Superbia în ruină

Traian UNGUREANU
Publicat în Dilema Veche nr. 258 din 26 Ian 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Însăşi ideea după care există ceva de afurisit sub titulatura "păcate capitale ale lumii moderne" spune mult. Modernitatea crede că păcătuieşte separat, că e altfel pînă şi în cădere. De aici, primul indiciu. Păcatul favorit al lumii moderne nu e o noutate, nu iese din scara viciilor fundamentale, ci amplifică, într-adevăr colosal, Mîndria ("Superbia"), prima între vechile capitale ale păcatului. Omul modern a învăţat că e altcineva şi altceva, că e radical diferit şi net superior propriei sale istorii. El nu recunoaşte limitele condiţiei umane şi a stabilit, folosindu-se de alibiul ştiinţei, că încununează progresia timpului şi poate infirma ordinea "programată" a lumii. Pretenţia de unicitate a modernităţii e vastă şi a schimbat, într-adevăr, faţa lumii. Mai întîi, scriindu-şi propria istorie, printr-o mişcare rebelă care a pus capăt lumii vechi, acelei ordini universale pe care o înţelegem astăzi atît de puţin şi o defăimăm atît de harnic. Europa Creştină, lumea pe care modernitatea a dizlocuit-o, nu e caricatura desenată de criticii militanţi ai obscurantismului şi de iluminismul care a brevetat Evul Întunecat, una dintre cele mai inexacte atribuiri istorice. Drama istorico-religioasă a Europei e o temă puţin înţeleasă astăzi, cînd orice referire la universalismul creştin e aşezată imediat între vestigiile nostalgiei reacţionare. Dar nu sîntem moderni pentru că Biserica aflată la putere a fost învinsă, în urma unei olimpiade politice, de ateismul aflat în opoziţie. Procesul care a confirmat şi impus modernitatea a fost iniţiat de apariţia tribalismului naţional, adică de retragerea omului din "contractul religios" şi apariţia lui în calitate de subiect politic al "contractului social". Ecclesia a fost dizlocuită, treptat, de ipoteza emancipării, în afara sistemului de referinţă dat, a comuniunii şi a comunităţilor spirituale. Povestea acestei fisuri nu poate fi înţeleasă fără restabilirea realităţii istorice plenare a Europei Creştine. Istoricii culturii o plasează îndată după ce Biserica preia structura universală a Romei Imperiale (secolele IV-V). H. Pirenne o aşază, folosind o logică istorică strictă, abia în secolele VIII-IX, odată ce presiunea expansionismului islamic obligă conglomeratul creştin la stabilitate politică şi articulare militară. Important e că Europa Creştină e o realitate comunitară şi spirituală mult mai amplă şi mai complexă decît Europa prin care desenăm astăzi o adresă geografică, un proiect administrativ cu centrul la Bruxelles sau o suită de ticuri culturale burgheze de tip Mitteleuropa şi Europa cafenelelor. Europa astfel constituită e realitatea faţă de care modernitatea se defineşte ca act demiurgic şi, în acelaşi timp, antidemiurgic. Pe de o parte, modernitatea contestă filiaţia divină a ordinii istorice. Pe de altă parte, modernitatea devine demiurg, proclamînd starea de urgenţă creatoare şi stabilind că lumea trebuie re-creată. Consecinţele acestei sfidări de maximă "superbie" sînt vizibile în două dintre capodoperele tragice ale modernităţii: arta şi istoria. Amîndouă sfîrşesc sau se zbat în crize terminale. Arta, despre a cărei criză se vorbeşte neîntrerupt şi fără efect, e, probabil, cel mai clar şi mai imediat indicator al stării de modernitate. Nu recunoaştem mai bine şi mai rapid starea de modernitate decît în faţa artei. Spunem artă modernă cu o siguranţă care nu însoţeşte nici măcar tehnologia. O "instalaţie" sau un "artefact" contemporan e infinit mai departe de arta deja radicală a anului 1900, decît e tehnologia fibrei optice de invenţiile lui Marconi. Arta modernă şi eşecul ei formal complet sînt emblema asumată a modernităţii, într-un fel care descrie pînă la capăt supremaţia şi decesul artistului transformat în demiurg. Odată cu emanciparea anticanonică a artistului, arta însăşi devine un ego-repertoriu nevrotic de rebeliuni şi cult personal. În faza finală a discursului deschis de moderni, artistul dispare şi lasă în urmă doar vînătoarea de notorietate pe care o joacă, ironizează şi sacralizează în cele 15 minute de celebritate ale lui Warhol. Arta e prima dintre victimele superbiei moderne. Suita de derute combinate în numele experimentului e un spectacol de mecanică postumă. Nu mai e nimic de spus şi nimeni nu mai ştie să spună ceva, după dispariţia ordinii mai largi care încorpora arta în lumea veche şi după victoria insurecţiei care cere artistului să liciteze, să şocheze şi să fie mai abrupt, mai insuportabil şi mai urît decît vecinul de galerie. Arta modernă, arta plastică în