Antonio Muñoz Molina, despre criză, personajele, vinovaţii şi soluţiile ei

Luminiţa Marcu
5 august 2013
Antonio Muñoz Molina, despre criză, personajele, vinovaţii şi soluţiile ei jpeg

(apărut în Dilemateca, anul VIII, nr. 86, iulie 2013)

Antonio Muñoz Molina e cunoscut în România pentru cartea publicată în urmă cu cîţiva ani la Editura Curtea Veche, Sefarad, un roman-colaj de diverse biografii ale unor personalităţi pe care istoria - în special Holocaustul secolului trecut - le pune în situaţii-limită. Aceasta este, de altfel, cartea care a contribuit decisiv, probabil, la acordarea recentului premiu literar al oraşului Ierusalim, premiu care l-a pus pe Molina într-o situaţie delicată. Mai mulţi scriitori, unii dintre ei membri ai unui partid de extremă stînga din Spania, au semnat un protest faţă de intenţia lui de a se duce în Israel şi de a primi premiul. Molina, în ciuda protestului, a călătorit la Ierusalim şi a primit premiul, dar imediat după acest moment, cu sau fără legătură, şi-a încetat colaborarea săptămînală la cel mai important ziar spaniol, El País. Articolul său apărea în fiecare sîmbătă în Babelia, suplimentul cultural al ziarului, şi nu erau puţini cititorii care cumpărau suplimentul în special pentru articolele semnate de Muñoz Molina. Stilul său, în articole, ca şi în literatură, e deosebit de agreabil, iar subiectul era de multe ori cosmopolit, ceea ce făcea o diferenţă importantă faţă de subiectele în general destul de restrictiv spaniole sau cel mult hispanice, din revistele culturale care apar în Spania. Trăind jumătate de an în New York, Molina scria, de multe ori, despre expoziţii şi evenimente culturale care se întîmplau acolo, iar cînd scria despre o carte, de pildă, pot depune mărturie că nu eram singura care în aceeaşi zi şi-o achiziţiona. Dacă nu e foarte uşor de judecat gestul său de a accepta un premiu şi de a se afla astfel, chiar şi tranzitoriu, în vecinătatea unor oameni politici israelieni, pierderea pe care o reprezintă, pentru Babelia, încetarea colaborării sale săptămînale e o certitudine cuantificabilă în mulţimea de comentarii ale cititorilor referitoare la acest lucru.
După evenimentul din Israel, la scurt timp, Antonio Muñoz Molina a primit Premiul Principe de Asturias, cea mai importantă distincţie literară spaniolă după Premiul Cervantes, oferit de fundaţia condusă de moştenitorii casei regale. În aceste zile şi graţie Premiului Principe de Asturias, marile librării din Madrid au amenajat un stand special cu toate cărţile sale. S-ar putea deduce din această succesiune de evenimente că Molina ar fi un scriitor de factură conservatoare, bine aşezat în canon, şi un răsfăţat al premiilor. Nimic mai exagerat. Dacă e adevărat că e foarte cunoscut şi foarte iubit de cititori, ajutat fiind şi de o natură umană agreabilă, e la fel de adevărat că Munoz Molina este unul dintre cei mai critici intelectuali spanioli ai momentului - dovadă, cea mai recentă carte a sa, o radiografie necruţătoare a crizei din Spania şi a contribuţiei pe care au avut-o la declanşarea ei nu doar marii corupţi, bancherii iresponsabili sau economiştii lipsiţi de luciditate, ci şi pasivitatea sau preocupările anacronice ale intelectualilor. Şi ale lui însuşi. Cartea Todo lo que era sólido (Tot ce era solid) ar merita citită cu creionul în mînă de mulţi dintre comentatorii actuali, şi nu doar din Spania.

