„Îl cunosc pe H.G. Wells ca pe-un frate“

Félix J. Palma
23 septembrie 2012
„Îl cunosc pe H G  Wells ca pe un frate“ jpeg

(apărut în Dilemateca, anul VII, nr. 76, septembrie 2012)


Aţi început să scrieţi povestiri şi abia apoi aţi trecut la roman, mai exact la trilogia care tocmai se publică în româneşte, la Editura Trei: Harta timpului şi Harta Cerului sînt primele volume ale acesteia. Care este, pentru dumneavoastră, diferenţa între nuvelist şi romancier?
Am început să scriu povestiri pentru că întotdeauna mi-au plăcut mecanica internă, simetriile, farmecul naraţiunii în care totul se înlănţuie pentru a da efectul final. Singura problemă a povestirii este scurtimea, faptul că nu poţi dezvolta, în cadrul ei, subiecte complexe, iar asta m-a făcut să mă aventurez în domeniul romanului. Fără îndoială, romanul este un gen literar care solicită toate posibilităţile unui scriitor: anumite subiecte se pot roti perfect în economia unei povestiri scurte, ca portocalele unui jongler, însă riscurile cresc odată cu extinderea ei într-un roman, portocalele o pot lua la vale. Asta ar fi o diferenţă importantă între povestire şi roman...

Cine e nuvelistul dvs. preferat din toate literaturile?
Julio Cortázar, fără îndoială. A-i descoperi opera a fost ca şi cum aş fi văzut un drum care mi se deschidea în faţa ochilor. Cortázar m-a învăţat tot ce se poate face într-o povestire, dar şi cît de elastic este limbajul. Cortázar mi-a lărgit orizonturile, m-a învăţat să povestesc şi să caut partea fantastică a realităţii.

În Europa, dar şi în Statele Unite, romanul este considerat genul total. Care credeţi că va fi viitorul povestirii, în aceste condiţii?
Nu prea ştiu, cred că povestirea va reveni în actualitate atunci cînd e-book-ul va fi prezent peste tot, în toate ţările. Poate, la fel cum astăzi unii ascultători preferă să-şi descarce o singură piesă muzicală, nu întreg CD-ul, tot aşa, mai tîrziu, îşi vor descărca povestiri, mai degrabă decît romane întregi...

S-a scris că Harta timpului, prima parte a trilogiei dvs., este "cel mai lucid omagiu adus vreodată lui H.G. Wells în limba spaniolă." De unde fascinaţia pentru scriitorul englez?
H.G. Wells este unul dintre scriitorii mei preferaţi. Cred că este un autentic vizionar, fondatorul celor mai importante subgenuri în science fiction: cel al călătoriei în timp şi cel al invaziilor marţiene. Aşa încît, cînd s-a ivit ocazia să-l transform în Sherlock Holmes-ul meu personal, să-l fac să trăiască o serie de aventuri livreşti, ieşite din propriile lui cărţi, n-am stat pe gînduri. Ca să fac toate acestea, a trebuit să mă documentez destul de serios, să-i citesc autobiografia, biografia scrisă de fiul său. Acum pot spune că îl cunosc pe Wells ca pe-un frate.

Istoria literară a devenit, aşadar, în zilele noastre, un domeniu al misterelor?
Da, în mod evident, orice s-ar spune, misterele au cîştigat partida. Nu trebuie decît să te uiţi pe listele celor mai vîndute cărţi ca să vezi, de pildă, că romanul de mistere este specia cea mai citită în toate ţările, ceea ce nu e rău în sine, deşi unii scriitori se limitează să copieze o formulă la modă, să umple reţeta, uitînd cu totul de literatură. Dar chiar şi în cazul acesta, tot romanele de mistere sînt cele mai citite.

Care este, în opinia dvs., relaţia între iluziile (clasice) ale literaturii şi accesoriile SF?
Cum se spune, scriitorii de science fiction schiţează viitorul, iar oamenii de ştiinţă încearcă să facă din această schiţă realitate. Misiunea literaturii este aceea de a-i face pe cititori să viseze, literatura a făcut întotdeauna acest lucru, deşi modul în care a reuşit să o facă s-a tot schimbat de-a lungul secolelor. Adesea şi ştiinţa îi face pe oameni să viseze, iar cînd aceste două visuri se întîlnesc...

