Talentele & dilemele unor artişti

Publicat în Dilema Veche nr. 465 din 10-16 ianuarie 2013
Talentele & dilemele unor artişti jpeg

- dialog cu Silviu GHERMAN şi Mitoş MICLEUŞANU -

Fiecare a publicat pînă acum cîte trei cărţi de proză (cele mai recente au apărut anul trecut); amîndoi faceţi muzică; scrieţi, regizaţi şi jucaţi în sketch-uri satirice postate pe Internet; tu, Mitoş, mai şi pictezi, faci grafică, fotografiezi… De ce atîtea?

Silviu Gherman: Pentru că n-am stare altfel. Mai încolo o să fac şi eu pictură (am mai făcut, mă pricep), dar deocamdată mă concentrez pe scris şi pe video. Muzică fac la lucru, cînd am timp, ca să-mi scadă tensiunea. Ai mei au vîndut o casă, aşa că de Crăciun mi-am luat DSLR, computer şi scule audio. Anul viitor vreau să fac filme profi. Într-o vreme mă gîndeam că exagerez şi că fac prea multe chestii, aşa că m-am concentrat mult timp numai pe actorie. Eram student la UNATC. A fost o prostie. Nu m-am născut să fac o singură chestie. Atîta vreme cît am disperarea asta în mine, o să mă rup în zece bucăţi şi o să fiu fericit. Visul meu e să am un atelier suficient de dotat în care să fac de toate.

Mitoş Micleuşanu: Cred că este o „preafericită patologie“ să ai acces la mai multe zone artistice într-o viaţă. Dacă nu ai posibilitatea de a călători prin lume, poţi călători printre domenii artistice, fără cheltuieli masive. Eu m-am împăcat cu multipla senzaţie de a fi ba cineva, ba nimeni, ba altcineva... În mintea mea coexistă trei caractere. Un soi de ateu nihilist şi pragmatic, un creştin naiv şi superstiţios şi un schizoid cu porniri psihotice. Am clarificat aceste chestiuni în timp, nu sînt stări care se succed, sînt caractere care coexistă. Şi să ne ajute Infinitul să gestionăm întunericul din noi.

De fapt, cum vă definiţi voi ca artişti?

S. G.: Orice prostie pe care o fac mi se pare că e obligatorie. Mă gîndesc foarte mult înainte să scot un produs culturalo-mediatic şi nu sînt descurajat dacă e un eşec. Îmbunătăţesc la următorul. Am foarte multă treabă de făcut şi trebuie neapărat s-o fac. Scrisul e o activitate constantă, dar acum sînt fixat pe comedie. Vreau să duc umorul românesc pe culmi nebănuite. Am şi o teorie cu privire la umor, o s-o spun altădată. Nu pot sublinia îndeajuns importanţa umorului de calitate. Oamenii ar trebui să cunoască mai des un Louis C.K., un David Mitchell, un Robert Webb, un Ricky Gervais, un Vic & Bob, un Larry David, un Trey Parker, un Matt Stone, un Hans Teeuwen.

M. M.: Nu-mi place nici reducţionismul, nici determinismul. Vreau să cred că sînt corect din punct de vedere uman şi incorect din punct de vedere politic. Uneori percep „corectitudinea politică“ drept o anestezie precaută urmată de un genocid bine direcţionat. Un grup de cobai mai inteligenţi fac experimente pe cobai mai proşti. Evident, sub atenta supraveghere a unor cobai şi mai inteligenţi, care, la rîndul lor, dar fără să ştie, sînt puşi la treabă de un cobai gravitaţional incomprehensibil. Restul sînt artificii. Oferte, pachete, bonusuri, reduceri, mai ales de personal. Comedia nu e neagră deloc. E transparentă. Ca o vitrină atît de curată şi fără abţibilduri, încît îţi spargi faţa în ea. De fapt, pretenţiile noastre ne-au luat-o de mult înainte, ele nu au nevoie de combustibil ca să fugă departe, într-un „viitor mai bun“. Iar prezentul rămîne ca o tîrfă abandonată în ploaie. Normal că ne urăşte, acest prezent al nostru, permanent în prag de orgasm, dar niciodată finalizat. Mai putem vorbi despre cum ne definim ca artişti? Nu cred.

Cum vă cîştigaţi existenţa? Faceţi şi bani din „talentele“ voastre?

S. G.: Eu sînt corporatist. Meseria pe care o fac n-are nici o legătură cu mine şi nici nu-mi asigură un trai foarte comod, dar mă descurc. Mănînc la cantină, e curat la birou. Nu ne dau prime de Crăciun.