* * *

Cum nu-mi fac iluzii că această carte va fi tradusă în româneşte, avînd totuşi un subiect atît de spaniol, şi după ce am eşuat în insistenţele mele de a propune spre traducere ceea ce cred că este cel mai bun roman al acestui scriitor, La noche de los tiempos (Noaptea timpurilor, 2009), voi încerca să ofer mai multe citate din eseul cu accente biografice Todo lo que era solido, lăsînd cititorilor plăcerea comentariului.
Iată un om de afaceri din Valencia, relativ tînăr şi deja imens de bogat, într-o scenă cu personaje semnificative pentru criză în varianta ei spaniolă: "În 2006 am avut ocazia să cunosc în New York un om de afaceri din domeniul construcţiilor, îmbogăţit în cîţiva ani şi plin de nerăbdare să se extindă în New York. Era un ins mic de statură, neliniştit, încă tînăr, îmbrăcat într-un costum făcut pe comandă, foarte ajustat, cu părul negru, creţ şi dat cu gel, din specia celor scunzi şi nervoşi care, atunci cînd vorbesc, parcă se umflă. Avea o mare firmă imobiliară şi înfiinţase şi o fundaţie culturală pentru al cărei sediu cumpărase cu 24 de milioane de euro un palat în Madrid, pe Castellana. Mi s-a povestit că în ziua în care a inaugurat fundaţia, în faţa a sute de invitaţi, mai multe fete pe jumătate dezbrăcate apăruseră cu nişte cufere, precum cele din poveştile cu comori, care se dovedeau pline de portocale. Portocale din Valencia natală a patronului inundau podelele de marmură şi cădeau în cascadă pe scări, iar baloane în formă de portocale pluteau în aer pînă la tavan şi se pierdeau spre cerul luminat de reflectoare, atunci cînd le dădeau drumul în mănunchiuri, în grădină. Omul de afaceri era din specia celor care lasă la vedere manşetele cămăşii cu butoni de aur şi ceasul masiv tot de aur. Vorbea cu fraze scurte, iar din cînd în cînd îşi muta privirea de la interlocutor şi arunca ocheade rapide înspre publicul din sala în care ne aflam:
- Am terminat publicitatea pentru o mie de vile în Alicante. O mie de vile, un milion beneficiu curat, net, fiecare, o mie de milioane.
Doar în ultimele luni firma lui crescuse cu 456%. În acel moment avea o valoare de bursă de 5100 de milioane de euro. Îmi povestea că voia să se lanseze la New York prin construcţia unor zgîrie-nori emblematici. Fundaţia lui tocmai se instalase în cîteva birouri din turnurile Time Warner. Avea de gînd să construiască zgîrie-nori emblematici în New York, San Francisco, Shangai, Hong Kong, Singapore. Fundaţia lui deja avea sedii în toate aceste oraşe. Cuvîntul emblematic părea să fie cuvîntul lui preferat. (...) În septembrie şi-a deschis fundaţia în New York servind paella în Central Park, la mii de oameni. Căci nu degeaba paella era mîncarea emblematică a Valenciei. În marea memorie indiferentă a Internetului am găsit datele. Pînă şi apa o adusese cu vaporul de acolo, 4143 de litri de apă valenciană care să-i dea mîncării savoarea incomparabilă; 247 de litri de ulei extravirgin; 1520 de kilograme de orez; 1000 de kilograme de fasole verde; 70 de kilograme de sare; 5,4 de ardei. Din cauza restricţiilor alimentare americane, cele 5000 de kilograme de pui trebuiseră să fie cumpărate din New York. Dar cincizeci de bucătari veniseră de la Valencia şi, împreună cu ei, douăzeci şi cinci de muzicanţi care ridicaseră praful cîntînd la instrumente tradiţionale. (...) În martie 2007, firma lui anunţa cîştiguri de 93 de milioane de euro şi acel ins mărunţel şi nervos, pe care eu, în sinea mea, îl privisem cu un sarcasm tipic de literat pentru că repeta mereu cuvîntul emblematic, era considerat de revista Forbes unul dintre cei mai bogaţi oameni din lume. În aprilie 2007, valoarea firmei sale a căzut la bursă cu 43% şi patronul a pierdut dintr-un foc 1300 de milioane de euro din averea personală. În şase săptămîni, căderea era de 76%. La sfîrşitul anului, compania nu mai valora practic nimic, iar tînărul magnat îşi vînduse palatul din Madrid şi trăia în Brazilia."