Epoca victoriană a fost, pentru romanele dvs., contrapunctul steampunk sau e vorba despre un interes mai vechi?
Înainte de a scrie Trilogia Victoriană nu aveam un interes special pentru această epocă, despre care abia ştiam cele patru, cinci lucruri pe care toţi le ştim despre ea. Ceea ce m-a făcut să aleg epoca victoriană ca fundal al romanului meu a fost certitudinea că subiectul acestuia nu putea funcţiona aşa cum îl imaginasem decît în Londra sfîrşitului de secol XIX. Mai concret, în 1896, chiar atunci cînd H.G. Wells publicase Maşina timpului, un roman în care un inventator proiectează o maşinărie pentru a călători în timp ca şi cum acesta ar avea o altă dimensiune. Dat fiind faptul că în acea epocă ştiinţa luase un avînt spectaculos, presărînd lumea cu minuni, cititorii au fost convinşi, fără îndoială, că oamenii de ştiinţă nu vor întîrzia mai mult de cîteva luni cu inventarea unei maşini asemănătoare.

Credeţi că un scriitor trebuie să se adapteze sensibilităţii cititorilor din epoca sa? Marele spectacol se petrece în mintea cititorului?
Fără nici o îndoială. Eu mă gîndesc mereu la cititor, cînd scriu. Scrisul, ca orice altă artă, este un act de comunicare. Nu mă interesează scriitorul impenetrabil care nu reuşeşte sau nu vrea să-şi transmită propriile obsesii. Cred că cea mai mare izbîndă a unui scriitor este aceea de a-l face pe cititor să simtă şi să înţeleagă ceva ce aparţine doar lumii sale interioare.

Ultimul dvs. roman din Trilogia Victoriană va avea în centul său Omul invizibil al aceluiaşi H.G. Wells. Şi după asta? Vă veţi întoarce la povestire?
Nu cred că mă voi întoarce la povestire ani buni de-acum încolo. Am mai multe proiecte pentru cînd voi încheia Trilogia Victoriană, inclusiv o nouă trilogie, însă nu un volum de povestiri. Cu siguranţă însă voi reedita trei dintre volumele mele de povestiri anterioare romanelor, pentru că în prezent au ajuns să fie greu de găsit în Spania.

interviu realizat de Claudiu CONSTANTINESCU

______

Félix J. Palma (1968, Sanlúcar de Barrameda, Spania) este scriitor, jurnalist şi critic literar; coordonează ateliere de scriere creativă şi, ocazional, e consultant editorial. Povestirile lui au apărut în numeroase publicaţii, cîştigînd premii importante precum Gabriel Aresti, Alberto Lista, Miguel de Unamuno sau Premiul Tiflos de Libro de Cuento. A debutat ca romancier cu o carte pentru adolescenţi - La Hormiga que quiso ser Astronauta/Furnica voia să fie cosmonaut (2001) -, urmată de Las corrientes oceánicas/Curenţii oceanici (volum recompensat cu Premiul pentru roman Luis Berenguer, în 2005) şi El mapa del tiempo/Harta timpului (2008). Romanul Harta timpului a cîştigat prestigiosul Premiu Ateneo de Sevilla, în 2008. În româneşte s-au tradus, la Editura Trei, primele două volume ale Trilogiei Victoriene: Harta timpului şi Harta cerului.

