Singurătatea personală şi cea socială

Raluca POPESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 248 din 18 Noi 2008
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Schimbările din ultimele decenii în societatea occidentală au născut ideea că ne aflăm în faţa unei noi civilizaţii, diferită de cea industrială şi denumită postindustrială, postmodernă. Noul tip de societate se caracterizează prin pluralitate, dezordine şi fragmentare, iar această stare de dezorganizare nu reprezintă o etapă, ci chiar echilibrul pe care a reuşit să-l atingă societatea contemporană. La nivel valoric, s-a constituit o filozofie a libertăţii şi experimentării, bazată pe toleranţă. În planul biografiei personale, oamenii sînt conduşi doar de alegeri libere, sînt "singuri" şi responsabili în deciziile lor. Viaţa lor a devenit autonomă, autoconstruită şi autoreflexivă. Individul devine elementul central al vieţii sociale. Viaţa pe cont propriu a devenit o opţiune deschisă tuturor. Realizarea idealului unei existenţe independente şi individualizate poate să coincidă însă cu traiul în singurătate. Într-o societate aflată în mişcare rapidă, în care lucrurile se schimbă în mod repetat, în care indivizii pleacă din ce în ce mai departe de părinţi şi de valorile tradiţionale, îşi schimbă de cîteva ori pe parcursul vieţii domiciliul, locul de muncă sau specializarea, prietenii sau chiar confesiunea religioasă, în care familia este despărţită de cămin şi comunitate, oamenii devin tot mai singuri. Sînt singuri în alegerile lor, în viaţa de zi cu zi. Singurătatea a devenit un stil de viaţă: tot mai mulţi oameni locuiesc singuri (în Norvegia, Finlanda sau Danemarca, cca 37% dintre gospodării sînt reprezentate de persoane singure), trăiesc fără un partener (în Olanda numai o cincime din populaţie consideră că este nevoie de o relaţie stabilă pentru a fi fericit), îşi petrec timpul liber apelînd la servicii pentru persoane singure (cluburi, excursii). Singurătatea are tot mai multe forme: soţi sau soţii care pleacă să muncească departe de familie, părinţi care îşi cresc singuri copiii, bătrîni care trăiesc uitaţi de familie. Un alt fel de singurătate, gravitînd în jurul locului de muncă este încurajat de tot mai multe dintre marile companii prin posturi în care individul lucrează pe termen scurt în diferite colţuri ale lumii, îşi petrece majoritatea timpului la serviciu, ajungînd să depindă de companie în mai toate sferele vieţii sale, de la serviciile de sănătate pînă la oportunităţile de petrecere a timpului liber. Singurătatea contemporană ca stil de viaţă este însă una printre ceilalţi sau împreună cu ceilalţi, o singurătate aglomerată. Chiar dacă locuiesc singuri, nu se mai căsătoresc, au parteneri intimi seriali şi de scurtă durată, îşi cresc singuri copiii, au relaţii mai slabe cu familia sau rudele mai îndepărtate, contemporanii noştri sînt înconjuraţi de prieteni, de prieteni ai prietenilor, de colegi, de indivizi cunoscuţi întîmplător, eventual într-un loc pentru oameni singuri. Românii rămîn familişti... Românii nu valorizează singurătatea în nici una dintre formele discutate anterior. Conform datelor de la recensămînt, persoanele singure reprezintă mai puţin de o cincime (18,9%) dintre gospodării, iar alte aranjamente nefamiliale - 1,8%. Comparativ cu celelalte ţări europene, în România gospodăriile de tip familial sînt mai răspîndite, iar în cadrul acestora, multe sînt familii pe mai multe generaţii. Cuplurile căsătorite sînt predominante: trei sferturi dintre gospodăriile familiale din România. Pentru români, familia ocupă primul loc în ierarhia de valori şi este domeniul care continuă să ofere indivizilor cea mai mare satisfacţie, urmat de muncă şi de religie. Ataşamentul faţă de o relaţie stabilă rămîne în continuare foarte ridicat, comparativ cu celelalte ţări europene: 84% dintre români consideră că o relaţie stabilă este necesară pentru a fi fericit. Alternativele familiale - celibatari sau familii monoparentale - nu sînt larg răspîndite: numai 11,7% dintre familii sînt monoparentale, comparativ, de exemplu, cu Estonia, în care una din patru familii este monoparentală. În România noile orientări valorice bazate pe autoexprimare, autorealizare, autonomie, putere, concentrare asupra sinelui, hedonism, deschidere la schimbare, flexibilitate, toleranţă sînt prea puţin răspîndite. Numai 5% dintre români puteau fi caracterizaţi drept postmaterialişti în 2005. Societăţile nordice şi cele vestice înregistrează valori mult mai ridicate: Anglia - 24%, Suedia - 23%, Germania - 20%, Olanda - 19%, Italia - 19% (folosind scala de măsurare a orientărilor valorice a lui Inglehart - Bogdan Voicu şi Mălina Voicu, Valori ale românilor 1993-1996, Institutul European, 2007). România este mai degrabă o ţară conservatoare în mentalităţi. La nivel european, prezintă printre cele mai scăzute valori la toate aspectele legate de toleranţă. Religiozitatea ridicată (România fiind printre puţinele ţări din Europa în care gradul de religiozitate este în creştere), nivelul scăzut de educaţie pe ansamblul populaţiei, ponderea mare a ruralului în care predomină valori de tip tradiţional, încrederea scăzută în oameni, capitalul social relaţional redus reprezintă explicaţii pentru atitudinea conservatoare a românilor. O încredere scăzută în instituţii Românii au mai puţine punţi către ceilalţi, către grupuri, către instituţii, sînt mai izolaţi şi mai slab conectaţi la viaţa socială. Sînt mai închişi în familie şi comunitate şi mai puţin deschişi către exterior. Relaţiile, cunoştinţele utile sînt mai degrabă rare. Conform datelor din Barometrele de Opinie Publică (Fundaţia Soros), cu excepţia relaţiilor pe care se pot baza pentru îngrijire medicală (30% din populaţie declarînd că au astfel de relaţii), numai 1 din 10 români are cunoştinţe care îl pot ajuta în rezolvarea altor situaţii de interacţiune cu autorităţile sau de facilitare a accesului la un loc de muncă, credite sau afaceri. Românii au o încredere mai scăzută în oameni şi în instituţii. Gradul de implicare în problemele comunităţii, de participare la viaţa comunităţii este redus. Asociaţionismul şi voluntariatul sînt printre cele mai scăzute, la nivel european. Conform datelor European Values Survey, mai puţin de 1 din 10 români a desfăşurat activităţi voluntare într-o asociaţie (cu excepţia partidelor politice sau sindicatelor), comparativ, spre exemplu, cu aproape jumătate dintre olandezi (Bogdan Voicu, Penuria Pseudo-Modernă a Postcomunismului Românesc, Expert Projects, 2005.) Singurătatea contemporană e paradoxală, o singurătate personală, a vieţii pe cont propriu, dar o singurătate printre ceilalţi, în care relaţiile, deşi adesea întîmplătoare, temporare şi slabe, te conectează mai bine la lumea exterioară şi oferă mai multe posibilităţi. Românii sînt, din acest punct de vedere, mai singuri decît majoritatea ţărilor europene. Lipsiţi de reţele sociale, de relaţii utile, neimplicaţi în activităţi voluntare sau în alte forme de participare socială, sînt izolaţi, nu au încredere în ceilalţi sau în instituţii, sînt lipsiţi de oportunităţi, spaţiul lor de alegeri fiind limitat. Sînt mai puţin singuri în viaţa personală, dar sînt mai singuri social.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.