* * *

Nu mai puţin plastică e descrierea unui director de la Merrill Lynch, cu care Molina, pe atunci director al Institutului Cervantes din New York, are o întîlnire în vederea obţinerii unei sponsorizări pentru evenimente culturale: "Nici acesta nu era înalt, dar era cărnos, solid, cu o verighetă simplă, dar cu unghiile manicurate şi date cu lac incolor. Spre deosebire de omul de afaceri valencian, corpul lui nu era supus la tensiuni expansive. În afară de insigna cu motiv religios de la rever, obişnuia să poarte la cravată ace cu motive religioase: mici cruci, însemne de pelerin. (...) Am intrat în holul edificiului Merrill Lynch şi, pe măsură ce mă apropiam de blocul de marmură strălucitoare înălţat ca un altar, în spatele căruia zîmbeau recepţionistele, eram din ce în ce mai conştient de propriile defecte: nodul de la cravată mi se lărgise pe drumul de la ieşirea din metrou, una din manşete îmi ieşea prea mult din haină, pantofii negri îmi erau uzaţi şi nu prea curaţi. Vîrfurile de la reverele cămăşii dădeau să se ridice în sus. În holul orbitor de la Merrill Lynch se auzeau tocurile pantofilor de lac la fel de strălucitori şi la femei, şi la bărbaţi, sau, după caz, se puteau vedea pantofi de piele moale cusuţi manual, care nu păreau să fi suferit vreodată de prea multă purtare sau de vicisitudinile climei. Bărbaţi tineri şi femei tinere se plimbau dintr-o parte în alta îmbrăcaţi cu o austeritate luxoasă, care avea ceva liturgic, ca şi cum s-ar fi aflat în slujba unui cult exclusivist. (...) Din conversaţie îmi amintesc doar tonul amabil cu care se spuneau lucruri vagi ce deschideau perspective ample şi nu duceau nicăieri. Directorul de la Merrill Lynch desfăşura în faţa mea evidenţa puterii sale nemăsurate vorbind despre milioane de dolari şi, în acelaşi timp, avea grijă să nu facă vreo promisiune concretă, care l-ar fi costat cîteva zeci de mii, mărunţiş pentru acea maşină de făcut bani care ocupa un edificiu întreg de optzeci de etaje şi care avea sedii şi ramificaţii în toată lumea. Cred că eu mă străduiam să nu mi se vadă prea mult manşetele de la cămaşă şi să par o persoană cultivată, la înălţimea situaţiei. Cum mi se întîmplă deseori în astfel de cazuri, mă presa o urgenţă şi-mi era jenă să mă ridic pur şi simplu să întreb unde e baia. Amfitrionul meu mă privea cu o bunăvoinţă episcopală. (...) N-a ieşit nimic din acea întîlnire. La scurt timp, Merrill Lynch se scufunda, la fel ca Lehman Brothers, şi împreună fuseseră pe punctul de a atrage după ele scufundarea întregii economii mondiale."