ASTALOŞ 1933 2014 jpeg
ASTALOŞ 1933-2014
A murit Astaloş. Vestea a venit într-o dimineaţă. Înainte şi după alte morţi. Sîntem înconjuraţi de morţi. Ca şi cum viaţa ar fi o subversiune.
Alain Finkielkraut, un „reacţionar“ la Academia franceză jpeg
Alain Finkielkraut, un „reacţionar“ la Academia franceză
Alain Finkielkraut (născut în 1949) a intrat, din ziua de 10 aprilie 2014, în rîndul nemuritorilor. Cărţile sale compun o lamentaţie antimodernă punctată de accente de revoltă împotriva unor evoluţii pe care individul nu le controlează. Transformările suferite de identitatea franceză sub impactul hipermodernităţii şi al imigraţiei constituie substanţa ultimului volum publicat, L'identité malheureuse, Editions Stock, Paris, 2013.
Tenebrele limbii şi literaturii române jpeg
Tenebrele limbii şi literaturii române
Eugeni şi Mihu sînt doi liceeni harnici, cuminţi şi frumoşi; ei provin din două familii harnice, cuminţi şi frumoase, dar părinţii fetei se opun iubirii lor. Fata decide să se sinucidă amîndoi, deodată, bînd vitriol, pe care l-a cumpărat deja, de la farmacie.
Tenebrele limbii şi literaturii române jpeg
O lecţie de patriotism
În general, socotesc că nu e bine să te joci cu cele sfinte - aşa că am ezitat la titlul de mai sus. Dar, cum să numeşti altfel o carte scrisă de un profesor universitar (...) carele însuşi despre sine scrie, pe coperta a patra, că, în fiinţa sa, "omul de ştiinţă a fost permanent dublat de cel ce a făcut din slujirea neamului său ceea ce sfinţii fac din slujirea lui Dumnezeu...
Pop Yoga jpeg
Pop Yoga
O sinteză originală este cartea lui Pacôme Thiellement Pop Yoga, Sonatine Editions, Paris, 2013.
Mioritiquement notre jpeg
Mioritiquement notre
De veacuri învăţăm la şcoală că "Românul s-a născut creştin", "Românul s-a născut poet" şi "Românul e francofon prin tradiţie".
Mereu în miezul chestiunii şi cu totul la marginea ei jpeg
Mereu în miezul chestiunii şi cu totul la marginea ei
Karl-Markus Gauß (Salzburg), n. 1954, din 1991 redactor-şef al prestigioasei reviste de cultură Literatur und Kritik, cunoscut critic literar, scriitor şi eseist austriac, laureat al unor importante premii literare austriece şi europene(...)
Tehnodrom 2013 jpeg
Tehnodrom 2013
Ca la orice final de an, e vremea unei rememorări: ce am descoperit, ce am accesat şi ce am criticat în Tehnodrom.
Străinii care au făcut Franţa jpeg
Străinii care au făcut Franţa
Numeroşi sînt străinii care, în ultimele două secole, au lăsat urme durabile în cultura Franţei. Dictionnaire des étrangers qui ont fait la France/Dicţionarul străinilor care au făcut Franţa, Editura Robert Laffont, 2013, 956 pagini, redactat de un colectiv de autori sub direcţia lui Pascal Ory, profesor de istorie la Sorbona, depune mărturie în acest sens.
Tehnodrom 2013 jpeg
echitate şi ebook
În Statele Unite, a început un scandal din cauza ediţiilor digitale şi a prezenţei lor în biblioteci. Marii editori acuză bibliotecile de "socialism" şi le impun preţuri mult mai mari la achiziţia acestor ediţii, cu 150% pînă la 500% mai scumpe decît în cazul utilizatorilor privaţi. Mai mult, editorii adesea limitează numărul de citiri ale unui exemplar. Cartea nu se mai află în proprietatea bibliotecii care o punea la dispoziţie publicului.
Andra Cărbunaru   PR, Librăria Bastilia jpeg
Andra Cărbunaru - PR, Librăria Bastilia
(apărut în Dilemateca, anul VIII, nr. 89, octombrie 2013)
Arta contemporană la Veneţia  Între enciclopedic şi eclectic jpeg
Arta contemporană la Veneţia. Între enciclopedic şi eclectic
Veneţia, oraş suprasaturat de artă, găzduieşte la fiecare doi ani o vastă expoziţie de artă contemporană. Un fel de tur de orizont al creaţiei imediate. Anul acesta, organizatorii au ales drept temă - sau principiu coagulant - "cunoaşterea enciclopedică".
Un colţ de lume jpeg
Un colţ de lume
