(apărut în Dilemateca, anul VIII, nr. 85, iunie 2013)

 

„Un fel de Who's who al domeniului editorial“

Pînă nu de mult, infocarte.ro era singura platformă online cu date exhaustive despre apariţiile editoriale recente. Astăzi, infocarte.ro e un fel de punct nodal între editori, librari, bibliotecari şi cititori. E site-ul care se actualizează cel mai rapid, platforma cu cele mai multe referinţe despre cărţile de la noi. Ambiţia editorului-şef Dragoş Dodu e să creeze catalogul complet al cărţilor disponibile în România.

Vorbeşte mereu despre "piaţă" şi "industrie" de carte, deşi admite că, de fapt, cifrele sînt prea mici pentru a legitima o atare terminologie. Site-ul pe care îl coordonează Dragoş Dodu e însă unul dintre vectorii producţiei de carte din România. Acum trei ani, cînd l-a lansat, îşi propusese să ofere informaţie cît mai diversificată şi cît mai precisă despre apariţiile recente pentru un public cît mai larg. Altfel decît blogurile literare (încă la modă, pe atunci), infocarte.ro furnizează nu numai aprecieri literare, ci şi - mai ales - metadate: titlul original, format, număr de pagini, ISBN, preţ etc. Sînt detalii de mare ajutor pentru că acoperă - sau îşi propun să acopere - toate ediţiile disponibile ale aceluiaşi titlu. În plus, infocarte.ro indexează adresele editurilor, ale librăriilor şi bibliotecilor, fiind un fel de ghid "Who's who" al domeniului editorial. Dincolo de informaţiile reci & seci despre cărţile disponibile, site-ul preia şi recenzii din gazetele literare, interviuri, prezentări de autori şi ştiri culturale. "Clienţii" site-ului - realizat ca organizaţie nonprofit, finanţat de Erste Stiftung şi sprijinit de CEEBP - sînt deopotrivă editorii, profesioniştii din domeniul cărţii, jurnaliştii şi publicul larg. În jur de 350 de utilizatori accesează zilnic infocarte.ro.
Cum arată piaţa de carte din România? Dragoş Dodu e încurcat. Pentru că informaţiile despre industria de carte sînt precare. "Nu avem date precise nici măcar despre cîte cărţi apar anual în România. De pildă, pentru anul 2008, datele fluctuează între 3000 şi 14.000 de titluri. E un interval imens", spune Dragoş Dodu. Pentru orice analiză serioasă îţi trebuie nişte date credibile. Or, pînă şi cele mai elementare informaţii sînt aproximate.
Peste jumătate din cifra de afaceri în domeniul editorial este realizată în Bucureşti. Marile edituri de la noi au raportat, pînă prin 2008, creşteri anuale ale cifrei de afaceri de peste 20%. Criza economică a însemnat stagnare şi în sectorul editorial. Cifra medie a vînzărilor de carte depăşeşte 50 de milioane de euro pe an. Însă orice informaţie trebuie privită cu precauţie.
În comparaţie cu pieţele de carte din Europa Occidentală, România e subdezvoltată. "Recent m-am uitat pe numărul de titluri apărute în 2008 în Germania, Spania şi România. În Germania au apărut peste 95.000 de cărţi, în Spania au apărut în jur de 86.000 şi în România, oficial, 14.000 de titluri, deşi cred că pînă şi această cifră e exagerată", spune Dragoş Dodu.
Datele sînt paradoxale şi confuze. Pe de o parte, în Europa se tipăreşte mai mult ca oricînd. Pe de altă parte, bugetele familiale s-au diminuat considerabil. Puterea - de fapt, disponibilitatea - de a cumpăra cărţi a scăzut şi ea. Însă în Franţa şi în Germania, cel puţin, editurile o duc bine. Cele mai multe fac ce făceau şi înainte de criză: publică mult şi bine. Altele au văzut în criză nu doar o soluţie a supravieţuirii, ci un potenţial de creştere. De pildă, publicînd volume de eseuri sau studii economice pe înţelesul publicului larg. Piaţa de carte din România nu a putut ţine pasul. Ritmul apariţiilor s-a încetinit considerabil. Se mizează pe backlist - adică pe reeditarea unor titluri mai vechi din portofoliu. Ca să nu mai vorbim de faptul că criza e o mare şansă pentru autorii clasici care, iată, sînt republicaţi şi reedidaţi.
Acum vreo doi ani, estimam că piaţa de carte din România n-are de ce să intre în recesiune. Editurile erau oricum obişnuite cu întîrzierile de plată, fluxul de producţie s-a adaptat la "normalitatea" de aici, oamenii din branşă (căci industrie nu e un termen potrivit) şi-au creat propriul sistem de funcţionare, defazat, dar eficient. Criza financiară nu ar fi avut de ce să fragilizeze această construcţie în care s-a investit puţin şi care a produs încă şi mai puţin. Ba chiar mizam pe beneficiile indirecte ale crizei pentru producţia editorială: dacă oamenii nu îşi vor mai putea permite distracţii scumpe, vor recurge la cea mai ieftină formă de divertisment, cartea. Tîrgurile de carte din 2009 şi 2010 n-au prezentat nici un simptom al degradării atmosferei pe piaţa de carte, ba chiar s-au înregistrat şi cîteva recorduri în ceea ce priveşte numărul de vizitatori şi al cărţilor vîndute. Apoi, în 2011 şi 2012, părea că s-a înregistrat o încetinire, poate chiar o stagnare. Anul acesta, la Bookfest, am văzut din nou zîmbete încrezătoare şi optimiste pe feţele editorilor. Cum vede editorul-şef al celui mai cuprinzător site de carte aceste fluctuaţii? Conectat mereu la fluxul de informaţii venit dinspre edituri, Dragoş Dodu ar trebui să simtă foarte bine pulsul pieţei. "De fapt, sînt puţine edituri care comunică eficient şi la timp. Unele edituri mari, dar şi unele mici s-au obişnuit imediat să ne trimită informaţii despre apariţiile recente. Altele par să nu acorde atenţie mediului online", spune Dodu. Aşa că nu riscă o analiză a efectelor crizei. Spune doar atît: "Totul a încetinit."
"Piaţa noastră de carte e axată - cel puţin în ceea ce îi priveşte pe editorii mari - pe traduceri. Nu sînt suficient de încurajaţi autorii români din nici un domeniu. În afară de Polirom şi de Cartea Românească, nu prea există iniţiative susţinute de edituri consacrate." De fapt, tocmai editurile mici - care n-au interese financiare - par să fie dispuse să investească (şi adesea să piardă), publicînd autori tineri sau carte de poezie.
Baza de date Infocarte.ro conţine în jur de 30.000 de titluri - şi se actualizează permanent. O echipă formată din trei oameni monitorizează apariţiile editoriale şi încarcă site-ul cu informaţii. Infocarte e un instrument de lucru esenţial pentru cei din lumea cărţilor, a autorilor şi a editurilor, o referinţă utilă pentru profesionişti din domeniul editorial, care găsesc informaţii verificate la zi, şi o sursă inepuizabilă de informaţii pentru cititori. Dragoş Dodu estimează că a indexat în jur de 70% din titlurile apărute din 2008 încoace.

Matei MARTIN

fotografii de Lucian Muntean