primul rînd, e ilustraţia finală şi fidelă a fundamentalismului modernist, exces şi păcat suprem al zilelor noastre. Istoria, celălalt discurs tragic al modernităţii, e, înainte de orice, un eşec european. Din motive care stau mereu în preajma unui clişeu automat, percepţia generală spune că America, şi nu Europa, ilustrează live ravagiile modernităţii. Dar asta numai pentru că foarte multă lume continuă să confunde tehnologia cu civilizaţia americană. De altfel, ştiinţa e ea însăşi victima unei false percepţii care vede în experiment şi cercetare o chestiune de progres fără tradiţie. Schema progresului ştiinţific a fost aplicată radial asupra artei, istoriei şi filozofiei, împiedicînd, în acest fel, înţelegerea dinamicii care leagă mersul prezent de tradiţia oricărui act cognitiv. E însă greu de închipuit că ştiinţa ar avea vreun temei de dezvoltare dacă Bohr nu l-ar fi cunoscut cum se cuvine pe Newton. În orice caz, naivitatea militantă generată de cultul progresului "ştiinţific" şi-a făcut treaba din plin în Europa. Ideea după care lumea trebuie reformulată, pentru că trecutul e inutilizabil, iar noul e într-adevăr nou, a dat mania revoluţionară a modernităţii. Secolul al XIX-lea a pregătit terenul, iar mesianismul scientist violent şi darwinismul social ne-au dat sinistrul secol al XX-lea, secolul nazismului şi al bolşevismului. La capătul acestei experienţe, Europa a pus capăt Ecclesiei, golind bisericile şi umplînd mall-urile, şi, mai mult, a anihilat orice urmă de vocaţie spirituală europeană. În locul lumii vechi, Europa a aşezat un proiect de coordonare birocratică a pasivităţii. Uniunea Europeană nu reuşeşte să inspire şi să preia suflul popular. Oboseala naţiunilor europene livrează doar declin demografic şi dezangajare politică. La capătul a două secole de Superbia, modernitatea plăteşte, paradoxal, preţul ignoranţei luciferice a modernităţii. Cunoaşterea şi-a învins premisele. Însă veştile nu sînt în totalitate rele. Secolul XXI a început cu o suită record de corecţii. Revenirea la tribalismul originar-religios şi la naţionalismele organice de mult uitate indică, de fapt, reapariţia realităţilor fundamentale pe care modernitatea le-a exilat sau uitat. Samuel Huntington şi teoria sa asupra persistenţei reprimate a identităţii culturale au cîştigat partida, iar visul eternităţii liberale imaginat de Fukuyama a pierdut-o. Asta nu înseamnă reîntoarcerea la sclavia determinismelor. Istoria seamănă, din nou, cu ea însăşi, cu suma limitărilor tragice ale omului. Asta e tot. Criza economică dezlănţuită în ultimele luni ale lui 2008 nu spune altceva decît că ciclurile istorice ale societăţilor şi alcătuirii omeneşti sînt în vigoare. În fond, criza din 2008 repetă structura istorică a aşa-numitei "bubble" (paranoia investiţională avansează, hrănită de iluzia necugetată a profitului permanent şi deraiază într-o criză care reafirmă limitele lumii reale). Bernard Madoff, cu tot cu escrocheria lui de 50 de miliarde, nu e nimic mai mult sau mai puţin decît repetarea unei "figuri de caracter" clasice: purtătorul de noroc, faţă în faţă cu naivitatea structurală. Ne întoarcem la datele fundamentale? Poate. Reconsiderăm? Posibil. În orice caz, Superbia e în impas şi seamănă cu păcatul capital preferat al lumii moderne. Asta e mult mai sigur.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Descoperirea terifiantă făcută de arheologi în casa lui Hermann Goring, prietenul lui Adolf Hitler: „Am fost complet șocați“
Schelete înfiorătoare, cu membre lipsă, au fost găsite în „Bârlogul Lupului", unde a locuit cândva un apropiat de top al lui Hitler.
image
Obiceiul care îți „omoară” încet, dar sigur, relația amoroasă: „Este dificil de ignorat răul pe care îl poate face”
Obiceiul de a naviga seara pe rețelele de socializare ar putea fi fatal - cel puțin pentru viața ta amoroasă.
image
Descoperire „incitantă” a unui material care poate stoca gazele cu efect de seră
O nouă descoperire făcută de oamenii de știință ar putea rezolva una dintre cele mai apăsătoare provocări cu care se confruntă omenirea. Este vorba de un tip de material poros care poate stoca dioxidul de carbon, relatează Sky News.

HIstoria.ro

image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.
image
Bătălia Atlanticului - decriptarea codurilor de transmisii ale submarinelor germane
Planificatorii ambelor părți aflate în conflict au realizat rapid că al Doilea Război Mondial va fi câștigat sau pierdut de cel care domină Oceanul Atlantic.
image
Povestea savanților Louis Pasteur și Victor Babeş
Povestea de azi îi are ca ”eroi” pe cei doi renumiți savanți legați de o pasiune comună: cercetarea științifică.