⬆
MUZICĂ
Pagina 3
Absurd teatral
Sindromul albumului secund a lovit de multe ori crunt, de la The Doors la The Stone Roses, de la Guns NʼRoses la The Strokes, de la The Clash la The Killers.
Extreme
Poate o barieră mai rigidă decît cea (stilistică și politică) dintre genurile muzicale este bariera dintre muzica cu glas și cea fără de glas.
Odd-pop Dowie
Cel mai nou album al lui Ed Dowie, The Obvious I, curge spectaculos. Minimalist, melancolic, aventuros, caleidoscopic, dominat de vocea (de fost corist) trecută prin arpegiator a lui Ed Dowie.
Echilibru
În anii 2020, tinerii se îmbufnează cînd le spun că muzica adevărată se făcea în anii ʼ90, cînd MTV însemna ceva.
Cîntarea Americii suburbiilor albe și vintage
În briza unei seri care le adună pe Mitchell și Baez lîngă Del Rey se simte deja ceea ce vom ajunge să ascultăm în primăvara asta ciudată a lui 2021.
Din tavernă și cabană
Bătrînețe, haine grele, dar și muzică de o profunzime emoțională tot mai rară în epoca deepfake, ne demonstrează doi pionieri importanți ai istoriei rock, post-rock, pe-lîngă-rock, exponenți ai unor forme de experimentalism accesibil.
Rodion Ladislau Roșca. Un fel de omagiu (4 aprilie 1953 – 27 martie 2021)
Sunau diferit de tot ceea ce propunea rock-ul local în momentul acela.
Progresii pop
E vorba de sortimentul prog-rock englezesc, alternativă la cel de peste Ocean poate mai cunoscut la noi – Dream Theater, Rush etc.
Un aer retro și, pe undeva, avangardist
Flock ar putea fi muzică pop pentru vremurile astea post-new-normal.
Eșichierul folkist
Recomand muzica folk ca pe șerbetul necesar pentru a reseta gustul între două feluri de mîncare.
Din (prea multă) izolare
Alegerea stilistică a celor doi australieni, o ramă electronică ornată consistent cu noise și drone, străpunsă din cînd în cînd de piane și viori, pare justă.
Efecte psihotrope
Consacrat drept torționar al chitarei, explorînd mereu limitele instrumentului, vremurile recente ni-l prezintă pe Westerhus tot mai tentat să-și folosească vocea.
O deconstrucție
Numele formației din Stockholm lucrează metaironic la ideea aceasta a unei masculinități niciodată fleșcăite.
Albi vs. roboți, în colinde
Trupele rock au fost în mod tradițional preocupate să publice materiale de Crăciun – poate pentru că balada rock are unele asemănări structurale cu colindul.
Lockdown punk
Textele își croiesc propriul drum în ceea ce am putea numi muzică aptă să adreseze coerent problematici socio-politice.
Extincție
Bărbatul alb heterosexual nu mai e doar o etichetă improvizată ironic, a devenit concept academic ori termen peiorativ.
McCartney al III-lea
Noul album a fost înregistrat în casa sa din Sussex exact ca și celelalte două, artistul britanic mutîndu-se de la un instrument la altul.
Putere de abstractizare
Preferințele muzicale ne sînt pragmatice, audiția trebuie să servească unor scopuri utilitarist-lăutărești.
Ceva melancolie și o infinită tristețe de album
Aspirația contemporană a frontman-ului trupei din Chicago se traduce prin compoziții și o producție care pun accentul pe sunetul sintetizat.
Revival
Echivalentul pentru 2020 al evenimentului Korn-Tool de anul trecut sînt materialele tandemului Deftones-Puscifer.
Omagii
Producția muzicală nu se abate de la a omagia prin reluare sound-ul perioadei amintite, așa cum, cu foarte puține excepții, nici textele pieselor nu reușesc să depășească suma unor stereotipuri adormitoare.
POPresivi
Au crescut vînzările la albume despre sfîrșitul lumii, iar Marilyn Manson nu putea să lase ocazia neexploatată.
Derivații
Shades este un album care are și lustru, și optimism, pe care pop-ul s-a instalat mai confortabil și mai acurat.
Opere
S-a abuzat de eticheta rock progresiv pînă la epuizare, cel puțin cinci generații și-au arogat-o cu sau fără recunoștință față de generațiile precedente.
Róisín în mașina timpului
Muzică pentru cluburile închise de pandemie, Róisín Machine joacă și cartea biografică.
Furios, conștient și iute
Era un produs al imposibililor ani de schisme sociale produse de thatcherism.
Împotriva naturii
Nu sînt puține cazurile în care staruri rock și metal au evadat din zonele lor de confort apucînd pe drumuri ce le-au periclitat popularitatea, le-au destrămat trupele ori reformatat identitatea.