M. M.: Lucrez la o televiziune din Chişinău. Trimit nişte materiale video satirice: „Leacuri pentru neamuri“. Pot fi urmărite pe jurnaltv.md la secţiunea Emisiuni. De fapt, este singurul produs care mă salvează de „apăsătoarea culpă“ de a fi plecat din oraşul meu de suflet, Chişinău. Acolo am crescut, acolo m-am format. La Cluj am început cizelarea care continuă aici, la Bucureşti. Ce fel de cizelare, mai ales la Bucureşti? ar întreba unii. Exact, asta mă întreb şi eu... Fiindcă am depăşit de mult „miopia turistului“. Văd dedesubturile ca în palmă, dar, spre deosebire de unii, nu simt nici un fel de scîrbă sau sictir, fiindcă vin dintr-o zonă cu substrat mai apăsător. Şi sînt mai din topor. Iată şi rima. Dacă aş comunica sincer pînă la schelet, aş deveni insuportabil de la prima propoziţie, dar am deprins un pic de conduită şi par civilizat. În fine, românul se plînge mai mult din inerţie şi are grave probleme cu intuiţia, fiindcă alegerile pe care le face populaţia matură a aceste ţări sînt incredibil de greşite. Nu-mi vine să cred cît de obosită mental este generaţia înaintată. Iar din urmă venim noi, tineretul sedentar, cablat şi schizoid. Oare cum va arăta lumea condusă de oameni dependenţi de net? Oricum, sîntem un popor spectaculos de somnoros! O fi din cauza imnului? Doar palmele ne mai pot trezi, fiindcă avem obrazul foarte gros şi insensibil deja. Am făcut bătătură de la batjocura celor care ne calcă pe feţe ca să prindă un locşor sus. Iar noi, scriitorii, artiştii, poate n-ar trebui să tot evadăm din cotidian ca să ne protejăm tenul.

Este România un loc bun să creezi?

S. G.: Eu cred că românii n-au umor. Am făcut odată o glumă foarte bună unui om prost de pe stradă şi pur şi simplu n-a rîs. Din acest motiv călătoresc la Londra şi New York, unde, pe lîngă umorul de o factură superioară, pînă şi cocktailurile sînt mai gustoase. În 2014, dacă mă ajută Dumnezeu, îmi cumpăr casă în Japonia.

M. M.: E un loc foarte bun, asta nu înţeleg unii „băştinaşi sictiriţi“. În general, sictirul vine de la o lipsă de viziune, de la un fel de miopie spirituală. Adică, e mai uşor să-mi proiectez defectele personale spre exterior, spre cei din jur, decît să-mi asum frontal că fac parte din gaşca celor care doar latră şi nu fac nimic. Ce simplu e să arăţi la cineva cu degetul şi să spui că e dobitoc sau incompetent! Dar ce greu e să faci acelaşi lucru în oglindă! România, din punctul meu de vedere, este un domeniu extrem de fertil pentru activităţi artistice, dar lenea e cucoană mare şi pierdem prea mult timp aşteptînd vremuri mai bune, resurse, sponsori, promovare. Şi cînd le vom avea, vom fi bătrîni şi sictiriţi. Asta e tragedia românului, veşnica amînare!

Voi cu ce mijloace vă promovaţi?

S. G.: Facebook. Nu suport Twitter. Mai şi strig pe geam cînd fac ceva interesant. O să-mi fac site anul acesta, să-mi centralizez toate producţiile. Sper să-mi pot plăti chiria cu el.

M. M.: Internet. Dependent. Sevraj sistematizat... Sincer, mă protejez, fiindcă succesul excesiv dăunează grav creativităţii şi mai ales intimităţii. Mă feresc să apar prea des în lume, fiindcă mi se dizolvă atenţia şi conţinutul. Cred că datoria artistului este să-şi expună lucrarea, nu figura. Şi artiştii noştri din politică la fel... Lucrarea! Eu cred într-un demers firesc, formare treptată, muncită cu atenţie, în timp şi fără bliţuri. Promovarea, publicitatea, în majoritatea cazurilor funcţionează ca o seră, de unde ne vin nouă roşiile fără gust.

Ce alţi artişti români (din orice alt domeniu) credeţi că merită mai multă atenţie?

S. G.: Sînt mulţi, dar în mod deosebit îmi place Toni Mesteacăn din Ocolişu de Sus. Face sintetizatoare tradiţionale româneşti. Mai e şi Cristi Puiu.

