Cine ascultă o casă? – despre valorizarea patrimoniului arhitectural și industrial –

Publicat în Dilema Veche nr. 967 din 20 octombrie – 26 octombrie 2022
Vizual Masterclass Cronicari Digitali Cine asculta o casa 15 octombrie 2022 jpg

Clădirile vechi închid, dincolo de zidurile lor, informații însemnate despre istoria, arta, cultura noastră, povești care se cer a fi ascultate pentru că reprezintă o punte între trecutul nostru prețios și semnificația pe care i-o putem da în prezent. Valorizarea clădirilor istorice, care așteaptă de mult timp răspunsuri și proiecte, a fost tema evenimentului de tip masterclass „Cine ascultă o casă?“, organizat în data de 15 octombrie de Asociația Human Made Art, prin platforma Cronicari Digitali, cu susținerea Ordinului Arhitecților din România, prin Timbrul de Arhitectură, în parteneriat cu Institutul Național al Patrimoniului, eveniment găzduit de Studioul „Horia Bernea“, la Muzeul Țăranului Român. Inițiativa și-a propus să ofere exemple de bune practici de la cei care „au ascultat o clădire” și au protejat-o, în beneficiul comunității, și să invite împreună arhitecți, experți în domeniu, manageri culturali, reprezentanți ai administrației publice, ONG-uri, proprietari și administratori de imobile istorice pentru un schimb de lecții învățate și de expertiză.

Valorizarea clădirilor istorice

În deschiderea evenimentului s-a vorbit despre necesitatea apropierii oamenilor de clădirile de patrimoniu. Conf. dr. arh. Ștefan Bâlici, președintele Ordinului Arhitecților din România, a subliniat importanța deschiderii clădirilor de patrimoniu pentru a fi vizitate de către public, prin evenimente sau tururi ghidate, a popularizării proiectelor culturale cu accent pe patrimoniu, dar și a promovării patrimoniului în formule atrăgătoare pentru tineri, inclusiv digitale. Deloc de neglijat sînt scăderea numărului de angajați din sectorul cultural, unde sîntem pe ultimele locuri din Europa, și nevoia continuă de personal calificat în domeniu.

Oana Zaharia, manager interimar la Institutul Național al Patrimoniului, a punctat felul în care patrimoniul și turismul cultural ar putea crea locuri de muncă. Este importantă o schimbare a opticii autorităților locale și a oamenilor, în general, care să înțeleagă că patrimoniul poate și să producă, nu este ceva care doar consumă bani. Clădirile istorice ar fi bine să primească un scop, să fie aduse în prezent, integrate în comunitate, reconvertite. Prin introducerea informațiilor despre patrimoniu la orele de istorie sau de limba română, nu doar în „Școala altfel”, ca pînă acum, copiii ar putea afla despre patrimoniu din vreme. Virgil Nițulescu, managerul Muzeului Național al Țăranului Român, a accentuat modalitatea prin care oamenii pot fi apropiați de patrimoniu: vorbindu-li-se despre el. Cînd cunoaștem în amănunt povestea unei case ne este mai ușor să o protejăm.

În prima sesiune s-a vorbit despre valorizarea clădirilor istorice, în strînsă legătură cu societatea, cu comunitatea locală și cu perspectiva imobiliară. Arhitectul Șerban Sturdza, președintele Pro Patrimonio România, a adus în discuție politicile de patrimoniu „de jos în sus”. Patrimoniul este ceva care ne înconjoară, de care trebuie să avem grijă, chiar dacă e proprietatea statului. Între teoria conform căreia o casă care aparține patrimoniului este intangibilă și aceea că trebuie rasă de pe fața pămîntului, ambele extreme, e de ales calea de mijloc – găsită modalitatea în care clădirile istorice pot fi utilizate și infiltrarea cu atenție a noului în tot ceea ce înseamnă patrimoniul, pentru ca acesta să nu fie pierdut mai mult decît a fost pînă acum. Fundația Pro Patrimonio acționează în comunitățile rurale dezavantajate, cu scopul de a reintroduce în circuitul economic şi cultural un patrimoniu construit, în prezent abandonat, şi de a-i reface legăturile identitare şi cu comunitatea. În ultimii ani, strategia s-a schimbat puțin, repararea casei nu mai este suficientă, ci este importantă și utilizarea ei, în timpul șantierului și după ce a fost terminată. Se face „slow architecture”, în paralel cu acțiunea de restaurare are loc cea de educație, prin întîlniri și programe pentru copii și vîrstnici. Astfel, devine mai puțin important termenul definitivării restaurării decît calitatea ei, felul în care se acționează. Utilizarea ulterioară a unei case este la fel de necesară ca reabilitarea ei. Pentru a fi folosit acest spațiu s-a venit cu ideea rezidențelor de creație literară, cum se întîmplă în ansamblul Golescu din Cîmpulung Muscel, unde scriitorii trăiesc vreme de o lună, fac turism, lecturi, lucrează și își apropie astfel obiectele de patrimoniu. Casa Enescu de la Mihăileni a fost transformată în loc pentru concerte, iar în două sate din Moldova în clădirile monument istoric au fost create spații pentru educație IT cu copiii din sat, în paralel cu lucrările de consolidare și restaurare.

