Pe 15 martie, odată cu debutul celei de-a treia faze pentru vaccinare, am accesat, la fel ca mulți alții, cu avînt, platforma oficială pentru a mă programa. Trecînd peste micile bombăneli – blocarea platformei timp de cîteva ore, faptul că, pînă am reușit să o accesez, listele de așteptare erau deja pline cu mii de înscriși –, iritarea reală a fost lipsa unor informații esențiale, precum tipul de vaccin folosit în fiecare centru, dar și faptul că, odată înscris pe lista unui centru, nu mai puteai vedea dinamica listelor din alte centre – bunăoară, n-aveai cum să afli dacă vaccinarea mergea mai rapid la un alt centru decît la cel la care te-ai programat. Totuși, am găsit aceste informații pe un site independent – vaccin.live, un site realizat pro bono de o companie de IT din Sibiu. Cine sînt cei din spatele acestui site, ce i-a mînat pe ei în luptă și cum comentează, în calitate de specialiști, modul în care a fost realizată platforma oficială – sînt cîteva dintre întrebările pe care le-am pus unuia dintre fondatorii firmei Media Defender, Gabriel Cârjea.

 

În primul rînd, cine sînteți?

Atît eu, Gabriel Cârjea, cît și Traian Oprean, sîntem prieteni foarte buni și foști colegi la Liceul Teoretic „Brukenthal“ din Sibiu din anul 2000. Încă din timpul liceului am început să colaborăm pe diverse proiecte în domeniul IT. Personal, în afară de experiența în domeniul managementului de proiecte informatice, sînt activ și în zona de management financiar-contabil și logistică cu afaceri în mai multe domenii de activitate. Traian Oprean are o experiență de peste 20 de ani în domeniul informatic și e cunoscut în industria IT din Sibiu și Cluj pentru management de proiecte informatice și arhitectură IT, fiind, printre altele, și certificat UiPath în automatizări RPA (Robotic Process Automation) și un pasionat al blockchain-ului. Împreună am pus bazele Media Defender SRL în anul 2013 și de atunci derulăm diverse proiecte informatice pentru clienți importanți din România și din străinătate, în special din Germania. Împreună cu biroul subsidiar din Iași și alți colaboratori, echipa completă ajunge la peste zece persoane. Pe lîngă servicii digitale clasice (website personalizat, responsive, CMS-uri și servicii SEO), oferim soluții sofisticate de gestionare date clienți și date operative, cu integrări multiple și automatizări cu ajutorul AI. Printre proiectele de menționat sînt: LexBook (software profesional pentru avocați), MUC Cargo – AHTS (gestiune complexă cargo aerian), Reportical (generare de rapoarte media clippings), Keukenbladen (order management – ERP). În prezent avem în dezvoltare aplicații pentru gestiunea clienților și a fluxurilor de documente în cadrul birourilor de audit financiar și contabilitate precum și proiecte bazate pe blockchain.

Cum v-a venit ideea pentru site-ul vaccin.live? (Și de ce v-ați înhămat la așa ceva?)

Ideea de a automatiza, respectiv de a crea un sistem de notificare aparține CTO-ului Traian Oprean. Totul a pornit de la necesitatea de a programa membri ai familiei care se încadrau în categoriile active în luna ianuarie. Observînd că e necesară în permanență accesarea platformei oficiale pentru a verifica dacă au apărut locuri noi pentru vaccinare, am considerat că pierdem foarte mult timp pentru acest lucru și de aici ideea de a dezvolta un sistem de notificare automat. După ce vaccin.live a devenit viral în spațiul IT din Sibiu, Cluj-Napoca și Iași, am decis că acest proiect poate avea un impact pozitiv asupra populației care dorește să se vaccineze și poate veni în sprijinul autorităților și să contribuie la eforturile comune privind combaterea și prevenirea pandemiei actuale. Deși nu avem date certe în acest sens, noi credem că e posibil să fi contribuit indirect și la stimularea interesului pentru vaccinare tocmai prin funcțiile suplimentare pe care le afișăm, prin faptul că notificăm noutățile țintit pentru fiecare centru de vaccinare sau județ și, nu în ultimul rînd, prin faptul că persoanele pot alege tipul de vaccin pentru care se înscriu, o informație care pentru unele persoane are o importanță majoră în decizia de a face sau nu vaccinul.