* * *

Urmînd un traseu biografic, nu neapărat în ordine cronologică, Molina vorbeşte nu doar despre magnaţi, bancheri sau economişti faimoşi (e, de asemenea, memorabil portretul lui Alan Greenspan, şeful Rezervei Federale a Statelor Unite, pensionat în plină glorie în 2006), ci şi despre realităţile Spaniei la nivel de adminsitraţie locală (descrie amănunţit transformarea unui birou cu doi angajaţi care se ocupau de rezerva de apă, la primăria din Granada, într-o corporaţie cu sediu propriu, zeci de angajaţi şi firmă de PR, avînd ca obiect de activitate acelaşi lucru simplu de care se ocupau cei doi la începutul anilor '80), despre Zapatero, pe atunci prim-ministru al Spaniei, şi despre gustul puterii exhibat de acesta într-o întîlnire la Moncloa, despre semnificaţiile cuvîntului pelotazo (lovitură în general ilegală, de pe urma căreia se cîştigă repede şi mult), despre transformarea fiestei plătite cu bani publici în simbol naţional spaniol. Nu există mînie proletară în comentariile scriitorului, ci doar un fel de melancolie, o luciditate pe care el însuşi o resimte ca tardivă: "Acum ne dăm seama că exista un fel de văl care ne împiedica să vedem realitatea imediată, prezentul şi poate că asta e ceva specific epocilor în care se trăieşte în interiorul unei bule economice. Banul care vine nu se ştie de unde şi care se multiplică fără prea mare efort, şi care e acolo pentru a fi cheltuit fără limită, şi cu cît se cheltuie, cu atît nu se termină, are efect de cocaină; ca aurul şi argintul care veneau fără oprire din Indii în secolul al XVII-lea. Nu părea să fie o iluzie: Spania creştea mai repede decît orice altă ţară europeană, asigurau organismele oficiale. Aceleaşi agenţii de rating, care acum reduc datoria noastră la categoria de gunoi, spuneau atunci că ne bucuram de o perfectă soliditate. Spania era El Dorado-ul Europei. Unei economii speculative îi corespunde o conştiinţă delirantă. Iar specificul delirului spaniol era obsesia pentru trecut." Ceea ce reproşează scriitorul intelectualilor spanioli şi lui însuşi este că, în timp ce semnele viitoarei decăderi ar fi trebuit să-i alerteze, aceştia se complăceau în a comenta şi a se poziţiona, cu patimă, de o parte sau de alta a celor care se înfruntaseră în Războiul Civil, de o parte sau de alta a dictaturii franchiste, a monarhiei, a stîngii sau a dreptei istorice: "Ocupaţi cum eram cu exhumarea gropilor comune, nu vedeam fervoarea cu care excavatoarele săpau gropi peste tot pentru a construi noi şi noi vile şi blocuri de locuinţe pe terenuri agricole declarate intravilane de primari hoţi, pe terenuri mlăştinoase sau în zone protejate şi împădurite, pe plaje pînă atunci virgine şi pe orice milimetru de teren unde se putea pune o mînă de ciment."
Scriitorul Antonio Muñoz Molina vorbeşte, de asemenea, despre fiii lui aflaţi în mijlocul protestelor de stradă care au marcat Spania ultimilor ani. Şi despre soluţii. Chiar dacă nu spectaculoase, chiar dacă fără virtuţi de însănătoşire bruscă şi definitivă, în mijlocul haosului care este lumea de azi există soluţii.