În Tire am mai descoperit o comoară: aşezată în mijlocul unei grădini exotice, stăpînă a multor veacuri, adăpost literar al multor erudiţi, Biblioteca "Necip Paşa" este unul dintre cele mai importante centre ale vieţii culturale. Atît ale oraşului, cît şi ale Turciei.
Ce aţi amîna(t) să faceţi în viaţă? jpeg
Ce-aţi amîna(t) să faceţi în viaţă?
Răspund: Gabriela ADAMEŞTEANU • Dumitru CRUDU • Andrei DÓSA • Ştefan MANASIA • Marin MĂLAICU-HONDRARI • Anatol MORARU • Cezar PAUL-BĂDESCU • Andrei POGORILOWSKI • Ana Maria SANDU • V. LEAC
Bucovina   schiţe literare  Unde a fost de fapt „Mica Vienă“ jpeg
Bucovina - schiţe literare. Unde a fost de fapt „Mica Vienă“
Un pămînt slav era Bucovina în Evul Mediu. Mai tîrziu, parte a voievodatului moldav. Numele ei provine din germanul Buchenland (Ţara fagilor). În 1774, acest ţinut, lăsat în voia naturii lui sălbatice, a fost ocupat de austrieci, care s-au pus pe treabă: au cultivat ţara şi oamenii ei.
Gloria unui solitar jpeg
Gloria unui solitar
Este bine totuşi de ştiut că, înainte de-a fi orice altceva, Guénon a fost matematician. Principiile calculului infinitezimal, o lucrare de tinereţe, publicată abia în 1946, arată interesul primordial al ezoteristului faţă de matematică.
„Activismul meu cultural poate fi privit ca o contrabandă cu arme“ jpeg
„Activismul meu cultural poate fi privit ca o contrabandă cu arme“
Este profesor de filozofie, eseist, dramaturg, romancier, filozof de consum cu discurs metafizic. Este un salvator de idei şi un demolator de concepte. E un "băiat rău". Ţine lecţii de filozofie unde te-aştepţi mai puţin: prin penitenciare, birturi, aziluri de bătrîni, case de nebuni, parcuri. E slobod la gură şi la minte.
Tehnodrom 2013 jpeg
Internetul şi protestele la români
Cine s-ar fi aşteptat ca, pentru prima dată în istorie, la un eveniment să participe mai mulţi oameni decît cei care s-au anunţat pe Facebook? ?i nu o singură dată, ci de două ori. Dacă nu plouă, şi a treia duminică probabil va fi la fel. (Articolul e scris după al doilea mare marş pentru salvarea Roşiei Montane, din 15 septembrie 2013.)
Gloria unui solitar jpeg
Iezechiel, autor ştiinţifico-fantastic
Profetul Iezechiel, figură din toate punctele de vedere excentrică, face excepţie de la regula invizibilităţii.
Bucureştiul insular din „Nuntă în cer“ jpeg
Bucureştiul insular din „Nuntă în cer“
Andreea Răsuceanu este dr. în filologie al Universităţii din Bucureşti cu lucrarea Mahalaua Mîntulesei, drumul către modernitate (2009). Cea mai recentă lucrare, Bucureştiul lui Mircea Eliade. Elemente de geografie literară, are la bază cercetările întreprinse în perioada 2010-2013 în cadrul CESI şi Université Sorbonne nouvelle Paris 3 (programul "Vers une géographie littéraire").
Noutăţile toamnei jpeg
Noutăţile toamnei
Răspund: Laura ALBULESCU (ART) • Lidia BODEA (Humanitas) • Denisa COMĂNESCU (Humanitas Fiction) • UN CRISTIAN (Casa de pariuri literare) • Oana DUMITRU (Vellant) • Dana MOROIU (Baroque Books & Arts) • Angela NAGHI (Publica) • Ştefania NALBANT (Curtea Veche) • Bogdan-Alexandru STĂNESCU (Polirom) • Livia SZASZ (Corint/Leda)
Mario De Mezzo   CEO, Editura ALL jpeg
Mario De Mezzo - CEO, Editura ALL
Preşedintele Asociaţiei Casa de Cultură (şi CEO al grupului editorial ALL) Mario De Mezzo a vrut să omagieze cu acest premiu un autor şi mai ales un redactor al editurii sale, pe Augustin Frăţilă, plecat acum cîţiva ani dintre noi.
 La Batthyaneum jpeg
La Batthyaneum
Cînd am ajuns la Alba Iulia, mi s-a spus: trebuie să vezi Batthyaneum-ul - mai degrabă un sanctuar de carte rară decît o bibliotecă.
Scandal, skándalon jpeg
Scandal, skándalon
Cum Iacov cu îngerul, omul cu dicţionarul: pînă dimineaţa. Termenul grecesc skándalon provine din skándalethron, suportul momelii într-o cursă - băţul în care e înfiptă carnea de focă pentru a prinde în cursă urşii polari, de pildă, dar nu carnea însăşi; [...]

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.