image

Constantin Prisecaru, managing partner la Romania Sotheby’s International Realty, a vorbit despre clădirile istorice din perspectivă imobiliară. Pentru a atrage investitori este nevoie ca aceste edificii să fie întîi promovate, oamenii trebuie să afle, dincolo de utilizarea lor actuală, și povestea lor. Există 250 de case care au fost integrate în rețeaua Sotheby’s și promovate în 86 de țări, fiind atrase investiții pentru 120 de imobile, dintre care 78 trebuie reabilitate, importantă fiind și reconversia lor spre funcții actuale.

Ion Barbu, artist vizual, inițiator al proiectelor care au dus la schimbarea peisajului urban din Petrila, a vorbit, alături de arhitecta Ilinca Păun Constantinescu, despre cei zece ani scurși de la începutul acțiunii de salvare a minei Petrila, în ceea ce a însemnat cel mai mare proiect participativ de la noi din țară. Ion Barbu a convocat arhitecții cînd a aflat despre demolarea clădirilor minelor din Valea Jiului fără a fi fost studiat potențialul pe care l-ar putea avea, iar plasarea lor pe lista de patrimoniu a fost singurul mod de a opri demolările. Fosta exploatare minieră Petrila a fost transformată într-una culturală și a devenit un exemplu al modului în care șantierele pot deveni o sursă de învățare pentru comunitate.

Pascal Garnier, vicepreședinte al Asociației pentru Turism Bucovina, un francez îndrăgostit de România și stabilit de aproape douăzeci de ani aici, a accentuat importanța legăturii dintre patrimoniu și oameni. Restaurarea caselor din lemn, acoperite cu șindrilă, din Bucovina începe întotdeauna cu aflarea poveștii lor și a familiilor care le-au locuit. Au fost identificate 200 astfel de case, iar prin proiecte cum este PORT Cultural se oferă instrumente de adaptare a caselor tradiționale la funcționalități contemporane, cu valorificarea identității lor culturale.

Arhitectul belgian de origine română Pierre Bortnowski a vorbit despre restaurarea și punerea în valoare a culei Cornoiu de la Curtișoara, Gorj, imobil cumpărat de străbunicul său în 1926, despre cît de greu este să găsești meșteri pentru lucrări tradiționale și cum trebuie folosite uneori soluții neconvenționale, adaptate sitului respectiv.

image

Patrimoniu și administrație publică

În discuția despre patrimoniu și administrația publică, dr. arh. Irina Iamandescu, director adjunct monumente istorice în cadrul Institutului Național al Patrimoniului, a subliniat rolul integrator al patrimoniului, care trebuie înțeles ca o responsabilitate, dar și ca o resursă pentru viitor, în viața culturală și economică. Bogdan Suditu, președintele Comisiei Tehnice de Urbanism și Amenajarea Teritoriului a Primăriei Municipiului București, a ridicat problema resurselor umane insuficiente alocate patrimoniului, în administrația publică. Există direcții județene care au doar trei oameni, nici unul personal calificat, arhitect sau arheolog, iar patrimoniul trebuie identificat prima dată de administrația locală. Importantă este și evaluarea patrimoniului industrial pentru ca acele clădiri să fie valorificate, restaurarea lor fiind mai utilă decît investiția în construirea altora noi.

Despre patrimoniul industrial, o adevărată „Cenușăreasă” la noi, a vorbit și Dorinel Hotnogu, consilier cultural al Primăriei Reșița, primul oraș românesc inclus în rețeaua UNESCO „Learning Cities”, spunînd că investitorii sînt greu de găsit, în strîngerea fondurilor contînd mult ca acea clădire să aibă un proiect pe mai mulți ani, să fie inclusă într-un circuit. În Reșița este în plan de realizare, cu fonduri norvegiene, un muzeu al fotografiei industriale.