ASTALOŞ 1933 2014 jpeg
ASTALOŞ 1933-2014
A murit Astaloş. Vestea a venit într-o dimineaţă. Înainte şi după alte morţi. Sîntem înconjuraţi de morţi. Ca şi cum viaţa ar fi o subversiune.
Alain Finkielkraut, un „reacţionar“ la Academia franceză jpeg
Alain Finkielkraut, un „reacţionar“ la Academia franceză
Alain Finkielkraut (născut în 1949) a intrat, din ziua de 10 aprilie 2014, în rîndul nemuritorilor. Cărţile sale compun o lamentaţie antimodernă punctată de accente de revoltă împotriva unor evoluţii pe care individul nu le controlează. Transformările suferite de identitatea franceză sub impactul hipermodernităţii şi al imigraţiei constituie substanţa ultimului volum publicat, L'identité malheureuse, Editions Stock, Paris, 2013.
Tenebrele limbii şi literaturii române jpeg
Tenebrele limbii şi literaturii române
Eugeni şi Mihu sînt doi liceeni harnici, cuminţi şi frumoşi; ei provin din două familii harnice, cuminţi şi frumoase, dar părinţii fetei se opun iubirii lor. Fata decide să se sinucidă amîndoi, deodată, bînd vitriol, pe care l-a cumpărat deja, de la farmacie.
Tenebrele limbii şi literaturii române jpeg
O lecţie de patriotism
În general, socotesc că nu e bine să te joci cu cele sfinte - aşa că am ezitat la titlul de mai sus. Dar, cum să numeşti altfel o carte scrisă de un profesor universitar (...) carele însuşi despre sine scrie, pe coperta a patra, că, în fiinţa sa, "omul de ştiinţă a fost permanent dublat de cel ce a făcut din slujirea neamului său ceea ce sfinţii fac din slujirea lui Dumnezeu...
Pop Yoga jpeg
Pop Yoga
O sinteză originală este cartea lui Pacôme Thiellement Pop Yoga, Sonatine Editions, Paris, 2013.
Mioritiquement notre jpeg
Mioritiquement notre
De veacuri învăţăm la şcoală că "Românul s-a născut creştin", "Românul s-a născut poet" şi "Românul e francofon prin tradiţie".
Mereu în miezul chestiunii şi cu totul la marginea ei jpeg
Mereu în miezul chestiunii şi cu totul la marginea ei
Karl-Markus Gauß (Salzburg), n. 1954, din 1991 redactor-şef al prestigioasei reviste de cultură Literatur und Kritik, cunoscut critic literar, scriitor şi eseist austriac, laureat al unor importante premii literare austriece şi europene(...)
Tehnodrom 2013 jpeg
Tehnodrom 2013
Ca la orice final de an, e vremea unei rememorări: ce am descoperit, ce am accesat şi ce am criticat în Tehnodrom.
Străinii care au făcut Franţa jpeg
Străinii care au făcut Franţa
Numeroşi sînt străinii care, în ultimele două secole, au lăsat urme durabile în cultura Franţei. Dictionnaire des étrangers qui ont fait la France/Dicţionarul străinilor care au făcut Franţa, Editura Robert Laffont, 2013, 956 pagini, redactat de un colectiv de autori sub direcţia lui Pascal Ory, profesor de istorie la Sorbona, depune mărturie în acest sens.
Tehnodrom 2013 jpeg
echitate şi ebook
În Statele Unite, a început un scandal din cauza ediţiilor digitale şi a prezenţei lor în biblioteci. Marii editori acuză bibliotecile de "socialism" şi le impun preţuri mult mai mari la achiziţia acestor ediţii, cu 150% pînă la 500% mai scumpe decît în cazul utilizatorilor privaţi. Mai mult, editorii adesea limitează numărul de citiri ale unui exemplar. Cartea nu se mai află în proprietatea bibliotecii care o punea la dispoziţie publicului.
Andra Cărbunaru   PR, Librăria Bastilia jpeg
Andra Cărbunaru - PR, Librăria Bastilia
(apărut în Dilemateca, anul VIII, nr. 89, octombrie 2013)
Arta contemporană la Veneţia  Între enciclopedic şi eclectic jpeg
Arta contemporană la Veneţia. Între enciclopedic şi eclectic
Veneţia, oraş suprasaturat de artă, găzduieşte la fiecare doi ani o vastă expoziţie de artă contemporană. Un fel de tur de orizont al creaţiei imediate. Anul acesta, organizatorii au ales drept temă - sau principiu coagulant - "cunoaşterea enciclopedică".
Un colţ de lume jpeg
Un colţ de lume
În Tire am mai descoperit o comoară: aşezată în mijlocul unei grădini exotice, stăpînă a multor veacuri, adăpost literar al multor erudiţi, Biblioteca "Necip Paşa" este unul dintre cele mai importante centre ale vieţii culturale. Atît ale oraşului, cît şi ale Turciei.
Ce aţi amîna(t) să faceţi în viaţă? jpeg
Ce-aţi amîna(t) să faceţi în viaţă?
Răspund: Gabriela ADAMEŞTEANU • Dumitru CRUDU • Andrei DÓSA • Ştefan MANASIA • Marin MĂLAICU-HONDRARI • Anatol MORARU • Cezar PAUL-BĂDESCU • Andrei POGORILOWSKI • Ana Maria SANDU • V. LEAC
Bucovina   schiţe literare  Unde a fost de fapt „Mica Vienă“ jpeg
Bucovina - schiţe literare. Unde a fost de fapt „Mica Vienă“
Un pămînt slav era Bucovina în Evul Mediu. Mai tîrziu, parte a voievodatului moldav. Numele ei provine din germanul Buchenland (Ţara fagilor). În 1774, acest ţinut, lăsat în voia naturii lui sălbatice, a fost ocupat de austrieci, care s-au pus pe treabă: au cultivat ţara şi oamenii ei.
Gloria unui solitar jpeg
Gloria unui solitar
Este bine totuşi de ştiut că, înainte de-a fi orice altceva, Guénon a fost matematician. Principiile calculului infinitezimal, o lucrare de tinereţe, publicată abia în 1946, arată interesul primordial al ezoteristului faţă de matematică.
„Activismul meu cultural poate fi privit ca o contrabandă cu arme“ jpeg
„Activismul meu cultural poate fi privit ca o contrabandă cu arme“
Este profesor de filozofie, eseist, dramaturg, romancier, filozof de consum cu discurs metafizic. Este un salvator de idei şi un demolator de concepte. E un "băiat rău". Ţine lecţii de filozofie unde te-aştepţi mai puţin: prin penitenciare, birturi, aziluri de bătrîni, case de nebuni, parcuri. E slobod la gură şi la minte.
Tehnodrom 2013 jpeg
Internetul şi protestele la români
Cine s-ar fi aşteptat ca, pentru prima dată în istorie, la un eveniment să participe mai mulţi oameni decît cei care s-au anunţat pe Facebook? ?i nu o singură dată, ci de două ori. Dacă nu plouă, şi a treia duminică probabil va fi la fel. (Articolul e scris după al doilea mare marş pentru salvarea Roşiei Montane, din 15 septembrie 2013.)
Gloria unui solitar jpeg
Iezechiel, autor ştiinţifico-fantastic
Profetul Iezechiel, figură din toate punctele de vedere excentrică, face excepţie de la regula invizibilităţii.
Bucureştiul insular din „Nuntă în cer“ jpeg
Bucureştiul insular din „Nuntă în cer“
Andreea Răsuceanu este dr. în filologie al Universităţii din Bucureşti cu lucrarea Mahalaua Mîntulesei, drumul către modernitate (2009). Cea mai recentă lucrare, Bucureştiul lui Mircea Eliade. Elemente de geografie literară, are la bază cercetările întreprinse în perioada 2010-2013 în cadrul CESI şi Université Sorbonne nouvelle Paris 3 (programul "Vers une géographie littéraire").
Noutăţile toamnei jpeg
Noutăţile toamnei
Răspund: Laura ALBULESCU (ART) • Lidia BODEA (Humanitas) • Denisa COMĂNESCU (Humanitas Fiction) • UN CRISTIAN (Casa de pariuri literare) • Oana DUMITRU (Vellant) • Dana MOROIU (Baroque Books & Arts) • Angela NAGHI (Publica) • Ştefania NALBANT (Curtea Veche) • Bogdan-Alexandru STĂNESCU (Polirom) • Livia SZASZ (Corint/Leda)
Mario De Mezzo   CEO, Editura ALL jpeg
Mario De Mezzo - CEO, Editura ALL
Preşedintele Asociaţiei Casa de Cultură (şi CEO al grupului editorial ALL) Mario De Mezzo a vrut să omagieze cu acest premiu un autor şi mai ales un redactor al editurii sale, pe Augustin Frăţilă, plecat acum cîţiva ani dintre noi.
 La Batthyaneum jpeg
La Batthyaneum
Cînd am ajuns la Alba Iulia, mi s-a spus: trebuie să vezi Batthyaneum-ul - mai degrabă un sanctuar de carte rară decît o bibliotecă.
Scandal, skándalon jpeg
Scandal, skándalon
Cum Iacov cu îngerul, omul cu dicţionarul: pînă dimineaţa. Termenul grecesc skándalon provine din skándalethron, suportul momelii într-o cursă - băţul în care e înfiptă carnea de focă pentru a prinde în cursă urşii polari, de pildă, dar nu carnea însăşi; [...]