Moskow Diskow
Tonul acestui nou album Kate NV este încărcat de o melancolie dureroasă, care vine din însăși sursa sa, apelul nostalgic la o eră pe cît de tulbure, pe atît de exuberantă, dar și din reflexul teatralo-carnavalesc pe care este fundat.
Divagări fericite
Mișcarea post-punk nu a dat doar genul muzical la care ne referim cu eticheta respectivă, ci și o reinventare a culturii pop.
Audiobiografie 44,44
Patruzeci și patru de minute și patruzeci și patru de secunde durează unica piesă a acestui nou album.
Melancolicii
Vara nu e tocmai anotimpul melancoliei, însă boala asta nu ține cont de sezoane.
Pop-ul ca manual al identității de gen
Pulsul ăsta foarte brit, în spatele căruia stă Howie B. și care cuplează ireproșabil una dintre capodoperele nouăzeciste ale lui Chris Cunningham, vorbește despre identitate și despre relația ei cu lumea ca spațiu al unei rupturi care nu va ezita să se producă: tehnologia.
Divergențe dansabile
Albumele muzicale LGBT ale verii sînt pestrițe și indecise, precum cultura pe care o reprezintă.
Culori palide
S-o aduci pe Alice în Țara Minunilor nouăzeciste și s-o pui să înghită pilula roșie din Matrix − de aplaudat.
Homeopatie
Două albume pe care se poate conduce mașina pe vreme frumoasă, la drum lung, cu un geam lăsat jos.
Eternul revivalism disco
Dacă cineva are senzația că muzica disco ar putea să dispară vreodată de pe fața Pămîntului, se înșală.
Tratamente
Muzica de avangardă e ferită de războaie ideologice, dezinteresată de pulsul momentului și, prin urmare, mai puțin perisabilă.
America, la telefon
În 2016, Drakeo the Ruler – Darrell Caldwell, pe numele lui din buletin – se afla la o petrecere în Carson, cînd a izbucnit un conflict între două grupuri. Împușcăturile au lăsat în urmă o victimă.
Feminism vrăjitoresc
Dool a luat pe sus o scenă underground ce exploatează contrastul dintre estetica luminoasă hippie și temele oculte-vrăjitorești.
Un album de autoare
Fetch the Bolt Cutters devine un colaj – texturi, detururi, referințe flexează (aproape) liber în structura unui album care, altfel, lasă senzația unei work in progress.
Adecvat așteptărilor
Am debutat în Dilema veche în urmă cu 15 ani cu un articol despre Paradise Lost, așa că sper să fie de bun augur și semn al unei a doua tinereți să revin asupra acestei trupe.
„Indie” prin definiție
Americanul Brian Christinzio, alias BC Camplight, știe pe de rost lecția asta a indie pop-ului perfect, așa cum a fost ea predată de cantautori ca Brian Wilson sau, doar un exemplu, Stephin Merritt, via Randy Newman și Harry Nilsson – autobiografic, autoironic, abreactiv, armonic.
„Dream rituals”
În disperare de cauză, trupele se folosesc de media socială pentru a oferi mini-concerte din propriile garsoniere și săli de repetiții.
Cavalerii Apocalipsei
Doi cavaleri ai Apocalipsei au scos recent albume – după unii nicicînd mai oportune, după alții inadecvate unor vremuri în care resursele de pozitivism par să se consume iremediabil și ultimul lucru de care avem nevoie e umorul negru.
Timpul futurismului perfect
Pe FN, Lipa reconstruiește cu abilitate ceea ce a însemnat, în mod esențialist, dance-pop-ul deceniilor 7, 8 și 9 ale secolului trecut.
Reveniri
Vestea bună e că răposatele trupe au revenit acum, în plină pandemie, cu albume care zgîndăre agresiv nostalgii.
Bucle temporale
Steven Patrick Morrissey a fost întotdeauna un provocateur care a balansat cu o grație suspectă între cauzele juste pînă la un punct și adeziunile inepte − în fond, universul din care‑și extrage sensul orice copil teribil.
World groove
Sezonul de vară al festivalurilor de jazz de la noi, atîta cît va mai exista din el, promite deocamdată artiști atractivi, unii în premieră, alții care au prins drag de locurile noastre (și noi de ei).
O Prințesă, două Prințese
Princess Nokia și-a lansat în 2020 un diptic, Everything Sucks / Everything Is Beautiful, care, înainte de a fi plasat în arhetipul polarizării alb & negru, ar putea fi încercarea artistei americane de a se apropia, cu o ironie de aplaudat, (și) de aria mai pop(ulistă) a muzicii.