La discuție au participat primarul municipiului Rîmnicu Sărat, Sorin Cîrjan, și președintele IICCMER, prof. univ. dr. Daniel Șandru, cu exemplul Memorialului „Închisoarea Tăcerii” de la Rîmnicu Sărat, proiect care a primit finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență. Lucrările de restaurare și construcție sînt programate să înceapă cel tîrziu la 30 martie 2023, iar pe lîngă spațiul închisorii, căruia nu i se schimbă semnificația, este în plan să fie realizate un spațiu expozițional, o sală de cinema, un centru educațional pe tema urmărilor reale ale comunismului și un program de rezidențe literare.

image

Studii de caz

A treia sesiune de discuții a vizat cîteva exemple concrete de valorizare a clădirilor de patrimoniu. Prof. dr. arh. Iulia Stanciu a vorbit despre provocările restaurării și reamenajării sediului Ordinului Arhitecților București. S-a realizat transformarea unei locuințe într-un spațiu menit să devină public și reprezentativ pentru arhitecți, păstrîndu-se structura de casă-vagon, prin folosirea de materiale cît mai simple și marcarea tuturor intervențiilor, unele fiind chiar demontabile. Există două platforme puse la dispoziția publicului, la inițiativa Ordinului Arhitecților, 112patrimoniu.ro, unde oamenii pot reclama mutilarea sau demolarea ilegală a clădirilor vechi, și 112recuperare.ro, unde oamenii pot dona sau schimba materialele folosite, practic orice element ce provine dintr-o casă demolată.

Au mai vorbit arh. Andrei Țînțari, despre reintroducerea în circuitul urban a palatului băncii Marmorosch-Blank, devenit hotel, și arh. Dan Stoian, despre viitorul Muzeu al Apei din Timișoara și valorizarea patrimoniului industrial prin introducerea clădirilor vechi în circuitul economic și găsirea unor utilități pentru spațiul folosit.

Instrumente de finanțare

A patra și ultima sesiune de discuții a vizat posibilitățile de finanțare pentru patrimoniul cultural. Ondina Tăut, expert în politică culturală europeană, a prezentat sursele de finanțare gestionate de Comisia Europeană pentru sectoarele culturale și creative și a oferit exemple de proiecte și posibilități de networking la nivel european – Horizon Europe, Erasmus+, The Digital Europe Programme fiind cîteva dintre ele.

Bogdan Trîmbaciu, director al Unității de Management a Proiectului din Ministerul Culturii, a vorbit despre programele cu finanțare rambursabilă, invitînd și persoanele private să depună proiecte, iar arh. Alexandra Stoica, director adjunct restaurare în cadrul Institutului Național al Patrimoniului, a inclus în discuție Programul Național de Restaurare, unde accentul trebuie pus pe calitatea investițiilor și pe minima intervenție, folosindu-se materiale compatibile cu cele existente deja.

Soluții pentru patrimoniu

La finalul fiecărei sesiuni de discuții, participanții au propus cîteva soluții pentru patrimoniu, în linii mari fiind vehiculate aceleași idei: importanța cooperării între instituții, între stat și privat, introducerea clădirilor de patrimoniu într-un circuit public prin regîndirea utilității lor, conștientizarea și aproprierea patrimoniului construit de către comunitatea locală, resurse umane sporite și cooptarea profesioniștilor care să înțeleagă tema patrimoniului, separarea clară a atribuțiilor celor implicați, decizii administrative pentru încurajarea proiectelor mai multe și mai mici și, nu în ultimul rînd, alocări financiare, presiune publică și voință politică.

Evenimentul s-a încheiat cu o proiecție specială a filmului Malmkrog, „o interogare asupra cinematografiei și memoriei”, după cum îl descrie regizorul Cristi Puiu, filmat în conacul Apafi din satul Mălîncrav, construit în secolul al XV-lea și renovat vreme de mulți ani, cu respect pentru atmosfera de altădată.

Situația clădirilor istorice ridică semne de întrebare de multă vreme, fiind privite în general ca un element desuet, care consumă bani, care ține „noul” pe loc. Prin urmare, în relația cu patrimoniul, publicul are nevoie de informare și de ghidare. Evenimentul „Cine ascultă o casă?“ a oferit exemple de valorizare a clădirilor istorice din patru perspective: arhitecturală, cultural-comunitară, turistică și financiară, așa încît legătura cu trecutul să poată fi transformată într-o realitate funcțională pentru societate, iar casele de patrimoniu să aibă nu doar o poveste, ci și un viitor.