Care au fost informațiile pe care le-ați vizat?

Inițial urmăream strict informațiile privind locurile libere disponibile într-un anumit centru de vaccinare. Odată cu introducerea sistemului cu listele de așteptare am preluat și noi aceste informații. În acest moment, pentru fiecare județ se afișează numărul de locuri disponibile, dimensiunea listei de așteptare, tipul de vaccin utilizat în fiecare centru pentru programări viitoare (valabil în momentul afișării). O noutate introdusă recent e faptul că afișăm și un trend, o tendință a listelor de așteptare: utilizatorul poate observa dacă lista de așteptare are un trend ascendent (adică numărul persoanelor înscrise pe liste crește) sau descendent (adică numărul persoanelor înscrise pe listele de așteptare este în scădere). Acest indicator trebuie tratat cu precauție, întrucît nu dispunem de date certe privind numărul de programări efective în acel centru, noi putem doar compara situația soldului la un anumit interval, ceea ce, de exemplu în cazul unui trend descendent, indică fie faptul că pe acel centru se fac programări sau că sînt persoane care anulează rezervarea pe lista de așteptare respectivă.

În cît timp ați realizat acest site și cîți oameni au lucrat la el?

Dezvoltarea inițială a durat aproximativ o săptămînă, însă se lucrează permanent la optimizarea și actualizarea informațiilor afișate. Pagina https://vaccin.live a fost lansată pe 24.01.2021. Pentru dezvoltare a fost nevoie de cinci persoane: un manager de proiect, trei programatori și un designer web. În acest moment mai este direct implicat și personalul care se ocupă de suport, adică la solicitări de clarificări sau privind modul de funcționare sosite prin e-mail și telefon.

Este o muncă pro bono, ceea ce e destul de rar în zilele noastre, și oricine poate accesa site-ul în mod gratuit. Care e timpul alocat și care sînt resursele pe care le investiți în acest site?

Nu am făcut o estimare concretă a tuturor resurselor implicate, cum facem în cazul unui proiect comercial. Avem, evident, costuri directe, servere închiriate special pentru acest proiect, datorită traficului foarte mare, servicii plătite pentru transmiterea de SMS-uri și e-mail-uri în masă. Din punct de vedere al resurselor implicate, toți membrii echipei sînt entuziasmați de succesul pe care îl avem, de faptul că putem ajuta un număr așa de mare de persoane cu informații utile, așa că nu stă nimeni să „contorizeze” orele de muncă. Se lucrează în paralel cu sarcinile pe care le avem pentru alte proiecte în derulare. În funcție de actualizările necesare și de funcționalitățile noi introduse, sînt persoane implicate și în afara orelor normale de program, se lucrează oricum de mult timp în sistem „home-office”.

Am avut și ședințe de lucru după miezul nopții, atunci cînd au apărut probleme sau modificări la platforma oficială, pe care am dorit să le transpunem în cel mai scurt timp, pentru a nu crea confuzie în rîndul utilizatorilor noștri. Efortul e mare, ne sacrificăm și zilele de week-end, dacă trebuie, însă „recompensa” maximă, care ne dă forță în fiecare zi să o luăm de la capăt, să verificăm că toate datele sînt corecte, să îmbunătățim în permanență informațiile afișate, o reprezintă feedback-ul uriaș, miile de mesaje de încurajare, de mulțumire și de apreciere pe care le primim. Atunci cînd și o singură persoană ne transmite că a reușit să se programeze pentru vaccinare datorită nouă, orice urmă de oboseală dispare, luăm un espresso și mergem mai departe. Proiectul este susținut financiar strict din donațiile pe care utilizatorii le transmit prin https://www.buymeacoffee.com/vaccin.live.