Adevarul.ro

image
Furtuni cu grindină și vânt puternic în mai multe zone din țară. La Tulcea, ISU a emis mesaje RO-ALERT VIDEO
ISU Delta Tulcea a emis un mesaj RO-Alert pentru atenționarea locuitorilor, din Tulcea, Nufărul, Murighiol, Sarichioi, Babadag, Kogălniceanu, Frecăței, Somova și toate localitățile din Deltă Dunării.
image
Se află omenirea în pragul celui de-al Treilea Război Mondial? Ce spun specialiștii
Preocupările legate de izbucnirea unui al Treilea Război Mondial sunt crescânde, având în vedere recentele evenimente petrecute în Orientul Mijlociu, dar și situația din Ucraina.
image
Cum a fost aleasă Dobrogea ca loc de construcție al Centralei nucleare. Proiectul demarat de Nicolae Ceaușescu și inaugurat de Ion Iliescu VIDEO
Specialiștii au identificat și studiat mai mult de 120 de posibile amplasamente pentru centrală şi au fost luate în calcul mai multe bazine: Dunărea, Vişeul de Sus, Someşul Cald, Crişul Negru, Mureşul, Oltul, Siretul, Suceava, Moldova, Prutul Superior. În cele din urmă, a fost aleasă Dobrogea.

HIstoria.ro

image
Femeile din viața lui Lucrețiu Pătrășcanu
Lucrețiu Pătrășcanu a fost un personaj al deceniilor 4 și 5, controversat în timpul vieții, cat și după asasinarea sa în 1954.
image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.