bucureşti cu lucrarea Mahalaua Mîntulesei, drumul către modernitate (2009). Cea mai recentă lucrare, Bucureştiul lui Mircea Eliade. Elemente de geografie literară, are la bază cercetările întreprinse în perioada 2010-2013 în cadrul CESI şi Université Sorbonne nouvelle Paris 3 (programul "Vers une géographie littéraire").
Noutăţile toamnei jpeg
Noutăţile toamnei
Răspund: Laura ALBULESCU (ART) • Lidia BODEA (Humanitas) • Denisa COMĂNESCU (Humanitas Fiction) • UN CRISTIAN (Casa de pariuri literare) • Oana DUMITRU (Vellant) • Dana MOROIU (Baroque Books & Arts) • Angela NAGHI (Publica) • Ştefania NALBANT (Curtea Veche) • Bogdan-Alexandru STĂNESCU (Polirom) • Livia SZASZ (Corint/Leda)
Mario De Mezzo   CEO, Editura ALL jpeg
Mario De Mezzo - CEO, Editura ALL
Preşedintele Asociaţiei Casa de Cultură (şi CEO al grupului editorial ALL) Mario De Mezzo a vrut să omagieze cu acest premiu un autor şi mai ales un redactor al editurii sale, pe Augustin Frăţilă, plecat acum cîţiva ani dintre noi.
 La Batthyaneum jpeg
La Batthyaneum
Cînd am ajuns la Alba Iulia, mi s-a spus: trebuie să vezi Batthyaneum-ul - mai degrabă un sanctuar de carte rară decît o bibliotecă.
Scandal, skándalon jpeg
Scandal, skándalon
Cum Iacov cu îngerul, omul cu dicţionarul: pînă dimineaţa. Termenul grecesc skándalon provine din skándalethron, suportul momelii într-o cursă - băţul în care e înfiptă carnea de focă pentru a prinde în cursă urşii polari, de pildă, dar nu carnea însăşi; [...]

Adevarul.ro

Razboi in Ucraina FOTO Ministerul ucrainean al Apărării jpg
LIVE TEXT | Război în Ucraina. Armata lui Putin se retrage înspăimântată din unele zone. UE apreciază că intrăm într-o fază periculoasă
Este a 223-a zi de la începutul războiului în Ucraina. În pofida anexării regiunilor Zaporojie și Herson, soldații ruși se află în dificultate în cele două zone, fiind nevoți să se retragă în fața contraofensivei ucrainene.
soldati rusi
Armata rusă, ironizată de chinezi: O „gâscă slabă”
În pofida relațiilor bune afișate public între regimul de la Beijing și cel de la Moscova, mulți chinezi nu se pot abține în a se abate de la linia politică oficială a conducerii lor și fac ironii pe seama dificultăților întâmpinate de invadatorii ruși în Ucraina.
Robert Habeck FOTO EPA-EFE
Germania acuză SUA că vând gazele la preţuri „astronomice”
Ministrul german al economiei, Robert Habeck, a reproşat miercuri mai multor ţări, în primul rând SUA, că vând la preţuri foarte ridicate gazele care le înlocuiesc pe cele din Rusia, transmite AFP.

HIstoria.ro

image
Au purtat voievozii români coroane?
De la Nicolae Alexandru și Alexandru cel Bun până la Mihai Viteazul și Constantin Brâncoveanu, coroana a fost mereu prezentă în portretele votive ale domnitorilor din Țara Românească și Moldova. Cu toate acestea, misterul care înconjoară coroanele medievale românești nu a fost (încă) elucidat...
image
Polonia cere Germaniei despăgubiri de război de 1,3 trilioane de dolari. Ce speră Polonia să obțină?
Ministrul de Externe al Poloniei, Zbigniew Rau, a trimis o notă diplomatică la Berlin prin care Varșovia cere Germaniei despăgubiri de război în valoare de 1,3 trilioane de dolari. Germania consideră în mod oficial că această chestiune este închisă.
image
La sfatul lui Bismark, Carol I se apropie de Rusia și enervează Franța
Opțiunea românilor pentru un domnitor dintr-o dinastie străină la 1866, avea în vedere salvarea existenței statului, afirmarea lui în rândul țărilor europene și, în perspectivă, obținerea independenței. Aceste obiective au fost mereu în atenția diplomației românești și a principelui Carol.