M. M.: În afară de Hruşcă, care e pe cale să devină Logo-ul ICR-ului? E complicat, tre’ să fac o listă mare! Şi tot voi uita pe cineva... Cred că fiecare are exact acea doză de atenţie care îl ajută să fie ce este şi să facă ce face. Evident, ne putem imagina că, dacă am avea bani şi faimă, vai! cum s-ar îmbunătăţi calitatea lucrărilor noastre! N-aş băga mîna în foc. Un prieten de-al meu, pictor, mi-a spus odată: „Mi-e frică să cîştig o sumă prea mare de bani, spre exemplu la Loto, fiindcă nu m-aş mai ţine de treabă! Poate m-aş apuca să călătoresc, să cheltuiesc banii şi aş amîna pictatul, cine ştie cît...“ De fapt, niciodată nu vom avea atenţia pe care ne-o dorim, iar cînd ni se acordă prea multă atenţie, devenim fiţoşi, ne ascundem, facem alergie la bliţuri. Şi clar, ne loveşte nostalgia vremurilor cînd ne plimbam pe stradă fără să fim recunoscuţi la tot pasul. Omul e un animal nesătul de bani, de atenţie şi faimă. Cînd spun „Nu vreau bani, nu vreau atenţie, nu vreau faimă!“, o spun ca să ne protejăm/mă protejez, ca să dau bine, să par onest, modest, echilibrat. Nu există oameni echilibraţi, doar oameni care imită un echilibru sau altul. Fiinţa umană presupune un dezechilibru ontologic. Societatea e în dezechilibru permanent fiindcă e structurată de oameni. Unii trag la dreapta, alţii la stînga, şi aşa ne sfîrtecăm între noi, cu zîmbete pe buzele mînjite ba de frişcă, ba de sînge. Mulţumesc pentru atenţie!

a consemnat Marius Chivu

Citiţi aici recenzia noului roman al lui Silviu Gherman.

Foto: Cristian Vasile, Mitoş Micleuşanu

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Ana Bogdan Facebook jpg
Începe Billie Jean King Cup, cu România – Japonia în prim-plan: fetele joacă pe niște sume uriașe
Începând de astăzi, Malaga (Spania) va găzdui competiția supremă la nivelul echipelor naționale de tenis feminin. Iar România se află în Top 12 la acest capitol, după un rezultat aproape miraculos.
nasterea domnului jpg
Rugăciunea pe care să o spui în prima zi din Postul Crăciunului! Îți va aduce mult noroc
Rugăciunea pe care să o spui în prima zi din Postul Crăciunului!
index (34) webp
Orașul din România unde se află podgoria de pe vremea dacilor! Legenda care a uimit pe toată lumea
Orașul din România unde se află podgoria de pe vremea dacilor! Legenda care a uimit pe toată lumea
Conditii de ceata - ninsoare - zapada - polei- sofer- masina - vreme - meteo- FOTO Shutterstock
Vremea miercuri, 13 noiembrie. Cod galben de ceaţă în 13 judeţe. Zonele în care sunt așteptate ninsori și lapoviță
Administrația Națională de Meteorologie a emis miercuri, 13 noiembrie, mai multe avertizări de cod galben de ceaţă, valabile până la ora 09.00, în 13 judeţe, unde vizibilitatea va fi redusă şi pot apărea chiciură şi polei.
image png
Ce pun bulgăroaicele în pâine pentru a fi crocantă la exterior și moale ca un nor la interior. Ingredientul secret pentru un preparat ca la brutărie
Pâinea pregătită în stil bulgăresc se numără printre cele mai reușite produse de panificație. Deși multe gospodine obișnuiesc să prepare pâinea clasică din făină, sare, apă și drojdie în propria casă, există o variantă care o face mult mai gustoasă și mai pufoasă. Află din continuarea articolului in
conacul bratasanu   foto Fb aurelia grosu3 jpg
Conacul care i-a găzduit pe Nicolae Titulescu, Take Ionescu și Octavian Goga se prăbușește sub ochii autorităților. „Când zidurile plâng”
Istoricul Aurelia Grosu trage un nou semnal de alarmă, publicând fotografii care surprind starea jalnică a unuia dintre puținele conace rămase în picioare în Olt. A fost construit de filantropul căruia i se datorează debutul politic al marelui diplomat Nicolae Titulescu.
architects envision world s longest 948302618 webp
Planul nebunesc pentru cel mai lung zgârie-nori din lume. Explicația din spatele formei sale neobișnuite
Au fost dezvăluite planuri ce pot părea nebunești pentru a construi cel mai lung zgârie-nori, o clădire neobișnuită în formă de U care ar trece dincolo de „limita cerurilor”.
image png
Teo Trandafir și Ilinca Vandici, băgate la block pe Instagram de Adelina Pestrițu: „Dar noi i-am zis frumos...”
Adelina Pestrițu le-a dat uitării pe fostele colege de televiziune Ilinca Vandici și Teo Trandafir. Recent, în cadrul emisiunii pe care o moderează: „Follow Us!”, cele două au dezbătut un subiect extrem de controversat care o aduce în lumină pe Adelina Pestrițu.
Nicolae Ciuca si a prezentat demisia  Foto Inquam Photos   Octav Ganea (5) jpg
Portret de candidat. De la Nasiria la Cotroceni. Cum a ajuns Nicolae Ciucă reprezentantul PNL la prezidențiale
Nicolae Ciucă, fost prim-ministru și general în rezervă, este un candidat cu viziuni conservatoare, care afirmǎ cǎ susține valorile tradiționale. Cariera sa a fost marcată de controverse legate de teza de doctorat și de activitatea din Armatǎ.