Foto: A. Docea

1037 23 foto I  Cosman jpg
Valul a venit, apoi a trecut – tsunami în Maldive –
Oamenii au învățat să trăiască prezentul, fără să-și pună problema zilei de mîine.
image png
Analiza plagiatului de la vîrful Harvard
„Nu au fost constatate abateri de la standardele etice în activitatea de cercetare academică ale Harvard”
p 23 jpg
Despre prostie – sau cum am devenit inteligent
E o alegere inconștientă a ceea ce vrem să fim, dar care poate deveni conștientă datorită cunoașterii.
p 22 Barcelona WC jpg
Universul Barcelonei
Numai un prost l-ar distruge. Dar istoria este plină de alde d-ăștia.
image png
Pirgu vs. Montaigne
„Mă-nnebunesc după tot ce ţine de memorialistică: jurnale, memorii, corespondenţă, note de drum etc.”.
p 23 Andrei Scrima jpg
O întîlnire mirabilă – interviu cu filozoful și psihanalistul Virgil CIOMOȘ –
Domnul Profesor nu mi-a recomandat studii și cărți de logică și de filosofie, ci Patericul egiptean, mai întîi, și Spovedania unui pelerin rus, mai apoi.
image png
Hasdeu și regulamentul
Tot în 2023 s-au împlinit 333 de ani de la susținerea (la Universitatea din Leipzig) a primei teze de doctorat din lume dedicată jurnalismului.
image png
Casa Regală a României și palatele prefecturilor
O altă statuie a lui Ferdinand din Rezina (amplasată în 1938, sculptor Alexandru Plămădeală) a fost aruncată în Nistru de către barbarii bolșevici în 1940.
p 23 Cefalonia WC jpg
Aventuri estivale cefalonite
Încă nu am un răspuns clar. Cîți bani îmi mai trebuie pentru a termina odată Elada?
p 23 WC jpg
Librarii din vechiul București
Cum a ajuns, însă, un librar să aibă un parc botezat după numele lui, este o altă poveste, pe care, deși stau de aproape douăzeci de ani în acest cartier, am aflat-o mai tîrziu.
image png
Poze, nu vorbe!
Nu mai insist asupra faptului că, în absența cuvintelor, gîndirea conceptuală și gîndirea discursivă nu sînt posibile.
p 23 WC jpg
La Peleș – proprietari triști și administratori buni
Altfel, castelul Peleș rămîne o capodoperă a bunului gust.
p 21 Josephus Szabo, Diploma de magister philosophiae,1768 jpg
O descoperire majoră pentru istoria învățămîntului universitar din România
Era prima instituție de învățămînt superior universitar de pe teritoriul actual al țării.
p 23 Ministerul Finantelor WC jpg
Cît de mare este datoria noastră publică sau despre suveica numită România
Există deci un PIB care lucrează în favoarea bugetului nostru de stat și unul care lucrează în favoarea altora.
image png
Inspecția, acolo unde sînt îngrijiți oameni
Un timp prea scurt alocat controlului duce la concluzii superficiale.
p 21 jpg
Credință. Încredere. Clandestinitate – imagini din Dosarele Securității
Este bine să le gîndim procesual, ca instrumente care se schimbă în timpul facerii.
p 23 jpg
p 23 Metroul din Atena WC jpg
Atena, așa cum am descoperit-o eu
„Cîtă vreme avem ce povesti, nu ieșim la pensie”.
index jpeg webp
Am înnebunit de fericire – despre tristețea abisală și apeirokalia cea de toate zilele –
Mă întreb în final, cumva retoric, cine sînt mai periculoși pentru lumea în care locuim: mîrlanii sau cei care înnebunesc de fericire și tristețe, respectiv maniaco-depresivii?
p 23 jpg
Sindromul nou-născutului maculat
Dar de ce să procedăm așa cînd putem lăsa totul la îndemîna șmecherilor pe care îi invocam?
p 23 WC jpg
Paris, după douăzeci de ani și patru luni
Dar cum mereu am fost în trecere prin Paris, nostalgiile nu au fost deloc puternice și au lăsat loc curiozității de a redescoperi minunatul univers parizian.
p 19 WC jpg
Oameni capabili să devină medici
Observația privind „dezumanizarea” medicinei, îndrăzneață în urmă cu o jumătate de secol, este astăzi banală.
p 23 2 WC jpg
O fată sub dărîmături. Un bărbat neputincios
Două zile mai tîrziu, ceva ajutor a început să apară în centrele marilor oraşe. Dar pentru nenumăraţi oameni, este prea puţin şi prea tîrziu.
982 23 Huqqa de origine persana 1770 jpg

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.