Cum adunați datele?

Am construit un script care citește informațiile publice de pe platforma oficială și le grupează/sortează în funcție de județ și centru de vaccinare. Menționăm că preluăm doar informații accesibile oricărui utilizator al platformei oficiale, nu avem acces la alte informații sau baze de date, nu avem acces la informații referitoare la persoanele înscrise în această platformă (date personale, date privind programarea pentru vaccinare etc.). Aceste informații sînt apoi republicate pe platforma https://vaccin.live într-un mod centralizat și ușor de citit. Pentru fiecare centru de vaccinare, unde nu sînt locuri libere în momentul afișării, utilizatorul își poate înregistra adresa de e-mail și numărul de telefon mobil, pentru a fi notificat în momentul în care la centrul respectiv apar noi locuri pentru vaccinare. De asemenea, notificăm toți utilizatorii înscriși atunci cînd apar centre noi în județul pentru care au cel puțin o înregistrare pe cel puțin un centru de vaccinare (din județul respectiv). Inițial informațiile erau afișate pe mai multe hărți, în funcție de categoria persoanei care dorește vaccinarea, în acest moment această funcție nu mai e necesară, întrucît nici platforma oficială nu mai face diferențiere pe categorie la afișare, alocarea efectivă a locurilor se face după algoritmul stabilit de către centrul de vaccinare, așa cum a fost comunicat pe platforma guvernamentală.

Cîte vizualizări aveți zilnic?

Pînă în acest moment am înregistrat un trafic de peste 830.000 de vizitatori unici cu peste 4,5 milioane de vizualizări. În ultimele 15 zile avem o medie de 270.000 de vizualizări zilnice. S-au înregistrat peste 150.000 de înregistrări pentru notificare și am notificat peste 50.000 de persoane prin e-mail și SMS pentru noi locuri de vaccinare disponibile sau pentru noi centre de vaccinare deschise.

Vorbind despre educația digitală din România, cît de accesibilă este, din punctul dvs. de vedere, platforma oficială – este ușor de accesat, e... „prietenoasă”? Care ar fi punctele forte, dar și cele slabe ale acestei platforme?

Pentru a analiza corect platforma oficială trebuie să o descompunem în două părți: una este ceea ce vede utilizatorul (front-end) și alta este sistemul care stă în spatele interfeței (back-end). Chiar dacă nu putem decît intui ce se află în spatele platformei, simplul fapt că se lucrează cu date sensibile ale populației (CNP, serie și număr de buletin, informații medicale etc.), operatorul care a dezvoltat și întreține acest sistem (în acest caz, STS) trebuie în primul rînd să asigure siguranța datelor și imposibilitatea unor afișări în spațiul public a acestor date. Apoi, scopul în sine al platformei, rezultatul urmărit, este în esență facilitarea programării cît mai rapide și corecte a populației la vaccinare pentru a putea, cu toții, să oprim această pandemie și nu de a cîștiga un „concurs” de design și funcționalitate. Cu siguranță, există tot timpul loc de mai bine sau cum, spunem noi în domeniul IT, nice-to-have. Da, informațiile pe care noi le afișăm puteau fi afișate în alt mod de la început în platforma oficială, este o chestiune de front-end, de interfață, dar sîntem conștienți că prioritățile colegilor de la STS se concentrează pe corecta funcționare și utilitate, cum spuneam, de a facilita vaccinarea cît mai multor români în cît mai scurt timp posibil. Din declarațiile publice reiese că se vor afișa în viitorul apropiat mai multe informații, de exemplu tipul de vaccin și estimarea individuală a persoanei din lista de așteptare, cîte locuri mai are în față, respectiv cînd se estimează că va urma să fie programată. Oricît se încearcă a se critica platforma oficială, din punctul nostru de vedere, platforma arată cu mult mai bine decît alte încercări de digitalizare a instituțiilor și serviciilor publice din România și pentru acest lucru noi îi felicităm pe colegii de la STS.

interviu realizat de Stela GIURGEANU